6-åringen bannet høyt!

Og gjett hvilket banneord han gikk for! 😅

I det siste har jeg skrevet litt om at jeg må slutte å banne for barnas skyld. For det siste jeg vil er at folk skal høre barna mine prate og tro de er etterkommere av nord-norske fiskere.

Men det er ikke lett. For når melkeglasset går i bakken og en eksplosjon av melk sprer seg over hele kjøkkenet, ja da er ikke pappa sen om å by på rikelig med gloser.

Men har man barn, så har man barn, så i det siste har jeg prøvd å virkelig skjerpe meg. Og takket være mine fantastiske lesere har jeg fått en hel haug med nye favoritter:

– Svarte bananer!

– Feskekaka!

– Saltvann!

– Fy Fagernes-bussen!

– Kvinnfolk fra Dovre!

 

Og tidligere denne uka var det endelig duket for den store testen..

Vi var på vei til fotballtrening og tiden hadde for lengst løpt fra oss. Pappa småløper ned til bilen, stresset som vanlig, fotballgutten følger bak. Støvlene har han allerede på.

Men under det forræderske snølaget lusker speilblank is, og plutselig gir fotballknottene etter. Han sklir som bambi på isen og faller rett ned i snøen. Jeg får det ikke med meg der jeg stressetripper ned trappen mot bilen, men hører bare lyden.

Dunk.

Etterfulgt av:

– “Åååh, FAA-“

Oh no. Nå kommer det.

Nå kommer straffen for at jeg ikke har klart å oppføre meg.

Nå får alle naboene høre sannheten. En søt liten gutt med vokabular som en russisk håndballtrener.

Nå skjer det.

– “Ååååh, FAAABIAN STANG!!”

 

He-hey! Pappas nye anti-banning gir resultater 😂✌️

/ 10 poeng til bedehusbanning 👌

P.S. Beklager til Herr Fabian Stang som har blitt redusert til et banneord. Du er sikkert en feiende flott fyr, men navnet ditt er bare så fryktelig bannevennlig. Jeg håper du forstår. Suss og kos, Peter.

13 kommentarer
    1. Hva med Helgelandske dampskipsselskap. Det er fort å gjøre om til det når man plutselig er på tur til å si HELVETE.

    2. Det minner meg om tiden jeg jobbet i barnehage. Jeg mistet noe i gulvet, og selvsagt ble det mer enn én bit å plukke opp. Tusen for å være litt mer nøyaktig.

      “Men for svarte da….!” kom deg fra meg. Jeg er usikker på om jeg visste eller trodde jeg var alene.

      Det gikk mot slutten av barnehagedagen, og flere barn ble hentet. En gutt sto i døra og så at mammaen til et barn (la oss kalle han for Noah) kom for å hente han. Fra døra hører jeg en 5-åringe rope:

      “Noah er hentet, for svarte”.

      Jeg var visst ikke alene…

      1. Haha, lur variant. Da sier man jo egentlig hele greia (fan ta), bare legger trykket annerledes. Den skal jeg prøve. Kanskje kline til med “Faaanta Zero!!” 😆

    3. Jeg bare lurer på hva som er galt med såkalte banneord? Hvorfor er det så galt å si for svarte, faen, jævlig, helvete.. Alt er jo bare konstruert av oss mennesker, men har det egentlig noe å si om det er et banneord eller et snillt ord?

      1. Ja, jeg synes ikke det tar seg ut at barn lærer seg å prate sånn. Små barn skal ikke fly rundt og si faen i helvete etc. Jeg tror det skaper grobunn for mer uakseptabel oppførsel ved å prate på en måte som ingen andre gjør. Her snakker vi om gode gammeldagse verdier som dannelse og respekt.

    4. Kan det virkelig være så vanskelig å slutte med banning? Da jeg traff mannen min for 30 år siden bannet han også ganske friskt, og jeg liker ikke banning, synes det er stygt og unødvendig 😬 Bestemte meg for å ta et oppgjør med det, så en dag han holdt på med noe snekring, traff han en finger med hammeren, og dermed var regla i gang…….det jeg gjorde var å ta over banneregla, og fullføre den. Han ble så sjokkert over å høre meg banne som en bryggesjauer at han ble bom stille, og bare glodde på meg. Siden den gangen har det ikke kommet et eneste stygt ord, iallefall ikke i nærheten av meg 😊

      1. Oj, det hørtes effektivt ut! Jeg sliter veldig med at jeg ikke klarer å slutte å banne når jeg bare blir sint nok, en hammer treffer fingern eller lignende, men jeg blir flinkere for hver dag som går 😊

    5. Fy Fabian bruker jeg myyyyyye.
      Eller søttende mai, fy fela, heldiggrisen 😁
      Jobba i en barnehage engang å sto på kjøkkenet rydda ut av oopvaskmasina å skalla i skapdøra(jeg banner når jeg får vondt) å begynte fint med fffffffffff(var alene,trodde jeg) så stod det et barn i døra å bare så på meg,jeg fortsatte med fffff for et fantastisk vær. Barnet ser på meg å sier det var ikke det du skulle si

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg