Snøfall-sladder: Episode 6

Også jeg som satt med tøflene høyt hevet og en kopp te i klypene, og håpet på en rolig episode. Men nei da – nå tar det av her!

Men okei, det viktigste først: Etter bare én runde med brevbrenning kan altså de mørke skyggene overmanne orakelet og slukke nordlyset!! Hva hvis Luna fortsetter enda et par dager? Mary´s boy child Jesus Christ – hva vil skje da?!

I dag fikk vi endelig forklart arkiveringens viktighet, som forklarer hvorfor Winter var så petimeter rundt det hele. Men hvorfor ga han ikke den samme talen til Luna som han ga til Pil da hun fikk jobben? Han kunne kanskje sagt ETT ord om hvor ekstremt viktig arkiveringen er? Noe i retning av “Slurver du her så dør vi alle sammen”, men nei da. Så den får han ta på sin kappe. Han sa riktignok at “Håpet i brevene gir kraft og liv til oss”, men det føler jeg var mer et hint til oss enn til Pil.

Når vi snakker om kapper kan det se ut til at IQ blir nødt til å ta brevmangelen på sin kappe en stund, som selvfølgelig er urettferdig. Men når man plutselig kan teleportere gnagere på måfå, må man regne med å få litt skyld når en haug med brevfugler plutselig fordufter. Det har for øvrig vært spekulert mye i hva smutthullsmaskinen til IQ kan brukes til. Akkurat hva vet jeg ikke, men jeg krysser jo fingrene for at han på et eller annet vis klarer å teleportere Ruth til Snøfall. Tenk deg de to som par da! Hun er en ensom og bereist frankofil, han er en ensom oppfinner som aldri har vært utenfor Snøfall. Han er superoppdatert på ny teknologi, hun er fortsatt på fasttelefon. Hun har hund, han har hare. Perfekt match!

Men det er nok langt mer sannsynlig at maskinen brukes til å redde noen ut av en vanskelig situasjon eller lignende. Siden han inntil videre bare kan teleportere dyr, hva med rotta Sol? Og hva om rotta i prosessen blir transformert til sin egentlige form, nemlig som den tredje søsteren Solveig?

Ja for Luna, Elise og Sol må jo være søstre eller?

Linn Irén foreslo en annen teori på Facebook, nemlig at Ruth ble gravid med en franskmann på utveksling, men adopterte bort barnet! Elise har nå funnet sin biologiske mor som da også er Noahs bestemor, men det er Ruth selv lykkelig uvitende om. Og forresten, navnet Elise er en fransk kortform av Elisabeth. Just sayin´. Men hvorfor hater hun julen? River jo ned julepynten til Kjell og oppfører seg som grinchen. Hva er det Ruth har opplevd som hun aldri har fortalt?

Angående de antatte søstrene forresten, så vil jeg bare få skyte inn at Luna har på seg mye blått, som jo er temafargen for VU. Tilfeldig? Neppe.

Noe annet som neppe er tilfeldig er at i Pils fravær begynner naskenissen nå å etablere seg som Aminas nærmeste venn. Han har til og med begynt å gi henne gaver. Men hva om naskenissen blir ond? Kanskje han bygger en litt større båt som frakter Amina rett til Orakelet, som nå er overtatt av skyggene? Men samtidig, hvis det er slik at Snøfall bare eksisterer så lenge barn i VU tror på nissen, kan det være at naskenissen eksisterer bare så lenge Amina tror på den? Jeg vet ikke, men ingen andre enn hun har sett naskenissen enda. Litt som sjiraffen i Portveien 2.

Og så vil jeg bare slå et slag for et visdomsord fra vår alles Dag Otto Lauritzen: “Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid”. For de sa kanskje til Noah at det var umulig å komme seg til Snøfall, men se på ham nå! Omgitt av solsikker og aldri hatt det bedre. Utrolig moro å se at både Kjell og Ruth nå fikk håndfast bevis for alt det ekstraordinære som foregår rundt dem. Ikke bare har de plutselig fått Sven Nordin på døra, men også bevis på at julenissen faktisk finnes. Også på en helt vanlig onsdag da!

Men hva skjer nå? Med Luna og Noah og IQ og muserotta og ikke minst Dundersteinen?!

// Vi som ❤️ Snøfall mer enn barna gjør

P.S. Gikk du glipp av gårsdagens spekulasjoner? Les Snøfall-sladder: Episode 5

7 kommentarer
    1. Men altså hallo, tenk om Winter hadde sagt de samme tingene til Luna da hadde det jo ikke blitt noe spennende for oss! Jeg tror kanskje at dette går så langt at snøfall nesten dør ut også redder Noah hele snøfall til slutt og enden på visa er at mammaen blir frisk igjen fordi han blir en helt. 🤷🏻‍♀️ Nei Guri! Detta er spennende ass, føler meg så teit som sitter her som voksen og diskuterer barne-tv men gud a meg altså! Snøfall er definitivt den beste julekalenderen jeg har sett på mine 31 år. 🙊 Gleder meg nesten mer enn unga på julaften til ny episode hver dag! 🤓

      1. Hahaha, ja ungenes interesse for serien når jo ikke oss voksnes engasjement til knærne! Jeg har jo begynt å se på Snøfall med penn og notatblokk, og tenker ikke et skund på at det faktisk er en julekalender for barn. I mitt hode er det en ekte serie med ekte mennesker, men heldigvis er vi en stor gjeng som bedriver kollektiv politietterforskning sammen. Det er noe muffins på gang i Snøfall og VI må redde dagen 😂

    2. Jeg er litt redd for det er Amina som ender opp i Mørke, hun går mye rundt i hagen alene, og hun er trist fordi Pil ikke har tid til henne. Kanskje hun drar dit på trass..?
      Du har mange spennende teorier om disse tre søstrene. Jeg er ikke helt overbevist om at det er sammenhengen jeg! Jeg vet ikke om jeg har noen bedre forslag heller, men jeg føler (håper?) det er et mor/datter forhold mellom Ruth og Elise.
      Når Noah sovnet i episode 5, la du merke til at lampen på pulten hans lyser rødt og at det ser ut som han har en nisselue på hodet??

      1. Oj dæven, der har vi et godt øye for detaljer! Nei du, det så jeg faktisk ikke.
        Men okei, de tre søstrene. Jeg innser at jeg har blitt som enhver deltaker i “Forræder”. Jeg har hengt meg helt opp i en teori og klarer ikke se forbi den. Det blir Confirmation Bias på alt jeg gjør, for alt kan jo virke som en link hvis man leter godt nok. Jeg skal prøve å nullstille det.

        Ok, tenke nytt. Noah er gift med Kjell. Julius er datteren til Winter. Sånn. Nullstilt.

        Jeg tror også Amina er på vei inn i skævven. Hun er farlig nærme rent geografisk og nå har hun også et hevngjerrig motiv som kan drive henne over til den mørke siden. Ikkje bra. Men okei, det hadde jo vært utrolig moro om Amina går inn i skogen, blir ond og kommer ut som en helt annen. Så ser faren henne og begynner å synge: “Hvem er hun?” x-) Sorry. Arif-referanse.

    3. Men du!! Kan sangen til Inge Bremnes ha noen hint?
      «alle skyggan som holdt så nede får ikke lenger være med», «finn du håpet ser du veien» «månen som lyser kan trøste i natta» «håpet e flamman som brenn»…… til ettertanke

      1. Jajaja, absolutt! Jeg har vært innom tanken, men stoppet liksom ved den første linjen. “Finn du håpet ser du veien” er jo som snytt rett ut av handlingen! På tide å gjøre er dypdykk inn i teksten 🙂

        Oppdatering: Har akkuart vært og snoket på Facebook-siden til Inge. Fant ingen hint der x-)

    4. Hvorfor har jeg ikke oppdaget denne fantastiske bloggen, med tilhørende like fantastisk kommentarfelt, før nå – når episode 16 står for døra!? Nå blir jo Snøfall dobbelt så artig heretter – takk! Gamle dama, med voksen sønn, og som jobber med barn i alder under målgruppa til Snøfall, og her sitter jeg og er spent som en unge og bare må få med meg hver eneste episode!

      Jeg tenker og det må være en forbindelse mellom Luna (måne) Sol (selvforklarende) og Elise – Elysium, som i mytologisk betydning er noe tilsvarende himmelen…

      (Forresten, den emminente Dag Otto har, i beste naskenissestil, hentet sitatet om at det umulige bare tar litt lenger tid fra Tor Åge Bringsværd sin fortelling om Den store Fargeslukeren. Hvor Bringsværd har nasket det fra er dog uvisst.)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg