Forbilder og rumpeløft

“Du som digger Sophie Elise, hva gjør du den dagen datteren din sier at hun vil operere rumpa og ta botox?!”

Det måtte jo komme. For i forrige uke skrev jeg innlegget “Sophie Elise og drittkjerringene” og når man uttaler seg positivt om Sophie Elise, og attpåtil sier at det finnes sider ved henne som kvalifiserer til å være et godt forbilde, ja da må man jo regne med å få på pukkelen.

For vi støtter vel ikke en person som har gjort skjønnhetsoperasjoner, gjør vi vel?

Jo, det gjør jeg.

surgeons finish the operation and thumb up
Licensed from: tomwang / yayimages.com
 

Men la oss skille sak og person først. Saken handlet om at jeg ønsket å rette en illsint pekefinger opp i nesegrevet på folk som slenger dritt i sosiale medier. Et innlegg myntet på en generalisert forsamling som sikter seg inn på én person. Trenger ikke være Sophie Elise, hun var bare målet deres denne gangen. Kan være hvem som helst. Kunne også vært Olav Thon. Eller Maj Britt Andersen. Poenget er det samme: Ikke mobb, din skabbelars.

For å belyse poenget om at det er veldig mye mer ved Sophie Elise enn bare operasjoner og “plastic fantastic”, dro jeg frem et par forbilledlige eksempler av hva hun har fått til så langt i karrieren. Denne delen av teksten møtte en del kritikk.

Spesielt var det mange som lurte på hvordan jeg som far kunne mene at en person assosiert med skjønnhetsoperasjoner, kunne trekkes frem som et forbilde for dagens unge.

Greit, jeg ser den. Her burde jeg nok vært tydeligere på hva jeg mener om slike operasjoner, selv om saken i utgangspunktet ikke handlet om det. Det handlet mest om dem som slenger med leppa, ikke hun som har fått fylt dem.

Men greit, la oss ta den praten nå.

Plastic surgeon marking face
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

For som far, hva ville jeg gjort den dagen datteren min kommer til meg og sier at hun ønsker et rumpeløft, slik hun har sett på alle disse fantastiske bloggene?

Helt ærlig, jeg ville blitt forbannet. Selvfølgelig ville jeg blitt det. Det er tross alt ikke snakk om litt leppestift på nesa, men kompliserte operasjoner og kirurgiske inngrep. Det er ikke en sannhet man burde sminke over eller uskadeliggjøre, ei heller selge som 3 for 2-boller på Shell.

MEN jeg synes heller ikke man skal være så rask på fingeren med å kaste alle som har tatt skjønnhetsoperasjoner til hundene. For hva vet man egentlig om deres grunner for å ha tatt det valget?

I boken skriver Sophie Elise blant annet om operasjoner hun trodde at skulle ordne alle hennes problemer, men som i realiteten endret absolutt ingenting. For det er vanskelig å lege et sår på innsiden med et plaster på utsiden.

På bloggen har hun også vist medaljens bakside, slik som i dette innlegget der hun forteller om neseoperasjonen som ikke gikk slik som planlagt, rikelig illustrert med ganske avskrekkende bilder.

Nå skal ikke jeg sitte her og forsvare Sophie Elise opp og ned i mente, men om noe synes jeg dette vitner om et godt forbilde. Ikke fordi hun har tatt operasjonene, men for at hun i hvert fall forteller om den indre kampen som har ført til disse operasjonene og viser begge sider av saken. Og for å gjenta meg selv fra forrige innlegg: Ingen er bare det du ser.

At hun angivelig har løyet om visse operasjoner og ført leserne bak lyset, er derimot ikke bra. Selvfølgelig har jeg ikke tenkt til å forsvare det, men jeg tror og håper at hun er seg sitt ansvar bevisst og bruker dette til å skape noe positivt i fremtiden.

Men for å gå tilbake til det opprinnelige poenget: Hva ville jeg sagt til en datter som plutselig ønsket en tilsynelatende overfladisk skjønnhetsoperasjon?

Vel, jeg ville satt meg ned med henne og pratet. Masse. Spurt, svart og lyttet. Funnet ut hvor dette ønsket kom fra, hvorfor og hva hun tror det vil løse. Og for hvem. Springer det ut av en indre konflikt eller et ytre press?

Jeg ville lest meg opp, jeg ville ringt folk, jeg ville gjort det som sto i min makt for å finne ut hvorfor hun ønsket et slikt inngrep. Jeg ville ikke blankt avfeid henne, men prøvd å forstå. For jeg tror at mange slike operasjoner kunne vært løst med masse kommunikasjon og kjærlighet, fremfor en sylskarp kniv.

Så ville jeg gitt henne boka til Sophie Elise og sagt: Les denne. Da ville hun kanskje forstått litt mer av hva som ligger bak operasjonene, enn alle de som slenger med leppa og tror de vet alt 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Så det så.

38 kommentarer
    1. Wow! Har lest mange av innleggene dine, ledd av noen og nikket gjenkjennende til andre. Men her slår du alle rekorder. Må bare si det på godt, gammeldags nordnorsk: fy faen for en mann du er! Jeg digger Sophie Elise, fordi hun tør å vise sin sårbarhet i en verden som ser ut til å ville spise hennes sort levende. Og jeg må bare i enda større grad digge en mann som tør og vil ta henne og all hennes ærlighet i forsvar. Vi trenger menn som deg, som forbilder. Du ser klart og rett, og du vet å sette ord på det. Takk for at du blogger!

    2. Hei Petter. Dette inlegget var en fornøyelse å lese. Måten du argumenterer og reflekterer over forskjellige problemstillinger på, gjør at d blir interessant å lese. Jeg er atten år nå, og vet at hvis jeg hadde villet ha gjort en inngrep så vet jeg at jeg også ville at folk skulle ha reagert og prøvd å hjelpe på den måten å, d høres ut som en god måte å løse d på. Uansett dette var et veldig bra svar til kritikkene du fikk, og jeg er enig med mye av d du sa. Du er god på jobben din du.

    3. Supert innlegg! Mange grunner til at man tar slike operasjoner, og personlig syns ikke jeg noe om å ta de bare for at alle andre tar det, eller for at noen har sagt noe om f.eks nesa di. Er det grunner som går dypere enn som så så er det en helt annen sak, faren min hjalp meg faktisk til å betale brystforstørrelsen min iogmed jeg hadde slitt med mitt utseende ganske lenge og det gikk ut over en del (fikk barn da jeg var 16 så da var de ikke særlig fine lenger!). Det er jeg utrolig takknemlig for, og ikke minst overrasket da jeg trodde aldri i verden at han kom til å gjøre noe sånt med de meningene han har. 😛

    4. Jeg er så glad du skrev dette innlegget og gjør noen refleksjoner på hvordan møte sine barn når de vil gjøre noe du selv ikke ville ha gjort, og da spesielt innenfor plastisk kirurgi. Vet du, jeg kunne sagt at jeg er for gammel til å ha en mening om Sophie Elise, men jeg syns faktisk hun er ei grepa, ung dame. Og her i heimen dømmer vi ingen, og i allefall ikke dem som fikser på ting, eller gjør ting med kroppen sin som oppfattes som utenfor A4 i den “normale” verden. Du vet jo godt hvem jeg er, og jeg er mamma til en datter som har valgt en noe “uvanlig” måte å “fikse” kroppen sin på. Da denne jentungen alltid har gjort det motsatte av hva jeg har sagt, så har jeg akseptert og valgt å se forbi det kanskje mange mener er “unødvendig” og til og med stygt. Bak hennes ytre befinner det seg nemlig en fantastisk flott dame, en god mamma til mine barnebarn og med et stort og varmt hjerte. Det er for meg det aller viktigste: Hva som befinner seg på innsiden.Hennes måte å uttrykke seg på, er hennes valg, men vi som kjenner henne legger ikke så stor merke til hvor mye blekk hun har på kroppen. Det er nå liksom henne. Og uansett hva hun måtte finne på, så er hun ungen min og elsker henne grenseløst. For alltid 🙂

    5. Hei hjerte 🙂 Jeg må si meg ganske så enig i det du kommer tilbake med her, for å si det på engelsk, that was a good vending! Støtter faktisk alt du sier bortsett fra en ting. Og det er ikke for å støte deg eller noen andre som kanskje har det, meneeeee hvem vil ha duckface?! Hvertfall ikke jeg! Men jeg støtter heller en å støte! Og så lytter jeg og ser det gode i mange mennesker 🙂 Hvertfall de som har det vondt og fælt! Det er så mye underliggende når de trer inn i utseendeverdenen. Det viktigste er å ha fornuften i behold så kommer resten etter 😀 Liker innlegga dine altså, veldig inspirerende og det er mange situasjoner jeg kjenner meg igjen i 😉

    6. Hei igjen. Prøver å komme med noe konstruktiv kritikk når jeg først kommenterer. Leser bloggen din hver dag. Men har i det siste sittet igjen med at du mangler inspirasjon, sliter litt med å finne noe å blogge om som interesserer DEG.Nå har det vært mye “lånte” bilder, og det gjør bloggen med en gang noen hakk upersonlig. Føler du har en litt tung blogg periode…..men jeg klikker meg inn hver dag uansett 🙂
      Stå på!

    7. Problemet er ikke at hun har fått utført operasjoner, men at hun til stadighet trykker feks den opererte rompa opp i ansiktet vårt på bilder i situasjoner der det ikke er naturlig.. DET er vel ikke nødvendig? At hun har gjort det fordi hun har «issues» er greit det, men å dele det hemningsløst med bilder synes i alle fall jeg er med på å skape det presset blant unge jenter, og det er unødvendig.
      Hun har jo også skrevet selv at som blogger må man provosere for å få klikk, blant annet ved å skrive om operasjoner, depresjoner osv. Er dette greit altså? Med hånden på pappahjertet liksom?
      Men du får nok mange klikk av å skrive om henne også 😉 Blir biiiittelitt skuffa kjenner jeg..
      Kanskje du ser det annerledes den dagen datteren din er eldre og problemet er reelt 🙂
      Jeg jobber med ungdom og har vondt langt inn i sjelen av å se den nesegruse beundringen og ønsket om å være akkurat sånn, noe som ikke er mulig uten hundretusenvis av kroner og en kropp utsatt for store unødvendige belastninger!
      Ellers er jeg enig i at mobbing aldri er greit, uansett!

    8. Du skriver: ‘At hun angivelig har løyet om visse operasjoner og ført leserne bak lyset, er derimot ikke bra. Selvfølgelig har jeg ikke tenkt til å forsvare det, men jeg tror og håper at hun er seg sitt ansvar bevisst og bruker dette til å skape noe positivt i fremtiden.’
      Det er etter mitt syn her grunnlaget for manges kritikk ligger, og den kan en ikke i ettertid avfeie eller kritisere selv om Sophie Elise i ettertid, tilsynelatende, har kommet på andre tanker. Det er det faktum mange prøvde å påpeke den gang, at dette ikke var greit. I ettertid å si at nå har hun kommet på bedre tanker hjelper ikke de som den gang ble dratt med i hennes dragsug.
      Jeg leste en gang, uten sammenligning forøvrig, om en morder som i ettertid hadde reddet et menneskeliv. Personen ble av den grunn karakterisert som en bra person av mange. Nei dessverre, slik er det ikke. Personen hadde tatt et liv og det kan ikke kompenseres det med å ha reddet et liv i etterkant.
      Et annet aspekt er at jeg opplever at bloggere i mellom forsvarer hverandre, som en yrkesgruppe. Sånn sett er dere ikke alene, men det endrer ikke det faktum at to feil ikke blir en rett. Men, men, noe må en jo skrive om, for å opprettholde levebrødet.

    9. Hva Sophie Elise velger å gjøre med kroppen sin er helt hennes egen sak, da hun bestemmer suverent over hvordan kroppen hennes skal se ut.
      Det som gjør meg trist og forbanna er at mediene skal liksom gjøre henne til et forbilde for noe av det mest usikre som finne, nemlig tenårings jenter. Hvordan kan noe som er helt igjennom kunstig være et forbilde for noe av det mest usikre.?

    10. Folk glemmer vist att Sophie er 23 år, som vokser opp foran alle. Hun er ikke en vis gammel dame. Hu er ungdom som prøver å finne seg selv. Vi har alle gjort feil, bedømt feil og fokusert på feile ting under oppveksten. Forskjellen er bare att “hele Norge” og spesielt media hauser opp hennes. Slapp av folkens, hun lærer av sine feil, reflekterer over de og snakker ut om det. Er det ikke det vi ønsker av våre kjære, at de skal lære av sine feil, tildeles ny kunnskap og erfaring? Jeg synes hun er knall tøff person!
      Hvorfor dømme ytre så mye, hvorfor er Norge så overfladisk? Du skal ikke dømme en bok på coveret er det vel noe som heter? Vil dere virkelig att deres barn skal være så forhåndsdømt selv, kun basert på hvordan de ser ut?
      Og til dere som kommenterer at hun har valgt og blogge selv, og derfor velger å være offentlig person: det gir dere ingen rett til å hakke ned på noen. Hun er fortsatt bare ei ung jente. Det gjør ikke henne automatisk perfekt. Når man leser kommentarfeltet på innlegg om henne er det søren meg ikke rart unger mobber. En plass lærer de det jo.
      “Vær mot andre slik du ønsker andre skal bære mot deg”

    11. Dette er det dummeste jeg har lest. Du sammenligner kritikk med mobbing. Skjønner du ikke hvilken betydning bloggere har for mange naive og svake mennesker som sitter og suger på disse innleggene. Folk som tror SE er et forbilde for hvordan man skal leve og løse sine utfordringer.
      Dette er så dumt at du kommer rett inn på min toskeliste. Prøver å være flink pappa, men blir bare helt latterlig.

    12. Fint innlegg, bare et lite problem ved å bruke den boken hennes som argument er at hun skrev den før hun tok rumpeoperasjonen!
      Altså skrev hun om at grunnen til at hun tar operasjoner er indre problemer, og at man ikke fikser disse ved å ta operasjoner, og heller burde jobbe med seg selv psykisk i stedet, MEN velger å operere rumpa si etterpå. Practise what you preach!

    13. Godt man er forskjellige sier jeg 🙂 Helt enig med deg pappahjerte. Folk har forskjellige synspunkter og det må man bare akseptere. Men å bevisst spre eder og galle med en gang man ikke støtter livsstil eller meninger synes jeg er å ta i litt. Enkelte har et enormt behov for å heve stemmen sin med en gang de ser/hører noe de ikke liker. Hva med å forsøke å godta andre for de valgene de gjør ? Folk er rare altså 🙂

    14. Folk som i utgangspunktet er negative får aldri has på de som er utpreget positive. Aldri! Og det er like fornøyelig å se hver gang, så takk Peter 🙂

    15. Jeg er et gammelt skrukke troll som mener SE er en flott ung dame med bein i nesa, ryggrad, og en sterk stemme. Hun setter i gang diskusjoner blandt folk ang skjønnhetspress og hvordan det henger sammen med det indre. Det har alltid forekommet skjønnhets press,men takket være sosiale medier får vi det trykt opp i tryne nå. SE har en åpen sterk stemme takket være egen erfaring og en sterk evne til å formidle. Hun er en flott ung dame som står for hvem hun er og det hun opplever. Hun prøver og feiler i full offentlighet. Hun er, etter min mening, en av de sterkeste unge stemmene vi har idag. Hun tar opp saker etter personlig erfaring. Man kan like det eller hate det. Å diskutere sak er en ting, men å gå til person angrep er smålig.

    16. Noen ganger tror jeg folk glemmer at S-E ikke er den eneste offentlige personen som har operert seg, men allikevel virker det som at det er hun som skal få mest tyn for det. S-E er kanskje ikke forbilde når det gjelder skjønnhetsoperasjoner, men hun tør i alle fall å vise både de sterke og sårbare sidene ved seg selv, og DET er det ikke alle som gjør. Kanskje på tide at man begynner å se mennesket BAK operasjonene.
      Og med det sagt; hva slags FORBILDER er de middelaldrende menneskene som sitter å slenger regelrett DRITT om S-E i hvert eneste kommentarfelt?! De er hvertfall IKKE noe mer forbilde enn det Sophie Elise er!!!
      Og angående det Vilja skriver lenger opp her, om at hun presser rumpa si opp i «trynet vårt» på alle bildene sine… «ALLE» gjør det, ikke bare S-E.. Jeg har venner som også legger ut bilder av «gleder meg til sol og sommer», kun for å ha en unnskyldning for å legge ut bilde av rumpa si med en bikinitruse trukket langt opp i der sola aldri skinner.

    17. Hvis min søster hadde vært like ydmyk, sterk, ærlig og tøff som Sophie-Elise, stått for sine meninger, kjempet for det hun trodde på og tatt selvkritikk for det hun gjør feil ? så hadde jeg vært stolt langt inn i margen.
      Hvis min far hadde tatt en jente som prøver å finne sin plass her i verden, i forsvar, en jente som sitter på veldig mange genuint gode egenskaper, og virkelig PRØVER å gjøre det rette for både seg selv og andre, uavhengig av om hun tidvis var menneskelig og feilet ? så hadde jeg vært stolt langt inn i margen.
      Men hvis mine nære og kjære hadde sagt til sine egne barn at det er stygt å mobbe, for så å helt ukritisk mobbe en ung jente (for kjendisstatusen er ubetydelig) for å gjøre sitt beste, så hadde det gjort fysisk vondt langt inn i margen.
      Dette ble et rot av en kommentar, men jeg syns du gjør en enormt viktig og god jobb, Peter. Som enkeltmenneske, medmenneske og pappa. Du viser at man ikke nødvendigvis skal være enig, men at man burde strebe etter og prøve å forstå, og respektere andres valg. Det burde være en selvfølge, men når vi er i en situasjon hvor deler av befolkningen har gått glipp av denne type barnehagelære, så trenger vi DEG.
      Jeg tror dine to små frø har en meget lovende fremtid foran seg, med en far (og en mor) som har så stødige grunnverdier at man kunne bygget et lite palass på dem.
      Heia deg! Heia dere!
      Mona

    18. Det folk ikke skjønner er at hun bare er en ung kvinne som fremdeles driver å finner seg selv. Det blir feil å legge all vekt på hennes skuldre pga valgene hun selv velger å ta i sitt EGET liv, bare fordi enn selv kanskje ikke ville gjort det samme.
      Supert innlegg 🙂

    19. Til Michelle: Jeg skrev faktisk ansiktet, ikke trynet, og i denne saken var det vel SE som var diskutert? Hvorfor trekke inn andre bloggere i en sak som spesifikt handler om henne? Men ja, mange gjør det samme.

    20. Jeg DIGGER deg og bloggen din. Takk for at du illustrerer og formulerer deg så fantastisk bra som du gjør. Jeg synes du håndterer kritikken du får strålende, på en godt saklig og argumenterende måte. Jeg er så fullstendig enig med deg, og takk for at du står opp for andre.
      Hilsen jente, 20

    21. Til Lilja: jeg trekker inn andre bloggere og hvermannsen for å poengtere at andre kan gjøre akkurat det samme som SE, men av eller annen grunn så er det kun SE som skal få kritikk for det. Hvorfor kan alle andre legge ut bilder der rumpa er i fokus uten å få hets, men med en gang SE gjør det, så er det feil og hu skal få slengt hatkommentarer mot seg?
      Nei folk får begynne å gå inn i seg selv og slutte å peke fingre.

    22. Amen for begge innleggene dine om S-E. Er så enig. Du gjør en så viktig jobb med å belyse denne problematikken.
      De som kaller den drittkastingen som gjøres om S-E hele tiden for kritikk og ikke mobbing, …jeg blir sjokkert. Det er mobbing. Ikke rart barn mobber når voksne oppfører seg slik og tror det er greit.

    23. Må bare svare deg igjen, du er veldig optimistisk viss du tror at din datter kommer å spørre deg om å få operere deler av kroppen!! Syns du skal være ærlig å si at de som opererer kroppen sin IKKE er gode forbilder!! Vet om et skole her i landet der ungdomskoleelevene ikke dusjer etter gym, på grunn av dette kroppshysteriet. Dette blir så feil !!

    24. Besta; det var også i min ungdom, og i min datters tid på barneskolen; vanlig at enkelte ikke ville dusje med de andre… Ikke på grunn av «forbilder» på Internet; siden dette var før det, men mer på grunn av at man er «annerledes» enn de andre. Tidligere utviklet; senere utviklet; mindre; større etc etc…. vi var gode til å finne undskyldninger da også….
      Ellers er det min mening at man skal slutte å la mer eller mindre kjendiser ta ansvar for alle «dumme» valg barna og ungdommene våre tar i livet… Jeg anser i alle fall at jeg har såpass innflytelse og ansvar for mine barns oppvekst; at de er veldig klare på hva som er akseptert og lov når de er under 18; og etter dette har de jo faktisk lov å ta sine avgjørelser selv…. men vi som voksne trenger jo ikke nøre opp under denne utseende galoppen; bla ved å ikke kjøpe barna bare dyre merke klær; all verdens sminke & hudpleie; alskens nye gadgets og tilbehør osv osv. Vi har jo ansvar for å gi ungene gode verdier over det som er viktig i livet… Og jeg har aldri tenkt at det er S-E eller Caroline Berg-Eriksens sin feil om jeg skulle føle at datteren min blir en «merkefreak» som kun er opptatt av det ytre…

    25. Joda, jeg kommer nok til å lære et og annet når jeg blir eldre, slik som at ungjenter ikke nødvendigvis kommer til faren sin med slike ting, men jeg tenker at så lenge man prøver å plukke opp signaler og er klar over hvilket press dagens yngre lever under, kan man i hvert fall prate om det hvis hun vil 🙂

      Det finnes veldig mange grunner til at folk ønsker å operere kroppen vettu. Noen vil bare se “normale” ut hvis de f.eks er født med skjevheter eller misforming, andre gjør det av helt overfladiske grunner og noen har, som jeg har pekt til tidligere, et indre sår de prøver å fikse. Som sagt: Ingen er bare det du ser. Men å normalisere slike operasjoner av skjønnhetsmessige årsaker er IKKE greit. Der er vi helt enige 🙂

    26. Tusen takk for det, Trine! Veldig skummelt å kaste seg over både mobbing og plastiske operasjoner, men må jo ta til orde for hva man mener, og forsvare folks rett til å være seg selv uten å bli kalt for nesa til Michael Jackson etc.

    27. Hei Siw!
      Hmm.. føler egentlig ikke at jeg sliter med inspirasjon for tiden. Du har kanskje rett i at jeg har skrevet litt upersonlig, men noen ganger er det fint å løfte snuta ut av huset og skrive om andre ting. Slik som denne saken. Eller live-blogging fra Hver gang vi møtes 😀

      Men akkurat på bildefronten har du nok litt rett. Kanskje ikke så rart. Det er en kald og mørk tid der lite skjer. Jeg ønsker ikke å bruke bilder av barna i særlig grad, Christina har ikke vært helt 100 i det siste og hvem vil vel se 40 bilder av meg om dagen? x-) Skal ta meg i nakken 😉

      Men til veldig mange saker passer det bedre med illustrasjonsbilder, slik som i denne. Denne saken handler ikke om meg, men min mening om et tema, og da tenker jeg at veldig personlige bilder blir litt feil.

    28. Tusen takk for det, Aina! Utrolig hyggelig å høre at en jente i den aktuelle aldersgruppen kan være enig i mine refleksjoner. Da er min jobb gjort for dagen 🙂

    29. WOW! DETTE er den beste kommentaren noensinne! Spesielt på et innlegg jeg var litt redd for å bli kappet hodet av på. Kontroversielt tema og vanskelig å holde tunga rett i munnen, men dette må jo bare bety at hode og fingre har klart å jobbe godt sammen 🙂
      Tusen takk for fantastiske ord, Liss-Mari, denne dagen har offisielt fått tidenes beste start! 😀

      Gooooood helg,
      Peter

    30. Alle tar individuelle valg i sitt liv ut fra egne behov. Slutte å stikke nesa bort i ett og alt andre fåretar seg. Til datteren min sier jeg : du trenger ikke rumpeløft du er perfekt slik du er, ønsker du allikevel dette, er det kun ditt valg og jeg støtter deg i prosessen. Vanskeligere er det ikke

    31. Hvis du leser i kommentarfeltet til feks Isabell Raad og hennes operasjoner, vil jeg si at ingen får mer tyn enn henne. Hun legger attpå til ut disse kommentarene, noe andre ikke gjør. Jeg holder meg for god til å kritisere til disse opererte stakkars jentene. Men som mor til en tenåringsjente og utdannet Psykolog, kan jeg ikke annet si enn at jeg er inderlig glad for at min datter ikke er opptatt av disse bloggene! Skole, trening og gode venner er fokus. Det er ugreit å legge ut om sine psykiske plager i tide og utide, noe SE gjør. Hun skriver også at for å fange lesere tilbake, legger hun ut igjen noe som interesserer som feks depresjon. Dette er alvorlig! Vi som jobber med dette, altså ungdom, tidlig voksne, får stadig høre hvorfor de ikke orker å sminke seg, trene, reise slik som SE, siden hun er så deprimert. Hun kaster dessverre rundt seg med diagnoser, noe jeg som Psykolog lett leser gjennom linjene at hun ikke har! At du, som for meg virket så oppegående og reflektert, legger ut dette her, forundrer meg. Jeg hadde tenkt og trodd, du var litt smartere. For å unnskyld deg, setter jeg dette på konto for klikk.

    32. Først vil jeg si tusen takk til bloggen “bloggomtoppbloggere”. Fikk et tips om denne bloggen, som setter flombelys på for meg, det viktigste i livet, barn og unges oppvekst vilkår. Fra en kollega, barne og ungdomsarbeider.
      For ti dager siden, den 17 Januar offentliggjorde Folkehelseinstituttet (FHI) sin rapport for 2016. En rapport om den generelle fysiske og psykiske helsetilstanden i kongeriket Norge.
      Helseminister Bent Høye uttalte samme dag på Dagrevyen at den mest skremmende og triste utviklingen, er den enorme økningen av tenåringsjenter som lider av psykiske lidelser.
      Andelen jenter i alderen 13 til 17 år som må ha hjelp til blant annet depresjon, angst, spiseforstyrrelser og sosial tilpasning.
      DENNE ANDELEN HAR ØKT MED 40 PROSENT SISTE FEM ÅR.
      Ja skrev med caplocs. Fordi det ikke kan ropes høyt nok varsku.
      Sosiale medier (rosabloggere) har en stor del av “æren” for at prestasjon/kroppspress, er den hyppigste årsak til denne triste utvikling.
      Det er ikke alle barn som har en sånn reflekterende oppgående pappa som du. Heldig er barna dine. Hver eneste dag møter jeg barn som ikke har en slik pappa eller mamma.
      Tenåringer som tror på det glamour til sine forbilder, at slik vil jeg også bli. Som ikke har en korrigerende voksenperson.
      Mener at jeg har lest at majoriteten av lesere til bloggeren du forsvarer er i målgruppen til de mest sårbare barna, mellom 13 og 17 år?
      På den andre side vil jeg være enig med deg. Disse såkalte toppbloggere er dyktige jenter som har klart og skape seg en milionbedrift av luft, drømmer og ingenting.
      Godt assistert av rå og kyniske bakmenner, som elsker penger
      P.s Siste setning rima. Hadde tenkt et smilefjes, men det er et alt for alvorlig tema..

    33. Sophie blir aldri noe annet enn hu bloggeren som opererte seg masse
      Og teit at hu sa ofte at rumpe operasjonen var trening
      Ikke bra med sånne løgner uansett man så at rumpa var fake

    34. Enig i det med rumpa. Ikke bra å lyve, men hadde sikkert sine grunner for det. Har gjort tunge knebøy i et års tid nå og kan fortelle at man absolutt ikke får sånn rumpe av den øvelsen, haha! I hvert fall ikke jeg.. sukk x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg