Ukas krangel – Lørdagsfrokosten

Noen lørdager fortoner seg som en sukkersøt romantisk komedie. Andre dager er litt mer såpeopera…

 

– Duuuu..?

– Ja?

– Jeg tenkte kanskje jeg skulle lage en sånn “Ukas krangel” på bloggen igjen jeg. Er det greit eller?

– Jada, men hva skal du skrive om egentlig? Vi har vel ikke kranglet noe særlig i det siste, har vi det da?

– Eh.. hva med frokosten i går da?

– Jo jo, men det var jo bare teit, var det ikke?

 – Men allikevel da, jeg tenkte kanskje det kunne vært litt artig å skrevet om på bloggen.

– Jeg husker ikke hva vi kranglet om en gang, jeg.

– Hehe, det gjør jeg. Vi satt og koste oss med lørdagsfrokosten, kaffen var fortsatt glovarm og kryssordet i Østlands-Posten lå rykende ferskt, klar og ventende foran meg, da du begynte å lekse opp alt vi skulle få gjort. Om alt husarbeidet som ventet på oss og alt vi skulle rekke. Så prøvde jeg å si at jeg bare ville nyte lørdagsfrokosten i to sekunder før du skulle begynne å gnåle om alt som måtte gjøres i huset. Så ble du kjempesur og stormet opp trappen, bare fordi jeg ikke finner samme glede i å gjøre husarbeid som deg.

– Å hallo? Det var jo ikke akkurat det som skjedde, da! Problemet er at vi har masse som må ordnes her hjemme, som jeg trenger din hjelp til å få gjort, og hele uka har du sagt at du ikke har tid, men at vi kan se på det til helgen isteden. Også kommer helgen, så blir du sur og forbanna så fort jeg tar opp alt som skal gjøres..? Er det rart jeg blir littegranne oppgitt?

– Ja faktisk! Er det helg så er det helg, og -..

– .. både du og jeg vet at dersom vi ikke legger en plan for lørdagen eller søndagen, så sitter vi plutselig der søndag kveld og lurer på hvor helgen tok veien. Og vi har ikke fått gjort en dritt. Bare susa rundt uten noe som helst form for effektivitet.

– Jo, men er det så farlig da? Det må jo være lov å slappe av litt og ta det piano i to sekunder når det først er helg…

– Aaaaah, det er så typisk deg! Hva er greia med å utsette alt mulig da? 

– Men i kråkenes navn…

– Hvorfor kan vi ikke bare bli sånne folk som får ting gjort med en gang? Tenk så deilig det hadde vært med et ryddig hus hvor alt var på stell?

– Herregud, det er jo ikke så ille her da!

– Kjekt for deg å si som ikke ser rotet! Jeg går jo her hjemme og har i tillegg den evnen at jeg registrerer hvordan ting henger sammen, jeg ser når rommet til plutten er helt bomba, jeg ser når hårdottene til bikkja flyr veggimellom så fort noen åpner et vindu – og når skal vi få tatt et røsk dersom vi ikke kan bruke helgedagene når du har fri?

– Men asså, det er jo ikke snakk om å ikke gjøre noe hele helgen, det er bare det at jeg vil spise frokosten min uten at du begynner å mase om – …

– NÅR skal jeg ta det opp da egentlig, skal jeg legge ut små diskrete lapper til deg rundt omkring i huset og satse på at du finner dem, eller skal jeg sende deg en sms som du kan lese når du er klar, eller skal jeg sende en snap av en støvdott så du muuuligens forstår hva jeg hinter til?!

– Æsj, hvis det skal være sånn så driter jeg i hele “ukas krangel”, sorry at jeg tok det opp! Bare glem det. Glem det!

– Nei, bare skriv den dritteksten din, du. Og se hvor mange likes du får! Kos deg med frokosten, jeg går i dusjen!

 

 Erre muli´

En halvtime senere

 

– Unnskyld, pus.

– Unnskyld selv.

– Jeg bare tenkte det hadde vært litt artig å gjort noe ut av den krangelen i går, for det er liksom så typisk at man går og gleder seg til helgen, så ender man opp med å ødelegge hele lørdagsfrokosten med krangling.

– Ja uff, unnskyld altså jeg bare kjente at det irriterte meg at det virket som at du fortsatt ikke hadde forstått greia. Det er ikke meningen å være så snappy, det er bare så slitsomt å gå rundt og tråkke i rot hele uka, men jeg skjønner jo at du ikke kjenner like mye på det. Jeg tror kanskje det er litt ekstra slitsomt siden jeg er gravid også.

– Det er jo ikke det at jeg mener at vi ikke skal gjøre husarbeid, men jeg klarer liksom ikke å glede meg til det på samme måte som deg.

– Ehm.. tror du jeg gleder meg til å gjøre husarbeid?

– Nei eller.. jo. Det var liksom noe i måten du kastet deg over meg og ikke lot meg ikke få nyte frokosten i to sekunder før du begynte å prate ivrig om alt som måtte gjøres.

– Men.. skjønner du ikke at jeg har gledet meg til å bli kvitt alt rotet? Til å endelig kunne få puste uten å være redd for å få en hybelkanin i kjeften? Er det så vanskelig å forstå?

 – Hehe, la oss ikke starte igjen nå da. Kan vi ikke prate helt normalt uten at du fyrer deg opp?

 – Jo da, men du skjønner jo ikke problemet?!

– Jo da jeg skjønner problemet, men jeg gidder jo ikke å prate med deg hvis du ikke klarer å prate om det uten å tilte helt?

– Tilte?! Er det rart da, når du har lovet å hjelpe til hele uka, så kommer helgen så gidder du ikke løfte en finger?!

– Men i h… Jeg sa jo at jeg skulle hjelpe til, jeg klarer bare ikke å få lyst til å bruke helgen min på det!

– Lyst?! Du skjønner det FORTSATT ikke du?!

– Nei vet du hva, jeg dropper hele “ukas krangel”, glem at jeg noensinne spurte. Det her gidder jeg ikke!

– Fint!

– Flott!!

 

 

 

Enda en halvtime senere


– Unnskyld, pus.

– Unnskyld selv.

– Det var teit av meg å ta det opp en gang til. Jeg tenkte bare vi kunne prate om det, siden det egentlig var litt artig at vi ble så sure midt i den koselige lørdagsfrokosten, men jeg skriver bare om noe annet jeg.

– Det går bra. Jeg bare ble litt frustrert når det virket som at du fortsatt ikke forsto problemet.

– Hehe, ja jeg skjønner det. Jeg tror vi egentlig bare misforstår hverandre.

– Ja, det tror jeg også.

– Hehe, det kunne egentlig vært litt morsomt å skrevet om det som Ukas krangel på bloggen egentlig. At jeg hadde tenkt til å skrive om lørdagsfrokosten, men hver gang jeg prøver å ta det opp så blir du så forbannet at vi …

– Hva for noe “…blir du så forbannet”? Det er jo ikke det som er problemet.

– Nei nei, jeg vet jo det. Eller… jo, for jeg mener jo bare at jeg hadde lyst til å spise frokost i to sekunder før-

– PETER!!

 

Det var da som pokker

 

Og sånn sluttet faktisk samtalen. Så nå sitter jeg her og gjemmer meg bak macen, og én ting er i hvert fall helt sikkert: Neste lørdag er det opp før hanen galer for å støvsuge stua!

 

Les også:

– Ukas krangel – Treningsbagen
– Ukas krangel – På sengekanten

* Følg Pappahjerte på Facebook *

32 kommentarer
    1. Ha ha ha, jag ler i massor hær hemma!!! Ni ær ju bara så underbara!! Kændes som jag satt brevid er nu o mitt huvud vænde o vred på sej i 190 knop før att høra den ena, sen den andre, sen den andre, og igjen igjen igjen… He he he
      Peter, du fick ju en otroligt bra “ukens krangel”från ingenting…. Men du kavla opp armarna till næsta helg 😉

    2. Det skal ikke være lett, det der med rett ordlegging til rett tid;)
      Men du skal se, når du står opp før pippen fiser neste helg, så er det provoserende det også *flire*
      Elsker å lese blo…nei nå lyver jeg! Jeg syns den er meget fornøyelig å lese den 😀
      Hurra!
      Klapp på skulderen til frøkna, JEG skjønner frustrasjonen hennes godt, nesten så jeg skulle ønske jeg kunne hoppe inn i den dialogen!!!

    3. Trikset er å gjøre dette fredag, like før leggetid! Når fruen våkner da er alt rent og pent, og frokosten blir en fryd!

    4. Skjønner lett hva mammahjerte snakker om! Ta deg sammen da mann. Er det så krise å bruke frokosten til å legge planer for dagen da? Og selvsagt skal du bruke helgen på å hjelpe henne i huset. Nå har jo hun gått rundt å irritert seg over alt dette i ei uke, skulle bare mangle at du trår til nå. Det er en sånn innstinktiv greie når vi damer er gravide at alt skal ordnes med en eneste gang. Alt skal være perfekt i god tid FØR ungen kommer. Da er det dødsirriterende å ha en gubb som man føler motarbeider en. Mañana eksisterer nemlig ikke, da kan det være forseint. Tro meg, mammahjerte har nok en masse andre greier hun heller vil bruke helga på, men hun klarer nok ikke å slappe ordentlig av før alt som skal gjøres blir gjort. Noe som over lengre tid kan føre til høyt blodtrykk osv.
      Grow some balls, slutt å klag å bare gjør som du får beskjed om! Ingenting å sutre over det her. Kryssordet kan du løse når madammen er fornøyd og kan senke skuldrene.

    5. Her tramper du godt rundt i salaten. Gjør som din gravide samboer ber deg om, ferdig snakket 😛 he he

    6. 1-0 til frua her! 😉 hun vil også slappe av i helgen og kose seg, men klarer det ikke når det er så mye som må gjøres! Hun gleder seg så etterlengtet til å bare få det unna 🙂 da kan dere slappe av og kose dere sammen! Pluss; det går jo dobbelt så fort når man er to 😉 <3

    7. Hah.. Dette er som tatt ut av hverdagen hjemme hos meg detta..
      ..og jeg trenger ikke bruke graviditeter (har vært gjennom 2) for å ønske ryddigere hjem.
      Så her prøver jeg å innarbeide en deal som jeg har stjålet fra en kollega til samboeren:
      Jeg gir ham en 500-lapp og ber både ham og unga pelle seg ut av huset i ca 3 timers tid, eller til jeg ringer, sånn at jeg får bruke den tiden JEG trenger på å gjøre det jeg synes trenger å gjøres, slik jeg vil ha det.
      Når jeg har en hjemme som er så fint lite interessert i husarbeid som mannfolk pleier, så har jeg valgt den minst smertefulle løsningen.
      …skal gladelig innrømme at det å holde styr på våre to virvelvinder i noen timer ikke er slitsomt, men da bidrar vi begge til at huset skal gå rundt.
      … og jeg får lov til å synge så surt jeg vil, til hvilke sanger jeg vil og danse litt som Tom Cruise i Risky Business. 😉 Føler jeg er en bedre mamma også etterpå når jeg er avslappet fordi huset er rent etter mine standarder, og barna har fått litt kvalitetstid med far.. win-win!! 😉
      I ukedagene ellers gjør jeg som Ina over her sier: tar det på kvelden i forveien.. Det finnes ingen finere morgen enn å få lov til å stå opp HELT alene, huset sover og alt er STILLE, sitte med kaffekoppen og la hodet våkne av seg selv, snuse inn morgendisen og bare ha denne halvtimen/timen helt for meg selv – uten å møte klesvask, oppvask, hybelkaniner osv..
      Anbefaler dere å prøve det ut en gang. 🙂

    8. Uuups. Sånn kan det gå. Bare lov meg å ikke slutte den samtalen før dere virkelig forstår den andre. Jeg heiet egentlig på begge to, jeg. Noen ganger var jeg henne, men mest var jeg deg. Nå er separasjonen kommet på døra. Så ikke vent med å forstå, det å bli enige er tull. Dere må forstå!

    9. Hahaha…. Du er så fantastisk flink å skrive. Lørdagen vår startet på samme måte. Men heldigvis varte ikke krangelen så lenge..denne gangen 🙂

    10. Selv om jeg er fruen her i huset, så er det samboeren min som er den som er ivrigst på husarbeidet, jeg er nok mye mer som deg, liker å ha det rent, pent og ryddig, men liker ikke å gjøre det som skal til, eller å bruke tiden min på slikt…! Løsningen her er ofte at vi må komme fram til hva som virkelig bør gjøres, og når vi er nogenlunde enige om hvem som gjør hva, så får jeg gjøre mine oppgaver når det passer meg. Orker f.eks. ikke å styre med noe som helst rett etter jeg har stått opp, eller på lørdagskvelden når jeg helst vil sitte i sofakroken med fjernkontrollen i ene hånden og se på “Skal vi danse”, og sjokoladeskåla i andre hånden, da er det fri fra alt som kan anses som arbeid!
      Synes du skriver kjempebra (sjelden at en blogg kan leses med stor interesse av begge kjønn!), og så lenge fruen skjønner at ikke alle har ett innebygd husarbeidsgen, og du skjønner at hun er ukomfortabel med rusk og rot, så kommer dere nok i havn med det meste 🙂

    11. Jaja, høres ut som om de fleste har det akkurat likt. Samme regla her og, stort sett.
      MEN må nesten komme med et tips: annenhver fredag kommer det ei dame og gjør jobben. Herregud som jeg digger de lørdagene 🙂 Du kan si det sånn at den morrakaffen de lørdagene koster ganske mye, men det finnes ingen kaffe som smaker bedre i hele verden. Kan absolutt anbefales!

    12. You win some, you lose some! 😉 Enkelte fighter kan man ikke vinne, min kjære er på nivå med deg når det gjelder å oppdage rot vil jeg tro. 🙂 Ha en fin uke!

    13. Ha,ha,ha….sånn er det hos oss også! Det er godt å kunne se seg selv gjennom andres øyne en gang iblant;-)

    14. Fy flate. Så rett på kornet! Jeg kan skrive mastergrad i den krangelen her – om å definere følelsene til hverandre, osv. Slik er det for oss også for tiden.
      Pappahjertet, du virker som en av de bedre fedrene og jeg syns det du skriver her på bloggen er fantastisk, men denne gangen må jeg ta dameperspektivet 🙂 Med mindre du ønsker å krangle er det ikke særlig lurt å definere at det er hun som er først og mest sur (Det i seg selv er en selvmotsigelse). Heller ikke at hun elsker husarbeid. Det er nemlig drit kjedelig å rydde – det er nettopp derfor vi vil ha med dere slik man blir fortere ferdig.
      Takk for at du deler! Nå vet jeg at det ikke bare er oss 🙂

    15. Forslag: Ta det på torsdag. Da er tacofredag fri for ubudne hybelkaniner, og lørdagsfrokosten sikra med noen ekstra minutter. Dessuten er det utrolig avslappende å slippe den hersens rengjøringa i helgen og godt å se at det er sånn nogenlunde rent. Ta med plutten på moro’a. Han kan jakte på kaninene og samle lekene sine i et bøtte. Far kan ta sekk på ryggen med vekter så slipper du treningsøkt den dagen.

    16. Oi, dette høres verken morsomt eller kjekt ut.. Er så ekstremt glad for at jeg ikke har det slik i helgene, eller i hverdagen for den saks skyld.
      Må si at det er mange forhold der ute som høres veldig slitsomme ut.
      Hakuna Matata sier jeg og tar ryddingen når vi gidder. I helgene er det så og si aldri mer rydding enn en klesvask eller to, kanskje en støvsuging hvis kattene er mer grå enn svart etter en tur rundt i stuen he he.

    17. Hei!
      Fant ikke noen e-post å sende dette til, så du får evt. slette kommentaren 🙂
      Lørdag 13. September arrangerer Medisinstudentenes Humanitæraksjon (MedHum) bamsesykehus på Youngstorget fra kl. 12:00 til kl. 16:00. Bamsesykehuset er en tradisjon under MedHums aksjonsuke, der barn kan ta med seg “syke” bamser til Youngstorget hvor dyktige bamseleger (medisinstudenter) vil behandle dem for ting som «kosesjokk» og «sommerfugler i magen».
      Sykehuset vil bestå av en psykiatrisk og en kirurgisk avdeling, samt helsestasjon og akuttmottak. Rundt sykehuset vil det være stand, kakesalg og bøssebærere (selve sykehuset er gratis), og alle innsamlede midler er selvfølgelig øremerket årets prosjekt. På denne måten ønsker vi å skape mer oppmerksomhet rundt årets MedHum-prosjekt, og gi barn gode holdninger til humanitært arbeid.
      Vi i MedHum hadde satt stor pris på om du kunne tenke deg å skrive litt om Bamsesykehuset på bloggen din, for vi vil så gjerne at så mange barn som mulig skal få det med seg! Vi tror at bloggen din hadde vært en super måte å nå ut på, ettersom vi vet at du har mange lesere som kan ha stor glede av å vite om arrangementet.
      Årets aksjon støtter Leger Uten Grensers prosjekt for å forbedre mødre- og barnehelsen i Bo-distriktet i Sierra Leone. Barnedødeligheten i landet er verdens høyeste; 1 av 5 barn dør før de fyller 5 år. I tillegg dør 1 av 8 kvinner som en direkte konsekvens av et svangerskap. Leger Uten Grensers arbeid har vist store resultater; mødredødeligheten i området har for eksempel sunket med hele 61 % sammenliknet med resten av landet.
      MedHum har et nasjonalt mål om må samle inn 2,5 millioner kroner til Leger Uten Grenser i løpet av aksjonen. Håper du vil hjelpe oss med å støtte verdens største uavhengige og nøytrale medisinske hjelpeorganisasjon!
      Hadde vært veldig koselig om dere også tok turen!

    18. …hmmm jeg er gravid. Vi har en sønn fra før også. Men vi bor ikke sammen. Vi har 50/50 og er en original familie sånn sett. Men heeey, EN ting er sikkert! De dagene vi alle tre samles her hjemme hos meg rundt min store mage, er det et stykk pappahjerte her som ikke vet hva godt han kan gjøre for den gravide dama si. Og jeg behøver farsken ikke engang så mye som BE HAN gjøre noe. Jeg hører det rasler på kjøkkenet før jeg står opp. Men det er etter at kaffekoppen pent er plassert på nattbordet mitt. Så hører jeg det suser det i både oppvaskmaskin og støvsuger, og tenk, alt dette gjør han med GLEDE så jeg skal slippe! Han typen min, snille pappan til barna mine, han kan kalle seg pappa med stort hjerte han! Hva du legger i pappahjerte vet ikke jeg, men etter jeg leser hva du skriver, undrer jeg litt på om det pappahjertet ditt burdte banke litt hardere for den GRAVIDE dama du også, og all jobben hu gjør nå om dagen med å produsere et helt lite menneske inne i kroppen sin…

    19. Jeg ler så jeg promper!
      Fantastisk innlegg – og enda bedre: jeg klarer å sette meg inn i begges situasjon! Moro å se hvor lett det er å snakke forbi hverandre: selv om man mener det samme. Eller? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg