Storm i et pølsebrød

Jeg vet aldri helt effekten av et innlegg, og sjeldent har det blitt mer innlysende enn da jeg for en ukes tid siden skrev ett frustrert innlegg om grillmat

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For noen innlegg får en tommel eller to, andre får et pipekor. Noen ganger treffer jeg en nerve, andre ganger roter jeg meg bort som en fjert i en kurvstol. Jeg blir liksom aldri helt klok på hva som vil slå an eller ikke, derfor skriver jeg bare det jeg føler for.

Enten det er et sårt ærlig hjertesukk til barna eller et dikt til en edderkopp.

Men ikke i min villeste fantasi kunne jeg klart å forutse hvilken storm det skulle blåse opp til, bare på grunn av et innlegg om min frustrasjon knyttet til grillmatprodusentenes manglende matteferdigheter.

Det var jo bare et artig innlegg og det forsto de aller fleste av dere, men da en journalist fra VG plutselig var på tråden, ble det brått litt annerledes. For når man har skrevet et innlysende fjasete innlegg, men plutselig har en kjempeengasjert journalist på tråden som ønsker å grave i vei og slå opp ditt ektefølte raseri i store bokstaver… Ja, da spiller du jo med! 🙂

Jeg tenkte jo selvfølgelig at saken skulle ha en ganske innlysende ironisk undertone, jeg hadde jo aldri i verden trodd at VG kom til å kontakte både pølseprodusenter og vegetarianere på stranden for å komme til bunns i saken, hele tiden med en tilsynelatende dønn seriøs agenda i bunn. Men det gjorde de..

 


Les hele saken fra VG (foto: faksimile, vg.no)

 

Reaksjonene lot selvfølgelig ikke vente på seg. Jeg tror snart ikke jeg har en eneste venn igjen på facebook, som ikke har tagget meg i en eller annen tråd der min idiotiske i-landsfrustrasjon diskuteres, med til tider ganske kraftig bruk av adjektiv.

Om noe, må jeg si at jeg elsker at de stakkars folka i Nortura har måttet bruke deler av sommerferien sin på å svare seriøst på denne saken. Det er så utrolig moro, samtidig som det er ganske frustrerende. For jeg forstår jo at det sitter folk rundt lunsjbordene der ute og river av seg håret i frustrasjon over disse overfladiske bloggerne som ikke tror det finnes problemer i verden som stikker dypere enn selvbruning og neglelakk.

Jeg gidder bare ikke svare på det. La dem få holde på. For 99 av 100 er heldigvis såpass oppegående at de forstår at dette selvfølgelig bare er en gladsak som lukter agurknytt lang vei. Jeg burde kanskje klart å forutse at det kunne by på problemer, da jeg på spørsmål fra journalisten om dette var en sak jeg irriterte meg kraftig over, svarte:

– “Ja, visst faen er jeg irritert!”

 

Elderly old man using computer sitting at table isolated on grey wall background. Senior people and technology concept
“8 pølser, sa jeg! Er det så inn i hampesvarten vanskelig da?!”

 

Så jeg ville vel egentlig bare si det. Jeg er ikke skikkelig irritert, bare litt. Jeg synes fortsatt at Nortura eller noen andre burde invitert alle pølse- og pølsebrødprodusenter til et helgseminar for å lære seg den lille gangetabellen, men jeg vet jo at det også finnes noget større problemer i verden. Jeg er muligens et kjøtthue, men selv jeg klarer å åpne en dør 😉 (…og telle til 10, som er mer enn hva jeg kan si om pølseindustrien, Red. anm.).

 

Grilled sausages on the barbecue with mustard
5 pølser, klare for servering!

 

Om jeg derimot skulle adressert et stort samfunnsproblem jeg synes vi burde ryddet opp i én gang for alle, så er det diskriminering av oss venstrehendte! Alle produkter lages først og fremst for høyrehendte og det er sinnssykt frustrerende for den forfordelte minoriteten.

Stort sett ALLE kopper har hanken på høyre side, sakser er formet for høyrehånden, kjøleskapsdøra har alltid håndtaket på feil side og penner vil alltid etterlate en blå, blekkfylt håndbak og lange striper av blått blekk på arket når vi skriver og drar hånda etter oss. Det vitner om diskriminering og mobbing av en allerede utsatt folkegruppe. Men hvor er politikerne? Hva sier Erna? Pennprodusentene? De korrupte koppfabrikantene? Nei, DET er det ingen som tør å prate om!

Så jeg sier bare én ting: VG – ring meg. Jeg har en jækla sak til dere!

 

Grilled sausage on a fork against white background

 

/ Ikke ring meg 😉

Les også innlegget som sparket i gang det hele: “Kjære grillmatprodusenter”

* Følg Pølsehjerte på Facebook *

13 kommentarer
    1. Ikke sant?! Er det rart at man tropper opp mannesterke med høygafler foran Stortinget? Synes partiet Venstre bør være seg sitt ansvar bevisst i denne saken og lede an 😉

    2. De aller fleste kjøleskap kan “fikses” dvs hengsle om døren slik at det passer inn uansett hvor på kjøkkenet det står.. Og selvfølgelig blir tilpasset venstrehendte.. 😉

    3. Og jeg som har trodd jeg var alene som venstrehendt og diskriminert. Hva med de utrolig teite engangsknivene hvor smøret bare trykker seg opp i den teite kanten pÃ¥ kniven???? Hva er det for noe tull… og Ã¥ snu kniven nytter jo ikke.

    4. Jeg høyner: Filtermalt-Kokmalt ,trenger ikke akkurat ha vært på ei ukes fyllekule i Palma for å ta feil av den ..! Hvorfor.i.all.verden??

    5. Tipper du sitter i sofakroken og knegger fornøyd mens du forer agurknytt-journalistene 😉
      Det er to ganger i året man må holde tunga i rett munn når man leser nyhetene. Det er første april, og i fellesferien. Påskeegg og sommeragurker… farlige greier…

    6. Hva med oss som har liten høyde over havet??? Som må ha krakk for å komme inn i et vanlig Ikea overskap og dingler med beina på både buss og fly? Som ikke kan benytte seg av standard bilbelte i frykt for å få hodet kappet av ved en bråbrems?? Hva med oss???? 🙂
      For øvrig lenge siden jeg har lest en skikkelig saftig artikkel om “Distriktets lengste agurk”.
      Men hvis journalistene trenger saker, kan du bare henvende dem til meg. Jeg skaffer noe for en hver smak. Og det er viktige ting, også.

    7. Det finnes venstrehåndssakser da… ;o) Når det gjelder antall pølser/burgere i forhold til pølsebrød/burgerbrød er det ikke noe problem her i huset – noen liker å ta et hamburgerbrød eller pølsebrød med ketchup (ja, uten kjøttet!) til dessert og andre tar gjerne to pølser/burgere i brødet, evt. en pølse eller burger på gaffel etterpå. :o) Men det er et pussig fenomen, jeg er enig i det, det der med helt ulikt antall i standard pølsepakker og pølsebrødpakker – men det er vel for å få oss til å kjøpe mer for få like mange av hver.

    8. Nei jøss er du skeivhendt du også! Selv gikk pappa til innkjøp av venstehåndskniv, saks og all slags venstrehendte saker og ting da jeg var barn, og sørget sannelig også for at jeg hadde et nytt sett med dette da jeg flyttet utenlands for å studere for noen år siden!
      Her sku ikke dattera mangle noe!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg