Ikke det samme uten pottis

Jeg merket det på søndag og jeg merker det i kveld. På søndag var vi på kino, i kveld er det tv-kveld og kos. På diett. Og det er ikke det samme.

Etter hvert blir det nok det, men inntil videre er jeg fortsatt ikke helt der. Vi er bare et par uker uti prosjekt ”Fit for fight”, der dårlige vaner og usunne matvaner skal endres til et nytt og bedre liv, men enda har jeg ikke vent meg helt til det. Like greit å være ærlig.

Skulle gjerne sagt at livet er minst like flott med gulrøtter til filmen, men det er jo ikke det! For gulrøtter er godt det, men det er jo ikke sjokolade. For sjokolade er godt det! Og da mener jeg ikke sånn sunn juksesjokolade laget på 99% kakao og økologiske dadler, nei jeg mener skikkelig sjokolade. Melkesjokolade. Den type sjokolade som danser inn i munnen og roper ”Elsk meg” og du bare ”JA!!”.

Men det er jo også akkurat denne type holdning som fikk meg i trøbbel i utgangspunktet. For selv om melkesjokolade smaker som englevinger marinert i harpemusikk, så er det jo ikke direkte sunt. Et par fortryllende sekunder i munnen blir fort til et halvt liv på hofta, som de sier (”A moment on the lips, a lifetime on the hips”).

Og det er liksom det man må klamre seg til i mørke stunder som dette. Når man gnikker rumpa godt ned i sofaen og man automatisk griper etter potetgullskålen som ikke lenger står der. Som en god venn som har gått bort.

Der er da man skal huske på det som skjedde tidligere i dag. Da Cato troppet opp på døra kl. 08.30, klar for en joggetur. Og alle som husker to uker tilbake i tid og episoden som førte til innlegget ”Grusomme Cato”, vet at jeg gruet meg veldig til tur nummer to i dag.

Men været var fint og jeg klarte ikke å tråkke over eller få diaré på kommando, så da måtte jeg bare bli med ut igjen. Jeg har jo trent litt og spist sunt de siste to ukene, men likevel var jeg skeptisk. For løpeturen for to uker siden var et mareritt jeg ikke var veldig gira på å gjenoppleve.

Men vet du hva? Jeg fløy gjennom løypa!! Sist måtte vi ha flere pauser underveis og jeg følte for å ringe både taxi og ambulanse underveis, men i dag løp jeg hele løypa uten en eneste pause! Vi løp til og med lenger denne gangen og det gikk vesentlig fortere!

Jeg klarte til og med å stå på egne bein i dusjen etterpå!

Og DET føltes fantastisk det. Å vite at kroppen har kommet i SÅ mye bedre form på bare to små uker! Det kan jeg selvfølgelig takke Cato og Desirèe Andersen for, men det hadde ikke skjedd om jeg hadde holdt meg til mitt faste følge av Herr Baconsnacks på kino og Fru sjokolade på fredagskvelden. Glem det, sjanseløst, helt umulig.

Og det trøster jeg meg med nå, her jeg sitter og klamrer meg til en kopp te, mens jeg sikler etter en bit sjokolade eller to. Eller tretti førti.

Da er det greit å gjenta samme mantra om igjen og om igjen: A minute on the lips, a lifetime on the hips.

For jo da, sjokolade er magisk, men noe må jeg nesten ofre om jeg noensinne skal klare å løpe fra Cato 😉

15 kommentarer
    1. Stå på! Jeg har vært uten i 25 dager.. Hardt i starten. Sånn type, “hva er meningen med livet” men så viser det seg at mye blir godt, når man ikke har så mye valg 😂

      1. Akk jAAAAA!! Hva er meningen med livet, skjønner så veldig godt hva du mener!!! Er der litt for tiden, men håper å riste det av meg til uka som kommer. Stå på og heia oss! 😄

    2. Tommel opp for deg. For min del valgte jeg en litt annerledes løsning som er lettere å «holde». Visst kan man unne seg sjokolade og brus innimellom. Det er jo helheten.. Det er ikke det man feks spiser i julen man legger på seg av, det er inntaket gjennom hele året. Jeg trener og spiser sunt, men visst pokker skal jeg ha både sjokolade cola og vin denne ene gangen jeg lever 😊

      1. Det er absolutt sant! Jeg vet bare at hvis jeg begynner å tillate meg litt, så blir det ofte starten på noe mer, så prøver å holde døren lukket så godt det lar seg gjøre gjennom dette prosjektet. Men sånn for en varig livsstil er det klart man må kunne unne seg litt mer 😊

    3. Mange fine alternativer til sunnere snacks: poppa chips, riskakechips, bananchips (fra joe), popcorn, maisnøtter. Og alt dette er godt, så du trenger ikke gi opp. Sunnere sjokolade kan du også gå for, og den sukkerfrie er som vanlig 🙂 sikketr på at desire har mye å anbefale 😀

      1. Sant det. Hadde en laaang kjøretur i går og spiste aaaltfor mange riskaker med ost.. Kunne like godt spist potetgull i mindre mengder, tror jeg. Hehe. Huff. Lite steg tilbake der altså, men viktig å ikke la seg vippe av pinnen av den grunn 😊

    4. Eit lite tips om du berre må ha potetgull.
      Brekk opp litt flatbrød med litt krydder på og ha i potetgullskåla, lure fort hjernen til å tru at det er potetgull du ete medan du ser på tv 😁😅 mykje sunnere og litt lettere å unngå usunne ting på kvelden når ein er fysen

    5. Tommel opp for deg! Bare å stålsette seg når kvelden kommer:)
      Du inspirerer, jeg hang meg på og begynte et nytt og bedre liv samtidig som deg – i dag viser vekta 2,5 kg mindre.
      Ha en super helg! Heia oss👍

      1. WOW!! Så fantastisk kult å høre, Bente!!! Nei dæven, nå inspirerte du meg her! Ikke noe trøstespising til kvelds på meg, bare en kopp te, så er det rett til sengs. Sove lang natt og dra på trening i morgen. TAKK, BENTE! 😄🎉

    6. Stek grønnkål i ovnen. Supert, knasende og sunt… Supert som snacks – og også til tilbehør til fex torsk (6-åringen digger å spise «gress» til middag😂😂)

      Ha grønnkål i biter i ei langpanne dekket med bakepapir. Drisle over litt olje. Stek på 200 grader til du ser de begynner å tørke. Vei over bittelitt salt og enjoy😋

      1. Takk for tips! Hørt om grønnkålchips mange ganger, prøvde vel også å lage det en gang for ørten år siden, men det ble helt grusomt, så skal gi det et nytt forsøk 😄

    7. Eg begynte 1 nyttårsdag, klisjé, men jaja 😂

      Ingen snop/brus/kaker/junk heile januar.

      No et eg litt, men klarer ikkje så mykje etter den mnd uten. Teller kalorier ved app på tlf. Sørger for å få i meg vitaminer, fullkorn og sunt fett i riktige mengder. Legger inn litt sjokolade i “kaloribudskjettet” lørdager. Ellers er jo popcorn også bra 😊

      Resultatet? Ned 7kg sidan nyttår, 13 igjen 😉

      No har eg komt i den fasen at dei nye rutinene begynner å sitte.

      Trener ikkje så mykje, men er kvardagsaktiv.

      Stå på videre 😊

      Ps: flott at dere gjer stas på morsdagen, er ikkje alle oss hjertemammaer som blir markert, ein litt sår dag i grunn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg