På hyttetur med Nissan Leaf?

/inneholder miljøvennlig reklame

Enten du har vurdert å kjøpe elbil eller er en hardbarket skeptiker, så er det store spørsmålet stort sett alltid det samme: Kan jeg kjøre elbilen til hytta?

 

Jeg har fått gleden av å låne en småsexy Nissan Leaf (Norges mest solgte bil i oktober i fjor) for å prøve å leve livet på den grønne siden og finne ut hvordan elbilen gjør seg som familiebil. Derfor gir jeg meg i kast med å sette den første og største elbilmyten på prøve. Er det én ting som alltid går igjen når man snakker om elbil, så er det følgende spørsmål: Kan jeg kjøre elbilen til hytta?

Jeg har lest at rundt 75 % av alle kjøreturer man foretar seg er på under 4 mil og til dette er jo elbilen uslåelig. Null utslipp, ingen behov for tanking, bare miljøvennlig kjøreglede. Dette betyr at elbilen passer som pølse i vaffel når det kommer til pendling, kjøring til barnehagen, til butikken etc. Og hvor langt kommer du på fullt batteri? Her kan du lese mer om Lading og rekkevidde.

 

 

Men så over til spørsmålet om hyttetur. Her har jeg ikke tenkt til å gå rundt grøten eller pakke svaret inn i flatterende bomull: Til hytteturer trenger man tøffere lut. Det er absolutt teknisk mulig for mange, men som en generell hovedregel vil jeg heller anbefale en “vanlig” bensinbil, tog eller buss. Rett og slett fordi det per dags dato ikke er mange nok ladestasjoner rundt om i det ganske land. Men det kommer! I mellomtiden: Hvorfor ikke benytte anledningen til å sitte på i noen annens bil? Da vil du også få tid til å strikke eller spille Sudoku underveis. Smart!

 

 

Og hvor ofte kjører egentlig gjennomsnittsmannen til hytta? Det er som når man kjøper nye stoler eller bestikk, så tenker man alltid at man må ha nok til alle de gangene man har 12 middagsgjester på besøk? Den ene gangen det skjer i løpet av et tiår kan gjestene fint finne seg i at bestikket ikke nødvendigvis matcher, på samme måte som at man kan finne utmerkede alternativer til elbil når man først skal på hytta.

Så, rask konklusjon: Elbilen er på ingen måte noen reservebil, men vil gjøre nytten for absolutt alt annet enn turer som strekker seg over en viss distanse. Jeg ser ingen grunn til at man ikke kan ha elbil som førstebil og heller ha en løen bensinbil i bakhånd for lengre turer. Du kan selvfølgelig reise på hytta med elbilen, men jeg ville ikke anbefalt det med mindre du bor i Oslo sentrum og hytta di ligger i Oslo sentrum.

Noe du lurer på angående elbil? Sleng meg en kommentar eller spør Nissan på Facebook.

Neste uke skal jeg ta for meg kjøreegenskapene og da skal jeg leke Top Gear med videokamera, råning og tipp topp stemning 😀

 

/ Vroom Vroom, følg med neste uke for mer elbil

12 kommentarer

    1. Jeg sitter i skrivende stund faktisk i en Nissan Leaf. Vi fikk den i november 2013 og drivstoffregningen har sunket med flere tusen i måneden. Jeg har hesten 4 mil fra der vi bor og de er ikke noe problem å kjøre fram og tilbake uten å lade. Vi har hytten enda nærmere enn hesten, så det er null problem for oss å kjøre til hytten med Leafen for oss 😀 Vi har to andre biler som vi bruker hvis vi skal veldig langt, men vi er kjempe fornøyd med bilen til daglig bruk vertfall 😀

    2. Jeg datt av i samme sving som konklusjonen pølse i vaffel, fysjameg :p
      Men nå er vanlig “hytte”destinasjon på Finnskogen, ca 25 mil hjemmefra, så tenker elbilen får forbli en drøm en stund til 😉

    3. Astrid: Så utrolig bra, Astrid! Jeg bruker den til å pendle til jobb for tiden og det er rundt 4 mil hver vei. Null stress joggedres 😀 Må faktisk få lov til å påpeke at den eneste svakheten jeg har funnet så langt er denne mangelen på muligheten for å dekke lange distanser og annet enn det så er bilen heeeelt makaløs. Elsker å kjøre den og duppedittene. Alle duppedittene. Love it! 😀

    4. Anne Eileen: Har også hytta i den distansen unna, så til de turene får jeg ta bensinbil, meeeen så er det kanskje 1-2 turer i året da. Elbilen funker for de resterende 500 😀 😉

    5. Helt enig, alle duppedittene og funksjonene de to andre bilene ikke har! Jeg elsker at jeg kan sette på varme i bilen på forhånd. Om under 2 måneder har jeg forhåpentligvis lappen selv og jeg gleder meg til jeg kan cruise rundt med leafen på egenhånd 😀 Som jeg digger den bilen der! Helt enig i at den eneste svakheten er at man ikke kan kjøre veldig langt, men hvis det blir flere hurtigladere rundt omkring, så løser nok det problemet seg også!

    6. Det stemmer ikke at produksjonen av en elbil bruker så mye mer energi at evt CO2 utslippene fra et kullkraftverk som eneste energikilde vil gi et totalt større CO2 avtrykk enn en typisk bensinbil. Dette er en myte.
      Her er en rekke artikler om fordelene ved elbil:
      http://elbil.no/elbilfakta/miljo
      Vi har hatt vår i 2 uker nå og er strålende fornøyd. Vi har heller ikke noe hytte på fjellet så vi klarer oss fint med bare 1 bil også.

    7. Nissan Leaf funker meget bra har selv kjørt over 30.000 km på ett år vi er 5 i fammilien å bor på bygda. Alt handler om å planlegge, og jeg kjører mye roliger nå enn får og kommer heller ikke opp i noen nær ulykker pga farten er senket da jeg har ca 7 mil en vei på jobb. Å tenke på hva en sparer i drivstoff kostnader å hærlig følelse

    8. Bor man i en by, eller rett i utkanten av en by og pendler inn til byen vil det sikkert funke med en leaf. Har man hytte på landet man ønsker å reise til i helgene, vil det jo være best å ha en bil med god gammeldags forbrenningsmotor i tillegg, men da går jo “vinningen opp i spinningen”. Koster fort mye å ha to biler også, uten at jeg trenger å ramse opp alle de utgiftene det fører med seg. En annen ting, her oppe i nord norge er det lange avstander og dårlig med lademuligheter. I finnmark er det mange ganger 30 minusgrader på vinteren, dette må sette batteriet i en leaf på stor prøve. Rekkevidden blir mindre og levetiden på batteriet blir nok redusert. Og hvor mye koster ett (eller kanskje det er flere?) batteri til en elbil? Billig er det IKKE. Så da går “vinningen opp i spinningen” der også, da kunne man like greit kjørt videre i den halvgamle bilen sin med forbrenningsmotor og til syvende og sist spart penger. Men som sagt, bor man i eller rundt oslogryta og ikke har hytte å kjøre til i helgene, og man velger å selge den gamle bilen med forbrenningsmotor og så gå over til kun å ha en elbil, så vil man helt sikkert spare mye penger på å kjøre el. Men det funker ikke for alle, og funker ikke å kjøre med alle plasser i og med at det er dårlig med lademuligheter slik som eksempelvis her i nord norge, og sikkert andre plasser i landet også.

    9. Hans: Hei Hans, jeg er helt enig med deg, skal ikke late som noe annet. MEN du kan jo enkelt lade opp bilen hjemme hvis du har stikkontakt i garasjen eller utekontakt på gårdsplassen. Bare å sette den til lading om kvelden, så er du klar for en grønn dag morgenen etter 🙂 Men å satse på å treffe en ladestasjon i Nord-Norge er nok helt dødfødt med mindre du suser rundt i Tromsø sentrum, tror jeg. Og ja, for lengre turer trenger du bensinbil, men kanskje du kan ha den som reserveløsning og bruke elbilen på 95 % av turene, i så fall tror jeg vinninga faktisk vil overgå spinninga 😀

      Takk for kommentaren og goood helg!

    10. Samboeren min og jeg har nettopp fått vår andre bil (solgt vår første, en sliten skraphaug).
      Vi har gått til innkjøp av en elbil, nærmere bestemt en Tesla model S. Lange distanser (til en viss grense så klart) er null problem 🙂 og i løpet av et års tid kan man kjøre langs store deler av Norge, eller fra Norge til Italia uten problemer 🙂 Fantastisk i mine øyne. Jeg skal aldri (les: tror jeg) tilbake til bensin/diesel 🙂

    11. C: Wow, så kult! Og så bra at dere kanskje aldri kommer tilbake til bensin/diesel. Det måtte jo vært det beste for alle parter på sikt. Bare det kommer opp litt flere hurtigladestasjoner rundt om i det ganske land, så vil ikke langturer være noe problem heller. Fremtiden er elektrisk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg