Ukas krangel: Treningsbagen

Et parforhold er ikke bare roser i kinnene og flørtende kyss foran Eiffeltårnet. Det er også hverdager. Veldig, veldig mange hverdager. Og med vanlige dager kommer vanlige problemer… Dette er ukas krangel.

Min versjon:
Jeg har kanskje ikke verdens beste ordenssans, jeg skal innrømme det. Men er det så farlig da? Fra tid til annen blir ting oversett, men er det noe å ta sånn på vei for da? Og hva er det med damers evne til å ta ting helt ut av proporsjoner egentlig?

Slik som her i går kveld.

For en stund siden satt jeg igjen treningsbagen min i gangen og lot den stå der over natta. Dagen etter ble det litt dårlig med tid, det samme dagen etter der. Jeg hadde jo tenkt til å rydde den bort, jeg hadde bare ikke rukket det enda. På det tidspunktet hadde treningsbagen allerede rukket å gå over i den fasen der jeg ikke lenger ser den. Jeg vet at den er der, men den utgjør på en måte bare en naturlig del av interiøret. Og da er mitt spørsmål: Er det så farlig da? I et hus fullt av ugjorte ting, er det virkelig ikke andre ting å henge seg opp i enn min lille bag og den halve kvadratmeteren den opptar?

Plutselig vet du, plutselig så står hun der. Med hendene stukket i siden og et ansikt som fråder av sinne. Så kommer en skyllebøtte som ikke ligner grisen. Om hvordan hun står på hele dagen for å få det fint i huset og om hvordan jeg bare slenger ting rundt meg og gir blanke effen. Det er en stakkars treningsbag, for pokker!

Den utgjør jo ikke akkurat noen fare for rikets sikkerhet, men ut i fra de kraftsalvene den klarer å generere, skulle man tro at jeg hadde glemt igjen en illsint og utsultet grizzlybjørn i gangen. Er det mulig?!

Jeg mener, jeg skal jo ta den, jeg har bare ikke rukket det enda og hvis det er sååå ille, hvorfor kan hun ikke bare rydde den bort selv da?!

Christinas versjon:
Jeg er mamma til to. I blant føles det i hvert fall sånn. Jeg har riktignok bare én sønn, men jeg har en mann som roter mer enn sønnen sin, og som faktisk også rydder mindre enn ham. Til sønnen kan jeg si: «Oi, nå var det veldig rotete her, kan du hjelpe mamma med å rydde litt? Nå putter vi klossene oppi denne esken her.. Eeeeen.. Toooo.. Treeee..» Da kommer han løpende mens han hyler av glede. Rydde! Mens vi teller! For en lykke! Og han gir seg sannelig ikke før alle klossene ligger i esken.

Men mannen min er mann. Og det innebærer dessverre å ikke ha evnen til å se når ting må gjøres. For hvis man bare venter lenge nok, ser man jo ikke problemet lenger. En full søppelbøtte som skulle vært tømt for lengst, for eksempel. Eller en overfylt skittentøyskurv som straks vandrer mot vaskerommet av seg selv. En langhåret plen som er i ferd med å vokse inn verandadøra. Eller en treningsbag som fortsatt står i gangen etter firmaturen i sommer.

 

– Den omtalte bagen, som har en tendens til å snike seg med på ni av ti bilder

Her i huset er det nettopp dette som irriterer meg mer enn noe annet: treningsbagen til far. Dog, treningsbag er noget misvisende, denne bagen brukes utelukkende når far er på tur. Og det er ganske sjeldent far er på tur.. Pakking er et punkt hvor vi utfyller hverandre til det fulle; for mens far bruker tre minutter på å pakke kofferten, bruker mor nærmere tre timer. Når vi derimot har kommet oss hjem, tømmer jeg min bagasje på tre minutter mens Peter, ja han bruker nærmere tre måneder på å tømme sin.

Jeg har for lengst gitt opp å ha det pent og pyntelig i hjemmet til enhver tid. Det er ikke så nøye lenger. Jeg følger i stedet interiørbloggere som legger ut bilder på Instagram, og drømmer meg bort i deres perfeksjonistiske sofakroker. Hvor putene matcher både veggen, sofastoffet og katten. På en gang. Sånn kunne jeg også hatt det, tenker jeg. Hvis jeg bare hadde hatt en mann som rotet, og ikke lot det bli en del av inventaret.

Denne uka var altså begeret fullt. Når til og med Bestefar, som er den mest tålmodige og joviale mannen på jord lurer på hvem den treningsbagen i gangen egentlig står og venter på, ja da er det lov med et lite utbrudd. Avtalen er at jeg holder orden på mine ting, sønnens ting, hundens ting og husets ting – mens Peter holder orden på sine ting. Du vet hvor kjipt det er når du har brukt dagen på å rydde, støvsuge, vaske gulvet, skrubbe badet og skifte på senga, og du til slutt ender opp med å fortelle hva du har gjort siden det ikke ble lagt merke til? Hvis jeg rydder bort bagen, hvilket jeg har gjort utallige ganger, legger han ikke merke til det heller. Så da lar jeg den heller stå der.

 

– Etter en stund ser ikke vofsen forskjell på kurven sin og treningsbagen til far

Men nå er altså bagen ryddet bort for denne gang. Fram til den dukker opp igjen, må jeg legge en plan. Foreløpig er det jo bare én taktikk som har fungert her i huset, så jeg burde vel gitt den et forsøk: «Oi Peter! Nå var det veldig rotete her! Kan du hjelpe mamma med å rydde litt? Nå putter vi de skitne boksershortsene oppi skittentøyskurven..  Eeeeen.. Toooo.. Treeee..»


Men jeg tviler sterkt på om han kommer løpende mens han hyler av glede.

Så, kjære leser hvem heier du på: Dusteteita Mammahjerteidiot eller stakkars Pappahjerte?

NYHET – Les del 2 av krangelen her:
Ukas oppfølger-krangel – Fatterns hevn

(Lik hvis du liker og kommenter (bare hvis du heier på meg)
Og følg Pappahjerte på facebook)

Les også:
– Mamma vet alltid best (gjesteinnlegg av Christina)
To sider av samme sak (tidligere krangel om kommunikasjonsproblemer)

105 kommentarer
    1. mammahjertet, det er akkurat likt her. Og i tillegg må jeg skryte han opp i himmelen om han har gått ut med søpla. Det skjer sikkert ikke oftere enn 1 gang i året.

    2. Hahahaha 😀 her tror jeg det er mange som kjenner seg igjen- på begge sider 😀 men ja, det er nok av ting å henge fingrene i hver eneste dag som dessverre ofte blir tatt for gitt, men som tar så utrolig mye tid og blir så dørgande kjedelig i lengden… for hver gang det er gjort, f.eks. å vaske gulvet, så går det jaggu ca ti minutter så begynner det smått å vise at det går mot neste gulvvask… eller skittentøyskurven som nettopp er tømt har begynt å fylle seg igjen FØR kleslasset som nettopp har blitt vasket har funnet veien inn i skap og skuffer igjen.. og så er det da jobb, barn, mat, barnehage, planlegging, idrett osv osv osv osv… *Sukk* så noen ganger må alt til overflaten og ut… 🙂

    3. Hei! Som jeg kjenner meg igjen i mammahjerte sin beskrivelse av situasjonen. Selv har jeg ei datter på 4, 5 og en mann/barn nr to på 31.
      Tusen takk for den fantastiske bloggen, Pappahjertet. Du løfter hverdagslige ting til et helt annet høyde på måten som gir oss lesere -og småbarnsforeldre nytt giv i hverdagen. Nok en gang takk og vi gleder oss til mer 🙂

    4. Marit: Men for fasan da. Nå fikk Christina latterkrampe her, tror hun kjenner igjen noe i kommentaren din. Kan ikke skjønne hva… Okei da, SELVFØLGELIG skal man få skryt hvis man går ut med søpla! Flinke mannen din, han høres helt rå ut 😀

    5. også mamma til to: Heeey, har du hørt på makan! 😀 Tusen takk “Også mamma til to” det var kjempehyggelig å høre 🙂 Og jeg trenger litt støtte nå, for det renner jo bare inn kommentarer på facebook av folk som heier på Christina, men ingen…. sukk, ingen som heier på stakkars lille meg.

      Så da er det godt jeg har deg 😉 Hils mannen din! Han vet sikkert hvordan jeg har det 😛

    6. En ting skal du ha, Pappahjerte – du fører pennen fantastisk. Her får du masser av støtte. Når det gjelder saken: Denne gang går min stemme til en av mer sjarmerende ungpikene 3280 har fostret.

    7. Aaaah, som man kjenner seg igjen… Christina, det hjelper ikke mye, men du er ikke alene om å ha det sånn. Vi kan aldri vinne denne kampen. Tror jeg. Jeg er usikker på om jeg vil ha barn, når jeg ser hvordan mannen på 39 fortsatt tror han er tenåring…haha…Heier på deg!!

    8. Min stemme går til christina!:-) merkelig hvordan vi damer skjønner akkurat hva det er snakk om 😉 det som er ekstra irriterende er at om jeg har EN dag iløpet av måneden der jeg rett og slett kapitulerer og lar det flyte, da rydder og vasker han mens han skjenner på meg for at JEG er så rotete! 😛 ( og da kan baggen fra forrige firmatur fortsatt stå midt på gulvet, en måned etter at han kom hjem…)

    9. Jeg vil bare påpeke at det å ta ut søpla burde gi oss masse pappapoeng. Selv om jeg riktignok flere ganger har offentlig sagt meg enige i Christinas argumenter når de er blitt kastet i min retning fra madammen.
      (Og plutselig skjønte jeg hvorfor du lurte på hvor Indigo tok veien…)

    10. Fantastisk blogg!! Stakkars pappahjerte… Forstår mors frustrasjon. Hvor vanskelig er det egentlig å rydde ut av en bag med en gang, enn å la den bli oversett i evigheter?? Hørt det før, skal bare 🙂 Det er jo mye mer koselig i ett ryddig og organisert hjem… Sier den single mammaen med tellekanter på både tøy og håndkler… 😉

    11. Jeg tror noen av den kvinnelige overbevisning trenger å få en Albert Åberg-bok i julegave for å studere faglitteratur rundt “skal bare”-komplekset. Dette er en lidelse som må behandles med omtanke og ikke angrep! 😛

    12. Åpner med noe bra: Flott blogg!:-)
      Velger side;-) : Vær en mann som kan ta vare på seg selv (familie , eiendom og hus)
      Innrømmelse: Been there done that;-) (med trykk på done, ikke does;-) Det har alle (nesten).
      Evaluering: Morsom diskusjon som jeg tenker de fleste trekker på smilebåndet av, den er ikke unik da den diskusjonen har vært innom de fleste hjem. Den grunner i en form for latskap og kan heldigvis gjøres noe med;-)

    13. synne: Buuu! Men okei da, ser den. Kjenner meg igjen her gitt :S Jeg sliter jo litt med at… nei vent… det er en annen krangel, haha, den må jeg legge opp en dag 😉 tease tease

    14. Kristian: Haha! 😀 Å mate Indigo burde være bonuspoeng, selv om den som faktisk fylte søplesekken og sorterte bleier og bananskall ikke forventer å få noe credit 😉

      Eg – skall – rømme 😛

    15. Marianne: Det er kjempevanskelig, skal jeg si deg! Stor tilhenger av å gjennomføre ting 80 % og deretter la det ligge 😀 😛 Tellekanter er forresten ok, så lenge det ikke går til tellekanter på skittentøyet, da har det gått for langt 😉

    16. Jørgen Fundingsrud: Amen bror, amen! Hmm, dette merker jeg at jeg må skrive mer om. Se opp for et innlegg i fremtiden om “Skal bare”-komplekset. Cudos til deg for å sette ord på en felles lidelse for oss herrer 😀

    17. Åååå! Kjenner meg meget godt igjen her! Mamma til to her og en på 8 månder og en på 36 år :p
      Om det er det at dere er menn eller at mora dere kjemte dere litt bort kansje? Det aner ikke jeg, men hvorfor er det så vanskelig og rydde opp etter seg?
      Go mammahjerte du er ikke alene 😉

    18. En treningsbag..er det virkelig noe å ta på vei for,lurer da jeg. Hadde det sett ut som det gjør på tv med ekstreme samlere. Hadde saken vært en annen. Det finnes virkelig verre ting her i verden enn å erge seg over bagateller. Det er hva jeg kaller et hjem. Sjarm. Og kos.
      Alle damer snakker så ned på menn..de klarer jo ingenting liksom. Enkelt. Er dere så missfornøyde er det ingen som tvinger dere til å bli. Istedet for å se alle småpirke feil. Ta heller å ros,for det som faktisk er bra. Bare slik som middag. Gå ut med søppel. Stell av barn. Eller bare gi en klem for å være der. Aldri ta noe for gitt. Plutselig en dag forandrer alt seg. Ting kan skje og da skal jeg garantere den treningsbagen som sto i veien..ee dypt savnet. Ta vare på øyeblikkene. Rot eller ei.

    19. Beklager Peter. Min stemme går til Dusteteita Mammahjerteidiot. Som jeg er helt sikker på ikke er så dusteteit likevel.
      Sånne bager ER utrolig irriterende! Sorry, altså. Du må bare lære deg å rydde dem vekk.
      Du skulle bare visst hvor mange skyllebøtter mannen min har fått etter å ha satt fra seg sånne idiotiske ting rundt omkring i huset.
      Skjerpings!

    20. Takk for god kommentar Ina Merete. Og jeg se meg veldig enig med papahjerte her. Det finnes mye viktigere ting i livet enn dette. Lønner seg ikke å øke blodtrykket på grunn av en bag i gangen.

    21. Hmm, jeg må nok innrømme at min stemme går til Christina. For det ER frustrerende og lite motiverende å holde på med husarbeid o.l. som partneren ikke legger merke til og nesten tar for gitt. De fleste damer gjør jo ikke dette arbeidet kun for seg selv, men også for sine barn og sin mann. Oss damer vil jo gjerne være så tilnærmet perfekte som det går an å få til, vi vil gjerne imponere mannen vår og overbevise han om at han ikke kunne funnet seg noen bedre dame ;)Og da blir det sårt og irriterende når mannen faktisk ikke legger merke til vår innsats. Men når det er sagt, så skal det også sies at jeg har forståelse for at menn og kvinner er ulike, og også at det er ulikheter kvinner imellom og menn imellom. Jeg tror jo ikke det er vondt ment fra din side å ikke rydde opp etter deg osv, jeg tror det er som du skriver at du rett og slett glemmer/overser det, for slike ting er eegentlig ikke så viktig for deg, for du elsker jo Christina uansett 🙂 Eller kanskje du hadde innsett at det var litt viktig for deg likevel, dersom Christina hadde kuttet helt ut alt av husarbeid en måneds tid og du da hadde sett hvordan huset hadde sett ut….? 😉 Til slutt må jeg få si at her i huset hos oss har jeg faktisk en skikkelig mannemann som er ryddig og opptatt av at huset skal være rent og pent. På eget initiativ vasker han klær, lager mat, støvsuger, vasker gulv og bader ungen. Så det finnes absolutt store forskjeller menn i mellom også 😉 Det viktigste er nok å ha en god kommunikasjon slik at man finner ut hva som er viktig for den enkelte, hvilke behov den enkelte har og at begge parter gjør en innsats for å se og møte disse behovene hos hverandre på en måte som er overkommelig og tilfredsstillende for begge parter 🙂 Ikke enkelt, men et mål og en vei å gå 🙂

    22. Og en ting til: Det finnes selvfølgelig viktigere ting i livet enn å la dagen ødelegges av en feilplassert bag, men jeg tror nok ikke at det var akkurat slik det var heller. For når vi lar oss irritere av slike trivielle ting, er det som regel fordi den tingen er den siste dråpen som får begeret til å flyte over den dagen, fordi man f.eks lenge føler at man har jobbet og slitt, følt seg oversett, er sliten eller har vært plaget med andre ting osv. Og da kan den utroligste bagatell være dråpen som får begeret til å renne over rett og slett 😉

    23. Tina: Hey hey hey, la oss ikke dra muttern inn i dette! Fy flate,dere damer rotter dere sammen altså 😛 Men okei, dere tvinger meg til å poste en ny krangel neste gang jeg har noe på Christina. Kan bli en stund til, men det kommer 😛

    24. Ina Merethe: Ah sukk, tenk om verden hadde vært så enkel. Skal prøve denne filosofien og legge flere ting rundt om i huset og kalle det sjarm, så får vi se om det funker 😀 Og hvis hun klager på et par skitne sokker på spisebordet kan jeg bare si “Du, husk at du ikke må ta meg for gitt” 😀 god plan 😛

    25. Casa Kaos: Jeg vet at dette ikke er noen konkurranse, men jeg heier på mannen din. 😛 Shit altså, men all støtten Christina får, vurderer jeg å trekke innlegget. Er jo bare motvind på alle kanter 😛

    26. Jeg lager merke til at det er storsett kvinner som skriver kommentarer og at nesten alle stemmer for Christina.
      Det sier meg to ting: Menn leser ikke blogger. Eller: De bare rister med skulderen og leser videre. Jeg tror på det andre.
      Og det sier meg også at kvinner har forventninger om hvordan huset skal se ut. Og det er åpenbart veldig, veldig viktig for dem. Mye viktigere enn det er for menn. (Jeg sier ikke at jeg liker masse rot, men noe mellom litt ryddig og litt rotete synes jeg er veldig greit)
      Mens menn har andre prioriteter (og prioriterer vekk ryddingen). Det spørsmålet er nå, hvem har rett? Og da finnes dessverre ikke et riktig svar.

    27. Iselin: Takk for fine kommentarer Iselin. Jeg velger heller å snu det på hodet og se på det slik at hvis man har tid til å irritere seg over en liten bag, så må man ha det ganske bra sammen, for hadde det vært større problem i gjerde, så ville en liten bag raskt bli oversett. Litt sånn som oss nordmenn. Vi har det så bra her i Norge at vi har all tid i verden til å diskutere alle slags idiotiske småting i media og i politikken som virkelig ikke ville spilt noen rolle om det hadde vært større nød. Mener absolutt ikke å kaste ut noen politisk brannfakkel, men jeg tror man kan se på det på ulikt vis 🙂 Hmmmm, kanskje jeg burde vurdere å gjøre noe skikkelig ille, som å søle maling utover senga eller lignende, for da tenker jeg den bagen får stå i fred en stund 😀

    28. Far til to: Takk for det, far. Ååå du kjenner oss menn. Om vi leser en blogg, så skal vi i hvert fall ikke engasjere oss. Å prøve å ha en følelsesladet samtale med en kompis er som å se Stoltenberg og Giske klemme 🙂 Mitt håp er i hvert fall at det sitter noen menn der ute og sender meg anerkjennende nikk. Kanskje de ikke tør å skrive, fordi de vet at kjerringa leser blogger og følger med på alt. Damer har øyne i nakken vettu 😉

      Jeg tror uansett at en treningsbag i ny og ne er bra, ellers blir det bare kjedelig og sterilt. Må værra litt å gå på også 😉

    29. Haha, jeg må le, denne var velkjent 😀
      Jeg holder nok med Mammahjerte på denne asså, siden jeg kjenner igjen den enorme frustrasjonen. Du kan jo prøve å gjøre et forsøk FOR HENNE, og rydde den vekk neste gang? 🙂

    30. Fantastisk! Vi hadde denne krangelen i forrige uke…
      så da kan du jo bare gjette hvem jeg holder med :p Og så er det kanskje ikke bagen men “alt bagen står for” eller noe sånt! Et generellt uttrykk for at man bare er litt sliten kanskje? Trøsten er jo at det som regel går fort over.

    31. Fru Thoresen: Bah, okeei da. Men det bare. Gah, sånne ting er som ferskvare og med en gang den har “gått ut på dato” så frister det så utrolig lite å gjøre jobben. Men skal prøve å skjerpe meg. Vil nødig bli utlevert for et lignende tilfelle igjen, hehe 🙂

    32. Kjærsti: Oh yes, bagen går fort fra å være en brysom bag til å være symbolet på en prinsipiell krangel som kanskje egentlig handler om noe annet. Så hvis man ikke hadde hatt bagen så… Altså hvis man ser på det…. Nei, uansett hvordan jeg vrir og vender på det så innser jeg at jeg tapte denne så det sang 😀

      Next time, Gadget. Next time.. 😉

    33. Den går nok til Mammahjerte, iom jeg kjenner meg godt igjen! 🙂 Dessverre har vi også verdens minste bad (vi bor fortsatt i byn), så bagen ligger på gulvet i gangen, men det deilige fotballtøyet henger til tørk på badet (fordi det er eneste stedet det kan tørkes). Kan tro det er en deilig eim av sure sokker og varmeshorts som henger igjen der i dagevis! Inntil jeg fjerner det og bagen så klart.
      Jeg har innsett/godtatt at jeg står for husarbeidet, men når jeg innimellom blir litt lei av å gjør absolutt ALT alene får jeg høre: “Men jeg har jo blitt flink til å re sengen min da” (quote “mann” 30 år) Det er jammen meg en bragd å brette dyna i to hver morgen! 😉
      Takk for fantastisk blogg, ikke mye lesestoff som faktisk får meg til å humre høyt for meg selv!
      Vi har ikke barn enda (om du ser bort fra mannfolket), men jeg har allerede sagt at da skal han jammen lese seg gjennom denne bloggen 🙂

    34. Man har alltid til kjære mann, man må bare bruke 5 minutter av den tiden du tenkte å bruke foran dataen eller tven! =D Jeg er den eneste som rydder, og når jeg kommer til klesbunken hans rett med døra inn til soverommet for der følte han for å legge klærna sine som han ikke skal bruke neste dag, og som han da venter på at jeg skal ta bort, for han vet jeg ikke klarer å la det ligger der. Mannen blir bortskjemt fordi vi damer rett å slett ikke klarer dette rotet! I går skulle han ta oppvasken siden han fikk velge hva vi skulle ha til middag. Jeg var ute på kvelden og når jeg sto opp i morges var den ikke tatt, når han har vært hjemme hele forje kveld, mens vårt barn bare sov. Nå lar jeg den oppvasken bare stå til i kveld så skal jeg se om han tar den, tror du kan gjør det?

    35. Hei.
      Fantastisk blogg! Kjenner meg igjen i det du skriver, men hos oss er det stikk motsatt. Jeg er pappa til tre, en på 5, en på 6 og ei på 28….hos oss er det jeg som rydder, vasker, vasker klær, legger sammen klær, legger klær inn i skapet og sist, men absolutt ikke minst….får barna (inkludert hun på 28) til å ta i ett tak. Synes det er mer frustrerende å be hun på 28 om å rydde enn de to på 5 og 6 da jeg mener at hun på 28 burde se alt som er å gjøre uten at jeg ber henne om det. I tillegg går hun stort sett hjemme hele dagen da hun ikke har noe jobb for tiden og enda da skjer det ikke noe…tror man blir blind for alt som kan gjøres hvis man går midt oppe i det jeg. Kan love deg at det har vært ett par opphetede diskusjoner hjemme om å få ting gjort. I tillegg til at det er jeg som tar på meg “kvinnens” rolle i hjemmet så er det jeg som skifter dekk på bilen, pusser opp, bærer handleposene og alt det som er “mannens” rolle i familien.
      Så til alle dere som skriver kommentarer her så kan jeg si at det ikke er i alle hjem det er som “pappahjerte” beskriver i bloggen sin….

    36. Veldig mange menn bryr seg rett og slett ikke filla om disse tingene. Dette er grunnen til at du ikke får skryt for alle småting du gjør i huset. Ikke bryr vi oss, og ikke legger vi merke til det. Er ting i veien må det fjernes, ellers spiller det for meg ingen rolle. Baggen fra gutteturen til london i hjørnet i gangen, eller peppes pizza eska på stuebordet vi nesten aldri bruker. Vet jeg at jeg får folk på besøk så rydder jeg det bort, men hvis ikke kan de gjerne bli der til det gror mose på det for min del. Mange jenter irriterer seg voldsomt over dette, og tro meg jenter, vi irriterer oss akkurat like mye over at dere gjør det og alt gnålet som følger med. Livets gang heter det.

    37. Sorry pappahjerte, men her vinner mor!
      Du vet, det handler om mer enn bare en treningsbag.
      Det handler om hvor mye damen din faktisk gjør i hjemmet, og det å holde et hus, hund og barn er fulltidsjobb i seg selv!
      Da er det greit å bli satt pris på og arbeidet man gjør blir sett.
      Når du da lar treningsbagen ligge i flere dager – uker, hva sier den handlingen da?

    38. Haha.. hm… Det taes for gitt at neste blogginnlegg heter noe som “jeg er klar om 5 minutter” eller “jeg har ikke noe å ha på meg”.. sånn for å balansere ut litt 😉
      Mvh en som faktisk rydder 🙂

    39. Det er kanskje far vi burde begynne å belønne.Ta frem rosinene for hver gang “far” greier å rydde opp etter seg selv.Eller gjør som meg: Kapituler, da blir det etter hvert veldig utrivelig, med tanke på hygiene i hjemmet:P

    40. Her må det ligge mer bak.. Jeg kjenner meg litt igjen, men hos oss laget vi en avtale om at så lenge jeg klipper plen, måker snø, bytter hjul, jobber på huset( ny bygg) lager middag 5 dager i uka, er trener for begge gutta på fotballen. vi bor i ett gammelt hus så det også nok å ta tak i der også..Så skulle hun ta det meste andre hjemme uten å klage… ( det var alltid litt klaging før, til jeg fortalte at vi kunne bytte:) hun måtte da passe på at det var måkt når jeg dro på jobben kl 6 f.eks.. )Hilsen Pappa til 2 gutter..

    41. Hvorfor lage et problem av noe som ikke er et stort problem i det hele tatt. Min leveregel er at kan en gjøre tingene selv, så gjør det uten å mase på at en annen må gjøre det når en faktisk kan det selv. Hvorfor stå ved siden av t.d en ferdig vasket oppvaskmaskin og be den andre ta den, når en kan gjøre det selv. Da unngår en unødvendig frustrasjon og krangling. Vi kvinner har en tendens til å skulle ha ting gjort med engang nå vi ber om det. Sier en mann at han skal ta det, så forhold seg til svaret. Det blir gjort, men ikke nødvendigvis der og da. Det viktigste er vel at ting blir gjort, ikke at det må gjøres der og da.I tillegg unngår en å blir sur på hverandre pga bagateller 🙂

    42. lol
      har hatt denne krangelen mange-mange ganger, og er helt klart på Pappahjerte sin side her 🙂
      Er det noen som har lagt merke til at mors forklaring er dobbelt så lang som fars?
      Uansett, jeg fatter ikke hvorfor jeg skal rydde i en annens tempo. og NEI ingenting rydder seg selv på plass, men vi har en annen terskel for støv og rot enn noen som er litt nevrotiske på feltet.
      Håper dere finner ut av det, jeg gjorde ikke det 🙂

    43. heiiiia Dusteteita Mammahjerteidiot :))
      du stakkars pappahjertet må da klare å ta 1 bag,tenk på alt stakkar dusteteita mammahjerteidioten gjør!! den ene bagen må du da klare å ta etter deg! 🙂

    44. For en fryd å lese, det ble høytlesning til samboeren. Det er akkurat som hjemme hos meg. Jeg har akkurat lært kjæresten at det faktisk går ant å åpne døra på oppvaskmaskinen og rydde ut av den (men jeg måtte selvfølgelig presisere at det også var lov til å rydde INN i den etter at han hadde ryddet ut av den og satt seg i sofaen). Neste hjertesak er å få samboeren til å skjønne at maten ikke kommer på bordet av seg selv, heller ikke ut av kjøleskapet, etter arbeid. Selv om han er fantastisk så er det enkelte ting han (og han skylder selv på at det er slik menn er) må påminnes hver dag. Han kunne forøvrig fortelle alle kollegaene mine på jobb (som forøvrig består av 90% menn) at enden på senga mi er magisk, for når han legger skittentøyet sitt under sengekanten min, så dukker det opp nyvasket og bretta i skuffen hans. Så er det kanskje litt min skyld også, som skjemmer ham bort på visse områder, men så er han god å ha når det kommer til handyman ting som å male hus ol 😉

    45. Må si at jeg heier på mammaen i dette tilfelllet. Jeg kjenner meg så mye igjen i dette. Jeg er også i et forhold, og her i huset så er det jeg som må rydde for oss begge. Han rydder ikke, for meg eller han. Det er jo ganske slitsomt det, for selv om han ikke roter så mye, så gjør han ikke en skit når det kommer til å rydde etter seg. Det er som om han alltid har bodd på et hotell. Han må en gang lære seg å ta grep selv også, jeg kan ikke være hushjelpen hans resten av livet.

    46. Stiine: Haha, fantastisk kommentar! 🙂 Mmmm lukten av varm shorts, ingenting som slår det 😉 Jeg forventer også massiv trampeklapp hver gang jeg går ut med søpla eller henger opp en klesvask. Men legger jeg merke til alle de gangene klærne mine på magisk vis finner veien inn i klesskapet? Meh. 😛

      Du får gi meg et pip når dere er klare for å ta steget, så kan jeg komme og ta en power point-presentasjon med does and donts for en vordende far 😉

    47. Charlotte: Haha, å gud bedre, jeg håper for hans del at han tar oppvasken! Ingenting er verre enn en kvinnes vrede og jeg antar at oppvask som har fått en dag på å modne seg, kan utløse på det ene og det andre. Vurderer å kaste meg i bilen og kjøre til dere med en flaske zalo før det er for sent 😛

    48. Ina Merethe: Takk det samme. Sitter med macen i fanget og svarer på kommentarer, mens Jakten på Kjærligheten surrer i bakgrunn 😛 En helt røddig avslutning på dagen, der altså 😉

    49. Pappa til 2+1: Jøss, det får´n si! Må si at det høres ut som du har fått en skikkelig dårlig deal her, men regner med at det veies opp på andre måter. Hun er sikkert dritrik 😛

      Men så fint å høre at det finnes menn der ute som virkelig leverer varene! Jeg tar av meg hatten for eder, så satser vi på at du får kustus på kjerringa etter hvert også 😉

    50. Rune: Åh rune, jeg fikk litt sånn mancrush jeg nå. Tusen takk for dette 🙂 Jeg tror kanskje damene tror man overser ting som en slækk treningsbag som en provokasjon, men det er ikke et bevisst valg, det bare…. Det ornder seg! Det er nøkkelordet, damer har ikke samme evne til å tenke: Æh, det ordner seg.

      Her skarru få: High five! 🙂

    51. Daniela: Bah, skal du ha meg til å innrømme at jeg tar feil? Aldri! Men joa, kan jo se at den treningsbagen kan være en anelse irriterende når den på magisk vis klarer å holde stand dag etter dag etter dag 😉 Lover full skjerpings! (kanskje)

    52. Leeloo: Hah, takk for link! Var helt sikker på at jeg kom til å få virus både her og der ved å klikke på den 😛 Men etter å ha sett lengden på den lista der, så føler jeg plutselig at den treningsbagen ikke er så ille likevel 😉

    53. Britt Helen Skoglund: Den første ideen din minner veldig om Pavlovs hunder og kognitiv terapi. Vet ikke om jeg liker det, meeeen det hadde helt sikkert fungert 😀

    54. Jobb: Høres ut som en knalldeal. Vi har egentlig samme greia her i huset og det funker ganske bra. Genialt å foreslå bytte, spesielt på snømåking om mårran, den er kjip. Så du er pappa til 2 gutter, shit jeg har hørt at det kan være ganske tøft og bare det er jo en fulltidsjobb. Og her sitter jeg og tenker at det er mye å gjøre i heimen, med bare én liten pjokk. Nei, full skjerpings. Men mon tro…. jeg hadde jo tenkt til å ta opp båten i helga… kanskje jeg skal foreslå et lite bytte? 😀

    55. cecilie: Hør hør! Men akkurat her må jeg nok dessverre ta min kjære litt i forsvar, for jeg mener seriøst at jeg ikke ser ting etter en stund. Den bagen kunne helt fint ha ligget der helt til neste gang jeg trengte den, om det så var først om 6 måneder. 😉

    56. Richard: Haha, liker! Selv Mammahjerte måtte le av “…at mors forklaring er dobbelt så lang som fars?”, for der er du inne på noe 😉

      Terskelen for rot og støv varierer noe voldsomt ja, og jeg har innsett at min terskel er såpass høy at vi må møtes på halvveien ellers ville det blitt så snuskete her at vi ville vasset til knærne i hundehår før fattern hadde letta på gluggene 😉

    57. Monja: Haha, jeg elsker retorikken når du skriver at du akkurat har “lært” kjæresten din om oppvaskmaskinen. Haha, sånn er det med oss menn, stakkars. Men du, så flott med sånn magisk seng, er det Skeidar eller? Sikkert Jensen-madrass, men sånn har jeg lyst på også! 🙂

    58. gomp: Eller så kan du bare fortsette å la ham bo som på et hotell, men begynne å ta betalt for ekstratjenester som frokost, middag, kaffe og den slags 😀 Mengden husarbeid blir den samme, men for 4-500 kr natta, så blir du plutselig rik 😉

    59. Eg ler HØGT. Heia Dusteteita Mammahjerteidiot!
      (Forresten er min kjærast ganske lik Pappahjerte. Difor er me heller ikkje sambuarar. Tenk visst eg ikkje kunne gått heim når stabelen med pizzaesker er blitt høgare enn kjøkkenbenken! HJELP!)

    60. Hadde gjort følgende jeg: etter å ha sagt fra utallige ganger tidligere, hadde jeg gjemt bagen med innhold i bunnen av et klesskap eller lignende. Når den da ble etterlyst, hadde jeg nok svart uskyldig at jeg ikke visste, og hvor hadde han satt fra seg bagen sist da? ;)Samme hadde jeg gjort med rotete tenåringer. Tar man ikke vare på tingene, kan de fort bli borte. 😉

    61. Pappahjerte såklart. Kjenner jeg damer rett så er hennes versjon av “pent og pyntelig i hjemmet” på randen av nevrotiske tilstander.
      Jeg ser på bildet av kid`en og bag`en, og det er jo ikke rotete i det hele tatt der (lite å basere det på, men men). Vil faktisk si at den bagen har fått sin plass, andre har lært å sette pris på den, hvorfor kan ikke mamma gjøre det samme?
      Av alle slag man skal velge å sloss, så vil jeg si at kvinnenes diktatoriske trang til å velge ryddig av mann er et feilsteg.
      Og Bente: Tror du dessverre ikke har forstått menn ;P
      Vi ville i den situasjonen gjort en av to ting.
      1) Løftet på skuldrene og bare tatt alt med ro, da en enkel treningstur eller bag er da ikke noe problem, vi klarer alltid å finne en bag eller plastpose.
      2) Brukt anledningen til å kjøpe en fancy bag ifra http://www.askmen.com med både gadgets, unyttige funksjoner og en uhårvelig høy mannestatus.
      Dere kvinner må lære dere å bare trekke på skuldrene litt og innrømme at menn er menn, hvorfor forandre oss til kvinner? 😉

    62. Maiken: Haha! Men hva klager du over? Hvis pizzaeskene er høyere enn kjøkkenbenken, ja da har du jo fått forlenget kjøkkenbenken med nesten en meter! Helt gratis! Din mann høres ut som en meget undervurdert ingeniør 😀

    63. Bente: Bente, du er ond. Ond, hører du? 😛 Bah, liker ikke å innrømme det, men den planen kunne fungert. Hmm, merker at jeg nesten må slette kommentaren din før dama ser den 😉

    64. Are: Å gud, denne skal jeg printe ut i 1000 eksemplarer og legge rundt i huset 😀 Noen ganger må man faktisk sette ned foten også. Jeg må få legge til at frøkna her i huset er en helt rå dame da, ikke nevrotisk for fem flate og en skikkelig cool dame, men jeg har i tidligere forhold sagt følgende setning flerfoldige ganger: Øy, jeg er en mann, jeg er ikke venninna di. Og problemet er vettu, at hvis man gir etter for presset og begynner å forandre på seg, ja nei da er de ikke fornøyd med det heller 😉

      Kvinnfolk ass 😛

    65. Er enig med mamma her;)
      Mannen min derimot er enig med pappahjerte, og lure også på om mamma’n i huset vasket under bagen når hun vasket huset? Om hun uansett skulle flytte på bagen, kunne hun ha ryddet den bort 😉

    66. Helt ærlig, om det bare gjelder treningsbagen en gang i blant så vil jeg si at mamma er ganske heldig! Du har de som ikke bruker treningsbag i det hele tatt, for eksempel… Eller de som lar matrester bli liggende i flere dager… Men for husfredens skyld så er det vel faktisk mye lettere å rydde bort en treningsbag, enn å diskutere med en sliten mamma 😉

    67. ml: Haha, her har du mange gode poeng! Ja, det er bedre å bare rydde den bort enn å krangle med en sliten småbarnsmor og ja, det er fok som har det verre 😉 Det verste er vel folk som lar oppvask bli stående MED matrester. Fytti helgeroa!

      Oh well, nå er det stjernekamp på opptak og på tide å kaste seg tilbake i såffan. God helg!

    68. Jag förstår definitivt mammahjertets sida av storyn, men jag måste erkänna att jag brukar göra som pappahjertet och lämna saker och stå. Vilket min Mamma inte gillar när jag är hemma hos mina föräldrar. Och jag är 22 år så jag borde väl kunna rydde efter mig. Hon skulle nog 100% heja på mammahjertet her. Men jeg kan alltså förstå Pappahjertets side också 😀
      Fin blogg du har, har skrattat ut på flera av inläggen!

    69. Sabrina: Haha, takk for det Sabrina. Men du, jeg er 31 år og burde helt sikkert ha lært meg å rydde jeg også, men det kommer aaaaldri til å skje 😉 😀

    70. Som tatt ut av mitt liv. Kunne godt ha skrevet dette ordrett likt selv. Veldig bra,og godt å vite at man ikke er alene.

    71. Ser ut som det er lite støtte å få for deg her Peter. Derimot skal jeg gi deg min fulle støtte på det her. Hadde en gang en kjæreste som benyttet sjansen under en diskusjon til å nevnte et glass med vann som hadde stått på hylla ved siden av sengen i 3 dager.. Da hadde hun da altså ventet på at jeg skulle observere at den sto der og at jeg skulle fjerne det. For min del gikk denne i ett med inventaret som du også har nevnt flittig. Er det så nøye da damer?

    72. Magnus: Hah, oh yes, damn straight! Ja kan du skjønne at de kan komme med sånne ting?! Har noen hårreisende eksempler fra tidligere forhold, men det røddigste her blir vel å legge lokk på slikt 😉

      Slæbbæ damer, det ordner seg 😉 🙂

    73. Kommer stadig tilbake til den fantastiske bloggen din, som jeg ler og smiler av hver gang. Det er godt det ikke bare er hjemme hos oss bagen til far kan stå i gangen, midt i stua, oppå peisen… ja, egentlig alle andre steder enn der den skal være. Og der står den, gjerne i ukesvis. Helt til den på magisk vis blir ryddet vekk av mor. Dette er grenseløst irriterende, så mammahjerte får min stemme! =)

    74. Silje: Hahaha! Buuuu 😛
      I går kom vi hjem fra konfirmasjonshelg og da fikk jeg streng beskjed med en gang vi kom inn døra: “Den bagen tar du NÅ ellers blir den stående i gangen her en evighet”. Jeg prøvde å sno meg unna, men måtte ta den til slutt. Det funka jo faktisk ganske bra. Eller tømte jeg den egentlig? Husker ikke om jeg kanskje bare gjemte den vekk på badet et sted, haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg