Klar for barnehagestart?

/ skrevet i samarbeid med Polarn O. Pyret

Om bare én uke starter vår lille plutt i barnehagen. Aller helst skulle jeg selvfølgelig ønske at han kunne gå hjemme sammen med oss i tja… 12-13 år til, men vi har kommet så langt vi kan nå. Det er på tide at noen med pedagogisk utdannelse tar over. Tiden er moden for at han tar et steg vekk fra oss og inn i en verden full av nye venner, leker og utfordringer.

Selv om vi gleder oss veldig på hans vegne er det også ambivalente følelser i spill. Vil han trives? Vil han savne oss? Vil vi gå glipp av mye eller vil det faktisk gå bra? Det vil tiden vise og jeg kjenner at klumpen i magen bare vokser.

 

Bare én uke til du skal fly solo, lille dude

Det er heldigvis ingenting sammenlignet med mor i huset, som er det man på fagspråket ville kalt et nervevrak. Hvis man kunne skrevet ned alle hennes spørsmål og bekymringer på papir snakker vi om et dokument på størrelse med bibelen.

Men men, det går vel bra. Det må jo bare gå bra. Det som i hvert fall er sikkert er at vi er klar på klesfronten. Som yngst i en søskenflokk av fire har jeg vært så heldig å få arve mange gamle filler fra mine søskens barn, men til barnehagestart innså vi at tiden var kommet for å skaffe litt egne klær til pjokken. Derfor har vi tatt et sjeldent røsk i en klesbutikk og gått til innkjøp av nye filler.

Akkurat på dette området har jeg 10 tommeltotter, så da er det veldig greit med nettbutikker som har egne “Klar for barnehagestart”-seksjoner. Etter en rask gjennomgang av sjekklisten endte jeg opp med en handlekurv full av fine saker, så nå burde pjokken være klar for høstens barnehagestrabaser.

Se utvalget  her: Polarn O. Pyret – Barnehagestart

 

Klikk på bildet for å se den smarte sjekklisten

Man trenger kanskje ikke være hjernekirurg for å vite at barna kommer til å trenge et røddig sett med regnklær til høsten, men de små detaljene er lettere å glemme. Slik som disse raffe sokketøflene.

 

Jeg kan allerede nå se for meg at han kommer til å fise rundt i de sokketøflene som han var Solan Gundersen og det stikker litt i magen å vite at jeg ikke vil være der for alle øyeblikkene. Men men, det får vel være greit. Han kan ikke være en liten bebis for alltid.

Og for å være helt ærlig: Selv om jeg gruer meg litt til å levere ham i barnehagen, så gleder jeg meg enda mer til å se mors reaksjon når vi setter oss i bilen igjen. Jeg setter 50 kroner på at det blir et gråtebonanza uten sidestykke.

 


Klar for å erobre verden i kortbukse og nye pæler 😀


Hei vent litt! Frua er jo høygravid, full av hormoner og så til de grader såbar for tiden. Jeg tror vi sier 100 kroner jeg.

…og ja, selvfølgelig skal jeg blogge om det 😉

 

Les også:
Vemodig foreldremøte

* Følg Pappa barnehagehjerte på Facebook *

20 kommentarer
    1. Fin søndagsskveld til deg, skjønne du ❤
      Siden jeg elsker bloggen din, og synes du fortjener mange flere lesere enn det du har føler jeg at det er min plikt som leser å tipse deg om et innlegg jeg skrev for noen dager siden. Der har jeg nemlig forklart ganske detaljert hvordan en blogg får flere lesere uten å gjøre noe særlig bortsett fra å følge tipset. Da kommer leserne som mygg om sommerkveldene, hah! 😉 link til innlegget: http://www.vektlofterjenta.com/2014/08/01/dagens-tips-til-alle-dere-som-blogger-dette-er-super-viktig/
      Jeg kunne selvsagt forklart det her også, men føler det blir så tungvindt å skrive alt om igjen.
      Ellers har jeg gående en konkurranse om link på bloggen min nå til den som klarer å gjette hva videobloggen jeg holder på å lage handler om. Jeg har rundt 700-800 lesere hver dag, så en link på bloggen min vil garantere deg mange nye lesere! 🙂
      ❤Ellers ønsker jeg deg en herlig søndag og en god sommer videre!

    2. Linn therese: Hei du. Jeg synes det er veldig hyggelig at du er innom bloggen min for å kommentere fra tid til annen, men sånn mellom oss to så hadde det blitt litt mer troverdig om du tok deg tid til å skreddersy kommentarene dine til hver enkelt blogg du besøker, fremfor å legge igjen samme melding på flere blogger og fiske etter lesere.

      Jeg sier ikke at det er noe galt med det altså, absolutt ikke, men det blir litt som å skrive EN jobbsøknad og sende ut til ørten ulike firmaer. Når du i tillegg følger opp med en link til et innlegg som er 100 % urelevant føles det i hvert fall enda mer som fisking. Bare sånn mellom oss to altså 😉

    3. Her begynner vi i morgen. Tror vi materielt sett er klar. 😉 Men ikke psykisk, nei. Blir nok dager med tårer når tulla er avlevert for dagen.
      Lykke til neste mandag. 🙂

    4. Aina: Sukk, vil man noensinne bli psykisk klar? Det materiellet blir liksom bare peanøtter i forhold 😛 Haha!

      Takk og lykke til selv! Glad vi har en uke til og forberede oss på 😉

    5. Min lille begynner om 2 uker og jeg sitter med akkurat de samme følelsene.men jeg er helt sikker på at de kommer til å kose seg gløgg, begge to 🙂 lykke til 🙂

    6. Monica: Det er i hvert fall godt å vite at barna er i de aller beste hender da. Kjenner jeg er glad for at jeg var med i foreldremøte for noen måneder siden og fikk hilse på de ansatte. Makan til likandes folk!

    7. Iselin: Takk for det! Ja, jeg tror barnehagen kommer til å bli en utelukkende positiv opplevelse, bare vi kommer oss gjennom de første dagene. Og med “vi” mener jeg mor og far i huset 😉

    8. Lykke til med barnehagestart!:)
      Et lite tips; ha gjerne et arve-regnsett og ett par eller to ekstra med støvler på luringa. Når høsten setter inn med regnbyger en uke i strekk og søledammer blir magisk forvandlet til trampoliner, badebasseng, innsjøer og arenaer for trebåtregatta – da skal mor og far ha tunga rett i munnen hvis de skal huske å ta med alt vått og skittent hjem. I tillegg skal de rekke å tørke og vaskes OG medbringes innen neste barnehagedag…;) Da er de avlagte regnklærne eller parkdressene gode å ha, selv om strikken under støvlen mangler eller fargene er litt utvasket/solbleika:)
      Ps: av erfaring kan jeg si at du er hundre kroner rikere (forutsatt at noen er dumme nok til å ta veddemålet da…) :p

    9. Ida (trønderen): Takker for tips! Shit, det høres jo helt krise ut for et rotehue som meg. Kan ikke helt se for meg hvordan jeg skal klare å holde styr på klær og alt, takk gode gud for at jeg har Mammahjerte i husholdningen. Hvis ikke tror jeg plutten ville dukket opp i mine skjorter annenhver dag 😀

    10. Hei. Hvorfor må du sende han i barnehagen hvis du egentlig vil ha han hjemme? Hvorfor må iheletatt noen sende barna i barnehage? Ingen kjenner barnet så godt som foreldrene, å ingen er bedre til å ta vare på barnet enn dens egen mor og far. Folk skylder på økonomi og sosial utvikling, jeg mener at det fins uendelig mange ting å spare inn på for å klare å være hjemmeværende. Forskning viser at barn som har vært hjemme ikke har mindre sosiale ferdigheter enn de som har gått i barnehage. Forskning viser også at barnehagebarn har mer adferdsvansker. Hva synes du om å sende barn under 1år i barnehage og at de skal være det lengre enn en arbeidsdag? Foreldre vet aldri alt barnet opplever i barnehagen. I mitt syn er det helt sykt at vi setter barn til verden for og så å sende det bort fra oss hele dagen. På 70-tallet var det 2% som gikk i barnehage , nå er det over 90%. Vi vet ikke utfallet av denne utviklingen enda, men hittil er den mange ting som går i negativ retning, som adferdsvansker, stress, ADHD osv. Det værste er at det nesten er tabu å snakke om å ha barna hjemme, alle sier at barna har det best i barnehage, men de har ikke grunnlag for å si d.

    11. Til Marius: Kan den negative utviklingen du snakker om skyldes det enkle faktum at adferdsvansker, ADHD o.l. hos barn ikke ble oppdaget på 70-tallet. Fantes mange problembarn eller “idioter” på den tiden, som kanskje kunne fått en mye bedre hverdag hvis deres problemer hadde blitt oppdaget og diagnoser ble stilt i ung alder – for eksempel av kvalifisert, pedagogisk personale i barnehagen…
      Er enig med deg i at ettåringer gjerne kunne vært lenger hjemme, men du skal være rimelig god til å spare for å få 6000 kroner (før 5000) + 970 i barnetrygd til å dekke mat, klær og hus i en hel måned:)
      Kan du vise den forskningen som sier at barnehagebarn har mer adferdsvansker? Det hadde vært interessant å sett.

    12. Marius: Hei Marius! Takk for veldig god kommentar. Begynte på et svar til deg, men det ble så aaaltfor langt for kommentarfeltet, så poster det som et eget blogginnlegg i morgen 🙂

    13. Pappahjerte og mammahjerte kommer til å gråte maaaange ganger framover! Noen ganger fordi han ikke vil slippe dere når dere skal gå, og andre ganger fordi han ikke kan komme seg fort nok inn i barnehagen! 🙂 Lykke til og kos dere 🙂 Hvor gammel er han nå forresten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg