Søndagstur

/inneholder reklame

Vi startet dagen på ypperlig vis. Jeg var oppe tidlig med plutten for å varme opp huset før stafetten. Mens vi fyret i peisen, ramlet det inn gratulasjonsmeldinger i alle kanaler til herr Jansrud som hadde klinket inn Norges første gull for dagen. Ja ja, da var det én av tre da, for stafettlaget var jo sikret edelt metall og i skiskyttersporet var det duket for jaktsesong. Slik gikk det jo ikke… Hvis jeg hører ordet “Smørebuss” en eneste gang til i dag…

Dagen som startet så bra med gull og bacon til frokost, hadde fort blitt til tåke, slaps, stafettskrell og lunken søndagsstemning. Hva passer vel da bedre enn når det plutselig tikker inn en sms fra svigermor: “Vil dere komme på søndagsmiddag? Kjøttkaker”. Hurra!

 

 

Derfor kastet vi oss i bilen og suste av gårde, plutten, min kone og undertegnede. Med oss i bilen hadde vi barnesete, barnevogn, stelleveske og hele sulamitten. Derfor har jeg laget denne raske dokumentaren som tar for seg hvordan elbilen Nissan Leaf gjør seg som familiebil. Som dere kan se, så er det romslig med plass for hele gjengen, selv for fattern som nok en gang må prøve ut bagasjerommets gleder på utradisjonelt vis…

 

Men hva med øko’mien?

Jeg har fått et par spørsmål ang. økonomi hva gjelder elbil i bruk og innkjøp. La oss ta bruken først, for prislappen her er veldig veldig lav. Å lade bilen fra flatt batteri til full pupp koster ca. 20 kr. Tar man med i beregningen at du med fullt batteri kan kjøre inntil 15-20 mil på en god dag, så blir det veldig veldig billig. Vi snakker her altså om en liten dråpe i havet sammenlignet med bensin-/dieselpriser. Innkjøpsmessig så er det også grunn til å smile. Nissan Leaf starter på ca. 230 000 kr. Sleng på litt deilige duppeditter, skinnseter, Boseanlegg etc. så er man raskt oppe i 280 000, men det er det så verdt! Her får du mye bil for pengene og fantastisk mye kjøreglede i en spretten doning. Og det er ikke noe jeg bare sier: Jeg driver seriøst og vurderer å holde Leafen som gissel når Nissanfolket kommer for å hente den. Ich liebe es!

 

 

Det eneste uøkonomiske med denne bilen, som også er elbilskeptikeres favorittargument, er at batteriet må byttes etter x antall år. Nå har ikke jeg finregnet på dette, men jeg skulle tro at innen den tid så har man allerede spart inn de kronene på bensin etc. Jeg tok et raskt overslag nå og man lander raskt på godt over 100 000 kr i bensin på 7 år kun for pendlerbruk, så da burde den saken være ryddet av veien 🙂

Som et lite bonusargument vil jeg få legge til at færre turer til bensinstasjonen også betyr færre muligheter for impulskjøp mens magen knurrer, hvilket igjen betyr færre pølser og sjokoladeboller. Bra for lommeboka, bra for magen. Og miljøet. Topp den, du! 😉

Og med det er vi kommet til veis ende i mitt elbil-eventyr. Tusen takk for turen og håper dere har blitt like positivt overrasket som meg. Hils hjem, takk for turen og husk: Du slipper å legge igjen en femtilapp i bensinpenger 😉

 

License to load (and spare spenn)

/ lik hvis du liker elbil taco, eller kattunger 😉

Les også:
Kjøre elbil til hytta
Duppedittmaskinen fra fremtiden
Dagen elbilen ødela

28 kommentarer

    1. Skal bare vinne i Lotto så biter jeg på reklamen. Putrer bare rundt i nærmiljøet uansett,så el-bil (evt hybrid) blir nok fremtiden…
      Men du…når ble dama konvertert til kona? Har jeg missa noe eller?

    2. Nok en herlig dokumentasjon på at Nissan Leaf er en super familiebil! Hos oss har stasjonsvogna blitt parkert etter at Leaf`n kom inn i familien. Stasjonsvogna blir nå bare brukt på langturer, stakkars 😉 Til daglig kjøring og all småkjøring er det Leaf`n som gjelder. Og vi er en familie på fire med to barneseter og en barnevogn…. 😉 We love our Leaf!!!

    3. Vel…før det blir snakk om bilkjøp, bensin, diesel, el-bil eller en som går på flybensin…så må en av oss ta lappen først. Vi er i grunnen veeeeeldig miljøvennlige vi 😛 Niks sertifikat…null bil 😉
      Og vi er da altså 2 voksne…..1 fjortis…..1 seksåring, 1 åtteråring…..to irske ulvehunder….og en katt.

    4. Theaa: Jøsseball! Der kan du se 🙂 Ja usj, ikke så overgira på å levere tilbake leafen, men antar at Nissan ikke går med på at jeg bare plutselig har “mistet” den heller 😀 Haha

    5. Sus’n’s sang og smurferi ! :: For en råtøff OL-lue!! Du skal få være første gjest på showet hvis jeg får en sånn lue. Deal? 😉

      …maten til svigermutters er like bænkers som Dan Børge på en lørdag 😉 Yum!

    6. Skal se du til slutt ender opp med en Tesla model S 😉 håper du lager flere dokumentarer om ting og tang fremmover 😛 imponerende god plass i bagasjen på Leaf’en må jeg si da 😛

    7. Kenneth Ørsjødal Rostad: Hah, ja jeg stemmer bifallende i. En Tesla skulle kledd meg godt 😉 Og den lagringsplassen i leafen er jaggu ikke dum. Plass til et rufsete mannfolk og en vogn å frakte ham i. Ikke verst for en elbil 😉

    8. Håkon Jevnesveen: Hei Håkon. Står sponset innlegg øverst i teksten 🙂 Jeg har fått låne en leaf en liten stund, men velger jo selv hva jeg skriver om den 🙂 Sukk, om noen dager må den leveres tilbake. Kommer til å bli tøft :S

    9. OL- lua.., Jada, det er en god deal !! 🙂 Si fra en kveld i forveien da, så jeg rekker å lage den 😛
      ..så får du være min første gjest og ,om jeg får eget show … så kan vi gjøre som de andre i TV… vi besøker hverandres show 😉
      Bra resten av dagen var bænkers og.. :)) Hurra for kjøttkaker, svigermødre og bænkersbukser 😉

    10. herlig film! jeg hadde ledd så sinnsykt visst du hadde sittet fast i bilen altså :-p *ondskapsfull*
      heia deg som er så positiv og blid hele tiden :)) stå på!

    11. interiorgirl1: Haha! Det hadde nok blitt en enda bedre film, men litt dårligere reklame 😉 Da måtte jeg nok blitt pent nødt til å legge redningsaksjonen på youtube 😉

    12. Anja: Hei Anja. Axkid minikid heter det. Kjøpte det fra babybanden.no. Det er bakoverlendt ja, er godt fornøyd med den sitteretningen inntil videre 🙂

    13. Anja: But of course, svarer alltid med mindre det er krig e.l. 😛 Ja, kan se at det kan bli litt trangt med ulike seter, men det er jo bare naturlig for denne størrelsen bil. Ville blitt samme regla i en golf e.l. tenker jeg 🙂 Usj, har bare hatt den til låns og må levere den tilbake i morgen :´-(

    14. Men skal ikke klage, minigutt på 4 år sitter enda bakover så;)
      Men da skal vi prøve AxKid:) for all del, kjøp en nissan, hatt våres i snart 1,5 år og angrer ikke et sekend:)

    15. Ikke vær så bekymret for levetida til batteriet, med et par enkle leveregler, øker du levetiden på batteriet mye. Kanskje du veit dette allerede, men kan være greit for alle å lese.
      Nissan er ikke dumme, dermed kan du regne med at batteriene holder hele garantida, selv om du ikke er spesielt forsiktig, så lenge du eksempelsvis ikke lar bilen stå lenge med tomt batteri osv. Det er formodentlig noen advarsler i instruksjonsboka mot bruk som setter garantien i fare.
      Hvis du bruker 80%-programmet og unngår å lade helt fullt når du ikke trenger hele rekjevidden, eller unngår å gå ofte under 20-30%, de aller fleste gangene, så øker levetida på batteriene enormt. Det har vist seg at batterikjemien slites mer, jo oftere du når ytterpunktene. Det ideelle er derfor klattlading så du ligger nær midtveis. Ved ferie osv hvor bilen blir stående lenge, er ideell SOC 40% for lagring av et litiumbatteri.
      Nå vet jeg ikke strømforbruket i “standby” og sikkerhetsmarginene i batteriene i LEAFen, men du skal sannsynligvis passe på å sette fra deg bilen mest mulig rett i underkant av halvfull, muligens i underkant av 40, kanskje ned mot 30%, litt avhengig av standbyforbruk og tid bilen blir stående.
      Det er jo en avveining i forhold til rekkevidde, men ganske enkel måte å kanskje doble batterilevetida på.

    16. Thomas Henden: Takk for mange fine tips og regler, Thomas. Det er vel samme regler her som for alle batteridrevne enheter, så det er nok mye man kan stå for selv hva gjelder levetiden på batteriet ja 🙂

    17. Jeg kunne tenke meg å ha elbil når jeg en eller annen gang i framtiden får somla meg til å ta lappen. Men hva gjør du den dagen du skal et eller annet sted som er lenger unna enn 30 mil? Er det vanlig med elbilkontakt på bensinstasjoner? Jeg spør på alvor. Har null peil selv.

    18. Marius: Hei Marius. Takk for spørsmålet. Her vil nok folk svare deg ulikt, men mitt råd er som følger: Ikke ta elbilen. Har akkurat vært på en lengre kjøretur med elbilen og det krever mye logistikk og planlegging. Foreslår å heller ta vanlig bil på lengre turer, evt. tog, buss, låne bil av naboen e.l. Mange vil nok sverge til at det er null problem å orge en lang kjøretur med elbil, men jeg er ikke en av disse. Elbiler kan lades på vanlig strømpunkter, men det tar mange timer. Hurtigladestasjoner er løsningen når man er på veien, da kan man lade opp til 80 % i løpet av en halvtimes tid. MEN disse stasjonene finnes langt i fra på alle bensinstasjoner. Det finnes fine oversikter for hvor disse er, men det beste er å holde seg til turer på totalt maks ca. 10 mil. Men nå er jo de aller fleste turer bare korte strekk til butikken, pendling til jobb etc, og i disse tilfeller er elbilen ubetalelig bra 🙂 På langturer… not so much 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg