Søtest ved leggetid

“Jammen… Jeg kan jo ikke legge ham nå, har er jo i knallhumør! Se på´n da, hør som han ler!” Dette er lyden av en pappa som har gått rett i fella.

En velkjent strofe fra Sun Tzus “Kunsten å krige” lyder: Hold dine venner nærme og dine fiender nærmere. Litt sånn føles det rundt leggetid. Trebilene han ikke enser tidligere på dagen er plutselig de morsomste lekene i universet. Fatterns prompelyder som tidligere ble mottatt med et halvhjertet smil, hylles plutselig med trampeklapp og stående ovasjoner.

Nå vet ikke jeg hvordan det er i de tusen hjem, men her i huset gjelder dette stort sett bare for fattern. Kanskje er det også derfor mor i huset oftest legger plutten. Når jeg får ansvaret for leggingen kan det ofte gå helt skeis. Problemet er kanskje at jeg undervurderer ham og tenker at han bare er et lite barn. En liten kladd med godhjertet trolldeig som velvillig lar seg forme.

Hvis han roper ut sin misnøye som en italiensk operasanger når jeg prøver å legge ham, så tar jeg ham opp igjen. Koser litt, leker litt og prøver igjen. Funker ikke det, så er han sikkert sulten. Ja, for noe må det jo være. Jeg ser Christina riste oppgitt på hodet når jeg kommer ned trappen bærende på en livat liten pysj. På vei inn i stua passerer jeg speilet på garderobeskapet og alt jeg ser er et lite barn i armene på en stor kladd med trolldeig.

 


Overtrøtt? Neida, måtte bare sjekke noe viktig på macen til pappa

Etter hvert som våre metoder for å få plutten i seng utvikler og forbedrer seg, ser vi også at hans forsvar utvikler seg for å holde tritt. Det er et slags evolusjonskappløp mellom ham og oss, som kjent fra evolusjonsteori på skolen. Sjiraffen med den lengste halsen når opp til mat som er utilgjengelig for de andre. Rovdyret med de raskeste labbene får tilgang på byttedyr som andre må gi tapt for. Små barn som setter opp sitt søteste smil og ler av alt pappa gjør, slipper å legge seg.

Det føles litt som slangen og eplet fra kunnskapens tre i Edens hage. Jeg vet jeg ikke burde, jeg vet det er feil, men så ser jeg bort på plutten og han smiler så søtt. “Kom igjen a pappa, du kan ikke mene at jeg skal legge meg nå? Vi som har det så gøy. Jeg er så glad i deg, pappa min. Kan vi ikke leke bare litt til?”. Ordene står skrevet i øynene på ham og jeg vet jeg ikke burde, men så tenker jeg: “Er det så farlig da? Kan han ikke bare få lov til å leke litt med fattern? Livet er for kort til å være streng hele tiden”. Dette er lyden av en pappa som har gått rett i fella. Igjen.

 


Plutten 1 – Pappa 0

 

Trikset er å tidlig identifisere når man blir manipulert. Som en grunnregel bør man egentlig behandle leggetid som en tyrkisk basar: Du vet de kommer til å prøve å lure deg, så mistenk alt, alltid. Er det egentlig et ekte smil eller er det bare et spill? Er pappas grimaser egentlig så morsomme eller er det mulig noen smører litt tykt på? Er det egentlig bare gurkemeie eller er det faktisk safran?

Straffen for å få etterkomme slik søt kveldsmanipulasjon merker man fort. Han er egentlig trøtt som en rumpepinne, men det er jo mye morsommere å leke med biler og plastelina enn å ligge stille i en seng og glo i taket. Men det er her man må takke nei til det fristende eplet. Det er ikke noe hyggelig å måtte legge et barn som ikke vil legge seg, men det er jaggu ingen kopp med te å fly opp og ned trappene for å forgjeves prøve å legge et overtrøtt barn som står og hopper i senga. Spesielt når man vet at det er sin egen skyld.

 


Manipulert igjen… #idiotfjes

 

På sånne kvelder tenker man: Nå har jeg lært. Endelig har jeg lært. Men noen kvelder så er det på´n igjen. Den ødelagte episoden av “På tur med Dag Otto” er for lengst glemt og man ser ned på et pjokk som ikke kunne vært noe søtere om han hadde vært en dvergkanin tyllet inn i sukkerspinn. Jeg vet jeg burde si nei, men det er bare så vanvittig søtt når han smeller opp sitt mest hjerteknusende smil og ler så han ramler over ende. Jeg har så vanskelig for å akseptere at det bare er et spill for galleriet. Kanskje har han bare endelig innsett hvor morsom fattern faktisk er?

Men så kommer jeg på at det er det samme med bikkja. Hvis vi lar ham hoppe opp i sofaen begynner han å ta seg friheter og før du vet ordet av det så ligger han på puta om natta og spiser ostepop. Gi´rem lillefingern så tar´em hele hånda, sies det. Så sorry plutten, jeg skulle gjerne latt deg sitte oppe halva natta og spise kornbjørner og spille Papa Pear på iPaden, men jeg vet at regninga blir så altfor høy hvis du får bestemme.

 

Det er lett å la seg lure av dette uskyldige ansiktet…
men gi det et minutt.


Busted!

 

Det er som å befinne seg på et nachspiel milevis hjemmefra når du vet du skal på jobb eller skole dagen etter. Er det egentlig verdt det? Er jeg villig til å ta den sure regningen for dette? Er det virkelig så gøy å sitte i en sofa med fulle folk og høre på Scooter og spise Grandiosa? Skal jeg la plutten bli med ned i stua igjen eller skal jeg bare manne meg opp litt og ta kampen i noen få minutter? I slike situasjoner er ofte det kjipeste valget på kort sikt, det beste valget på lang sikt.

Men men, det får være greit. Det er jo faktisk bare min egen svakhet som skaper problemer. Jeg får bare anerkjenne at jeg har en akilleshæl for søte smil. Like greit å bare akseptere at plutten til stadighet prøver å manipulere fattern til å få viljen sin. Viten om at man er et utpekt mål for stadige manipulasjonsangrep er litt kjip, men på en måte så er det jo faktisk litt søtt også.

Jeg mener, noe må han jo arve fra moren sin.

 

/ lik hvis du liker

Les også:
Først pysj, så rosin
Den perfekte start på dagen

* Følg Pappahjerte på Facebook*

40 kommentarer
    1. Gi han et halvt år, så kommer neste strategiforsøk: “jeg er tørst. Jeg må på do. Jeg må bare ha eeeeen klem til. Jeg vil ha stor pute. Jeg vil ha liten pute. Jeg saaaavner deg. Det er for mørkt. Det er for lyst. Det et for mye bråk. Det er for stille. Fortell eeeett eventyr til da. Bare eeeeen sang til. Jeg har vondt i; magen, kneet, øret, fingeren osv. Jeg har en buse. Jeg spiste en buse. Det sitter fast en buse i tanna mi. Hår i munnen. Jeg vil ligge naken. Jeg vil ha sokker. Jeg vil ikke ha sokker. Jeg er jo glaaaaad i deg.”
      Ja, alle er selvopplevd og fallt for en eller flere ganger. Men som du sier, evolusjonen lærer oss sakte, men sikkert forskjellen på “jeg MÅ tisse” og “jeg greier nok å skvise ut en dråpe i bytte mot fem minutter på badet i stedet for senga.” God leggetid:D

    2. Oh yes, sir! De er gode på det der.. Skal vi ikke kose litt til da mammaaaaa.. Eeeeen knusekos til! Det er ikke natta nå altså, helt sant! Ikke alltid lett å være streng, men litt enklere når man veit det er til deres eget beste. 🙂

    3. Åå kjære Ida , jeg kjenner meg igjen i alt du sier. Og ikke minst alt pappahjerte sier. Dere må bare man up, grow some balls, og bite i det sure eple.
      Hvem er det jeg prøver å lure? Det aller beste er de kveldene jenteungen som snart er 5 synes jeg er den kuleste i verden og bare MÅ høre meg fortelle om noe sykt kjedelig, eller når hun bare MÅ ha en ekstra kos, ett ekstra eventyr fortalt med super tullete stemme, og pakkes inn som en burrito for å pakke seg selv ut etter 2min… Åååå så fine de er , spesielt når de burde sove 😀

    4. Haha, her er det jeg som er den svake 🙂 de er jo så søte! <3 og det er jo derfor leggetiden stadig blir litt forskjøvet og derfor hun ender opp i vår seng midt på natta... Til tross for at vi blir regelrett mishandlet med spark og snakking rett i nesa.

    5. Haha! Fine plutten ❤️Btw! Elsker at dere fører ordet “rompepinne” videre i familien! Og til resten av verden forsåvidt.. 😀

    6. De har en tendens til det der….når det er legging. Og det forsvinner ikke…..tro meg. Min 14 åring har sine snikangrep på mor for å utsette leggetiden litt til…..noe viktig å fortelle….kose litt med mammaen sin..ja hun kan godt klemme på mammaen sin enda…
      Tusen spørsmål som hun måååå ha svar på før hun legger seg…ellers får hun ikke sove…..Niks…det slutter aldri…

    7. Ah, elsker deg! Riktignok på en litt annen måte enn dama di gjør, men virkelig, du har så bra humor og skriver så godt! God start på dagen med dine innlegg *tommel opp*

    8. Digger bloggen din ! Helt konge 😀
      Jeg har en konkurranse på bloggen min, der kan du være med i trekningen av gavekort på G-sport p verdi av 1000kr. Alt du trenger å gjøre er å stemme på meg på Facebook. Veldig enkelt og veldig lett. Instruksjonene ligger på bloggen min. Gjør du det hjelper du meg med å oppnå drømmen min. Jeg vil være svært takknemlig ! Jeg har bare 11 dager igjen på meg..
      Ønsker deg en fin dag 🙂

    9. Line: Hurra! 😀 Denne kommentaren skal jeg ta med til dama og bruke som forhandlingskort, haha! Men sånn på serr: Tusen tusen takk, Line! Det setter jeg utrolig stor pris på å høre 🙂
      Tommel opp og en massiv
      HIGH FIVE!

    10. Sykepleier Ann: Haha, godt uttrykk fra familien til kjerringa 🙂 Larviksuttrykk, mon tro?

      Jauda, kommer nok ikke til å gi meg med det første, så bare ta deg den tiden du trenger du, haha! Men bare å kjøre på med å få barn altså, vi trenger flere folk i sandkassa 🙂

    11. Thea Louise: Hehe, ja de vet uuutmerket godt hva de gjør når det er tid for å kose puta, de små luringene 🙂 Og jaggu ikke lett å overmanne dem da gitt 😉

    12. Ida (trønderen): Hahaha!! 😀 Å Ida, du er så fjong i kommentarene altså. Takk for denne herlig kommentar atter igjen. Den ble lest høyt i sofakroken for kjerringa og vi ble sittende og le og kose oss begge to 🙂 😀
      /Hai fai in da nait!

    13. Susns fjoll og fanteri, sang o: Haha, rive av hele armen faktisk. Men.. det er jo faktisk sånn det er. Alltid kjipt når man innser for sent at man har gått i revesaksa igjen 😀 😛

    14. Geriatriks: Jeg vet, men… Har du ikke sett Shrek da? Den katta med støvler vettu. Det er det trikset der bare i sjiraffpysj. I don´t have the power! 😉

    15. Erto: Helt enig og det gir meg faktisk glede å vite at en tenåring kan være litt klengete også, og ikke bare synes mamma og pappa er de døveste menneskene på jord. Da er det håp for at jeg kan henge ut med plutten når han begynner å få stemmeskifte og lyder som en sjøfugl 😀

    16. Ha ha ha, ja ikke sant. Men noen dager er du definitivt det døveste, dummeste og mest plagsomme vesenet på denne jord. Gjelde særlig de dagene de ikke klarer å lure et ja ut av deg 😛

    17. Kan du lage ett innlegg om tattoverine dine og meningen bak dem?😊 jeg er veldig opptatt av tattiser hahh

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg