Følelsen av å gå gravid

Det har nå gått to dager siden jeg for første gang kjente vår lille bebis nummer 2 sparke meg rett i hånden (les: Utsatt for personangrep).

Siden den gang har jeg tenkt. Og tenkt. Det var nemlig en situasjon som oppsto den kvelden som har gnagd seg fast i hjernebarken. La meg prøve å gjenskape scenarioet: Vi ligger i senga på hytta med lyden av elven som klukker forsiktig forbi utenfor. Jeg ligger med hånden på min kjæres mage og har akkurat kjent det første sparket fra det lille kjærlighetsbarnet vårt som ligger og duner´n inne i magen til mor. Stemningen er mildt sagt god og far prøver å forstå hva som akkurat har skjedd.

 

Hyttesenga egner seg også utmerket til basing

Fascinasjonen rundt hele svangerskapet hadde tatt meg med storm, men likevel prøvde jeg å bryte stillheten ved å si noe halvveis vettugt:

– Det er bare… det er så sjukt. Å kjenne den lille kroppen som sparker. Å vite at det ligger et lite menneske der inne som allerede har begynt å fungere. Det er så vilt! For en følelse! Det er jo bare… sjukt.

Til dette svarte min kjære:

– Hvordan tror du det føles for meg da?


Et vandrende popcornstativ

 

Nei du, det… Det har jeg faktisk ingen anelse om! Hvordan føles det egentlig for en kvinne å gå gravid? Det ble jeg liggende å tenke på helt til jeg sovnet. Jeg kom ikke frem til noe klokt, men jeg vil fortsatt ha svar!

Hvordan føles det egentlig å gå rundt i 9 måneder med et annet menneske voksende inne i magen? Det er jo helt galskap når man tenker over det. Som mann klarer jeg ikke å forestille meg hvordan det må være. Jeg mener, jeg har forspist meg skikkelig på taco et par ganger, er det noe i den gata? Eller er det mer som når man har spist en dårlig forrett og sitter innesperret i en trang dress i en formell middag og ikke tør å slippe fri en liten smyger? Føles det som en skikkelig nervøs eksamensmage fullt av luft og kaffe som vil ut? Dette skulle jeg gjerne hatt svar på.

Derfor stemmer jeg for at Mammahjerte tar saken! Jeg har ikke spurt henne om dette enda for da kommer hun bare til å svare nei og si at ingen synes sånt er interessant. Men jeg synes det er interessant! Jeg skulle gjerne lest en åpenhjertig, dønn ærlig skildring av hvordan det føles å gå gravid.

Kunne du også tenkt deg å lese noe sånt?

Gi i så fall dette innlegget en tommel opp og legg igjen en kommentar, så kan jeg bruke det som en slags underskriftskampanje for å overtale frua til å ta pennen fatt 🙂

 

Hjelp denne mannen – Trykk tommel opp


P.S. Håper ikke du blir muggen for at jeg legger opp til gruppepress Christina. Jeg ble bare så fryktelig nysgjerrig og du er så gnien på ordene for tiden, så derfor denne underskriftskampanjen for å røyke deg ut av hulen. Love ju 😛

/ lik hvis du stemmer for at Mammahjerte tar saken


Les også:
Utsatt for personangrep

* Følg saken videre på Facebook *

55 kommentarer
    1. Og husk gjerne å ta med et avsnitt eller to om den åpenbare lykkefølelsen det må være at vi står der ved fødesengen, oppe ved hodet selvfølgelig, klare som egg til å bli pappa, klare til innsats -annet enn den fabelaktige innsatsen vi la ned 9 mnd tidligere- og på nikk fra jordmor så er vi der…med kluten..kluten som lindrer mer enn lystgass, akupunktur, massasje og epidural tilsammen.. Ett lett tørk med den over panna og så er det å sette seg å hvile til neste nikk kommer fra jordmor 🙂 Fødsel er barske greier 😉
      Jeg leser mer enn gjerne om mammahjerte sin opplevelse jeg 🙂 Dog kan jeg ikke love å ikke tulle litt der og 🙂

    2. Jeg leser gjerne!
      Men det er en ting jeg egentlig vil mer.. Og jeg kan da umuuuulig være alene om det.. Skulle vært noe å se et bilde av din fru, jeg lurer meg gal av hvordan hun ser ut o.O

    3. Jeg vil gjerne lese! For min del var det en følelse av å være stuck på tivoli, på godt og vondt! Karusellmage i 9 måneder er toppen…

    4. Nå har jeg jo gjort dette selv, båret en liten alien i magen altså, men vil Mer enn gjerne høre mammahjertets beretning!! :-)) Tommel opp!

    5. Det leser jeg gjerne om også 🙂 Har ikke tid til å sette meg ned å beskrive det selv (som nybakt tobarnsmor), så gjerne få henne til å skrive hun som fortsatt har minstemann inni der 🙂

    6. Syns tittelen er litt misvisende, forventet å se bilder av deg med sandsekk på magen. Størrelsen på sandsekken bestemmes ut fra babyens vekt 😛
      Da kan du skrive dine opplevelser også sammenligne med hennes 🙂

    7. Tipp topp tommel opp.. har selv vært gjennom 2 runder av samme sorten, men vil veldig gjerne at mammahjerte bidrar med et av sine fantastiske innlegg. Er alltid dagens/ukas høydepunkt å lese innlegg her.. 🙂

    8. Kan ikke tenke meg noen som ville være bedre til å skildre et svangerskap enn Mammahjerte. 🙂
      Elsker innleggene deres begge to, så håper hun vil beære oss!! 🙂 *håpehåpe*

    9. Jeg kan godt fortelle deg et par ting om hvordan det føles jeg, sånn på rappen? 🙂
      De første tre mnd har du kronisk spysjuke. Husker jeg måtte stå opp en time før vanlig “stå opp tid” for å rekke å spy meg ferdig før jeg måtte på jobb.. Sånn rundt 4 mnd begynner det jo smått å bli bedre, men det er allikevel utfordringer. Slik som å prøve å la være å drikke Jif kjøkkenspray, det reine helvetet det blir hvis du finner ut at man ikke har ingredienser til å lage vafler.. Rundt mnd 6 begynner det på ordentlig.. Da er det ikke snakk om at man får sove på natta mer! Jeg nevner: tisseturer, halsbrann, bekkenløsning, forstoppelse, kynnere, vann i beina.. (Husker jeg krabbet gråtkvalt opp trappa for å ta en shot Gaviscon mot halsbrannen. Så var det tomt.. Da raste hele verden og universet og alt som var. Det er omtrent på denne tiden man også begynner å bli varm, svett og jævlig. Når du skal ta på deg skoa så føles det ut som om du skal få hele ungen opp av halsen. Du klarer ikke lenger å trekke pusten skikkelig, og du klarer heller ikke å drite skikkelig. Hvis du tror du føler deg stinn etter an taco for mye..? Bare slutt med det.
      Videre i førløpet mister du all oversikt over ditt eget underliv, og intimbarbering går fra å være ren rutine, til å være rein skjær risikosport! Og samtidig du du mister oversikten selv, er det stadig fler andre mennesker (som man gjerne ikke kjenner overhodet) som skal ha full oversikt over modning, leie,åpning og diverse sekreter som måtte lure seg ut av den hovne herligheta.. De siste par ukene er det rett og slett HELT JÆVLIG! Man har maserier hver førdømte natt, og er brennsikker på at: NÅ! NÅ SKJER DET! Men neida.. Du gjør alt som står i din makt for å få ut den ungen, vel vitende om at du egentlig er helt maktesløs når det kommer til tidspunkt for fødsel. Man eter kanel, stimulerer brystvorter, har sex etter oppskrift (og den som sier at sex på dette tidspunktet er ålreit, de juger!) ,går i trapper, spiser chili. You name it. Når det endelig setter igang, så er igrunn det et helvete og 😛
      Men omsider kommer de ut, og da er alt bare gull og grønne skoger! Hvis vi ser bort i fra at du gulper ut tennisballstore blodklatter fra høna, har satans vondt i rompa, hardangersøm i brua (brua mellom vulva og fua) , digre blå pupper og griner bare noen smiler til deg. Sånn bortsett fra dette er det helt fantastisk. Og av en eller annen merkelig grunn håper jeg å få oppleve det for tredje gang, en gang i fremtiden!

    10. Dette kommer til å koste deg fem kurver jordbær (typen norske takk), massasje (inkludert triggerpunkter takk), legging av Mr. Plutt tre kvelder på rad (tannpussen også takk) og sikkert et par ting til jeg ikke kommer på i farta siden klokka har passert 22.00 og jeg skulle vært i seng for tre timer siden, minst.
      Alle vet at dette er en sleip måte å ta seg bloggfri på, sånn atte det vil koste litt. Men siden du renset sluket i dusjen uoppfordret på mandag så skal du få litt rabatt 🙂
      Og ja forresten: love ju too, Fjompenisse 🙂

    11. Likte forslaget over her om at du skulle prøve å gå gravid med sandsekk (eller lignende) som utgjør barnets vekt;)

    12. Kjære Mammahjerte, jeg vil gjerne høre din 100% ærlige skildring om det å gå gravid. Nå er det kun et par dager til termin her i huset, og skildringene har ikke til enhver til blitt malt rosenrøde fra husets mammahjerte. Gjennom disse ni månedene har det slått oss (siden begge vi to er gravide..) gjentatte ganger at allmuen skisserer en graviditet som en dans på roser. Det har for oss virket som at det er bred konsensus om at graviditeten ikke har baksider. Kall oss gjerne blåøyde og naive, men som førstegangs foreldre har dette vært en berg- og dalbane med både opp- og nedturer. Det å ikke ha det bra under svangerskapet virker å være svært tabu. Vi savner skudd fra hofta og prating rett fra levra. Kjør på!
      PS. Pappahjerte: jeg glemte å takke deg for artikkelen om utstyrsjungelen. Den har allerede spart oss for mange hundrelapper! Nok en gang: takk for at du baner vei for oss tøffe menn med myke hjerter. Du motiverer!
      /high- og lowfive

    13. Til mammahjertet: Vil gjerne lese! Men ikke ta med kun det som er vondt, stygt, heslig, kvalmt og ekkelt da! Spent på om du også har opplevd hvordan hjerneaktiviteten minker proposjonelt med magens vekst. Det er akkurat som om evnen til å fokusere på omverdenen forsvinner mer og mer for hvert spark, og alt man leser er svangerskapskalendere og tekster på klikk.no/gravid og baby:) også spent på om du har oppdaget som alle andre tobarnsmødre at det første svangerskapet egentlig var veldig enkelt…. Merkelig så utrolig mye mer sliten man blir når det å slenge seg på sofaen ikke er et alternativ og det å sove utpå er en tapt kunst. Selv om pappaen prøver å rydde unna og ta de tyngste løftene hjelper det lite når en liten hjerteknuser ser på deg med tiggeøyne og sier “jeg vil at mammaen min skal gjøre det.” Toårstrass møter svangerskapshormoner er også et spennende kapittel:)
      Til pappahjertet: stemmer for at du tester ut en sånn gravidpute som legger press på hofter og rygg 🙂 og gjerne tester om du takler fødselssmerter (finnes allerede en del morsomme YouTube-klipp som omhandler dette-sjekk ut:p) Sikkert noe BAM elrler Foreldre og barn kan tenke seg å teste sammen med deg:)

    14. Jeg er kjempe interessert, og siden jeg selv har vært gravid én gang er jeg også nysgjerrig på om det er annerledes andre gang 🙂 du har den beste foreldrebloggen, digger virkelig måten du skriver på og jeg ligger ofte på sengekanten å ler – til kjæresten sin store fortvilelse (siden blogglesing bare er tull) 😉

    15. Jeg er veldig for å lese hvordan mammahjerte har det som gravid. Jeg har ei datter på 10 måneder nå, men synes det er spennende å lese om andre sine graviditeter 🙂
      Tommel opp

    16. Frua: Haha, skal vi seee…. Alle kravene innfris herved med unntak av jordbæra. Har du sett prisen på de jævlene for tiden? Koster jo mer enn en 3-roms i Oslo sentrum perr kørj!

      Ah, gleder meg til å ligge på sofaen og spise jordgubbs og kommandere deg til å jobbe 😛

    17. Helene: Hah, denne forespørselen ble faktisk innvilget! 😀 Frua har lovet å legge ved et bilde til gjesteinnlegget om graviditet 🙂 Kan ikke love hva slags bilde, regner med at hun har noe på lur, men et bilde blir det i hvert fall 😀

    18. Nå ser jeg at Mammahjerte har gitt etter for presset allerede, og jeg sier bare tommel opp for det! Mannen og jeg planlegger kid snart, så kan være greit å ha en ærlig beretning å lese igjennom 🙂
      Stor fan av dere begge!

    19. Jeg har alltid ventet tålmodig på mammahjerte sine innlegg :)) hihi. Vil vite! Har fødselsskrekk, så må ha mest mulig info før jeg tør å tenke tanken på å bli en vandrende matstasjon.. Go, go mammahjerte! 🙂 vil helt klart lese pappa sin versjon også, ser for meg at den kan bli spennende, og full av humor:)

    20. På de gode dagene…som om du er bittelitt for mett på bestemors kjøttkaker. På de verste: som om du har spist deg alt for mett på noe du vet er skikkelig ekkelt å spy opp igjen (ribbe, med sushi til forrett og semulepuddig til dessert for eksempel), akkurat den dagen du skulle få tidenes spysjuke OG magesjuke, og en alien prøver å vrenge seg ut gjennom navlen din. Ca.

    21. Skal vi se, med førstegutten hadde jeg kynnere som jorde at jeg følte meg som en overspent lampeskjerm som kom til p sprekke midt foran. Da sa fru lege og fru jordmor at mine arbeidsdager var over.
      Med nummer to hadde jeg jo en fra før og innmiellom hadde jeg noen reale hostekuler. Husker jeg og storgull spiste middag når jeg begynte å hoste. Løp til søppeldunken fordi når jeg begynte å hoste endte det med at jeg brakk meg og videre tisset på meg… Rakk ikke løpe på do for kunne ikke gå fra storegull på ca 1,5 år som satt i stolen sin…
      Nå har jeg endelig bwynt på jobb igjen etter nesten fire år hjemme. Og gud hvor deilig og avslappende det er på jobben!!!! (Jobber i plantasjen så går 7,5 time om dagen rundt og rundt og rundt på 3500 kvadrat. Men det er mer rolig enn å være i vårt hus på ca 120 kvadrat m to masekråker).

    22. Jeg vil gjerne lese! Mammahjertet er veldig flink til å beskrive og forklare, og jeg setter pris på innleggende hennes! 🙂
      Hun er ikke “pappahjertet” morsom, men hun er mammahjertet morsom! 🙂 Stå på! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg