20 tegn på et perfekt forhold

Siden Mammahjerte og jeg fra tid til annen legger ut saker som tar for seg typiske krangler og utfordringer man møter i et parforhold er det flere som har stilt spørsmålstegn ved hvor godt forholdet vårt egentlig kan være. Jeg tenker derfor å ta testen “20 tegn på et perfekt forhold” for å vise at alt er tipp topp tommel opp.

Les for eksempel: Ukas krangel – Lørdagsfrokosten

Jeg tar hele lista punkt for punkt og setter 1 poeng for JA og 0 poeng for tja/nei. Så legger vi sammen vi mot slutten og konkluderer. Toppscore, here we go!

 


Sist gang vi var på fest sammen. Mai 2013…

 

20 ting som utgjør et perfekt forhold – rangert i rekkefølge:

1. Innrøm at du tar feil etter en krangel

God start! Her kliner vi direkte til med ett poeng. Jeg har ingen problemer med å innrømme feil etter en krangel. Bare gi meg litt tid. Det gjelder for henne også. Sweet, vi er i gang.

 

2. Si «jeg elsker deg» før dere legger dere

To på rappen! Vi har som prinsipp å aldri gå mugne til sengs, så her går det i “Aj love juu” hver kveld. Sukkersøtt, men det funker. Så lenge ikke frua bestemmer seg for å skulle prate om noe hun er bekymret for akkurat i det sekundet jeg sovner da. Da blir det ikke fullt så god stemning. Men 99 av 100 kvelder får være godt nok for et poeng.

 

3. Del husarbeidet

Jepp! Hun tar det meste av klesbasert husarbeid, mens jeg er herren på kjøkkenet. Hun støvsuger og vasker, jeg klipper plenen og vasker hamler opp med sluket i dusjen. 1 poeng.

 

YD9RThxJY7

Pappa mater hybelkaninene. Ett poeng.

 

4. Ha regelmessige dater sammen

Nå har ikke jeg sjekket fasit, men jeg antar at regelmessig betyr langt oftere enn “Hmm, var ikke vi på kino rett før plutten ble født?”. Lett 0 poeng på denne.

 

5. Bytt på å lage middag

Får man poeng for sånt? Ja ja, den tar vi gladelig. I dag lager frua fårikål, i går lagde jeg biff. Jevn fordeling der altså. 1 poeng.

 

6. Ha sex minst to ganger i uka

Igjen så har ikke jeg sjekket fasit, men jeg er ganske sikker på at det skal stå “Ha sex minst to ganger i året”, ikke uka. I så fall kan vi nok prikke inn et poeng, men jeg setter 0 bare for å være sikker. Og la meg bare få legge til: Høygravid kjæreste. Nuff said.

 

Please wait… Godt sagt, t-skjorte 😀

7. Del oppvasken

Jo da, den deler vi på. Her gjør faktisk plutten endel av arbeidet også, for han legger alltid oppvasktabletten i kammeret. I det siste har han lært seg hvordan han setter på maskina også og gjør det ca. 20 ganger om dagen, hvilket er irriterende selvfølgelig, men like fullt kvalifiserer til et poeng 😀

 

8. Lik smak når det gjelder film

Hmmm, her må det bli 0 poeng. Selvfølgelig liker vi mye av det samme, men vi har noen vesens forskjeller. Hun liker ikke Harry Potter, så den siste filmen så jeg på kino med søsteren hennes 😀 Dessuten liker hun sånne gamle kostymedramafilmer av typen “Oh Mr. Darcy, I must say, thou hast wonderful lips, I must-eth kiss-eth them”.

 

9. Dere har felles venner

Vårt nærmeste vennepar for tiden er hennes foreldere, så 1 poeng på den 🙂

 

10. Aldersforskjellen er på cirka 3,5 år

Aldersforskjellen er på ca. 0,5 år. Er det bra eller dårlig? Får vel sette 0 da. Hva betyr det egentlig? Tullespørsmål.

 

11. Dere deler minst to hobbyer

Mine favoritthobbyer: Fiske, trene og ta varme bad. Hennes hobbyer: Lese bøker, kjefte på Peter, strikke. Så null der altså.

 

sINRlgxJVe

Men vi har jo fått oss en felles gæmlishobby da 😀 (burde vært et halvt poeng..)

 

12. Dere deler tre felles venner

Kjedelig spørsmål, men ja. Hvilke kjærestepar gjør ikke det? 1 poeng.

 

13. Minst tre kvelder (dater) sammen i måneden

Hah! Hvem er det som setter disse latterlige kravene? Det her er ting man kan finne på før man får barn. Tre dater i måneden? Altså 36 dater i året? Tror du er gal jeg. La oss sette en målsetning på 1 date i året og ta det derfra. 0 poeng.

 

14. Dere er bestevenner

Joa, det er vi jo faktisk. Og det er en av tingene jeg liker best ved henne også. Hun er hysterisk morsom, akkurat slik en bestevenn skal være. Så 1 poeng der. Yeah!

 

15. Kysser fem ganger om dagen

Oj, det hørtes mye ut. Hva med fem kyss i en økt? Men si meg.. hvilken mann med vettet i behold prøver å luske seg innpå en gravid kjæreste fem ganger om dagen for litt smooching? Ikke denne mannen i hvert fall! Etter at hun ble gravid har frua utviklet luktesans som en sporhund og kan oppdage et hint av hvitløksånde på 78 meters hold og det har nok gått utover antall kyss. Det blir glætt en klokkeren 0 på denne.

s_uf9RxJVK

Når frua må trekke frem stolen for å lage frokost til småtten, da er ikke tiden inne for å gå for 5 kyss om dagen 😉

 

16. Koser fem ganger om dagen

Definer “koser”… Uansett er vi nok et godt stykke unna fem økter med kosing om dagen. Se forrige punkt. Med en høygravid og konstant kvinne i hus er jeg smart nok til å holde kosen på armlengdes avstand minst 5 ganger om dagen. Burde vært poeng for sånt, men vi går for 0.

 

17. Har minst ett romantisk måltid i måneden sammen

Hva kan vel være mer romantisk enn å ligge på sofaen og gofle taco og se på Idol mens begge er hemmelig forelsket i Stian Blipp? 1 poeng.

 

18. To langhelger hvor dere reiser sammen i året

Teller en tur på Plantasjen? Antakeligvis ikke. To langhelger i året du liksom… jommen sa jeg smør. 0 poeng.

 

19. Begge jobber fulltid

Hun er for tiden hjemmeværende i mammapermisjon og jeg jobber freelance. Selv om jeg sikkert jobber tilsvarende 150 %, så kan det vel ikke defineres som fulltid. Vi går for 0.

 

20. Dere har lik smak når det gjelder mat

Ouch… i går kveld sa frua at livretten hennes er fårikål. Selv ville jeg heller slikket på rustne mynter enn å spise fårikål mer enn maks én gang i året. Men hun liker jo taco like mye som meg da. Men ikke fullt så glad i svartsvidd bacon. Æh, jeg setter 1 likevel. Vi elsker hjemmelaget bananis og grønne smoothier begge to, det må da telle for noe.

 

Ser ut som kull. Smaker som kull. Perfekt stekt bacon.

KONKLUSJON:

10 av 20. Det er halvparten det. Hva betyr det egentlig? Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har forslag. Men jeg tror det betyr at vi har det greit jeg. Vi er utrolig dårlig på å prioritere dater og klisjéromantikk, men vi tar det igjen på hverdagsromantikk, gjensidig respekt og de små tingene som skal til for å få et helt vanlig hverdagsforhold til å fungere med en småttis i hus.

Kan tenke meg at det må være utrolig skremmende å se dette resultatet for et nyforelsket par som vurderer å få barn, men som tror de vil fortsette i samme tralten med romantiske middager, sex ørten ganger i uka og enhjørninger på rosa skyer hver dag. Etter at vi fikk barn har i hvert fall hverdagskjærligheten blitt vår form for romantikk og jeg synes det funker utrolig bra, selv om testen ikke ser ut til å være helt enig. Jeg gir i hvert fall forholdet vårt 10 av 10 <3 (tnååååh, snakker vi bonuspoeng?) 😀

 

Mams og paps får tommel opp fra plutten i hvert fall 🙂


Siden jeg fikk denne utfordringen fra Casa Kaos er det vel bare rett og rimelig at jeg sender utfordringen videre til et par andre medbloggere.

Så.. skal vi seeee… Mer enn bare ord og Hanna i Drømmeland, vær så god 😉

 

/ High five for hverdagsromantikken!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

21 kommentarer
    1. Altså….
      Jeg tenkte i mitt stille sinn da jeg leste at du var blitt utfordra, at jeg håpte det ikke var noe som skulle catche on og bli en greie, for mitt forholds resultat var heller dårlig… Takk skarru ha!
      (Men date og sånt blir (litt) bedre når barna blir større og man i større grad klarer å komme seg ut av huset uten å bekymre seg så mye for de små som har det fint hjemme.)

    2. Høres ut som ethvert forhold spør du meg, etter at de første månedene sammen har lagt seg…. 😀👍
      Med barn blir hverdagen anderledes uansett, slik er det for alle. Helt normal utvikling i livet 👍😀

    3. Du er en fantastisk fyr, Peter!!! Jeg tror faktisk dere har ett over snittet godt forhold!! Jeg liker spesielt godt at du viser slik respekt for din gravide kjæreste!! Dét er kjærlighet det!!! Og fantastisk å høre at hun er så hysterisk morsom!! Latter og humor er definitivt bra lim i møte med hverdagspåkjenning. Det er så fint å følge bloggen din! Den er full av varme, humor, respekt og kjærlighet – og den beveger meg!!!

    4. Fantastisk! Dette var morsomt å lese 🙂 Det denne bloggen har er en god dose humor, det liker vi 🙂 Fikk samme poengsum selv, tror de fleste småbarnsforeldre ligger innenfor der 🙂 Ja til flere sånne utfordringer 🙂 Well done 🙂

    5. Linda: Hehe, takk for det 🙂

      Haha, ja tror vel egentlig at alle ærlige småbarnsforeldre scorer rundt 0 på dette med dating, sex og kyssing 😉 hehe

    6. Tror det største poenget her var at enn faktisk kan se sine feil og mangler. Da er forholdet en vinner i seg selv, det er min erfaring og le masse sammen selvsagt.

    7. Anja: Jepp, helg enig med deg 🙂 🙂 Tror de beste forholdene er de som lander et sted midt på skalaen. Da er man ærlig nok til å se sine “mangler” og dessuten har man masse potensiale til å ha det enda bedre 😀

    8. Er ikke enig i at småbarns foreldre skårer lavt på dating, sex og kyssing! Her er det nemelig mer av det etter at småen på 7 mnd kom til verden! Men jeg ser film, armkrok og godis og som en date. D er jo d egentlig;-)

    9. Du skriver så utrolig bra! 🙂 Jeg må nesten alltid smile og le litt for meg selv når jeg leser bloggen din. Og så må jeg bare si at måten du presenterer deg og deres forhold gjør at jeg kan oftere ta ting med en klype salt her i gården, senke skuldrene og tenke at det er normalt å krangle litt innimellom, at soveromstrimmen får komme opp på planen igjen når ingen skriker etter pupp lenger og at det er helt normalt å føle seg utilstrekkelig på de fleste plan – i en liten periode av livet. Det å få barn er så spesielt og fantastisk at vi aldri noensinne kommer til å oppleve noe som kommer opp til skosålen i sammenligning. Og mannen min og jeg kommer for alltid til å ha denne opplevelsen til felles. Jeg gleeeder meg til fortsettelsen, både på livet og av bloggingen din. 🙂

    10. Sigrid: Tusen hjertelig takk for det, Sigrid! 🙂 Veldig hyggelig å høre!

      Jeg tror det er heeelt normalt at parforholdet får seg et skikkelig ballespark når man får barn. Her blir i hvert fall sengemambo prioritert ganske langt ned på stigen, da det stort sett alltid er noe man kan rydde eller minst en av foreldrene er dævslitne 😉 Det er som du sier: Det er bare i en liten periode av livet. I den perioden er det langt viktigere å prioritere barna og hvis man kan stå sammen om den prioriteringen og heller lene seg på hverdagskjærligheten en periode, så tror jeg man har de beste forutsetninger for å overleve 🙂

      Og litt krangling er bare bra det. Det viser at det fortsatt er følelser der 😉 Det er dagen man blir likegyldig at det virkelig er problemer på gang.

      /High five!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg