Rydder med glede

Så var kveldsprogrammet i gang. Jeg har funnet frem finstasen (les: nasjonaldrakten) og gjør meg klar til en lang kveld i ro og mak. Men først rydding. Og etter en hel dag med bare oss gutta i heimen og ingen mor i sikte, ja så blir det rydding. Mye rydding.

 

Av plast er du kommet, til rosin skal du bli

 

Men så er det noe merkverdig koselig over å rydde etter en sånn dag. Mens man rasker sammen alle leker og rot, ser man minnene fra alle dagens hendelser snurre gjennom hodet som en film. Det er nesten litt som å samle tomflasker dagen etter en real fest, men bare nesten. I stua finner jeg legoklossene fra da vi tullet rundt på gulvet og bygde imponerende konstruksjoner. Her og der ligger biter av puslespillet som har blitt kastet i alle himmelretninger. I bunnen av trappa ligger alle skoene våre i en haug fra da plutten kastet dem over ripa på trappegrinden.

 

 

På sånne dager trenger man egentlig ikke rydde inn støvsugeren, for den kommer tidsnok i bruk igjen. Man har akkurat rensket gulvet for kakaopulver og spaghettiskruer når man plutselig hører lyden av en pose som revner…

 

Et lite kryddertårn og rosmarin. Rosmarin overalt.


Det høres kanskje usannsynlig ut, men slik rydding er faktisk bare koselig. Man får liksom oppleve dagens høydepunkter en ekstra gang. Slik som i dag tidlig da jeg spurte: “Plutten, kan du hente de to lekeklossene til meg?”. Han så på meg, så seg om, fant klossene, plukket dem opp og kom bærende på dem med verdens største smil. Det er vanskelig å forklare hvor fantastisk stolt man blir av sånne små ting. Han har jo liksom ikke noe tydelig språk enda, men han forstår og han har følelser. Han føler mestring, stolthet og glede – akkurat som meg. Sånt kan gjøre deg varm i hjerterota.

 

 

Tenk om man kunne funnet samme glede i å brette sine egne klær? “Ah, dette sokkeparet minner meg om da jeg satt i bilen på vei hjem fra jobb på tirsdag og sang med til Garry garry garry garry garry Speed”. Da ville husarbeidet gått som en lek, men akk, det finnes ingen glede i å brette klær. Kun sorg. Dette derimot, dette er ekte glede.

 

 

Takk for en knallfin dag, plutten. You the man!

 

 

God kveld i stuggu!

/ Lik hvis du også rydder leker med glede (men gråter når du må brette sokker)

Les også:
Papparutiner (av Christina Mammahjerte)
– De perfekte start på dagen

34 kommentarer
    1. Bra innlegg, men kan ikke like. Det er aldri gøy å rydde leker! Gråter ikke, verken når jeg rydder eller bretter sokker, men koser meg heller ikke….:) Et lite sokkebrettetips forresten: unger elsker å finne ting som hører sammen. Sett junior i sving med å finne par. Funker bedre som familieaktivitet enn dyrelotto og memo sammenlagt:)

    2. Ida (trønderen): Jøss, uventet godt tips om barnearbeid. Det er notert og takker for det. Regner med at det funker bedre når man skal brette sammen rene sokker enn når man skal finne snuskete sokker som skal til kjemisk rens 😉
      /God elg

    3. Mye av lek er også i å rydde sammen (moderat mengde ift alder på barnet selvfølgelig) – anbefales 😉

    4. Å blir alltid så lykkelig av å lese bloggen din, du veit å trekk fram hverdags øyeblikk å gjøre dem spesiell 🙂 Du virker som å være den beste pappa’n et barn kan ha, og det lyser stolthet lang vei av smile ditt, i det første bildet av dere to i dette innlegget! Ha ei fortsatt fin helg 😀

    5. Linda: Hva? Jøss, det er er det ikke ofte jeg hører. Alle sier bare at han ligner på alle andre men har et touch av meg. Så takk for den! 😀

      /Høy fem!

    6. Majken: Tusen takk for det, Majken! Å nå, jeg er nok ikke verdens beste pappa, men i hvert fall verdens stolteste 🙂 Var så utrolig hyggelig å henge ut med plutten i hele dag, for jeg har sjeldent anledning til det og hadde nesten gruet meg litt for hvordan det skulle gå, men så var det bare helball hele veien 😀
      /High five for goood stemning

    7. Haha, som jeg både lo og smilte av de to nederste bildene, spesielt det siste. Pulten er jammen heldig som har en slik morsom far! Bloggen din får meg alltid i et godt humør! Helt klart, daffebuksen er nasjonaldrakt 😉
      Ha en fortsatt super helg!

    8. Astrid: Hurra! 😀 Takk for det 🙂 Jeg kan i hvert fall love plutten én ting og det er at far hans aldri kommer til å bli helt voksen. Det er sikkert kult helt til han kommer i tenårene. Da blir jeg verdens døveste fyr. Men så blir det bra igjen når han blir 20-ish og igjen kan sette pris på en far som leker med maten 😛
      /Høy fem!

    9. Haha, autocorrecten slo visst til og jeg var så sliten i stad at jeg ikke oppdaget det. Plutten skulle det selvfølelig stå, ikke pulten. Ja, spørs om han synes det er like artig med en slik far i tenårene. Jeg blir straks 18 år og det er stort sett kult med en far som er yngre i hodet enn hva han egentlig er! Så vi får håpe at Plutten synes det samme som meg 🙂

    10. Så herlig innlegg! Du virker som en helt fantastisk far, og Plutten er en av de skjønneste ungene jeg har sett 😀
      Og forresten så vil jeg si takk^^ takk for at du har en sånn morsom blogg som gjør dagene mine litt bedre hvis jeg føler meg nedfor 🙂

    11. Ramlet helt tilfeldig inn på bloggen din. Åhhhh herremin for en herlig blogg. Sitter og humrer for meg selv. Du har fra nå av en fast leser. Opplest, og vedtatt. God søndag til dere.

    12. Astrid: Ah, det er flott å høre Astrid. Da finnes det håp 😀 Men skal klare å unngå å prøve å snakke som en ungdom når han blir fjortiss eller kommer han bare til å dø på seg av flauhet 😛

    13. brokenstillsmiling: Oh yooou. Takk for det! 🙂 Innser at bloggen er i ferd med å bli et hyggelig hvileskjær i folks hverdag, så får prøve å fortsette med å spre god stemning. Shit, der ryker muligheten for å begi meg ut i politikken. Ja ja, kanskje like greit 😛
      /Høy fem!

    14. pia: Hurrraaa! 😀 Ah, fantastisk hyggelig å høre, Pia! 😀 Skal gjøre mitt ytterste for å holde på deg som leser nå som du først har tråklet deg inn her 🙂
      /High five! (high fiven sitter løst her på bloggen og deles ut når stemningen er god, hihi)

    15. Skal love deg at det er bra stemming her i bartebyen. Har jo lest pappahjerte siden kl 11 i dag. Og snakk om å få meg, og mange andre i godt humør. Du er genial. High five right back at you. Nydelig sønn dere har btw.

    16. Pia: Dæven, det hørtes ut som litt av en søndag! 😀 Mange velger jo å følge med på kjipern sport, så et pappablogg-maraton hørtes ut som en knallidé 😉
      Og genial da, ikke minst. Hurra, da er min dag i boks i hvert fall! Skal feire med en dukkert i badekaret i kveld. Hello skumbad! (og Mike Oldfield – Light and Shade på øret)
      /Høy søndagsfem!

    17. Ser omtrent ut som en hvilken som helst dag her i huset… Men hverdagsryddingen har mistet litt glamour for min del, må jeg innrømme… fint at du minnet meg på hvor jeg bør ha fokuset når jeg legger skoene inn i skoskapet for femte gang (åh, så gøy de hadde det da de kastet alt sammen utover)… hehe. God uke til deg!

    18. åååå.så søtt et innlegg 🙂 du er så positiv at jeg får lyst og gi deg en klem! selv synes jeg ikke rydding er så koslig som deg,men det er vel fordi det er jeg som alltid rydder og pappaen sitter i en stol :-p livet er feigt i blant ikke sant? :-p

    19. To Pluss Tre: Haha, eller når man må ta frem støvsugeren for ørtende gang og støvsuge opp kakao eller ris igjen og igjen, fordi man ikke lærer at små barn digger å herje rundt 😉

    20. interiorgirl1: Hihihi. Klem innvilget 🙂 Men hey, jeg skal være den første til å si at frua her i huset gjør 99% av all rydding, men i helgen var jeg alene hjemme og da var fattern ute og representerte med støvsuger og vakseklut 😀
      /Høy fem! (nå skal far ut og skuffe snø. Bare sier det..) haha

    21. Takk for dette innlegget! Som alenemor er det godt å bli minnet på at man må tenke oftere igjennom hvor bra man faktisk har det. Og å gjøre dette med kveldsryddingen om til en koselig ting, er supersmart! En ting å få lettere unna! 😀 Igjen. Tusen takk!

    22. Digger bloggen din. Kreativt og ekte stå på bra. Fra plast er du kommen til rosin skal du bli haha!

    23. Anneilen: Haha 😀 😀 hihi, den kommentaren hadde jeg glemt og måtte faktisk le litt selv. Overtrøtt allerede? Makan! Men hei, takk. Takk takk takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg