Snøfall-sladder: Episode 5

I går fikk jeg nesten ikke sove, fordi jeg lå og grublet så fælt på alt som foregår i Snøfall. Spesielt dette med Luna, Elise og Sol. Beklager at jeg har kalt Sol for en mus, det er selvfølgelig en rotte. Usikker på om vi snakker pung eller hette, men rotte okke som.

Men i dag tidlig, da første kaffekoppen endelig sparket inn, slo det meg. Og det er mye takket være spekulasjonen fra Kine i kommentarfeltet på bloggen. Se hva hun skriver her:

“Hva om Sol (en tredje søster) forsvant gjennom portalen i antikvariatet, ble utsatt for en eller annen mørk magi i Hagen og ble forvandlet til en mus. Luna dro etter for å finne søsteren men ble værende fordi hun ikke får forvandlet Sol tilbake og heller ikke finner en portal hjem. Elise blir værende i VU uvitende om hva som tar så lang tid, men har vanskeligheter med å forholde seg til antikvariatet som de pleide å dra til med sin mor – altså kanskje Ruth sin kusine?”

Jeg tror Kine er inne på noe her og jeg elsker at hun drar inn Grandtante Torbjørg igjen. Ikke bare er det en spennende teori, MEN det låser også opp en tanke jeg har hatt! For jeg har lurt på hva som er forholdet mellom Luna og Elise. For hvis man tenker seg en tredje søster ved navn Sol, som nå er en rotte, oppstår det plutselig en interressant korrelasjon. Og hintet ligger i navnene. Luna betyr måne og Sol betyr sol, men hvilket tredje element som har noe med navnet Elise å gjøre vil også være relevant for både sol og måne? Bare legg til to bokstaver.

E L I S E
E (C) L I (P) S E

Eclipse – altså formørkelse! Om det er solformørkelse eller måneformørkelse aner jeg ikke, men det MÅ jo være noe der!

Alt dette skrev jeg faktisk FØR jeg så dagens episode, og vil du vite hva som er helt sykt? Det følgende avsnittet skrev jeg også i dag tidlig, mange timer før jeg så episode 5:

“Hva med… Hva med at Luna etter hvert får panikk og lager et stort bål ut av alle brevene hun har holdt skjul? Å brenne barns julebrev er på høyde med å brenne koranen og MÅ jo føre til en eller annen slags forbannelse, så hva med at røyken som stiger opp av det bålet er de skumle skyggene vi har fått hint om?”

HÆ? JEG NAILET DET 100%!!! Det betyr med andre ord at vi er inne på noe! Og jeg kunne aldri klart det uten dere, mine fantastiske med-detektiver 😊

Men bare for å ta tanken videre: Hva med at den creepy skyggen, det flyvende snerket, som steg ut av Dundersteinen blir til en ny Sovetåke, bare at den omringer hele Snøfall? I så fall har Luna blokkert ut solen og vi har en solformørkelse!

Og hva ønsket Elise at Noah skulle få til jul? Et håp. Et lys som skinner i mørket. Og det lyset har han jo allerede fått, for lyset som besøkte ham om natten og fikk ham til å se nattfuglene, førte ham til Selma. Han er i en mørk tid nå, med moren på sykehus og alt, men Selma og tanken om nissen og Snøfall har gitt ham håp og glede. Er Selma kanskje håpet? Lyset som vil skinne i mørket? I så fall har vi plutselig fått en dobbel betydning der Selma er Snøfalls reddende engel og Noahs store kjærlighet.

Jeg kjenner at jeg er så besatt av hele greia rundt Luna at jeg nesten glemmer å tenke på alt det andre. Og nå er det mye!

 

 

IQ har endelig klart å åpne et smutthull og kan dermed se frem til å fiske både på norsk og russisk side. Hva det vil si for serien aner jeg ikke, men kan vi anta at IQ kan redde noen som har gått ut i den nye sovetåka ved å teleportere dem tilbake i bua ved bruk av smutthullet? Det er skummelt, for vi husker vel alle hvordan det gikk med Jeff Goldblum i Fluen, men vi får bare krysse fingrene og stole på IQ.

I VU fortsetter vi å være på 70-tallet med kjøkkeninnredning som hentet ut av Folkemuseet. Og enda rarere er at frankofile Ruth får et gledelig gjenhør med en sang hun ikke har hørt på en stund. Kanskje ikke så rart, da denne versjonen av “Sous le ciel de Paris” ble utgitt i 1964!! Hva er det som skjer? IQ driver og teleporterer dyr, mens folka i VU venter spent på fargefjernsyn.

Så nå blir vel bare det store spørsmålet om hvem som kommer til å tafse på Dunkelsteinen først? Kan det være Vetle og Nevis som blir for nysgjerrige? Nei, det virker for innlysende. Kan det være Luna som ønsker å tøffe seg opp overfor Winter? Også for innlysende, spør du meg.

Hva er så mitt gjett, sier du?

PIL! Ja, for han merker jo nå hvor vanvittig han sliter med å bestå eksamen og etter hvert som han leser seg opp, vil han kanskje bli mer og mer nysgjerrig på Dunkel og kraften i steinen. Og etter hvert som han innser at han ikke vil klare å bestå eksamen uten et mirakel, vil tanken på dunkelkraften konsumere ham. Kanskje frykter han at en annen lærling vil ta hans plass, kanskje Noah, Selma eller Frida, og akkurat som med Dunkel og Tindre, så vil han ikke klare å kjempe imot.

Men akkurat som med Ruth, så er det vel på høy tid å sprette et glass rødvin og få på noe rolig trekkspillmusikk her, også sees vi i morgen for flere spekulasjoner 😊🇫🇷

 

 

P.S. Gikk du glipp av gårsdagens innlegg? Les Snøfall-sladder: Episode 4

16 kommentarer
    1. Var det bare jeg som merket at den skyggen som kom ut av dunkelsteinen var de brente brevene…? Jeg tror det kan ligge noe i ønskene og at de ble brent. Størrelsen på dem kan gi skyggen kraften… Hvis det gir mening. Spennende uansett! 👍 😁

      1. Oj, det tenkte jeg ikke over! Men ja, det var en veldig rar form på skyggen så at det var en slags manifestasjon av de brente brevene er jeg helt med på! Og jo flere brev hun brenner, dess større blir skyggen. Nå satt du meg på en ny tanke som kommer i kveld 😀 Takk og godt spekulert!

    2. Jeg hadde allerede sett dagens episode, da jeg så at du hadde skrevet det er med brevene. Nesten så jeg trodde du hadde juksa, og sett dagens episode før du kommenterte.

      Julius merket jo at noe var galt med en gang etterpå, og det var jo akkurat som lyset gikk på Tøff-Tøff idet det skjedde, så mulig den gørra som kom ut av Dunkelsteinen gjør at ting ikke virker som det skal? Noe fælt var det iallefall.

      Luna lever nok opp til Nattens Dronning, og Yndis fyrer opp under det. Jeg tror at om Luna hadde fortalt fra starten av, at det er hun som nylig hadde skrevet den, så hadde sikkert ikke Yndis mast så fælt etter en oppfølger. For de fleste gangene så er det best å si det som det er. Luna visste jo ikke at noe fælt ville skje når hun brant brevene, hun trodde jo alt var bra, for brevene var jo lest, og blåst inn i julekulene.

      Nei, jeg tenker mer på at Sol er samvittigheten til Luna, eller prøver iallefall å være det. For blir den rotta forvandlet til et menneske, så er det litt for mye Harry Potter over det hele.

      Noah blir ganske overasket når han får se brevfuglene, og det ble et vendepunkt for hannes del ihvertfall. Han skremte jo livskiten av Kjell, fordi han var klar til å dra på antikvariatet med en gang Kjell hadde stått opp. Og det at Håkon kjente noen som hadde vært i Snøfall, var jo iallefall spennende. Tenker morgendagens episode vil bli spennende med tanke på Noahs brev.

      Ellers er jo det meste hjemme hos Ruth gammelt, tenker det er for at hun bor på antikvariatet, og at dett som er der, er antikt. Og kansje det minner henne om grandtanten. Og det at Kjell kjører en gammel volvo, kansje bare er en tilfeldighet. Mange kjører jo gamle biler ellers også, og volvo er jo bra biler. Eller, det skal jeg ikke uttale meg noe om, for jeg har ikke peiling. Men jeg tror de må ha vært bra, fordi den modellen tror jeg det er mange som har hatt. Noen bedre vedlikeholdt enn andre selvfølgelig.

      Skal vi se, Luna og brevene, samvittigheten Sol, Noah og brevene, Håkon kjenner noen som har vært i Snøfall, antikvariatet og volvo. Tror jeg har vært innom det meste da.

      Men hva sier Winter og Julius når de finner ut at brevene ble brent? Blir Luna bortvist fra Snøfall? Om hun ikke får være på biblioteket, hva gjør hun da? Og vil Dunkelgørra ødelegge for håpet som Elise “laget”? Og er det noe slektskap mellom Selma og Noah, så tror jeg ikke at Elise er søsteren til Alvin, men heller kansje søsteren til Selmas mor. Men jeg husker ikke helt hvordan det var i den første sesongen av Snøfall…

      1. Hahaha! Dagens høydepunkt har blitt å lese dine innlegg asså 😂 Liker at du snart har like lange innlegg som meg, haha! Og du har så mange gode poeng underveis her og jeg noterer meg alt du skriver bak øret 🙂

        Men bare for å ta et par avklaringer så er det vel Selma Håkon prater om. Og det er ikke bare Ruth som sitter igjen på 70-tallet, selv Kjell og sykehuset har urgamle fasttelefoner. Når så du sist en 10-åring sitte på en telefonkrakk i gangen og snakke i fasttelefon? Jeg sier ikke at det er umulig, men særs uvanlig i hvert fall. Kanskje IQ kan smutte dem noen mobiltelefoner fra Snøfall? x-)

        Hmm, du tenker at Elise kan være tanten til Selma? Men at hun later som hun ikke kjenner henne fordi hun prøver å legge alt som har med Snøfall bak seg? Men nå har hun jo sendt brev til nissen da.. hmm.. Ville vært rart om hun ikke sa noe da. Skjønner ikke denne Elise altså. Det er noe med Ruth også, men samtidig virker det ikke som de kjenner hverandre igjen. Kaaaan det være datteren til Grandtante Torbjørg da? Eller fikk ikke hun barn? Bah, jeg husker ikke, men regner med at flere hint vil droppe snarlig 🙂

    3. tror at jo flere brev Luna brenner jo mer av dette “snekret” fra dunkel steinen vil komme å legge seg over snøfall. Pil da jo da han fortalte om Dunkel, at mørke kunne forandre snøfall som det var i dag, med andre ord tror jeg vi kommer til å se en forandring på folkene i snøfall.
      Tipper IQ bruker smutthullene til å hente tilbake brevene slik at de får arkivert brevene som de skal, slik at de får bekjempet mørket.

      1. Uuuh, den er frekk. Mulig hodet mitt er litt for stuck i Harry Potter-verdenen, men jeg får veldig desperant-vibber her! Liker forresten tanken på at IQ blir årets helt 😄 De smutthullene må jo få en stor betydning!

    4. Jeg tenkte også umiddelbart på at det grå som kom ut av dunkelsteinen så ut som aske (de brente brevene).
      Du nevnte skygger på røntgenbildene tidligere. Jeg tenker også at den skyggen som vi ser beveger seg rundt kan være et bilde på kreft som sprer seg.

      Veldig spennende å følge det du skriver. Du og de som kommenterer nevner ting som jeg aldri i verden ville oppfattet på egenhånd.

      Gleder meg til i morgen!

      1. Haha, så moro å høre 😄 Ja, de som kommenterer her er helt rå og kommer opp med ting som jeg aldri ville tenkt på selv 🥳
        Nå slo det meg at den skyggen i taket til Noah bare dukket opp én gang. Hvorfor det? Var det bare for å skape en kobling mellom kreft og skyggen som noe skummelt, slik at man har plantet ideen om at skyggene er skumle, eller var det noe mer der? Noe av det som er utfordrende med å analysere Snøfall, er at det også er noen løse tråder iblant som ikke blir noe mer. Vi hadde jo en drøss med teorier i fjor om f.eks grandtante Torbjørg, Albin etc etc, men så ble det liksom aldri noe mer. Med mindre de dukker opp i år da… 🤔

    5. Den som kanskje kan bli «sjalu» på Pil og det han bruker tid på, og ikke vil ha ham som lærling, er muligens Amina, som gjerne vil ha litt mer tid med broren sin? Spent på hvordan alt vil utspille seg, utrolig glad for at du er tilbake (om det så bare er for nå), og for snøfall-teorier. Utrolig kjekt😍

      1. Aaargh, hvorfor tenkte ikke jeg på det? Amina selvfølgelig!! Hun er jo supersjalu på Pil og vil selvfølgelig gladelig gjøre noe dumt for å få mer tid med ham. Men hva? Rappe bøkene hans? Vet ikke hva det blir, men her er du garantert inne på noe!

    6. Såååå spennende alt dette er! Og så gøy å spekulere sammen!!
      Jeg har en dårlig magefølelse på Yndis. Det er jo hun som har overtalt Luna til å gå mot samvittigheten sin og må muligens ha spist noe muggen bakverk, for hun klarer å krangle med Winther også. Har hun et udekket behov, er “Nattens dronning” gjennomsyret av egoisme og ondskap og at dette har tatt plass i Yndis sitt hjerte?
      Vi har ikke fått vite så mye om boken enda, hvor viktig er den? Utover at lysten på å bli sett for Luna driver henne til å skrive hele døgnet? Mange spørsmål altså😁

      1. Jeg har også en dårlig følelse på Yndis. Jeg føler også beskrivelsen av nrk episoder virker litt rar. Jeg skal ikke røpe for mye, men ja hvorfor er hun så på at Luna må skrive den boka og hvorfor sier hun at Winter provoserer henne. Jeg for min del føler ikke Winter provoserer Luna. Man ser jo Luna ikke sier nei til Winter, men jeg føler heller det er de som maser 24/7 på at boka skal bli ferdig som provoserer henne. Og jeg føler det er det som gjorde at hun ble stressa og gjorde dårlig valg. Men hun er på bunnen god fordi før alt med mørket, så vil hun jo ordne opp i det hun har gjort. Men jeg tror hun trenger hjelp og hun trenger hjelp av en som har vært i mørket før og det er Winter. Jeg tror egentlig Winter bryr seg mere om Luna enn hva som er synlig nå fordi han er veldig bestemt rundt andre jaja han er det rundt Luna også. Men ellers er han veldig streng og bestemt, men rundt Luna så virker det som om han prøver og være morsom. Og scene de hadde sammen først, så er de ganske nervøse rundt hverandre.

    7. Okei, hallo hallo. Rottemusa dukker ikke opp før i episode tre, og det virker ikke som om Luna har sett den før. Jeg har ikke fått dette med rottemusa til å stemme, så nå har jeg spola meg gjennom tre episoder og Sol dukker altså opp i episode tre, 21:57. Luna sier “Næmmen, hei. Hva heter du da? Sol, det tror jeg du heter”. Så at Sol er en tapt søster som Luna ikke klarer å forvandle og derfor ikke kan dra hjem med, stemmer jo ikke. Sol kan fortsatt være en tapt søster, men i så fall kan jo ikke Luna ane noe om det?

      En annen ting, hvis farger betyr noe, hvorfor går Selma i oransje? Hva betyr det?

      Og siden jeg først kommenterer, den arkiveringsmaskinen må jo bare være et gammelt orgel, fnis.

      1. Aaaaaargh, det er jo et kjempegodt poeng! Og ELSKER at du spolte deg tilbake for å finne bevis 😂 Søren, da må vi kaste notatene på rottemusa og begynne fra scratch.

        Jeg har også lurt på hvorfor Selma går i oransje, men klarer ikke helt å plassere det. Oransje var jo veldig hot tidlig på 70-tallet, men det må være noe mer enn det. Kanskje oransje representerer varmen fra det røde uten å være fullt ut nissefarge?

        Jeg har også tenkt at arkiveringsmaskinen minner om det pipeorgelet fra Snøhvit og de 7 dvergene 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg