Venteskuffen – tidenes beste idé?

At ingen har tenkt på dette før! Jeg er ingen spesielt smart mann, men kan dette faktisk være tidenes beste idé??

For en tid tilbake skrev jeg om “The Chair” – den stolen man legger fra seg klær som ikke er skitne nok til å gå til vask, men for skitne til å gå tilbake til skapet. Du vet, venteklær. Klær som godt kan brukes én gang til før vask. Det viste seg at veldig mange av dere hadde nøyaktig samme problem. Og det var ikke bare The chair det gikk i, men The badekar, The trappegrind, The seng, The sofa og ikke minst: The hus.

 

The Chair.

 

The badekar.

 

Mens klærne ligger og slenger, skaper de rot og dårlig stemning, men frem til nå har det liksom ikke vært noen god løsning på problem. Men nå, mine damer og herrer, har jeg altså kommet opp med tidenes kanskje beste idé: Venteskuffen!

Vi har nemlig nylig snekret opp to kommoder og mens de enda var kliss nye, tomme og fulle av muligheter, slo det meg. Hvorfor ikke bruke én skuff hver til å legge alt ventetøyet i? Istedenfor å la det ligge over badekaret eller tynge ned trappegrinda, legg det i venteskuffen! Nedi skuffen skjemmer de ingen, huset føles ryddigere og klærne får et egnet sted å vente på deg til neste gang.

 

The ventekommode.

 

The venteskuffen!

 

Som en ekstra bonus oppdaget jeg også at når jeg først skulle legge klærne i venteskuffen, ble det til at jeg brettet dem sammen og la dem i et slags system, fremfor bare i en stor haug. Plagg til overkropp på den ene siden, underkropp på den andre. Nesten som et godt organisert klesskap, bare litt mer snuskete.

Venteklærne blir “borte”, huset blir ryddigere og for første gang på mange år, kan man faktisk sitte i The chair! 😀

Jeg vet ikke om dette holder hele veien til Nobels fredspris, men jeg stryker skjorta og legger frem dressen bare for å være på den sikre siden 😉

 

The trappegrind – fri for klær for første gang siden 2013.

 

Muy bueno!

 

/ Dear distinguished members of the Nobel comittee, I would like to thank…

Les originalinnlegget –> “The Chair”

Og oppfølgerinnlegget –> “The humor!”

* Følg Ryddehjerte på Facebook *

26 kommentarer
    1. Jeg ler så jeg skriker! Fantastisk smart. Selv har jeg “The ventehylle” i skapet mitt, mens gutta (mann 33 og mann 3,5) trives best med utgaven: The hus.
      Linket mannen til dette innlegget;-)

    2. Anla en venteskuff i ren tilfeldighet og frustrasjon over meg selv i høst, fantastisk! (Må bare finne et system for ikke å glemme den så ofte..😂)

    3. Hehe, ingen dum idé! Tror jeg må etablere en slik skuff til klær som ikke er skitne nok til å gå til vask og ikke rene nok til klesskapet igjen 😉

    4. Haha.. kunne vært en god ide… men er ikke aktuelt noe venteskuff hos oss. .. klærne blir jo borte som du selv skriver. Og da glemmer man de bort og det er ikke lenge til det blir fult i skuffen og stolen blir fylt opp den også.. haha…

    5. Hm… Hvis de er for skitne til å legges i skapet, hvorfor brettes de og legges i en skuff hvor de mest sannsynlig blir glemt (pga at man ikke ser plagget), og blir liggende til de blir sure? De blir lettere sure om de brettes sammen og lukkes inne i skap eller skuff. Samboeren min pleide før å legge tilbake brukte klær tilbake i skapet, for eks. en genser eller skjorte han brukte én gang i for eks. et selskap. Så ble den skjorta eller genseren tatt frem igjen ved en annen anledning, og lagt tilbake i skapet igjen. Da tar det ikke lang tid før plagget blir surt, og sånn surlukt er sinnsykt vanskelig å bli kvitt.
      Det som er kjekt med å ha “the chair” er at man kan se plaggene hele tiden (hvertfall de øverste, hehe), og huske at “oi, den har ligget der en stund, da må den vaskes nå” eller er lettere å hive på seg i forbifarten. Og klærne får mer luft, så fremt de ikke ligger begravd under et tonn av klær i en evighet.
      Slike løsninger, både “the chair” og “venteskuff/hylle” synes jeg er uheldige løsninger om de ikke ryddes i ofte. Har “the chair” selv, men den blir ryddet i en gang i uka, og da kommer det ofte en konklusjon med at hey, den der kunne egentlig trengt en vask likevel… 😉
      Hilsen fruen som hater sure klær, haha!

    6. Haha, her i huset kaller vi det vaskelus når klærne får sånn surlukt. Er vaskelus et fenomen forresten? Uansett, tror det er greit å la klærne lufte seg litt før de går i “The venteskuff”, ja. Kanskje slenge dem over The Badekar over natta, og legge dem i skuffen morgenen etter.

      Trikset er å bruke klærne relativt raskt igjen, ikke la dem ligge som en gammel brødskive. Hmm, ved nærmere ettertanke, utløpsdato lik en brødskive er nok en ganske realistisk tidslinje å følge 😀

    7. Ah søren, en klassisk Catch 22. Tror det må være en regel om at straks skuffen er full, så kastes alt til vask som straff ellers ryker hele systemet 😉

    8. Yes, det er et genialt system! Bare lufte klærne litt først kanskje, så de ikke tar med seg fukt og alt ned i skuffen. Da blir det helt sikkert dårlig stemning 😉

    9. Mitt system er at skuffen er på halvveien mellom badet og soverommet, så jeg passerer den hele tiden og får en konstant påminnelse om at “Hey, er du på vei inn for å hente klær? Stikk innom oss først da vel” 😉

    10. Hahaha! Er så lei av The hus at jeg måtte komme opp med en plan og dette tror jeg faktisk kan bli det nye! Usikkert om det vil løse absolutt alle verdensproblemer, men en god del av dem 😉

    11. Ehmmm…. Ikke for å ta fra deg gleden av å ha funnet opp noe nytt, men en sånn skuff (med system) har jeg hatt siden jeg var liten…. Mamma kalte den “halv-skitten-skuffen”! Hehe 🙂 Beklager at jeg ikke har tipset deg om det før :p

    12. Men skyldes ikke hele greia med The Venteplass at man ikke GIDDER å legge sammen klærne etter at de er brukt? Sånn er det hos oss i alle fall…🤕

    13. Veldig lurt med skuff, bortsett fra sur-lukta! Jeg har brukt ei lita baby-seng i mange år. Den er et koselig minne å ha på soverommet. Faren min snekra den for snart 50 år siden 😄 Alle barn og barnebarna i fam har ligget i den!

    14. Jo altså, det er faktisk litt rart. For nå som jeg først bretter dem ned i venteskuffen, tenker jeg at jeg nesten like gjerne kunne brettet dem enda finere og lagt rett i skuff. Men greia er jo fortsatt at de ikke er minty fresh og må brukes relativt raskt igjen. Så greia er faktisk like mye det, som at man ikke gidder å legge klærne sammen. For å stappe dem ned i en skuff, er veldig lite stress 🙂

    15. Venteknagg har vi på soverommet bak døren. Bortgjemt nok til at det ikke er rot, men samtidig i åsyn slik at vi ser dem kun når vi står opp om morgenen og dermed ikke glemmer at de er der 🙂

    16. Den Nobelprisen kommer jeg til å krangle med deg om! Vi har nemlig hatt venteskuff i flere år allerede. Har en Malm kommode på badet med en venteskuff til hvert av familiens fem medlemmer. Veldig kjekt!! Eneste er han på 15, som da har “The kommode”, for han legger selvsagt klærne sine OPPÅ kommoden istedet for nede i venteskuffen sin… *rive seg i håret*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg