Snøfall-sladder: Episode 16

Det var rart. Episoden starter med en mørk skygge som flyr ut av Dunkelsteinen, men så ser vi ikke mer til den. Er det noe symbolikk her som jeg ikke forstår? Eller er det bare et bilde på at de mørke kreftene siver ut hver eneste dag?

Samme kan det være, for hvem har vel tid til teite steiner og mørke krefter når man har Winter! Altså, for en helt. Olemann begynner virkelig å stå frem som en godgutt under sitt iskalde ytre. Og det store spørsmålet nå er jo selvfølgelig om det kan være at det er Winter som er den nye lærlingen? Hvis det er noen da. Mens Orakelet er på velferdspermisjon på Gran Canaria, ser det jo ut til at sikringen har gått på alle de magiske kreftene. Men HVIS det er en ny lærling, så må det vel være sjølvaste Karamellgutten?

Men hvorfor har det skjedd? Kan det være fordi Winter rappet til seg et par av arbeidsoppgavene til Pil og dermed ble anerkjent som den nye lærlingen? Eller kan det være at den som skal være lærling virkelig vil være lærling? For Winter VIL jo virkelig være lærling! Han er dypt bekymret for alle arbeidsoppgaver som ikke gjøres i tide, mens Pil gir blanke. Pil virker mest gira på æren, men ikke å jobbe for det. Og jeg kan skjønne ham. Han vil gjerne stå på scenen og være rockestjerne, men er null interessert i å sitte 10 000 timer på gutterommet og klimpre på gitaren for å komme seg dit.

Eller… kan det være Mørke som har valgt seg Winter? Kan det være dealen Luna har med Dunkelsteinen, at hun skal få skrive boka si i fred mot at hun gir dem Winter? Uansett er Winter i trøbbel nå som Luna har skrevet ferdig Nattens Dronning 2, og skal manipulere Yndis til å vende seg mot Winter. Eller Leo som han heter i boka. Hadde forresten vært utrolig moro hvis det viste seg at Nattens Dronning-bøkene viste seg å være en serie med saftige, erotiske noveller. Hvem vet? Det ville vært utrolig uventet om Luna prøvde å lure Yndis inn i en trekant med Winter, men NRK har overrasket før.

I dag fikk vi også konstatert at naskenissen finnes! Og som jeg skrev i går: Sleng ut votter, sokker og alt som naskenisser liker rundt om i hagen – så dukker de opp igjen i gullsikkeåkeren med gullsikkefrø i seg. Og ikke vær flaue på gullvannet! Det er jo litt rart om det viser seg at nissens reinsdyr er avhengig av nissetiss i maten for å fly til VU, men det forklarer kanskje hvorfor Trixter har blitt så rar med åra 😅

Og så var det Ruth da. Vår alles kjære Ruthetutten. Hvilke hemmeligheter bærer du på? I dag fikk vi se en boks med minner fra gammelt av, blant annet et rosa armbånd fra fødestua med påskriften “Ruths lille pike”. Så ja. Kjør debatt! Er det Elise? Er det Luna? Har hun fått en datter hun måtte adoptere bort? Blir det for enkelt at Ruth og Tore er foreldrene til Elise, som de måtte adoptere bort i ung alder, og at Noah dermed er deres barnebarn?

Nei vent, Tore virket jo ikke like gira da han leste brevet. Jeg tror kanskje de bare var kjempegode venner i gamledager og at barnet Ruth fikk var med hans bestevenn for eksempel. Ellers ville vel han også ramlet av stolen i dag. Men hvis Elise visste at Ruth var moren hennes, hvorfor viste hun ikke flere følelser første gang de møttes? Her håper jeg det finnes noen våkne hjerner på jobb som kan komme med gode teorier.

Men hva skjer nå? Vil Winter hjelpe Pil til å bli lærling igjen eller vil han ta plassen selv? Vil Julius snart komme tilbake? Hvilken bruk har vi egentlig for smutth- VENT NÅ LITT! De trenger jo mange flere gullsikkefrø i en fei. Hva med å ta dem med til IQ? Sist ble jo én kanin til 30, så en neve med gullsikkefrø må jo raskt kunne bli en åker?! Bare å få hele landsbyen til å hyle nedpå julebrygget til Stål, så er alle klare til å masseprodusere gullvann når smutthullsmaskinen går amok. God plan! Skal Peter bli Snøfalls redningsmann? 🥳

/ Hvem er Ruths lille pike??

P.S. Gikk du glipp av gårsdagens sladder? Les Snøfall-sladder: Episode 15

24 kommentarer
    1. Jeg har tolket det som at magien forsvinner mer og mer fra Snøfall. Først Tøff-tøff som slutter å gå, reinsdyrene som forsvinner, hagen som råtner, og nå Pil som har mistet kreftene sine. Tror ikke det har noe med at Winter har tatt på seg noen av oppgavene. Det er vell mer for å vise hvor mye han har voskt siden første sesong.

      Ruth og Tore HAR ALDRI VÆRT SAMMEN! Dette sier han jo selv til Selma, og tror dere virkelig han hadde latt Ruth gå gjennom alt det alene, og tatt det ansvaret om om barnet hadde vært hans, og at Ruth da hadde valgt å beholde jenta? Kjenner jeg blir veldig engasjert over denne serien ^^’ Jeg tror nok at Elise er datteren til Ruth fra en sommerflørt eller one night stand. Hadde det vært Tore velger jeg å tro at de hadde klart å samarbeide som foreldre.

    2. Jeg tror fortsatt at Luna og Winter kommer til og hjelpe hverandre med de mørke greiene fordi de vil bli en plottwist at de hjelper hverandre. Og jeg har begynt og tenke på en ting siden det hele tiden skjer noe med mørke kan det være at det er flere som har mørket i seg. Hvordan vet vi ikke om det er flere som er tatt av mørke. Hva om det er en liten lur en som gjemmer seg der som vi ikke vet om og som faktisk utgjør enda mere trussel til snøfall. Og at det blir Luna og Winter som tar den det gjelder sammen. Det med og ta med gullklumpene til IQ er ingen dum ide nei, men han er vel på vidda og leter etter nordlys for tiden. Angående det med barnet til Ruth lurer jeg veldig på fordi i og med at det ikke er noe navn, så kan det jo være hvem som helst egentlig. Eller kan jo faktisk være sånn at det var en trist slutt på den fødselen også.

    3. Jeg tror at det kanskje overtenkes litt. Husk at dette er en barneserie, så jeg tror ting egentlig er ganske enkle:
      1. Winter er innerst inne god, har akseptert at han ikke er lærlingen, og vi så at han ikke prøvde å blåse på kula, skjønner selv at det ikke er hans plass. Han har en annen viktig rolle i Snøfall, som etter min mening ingen andre kan utføre bedre. Han holder skikk på dem alle, men julenissen/lærlingen skal være med å lage tull og julebøl.

      2. Lærlingen er fortsatt Pil. Alt bare forsvinner fordi orakelet, lyset og nordlyset er borte. Straks det er tilbake vil balansen opprettes igjen og Pil kan fint blåse julekuler 48t i strekk for å rekke alle brev som vil renne inn…

      3. Det er jo nå ganske klart at Ruth er moren til Elise. Kan ikke være noe annet tenker jeg. Så er spørsmålet Tore i hele saken her… Jeg tipper han er faren, men kjøper teorien om at de kun var venner. Men hvis de kun var venner hadde hun nok ikke gitt han den kalde skulderen i starten av sesongen når han ble introdusert. Det er en historie her og jeg setter mine penger på at Elise er deres felles barn. De/Ruth måtte adoptere bort. Derfor han hun i sine eldre dager tatt inn et fosterbarn for å ‘kompensere’ at hun måtte gi vekk sin datter.

      4. Så til spekulasjoner rundt hva avtalen mellom Luna og Dunkeldritten er… Der er jeg faktisk litt lost. Eneste jeg ser for meg er at avtalen er at Luna skal hjelpe dunkel til å ta kontroll over snøfall mot at han holder hennes gjerninger hemmelige. Hun får kanskje en viktig rolle i ‘Det sorte Snøfall’… Winter er nok en viktig brikke her med hans gode kunnskap om ‘alt’ og med han uskadeliggjort er veien frem for Luna og Dunkel ganske enkel…. Hvordan de uskadeliggjør han? Jo, jeg tipper forvisning fra Snøfall…

      5. Til slutt, kanskje disse nye skyggene som daglig stikker ut og til vidda er tegn på at mørket/Dunkel bare bil sterkere for hver dag uten nye brev, nordlys og alt annet. Kanskje de nye skyggene er der for å holde Julius i sjakk på vidda, for hvordan skal eller han ta seg av dem når orakelet ikke klarer det….

      Spennende, spennende…! 😁👍

      1. Enig med alt, men føler Winter redder Luna først også tilintegjør de Dunkel sammen. Man må huske hun var god når hun avtalte den avtalen med dunkel. Og jeg er åpen for enhver plottwist som kommer. Ellers synes jeg det blir litt dumt at man viser at når man er mann kan man bli tilgit, mens ikke om man er dame. Nei jeg er ganske sikker på at de ordner det sammen til slutt.

      2. nr. 4 er nok ikke riktig. I 1 sesong sier Ruth til Elise ” nå har jeg hatt deg her i 6 år, å det skulle egentlig være midlertidig.” med de tegnene som har kommet frem er jeg mer beskymret for hvilket tema de vil ta opp her. migrene, flørtet med alle guttene i ung alder ect. jeg håper det ikke er noe tragisk. Jeg tror ikke han er faren, men hvem vet. Moren til hovedpersonen overlever nok. 🙂 Winter blir lærlig, Pil er ikke klar?

    4. Og det med lærling hva om det er 2 denne gangen. Vet det var sånn at det bare kunne være en lærling, men hva om det faktisk kan være to denne gangen selvom folk/Pil sier det bare er en. Og ja der er jeg enig. Føler at både Pil og Winter vil være det.

    5. Jeg tror ikke Winter ønsker å bli lærling selv, men har merket en endring i ham de siste episodene fra at han har vært bekymret for utviklingen til Pil (dvs at han ikke kan nok teori osv) til en mer omsorg for Pil der han har et ønske om å hjelpe og støtte. Snøfall trenger Winter slik han er til å gjøre de oppgavene han gjør, hvis ikke faller hele Snøfall sammen.
      Når det gjelder Ruth så er det jo tydelig at hun har gitt fra seg/mistet et barn tidligere, og det er jo kanskje derfor hun var så livredd for å bli glad i Selma i sesong 1 fordi hun fryktet at hun skulle knytte seg til noen som hun senere ville miste. Og så har jeg lagt merke til at Ruth også holder pusten når ting er vanskelig, noe som var spesialtrikset til Selma da hun gikk inn i sovetåken. Skjønner hvor Selma har lært det!

      1. Jeg er enig. Og ja føler Winter trenger og være som han er for at snøfall skal gå rundt ja. Jeg tror ikke Winter ønsker sånn innerst inne å bli lærling nei, men ja det er sant kanskje det er derfor han lånte boka for og lære mere sånn at han kan gi sin teori erfaring til Pil. For jeg og føler han har mer omsorg for Pil nå enn det han hadde i snøfall 1. Nå er jeg åpen for en plotwist, men ja du er inne på noe her.

        Føler Snøfall trenger Winter slik han er ja.
        Ja det med Ruth ble vanskelig for meg nå, men jeg la jo merke til at barnet ikke hadde noe navn bare at det var en jente. Så da er det egentlig enda flere ting som kan passe til det.

        Men ja jeg er enig med deg for om hun har mistet barnet så er jeg enig med deg. For det er ikke så lett og bli glad i noen da for så og miste de igjen.

    6. Jeg oppdaget plutselig at dere er flere som er like gira som meg!! Jeg har ikke lest alle tidligere kommentarer siden jeg oppdaget dere i går, så beklager om jeg kommenterer på ting dere allerede har pirket i. Selv liker jeg veldig godt hvordan serieskaperne bruker symboler og bilder. At skyggen som kommer ut hver dag er et bilde på Elises kreft, og at den foreløpig fremdeles er der og må kjempes mot, er vel kjent. Men har dere tenkt på gullsikkene? Her finner jeg en liten gest til Ukraina. Solsikker er Ukrainas nasjonalblomst og akkurat nå er de visne. Antagelig kommer hele enga til å blomstre igjen. Interessant hvis det er tiss som skal til! Gleder meg til ny episode i morgen!

    7. Dunkel har ikkje tenkt gjennom alt… Siden orakelet og nordlyset er borte kommer det ikkje fleire brevfugler. Uten brevfugler forsvinner Snøfall sakte men sikkert. Dersom Snøfall forsvinner vil vel Dunkel også forsvinne? Graver Dunkel sin egen grav?

      1. Ja det tror jeg for jeg føler er det en ting som må helt bort så er det Dunkel. Det har skjedd så mye nå at jeg føler det blir den eneste tingen som redder snøfall er og få bort dunkel. Dunkel er jeg ganske sikker på forsvinner når alle samarbeider for virker som om alle som samarbeider får det til, mens de som krangler 24/7 går det dårlig med. Eller ja det er ikke gode ting som skjer da. Og siden det er sjelen til dunkel som er der hva om den fores på sjelen til folk som mister troen på seg selv og at det er derfor han blir sterkere og sterkere. Man er ikke så sterk alene, men om man har en hær så stiller man sterkere.

        1. Åååh, den er ikke dum. At Dunkel fores på sjelene av de som mister håpet. Snøfall slutter jo å eksistere hvis barna i VU slutter å tro på nissen, så her er du inne på noe. Men ja, tror du har rett i at de må stå samlet som en hær for å klare å bekjempe de mørke kreftene. Og det er vel det vi ser opptakten til nå, at flere og flere samarbeider 🙂

    8. Jeg tror ikke Tore er faren til Elise, men heller en Ruth så på som en venn hun kunne betro seg til da hun var ung. Så hvem er faren til Elise da? Noen fra Snøfall? Kan Elise og Noah også være av Julius-slekt?

      Er det ikke litt mistenkelig at Caspar fremdeles er så sprek? Husker jeg riktig fra sesong 1 er han nesten like gammel som Selma. Altså 16 år omtrent. Hunder kan bli gamle, så klart, men han er jo sprek som en fole. er det nissemagi involvert?

      Speaking of magi, jeg lurer veldig på hva det er Luna har avtalt med de mørke kreftene. Jeg håper det er noe sånt som at Winter skal settes på en prøve om lojalitet, nettopp fordi hun vet at han vil være lojal mot fellesskapet selv om han prøves hardt. Så selv om Yndis får hele Snøfall til å gå mot ham, så vil nok Winter klare seg, og da har de mørke kreftene tapt.

      spennende, dette her😊

      1. Helt sant og tror du er innepå noe her.

        Lurer veldig på hvem som er faren til Elise da? Noen fra Snøfall? Og de kan kanskje være av Julius-slekt også. Og ja jeg er enig med alderen på hunden.

        Nå kan det være en ung hund de spiller med, men ja fortsatt litt merkelig.

        Kan være nissemagi ja

        Jeg tror faktisk Luna prøver og hjelpe Winter/de samarbeider. Nesten som en dobbelgjenger. Jeg mener hun ville ordne opp og hun sa alltid ja til det Winter spurte om. Hun inngikk også avtalen før mørket.
        Føler også det egentlig er Yndis som har herset og mast på henne om den boka og hun sier ikke la Winter herje med deg til Luna, men hun vil gjøre jobben Winter setter henne i uansett.

        Og er noe med det du sier Winter
        fordi hun vet at han vil være lojal mot fellesskapet selv om han prøves hardt. Så er ikke han en som gir seg. Og for og si det sånn om man skal kjempe mot mørket hvorfor ikke putte han som har erfaring fra mørket på den testen. Hva om man ser også ting man kan gjøre for og tilintetgjøre dunkel.

        Men føler han må redde Luna først. Og at de da samarbeider og knekker de mørke kreftene sammen, men ja Winter vil gjøre litt mere jobb med det siden han har mest erfaring osv.

    9. Første gang Elise og Noah gikk forbi antikvariatet ble Elise veldig rar og sa at dit skulle de ikke. Der var det et tydelig frampek om noe, og nå vet vi jo at Elise visste noe som vi nå nesten vet i og med at hun sendte brevet til Ruth.

    10. Når blir Frida sin kunnskap om alt om snøfall og nordlyset viktig? Hun har jo lest alle bøkene på biblioteket, å går jo rundt som et vandrende snøall-leksikon! Det må jo brukes til noe.

    11. Det om hunden som ble brukt i Snøfall 1 og 2 har Siri (som spiller Selma) svart om i et radioprogramm. Så klart er det 2 forskjellige hunder. Den som spiller Casper nå er bare 1 år.
      Mye annet som er ny og annerledes men det går helt fint.

    12. Så koselig at du blogger igjen! 🙂 Har så mange minner om gode leseropplevelser fra noen år tilbake. Faktisk så mange gode minner at jeg ville søke opp ett av dem: rumpeglippen. Så jeg googla «pappahjerte rumpe», fant innlegget og fikk meg en god latter. Nå nettopp skulle jeg vise samboeren noe på telefonen og gikk på Google. Skulle skrive i søkefeltet og da kom det opp søkeforslag: «pappahjerte rumpe». Fikk noen spørsmål for å si det sånn 😂🙈

    13. Mulig det allerede er nevnt, men jeg tenker en sammenheng mellom de mørke skyggene fra Dunkelsteinen og mørke skygger på røntgenbildene til Elise. Ikke en sammenheng, men mørke skygger som ødelegger flere steder. Tipper skyggene forsvinner både i Snøfall og i Elise i løpet av de neste ukene. Hvordan gjenstår å se 😉

    14. Er Dunkel en person som kan være faren til Elise og som Ruth har hatt en greie med? Men når han døde/forlot/ble borte ble Ruth så trist at hun ikke klarte å beholde barnet alene? Til tross for oppmuntring fra Tore (som kan være Tindres bror, og er egentlig Tindre blitt slem og detfor gått fra å være Tindre til å bli Dunkel)??? Bare kaster det ut der…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg