Fyyyy farao!!

Hva sier du for å kamuflere banneordene foran ungene? 😅🙈

For det er hevet over enhver tvil: Jeg har banneproblemer. Prøver å slutte, men klarer det aldri helt. Kan være kjempeflink i perioder, men så plutselig sklir det ut.

Rolig som skjæra på tunet, men så plutselig går tekoppen i bakken og eksploderer i tusen knas, og brått forvandles pappa til en nord-norsk fisker. Ord sist sett i gammeltestamentet står opp fra de døde og dekker rommet i et mørkt lag av eder og galle.

Og da er det vanskelig å få noe særlig gjennomslagskraft hos barna når man senere kommer med en moralsk pekefinger og ber dem prate som barna til presten.

Men i det siste har jeg heldigvis kommet over en rekke nye substituttbanneord som ser ut til å fungere bra. Lenge har ”Faaaabian Stang!!” vært en personlig favoritt, men nylig har jeg også kommet over ”Men i svarte blåbær!!”.

Trikset er å velge et substituttbanneord som starter som vanlig banning, men som går over i en hyggelig avslutning. For når behovet først melder seg, rekker jeg ikke å stoppe det før banningen er godt i gang. Så å si ”Å nei, løk og pølse” eller ”Hopps og heisann”, funker ikke for meg.

Det må helst bygge på FA- eller regler som ”Men i svarte hel-”.

Og derfor funker Fabian Stang. Du begynner å si Faaaaa, men så rekker du å slå over til –bian Stang! Stangen er viktig, for den gir det hele litt snert. Det må være snert. Jeg klarer ikke å bare si ”Hupps, blåbær”. Det tilfredsstiller ikke bannedemonene nok. Noe sånt som ”Men i SVARTE he..likopter!” er derimot helt strålende. Som om du lurer kroppen til å tro den har bannet.

Og det er noe med den tilfredsstillende følelsen av å fyre av et banneord som bare MÅ ut en sjelden gang i ny og ne, men ved bruk av noen raffe erstatningsord kan man klare en vellykket unnabannøvrering når barna er til stede.

Så kan man heller spare den kraftigere luten til når man er alene i bilen 😉

/ Er det bare meg..? Eller hva sier du når storetåa treffer bordbeinet i full kraft med barna til stede? 🐷💩🤬💥

90 kommentarer
    1. Vi legger litt bånd på oss, men av og til må ting bare ut, og da holdes ingenting tilbake.

      3-åringen har fått med seg at dette er noe man helst ikke skal si, så da hender det han kikker opp fra bilene sine og spør uskyldig “Pappa? Hvorfor sa du faen?”
      🙁

      1. Haha, uff det føles så feil det 😅 Barna våre banner stort sett aldri og da føles det så ille når de bare “Pappa, eh… nååå sa du et forbudt ord nå!” 🙈

    2. Pappa’n min banna aldri. Derfor sitter det fortsatt spikra den dagen (for 38 år siden) han slo hodet oppi bagasjeluka på bilen og ropte ut: «Svarte faaargestifter!»

    3. Tja… substitutter….. Husker moren min kunne si “Dærsken dundre” 😛

      Bestemora mi sa alltid: “Søtten å!!” Noe som resulterte i at da fetter’n min lærte å telle så sa han: “…15, 16, 16, 18.” Og når foreldrene spurte hvor det hadde blitt av 17, så sa han at det kunne han ikke si, for det sa bestemor når hun banna. 😛

    4. Når unga ser opp på deg og rolig sier -nå sa du det forbudte ordet. Da tenker jeg at du har gjort en god jobb med unga dine, da er det bare å høre på dem, når de sier fra 😉

      Det er så fint når unga retter på foreldrene, da veit du at lærdommen har fått feste hos dem. Jeg møtte meg sjøl i døra mange ganger når unga her var små. Gjorde jeg ikke sjøl slik som jeg hadde lært unga, ja da fikk jeg beskjed, og da måtte jeg bare legge meg flat og be om unnskyldning.

      1. Godt poeng, føles bare så hyklersk å predikere om hvor stygt det er å banne når man 5 minutter senere drar til med en regle som får malingen til å flasse av veggene 😂

    5. Som nordlending har jeg samme problem og innså det vel ikke før førstemann sa “hæffletta” som liten. Da forsto jeg at dette måtte jeg prøve å gjøre noe med, så “FETTTTAAA!!” har blitt til “Feeeskekaka!”, og hælvetta t hææælgoland😅 Svarte fargestifta går til nød😆

        1. KARAMBA! er også et godt brukt ord her hjemme. Ungene sier det rett som det er “NU får ho mamma karamba!!” når de både ser og hører at temperaturen min stiger. De KAN alt av banneord (som de som sies å være født med ski på beina,ble mine født i et hav av banneord på fødestua), men de bruker dem ikke. Så vidt JEG vet da…😅 De minner heller oss så pent om :”Æ trur dåkker må prøøøv bynn å slutt me alle di der styggordan,d e jo barneøra her” 😏🤭😇

    6. Jeg skjerpet meg veldig når ungene begynte å ta etter. Det startet med når eldstemann var 4-5 år og dårlig språklig sa “ha-an assa” når han ikke fikk til noe.
      Mannen er kronisk banner, og er nå ene og alene skyld i at ungene tester et banneord i ny og ne.
      Jeg derimot, gikk over til mormor-banning. Det er langt ifra like stygt, og tusen ganger mer komisk når ungene bruker det. (se for deg en 5åring irettesette broren sin strengt med “men for guds skyld a, Øjjan” 😂)

    7. Du bør skaffe deg norsk banneordbok.
      Der finnes det mange banneord som kanskje ikke ansees som banneord lenger. Eller ord som er styggere andre plasser i landet.

      Den ble utgitt i høst.

    8. Vår gamle mattelærer var sykt god på «kristenbanning» nå er det så mange år siden, men jeg husker spesielt men i faaaadosten heller…

    9. Haha, kjenner meg sååå igjen, men; denne nordlendingen i vestlandshus har laget husregler: siden mamma er nordnorsk, så har ho lov å si banneord når der plutselig må ut litt fra trykkokeren….(prøver å begrense da, men). Enn så lenge fungerer det 😅 Ho på 7 og minste på 3 godtar det; «hjemme er det bare mamma som har lov å si stygge ord, og det er KUN lov hjemme»🙈💙 Får det gjerne i fleisen en dag, men…🤣

      1. Haha! Jeg vil også ha banneunntak. Urettferdig. Bare fordi jeg ikke kommer nordfra. Om det ikke bedrer seg, flytter jeg til Troms og lar det stå til. Banning 24/7, høres avslappende ut 😆

    10. Jeg rotfylte ei tann i forrige uke og bedøvelsen gikk betimelig ut rett før middagen skulle fortæres.. Da fikk jeg så vondt i tanna som jeg aldri har hatt før, og da lærte dattra mi seg noen nye gloser. Da smerten hadde nogenlunde gått over sier dattra (på snart 6 år): “Fuck me mamma”. Og jeg flirte så jeg skrek på innsiden, men sa: “Nei, det har du ikke lov å si, det er et voksenord”. “Å ja”, svarer hun, “så jeg får bare si fi**e og herregud jeg da?” Da klarte jeg ikke å holde inn latteren! Og mannen min lo godt han også, selv om han i utgangspunktet var irritert på meg fordi jeg lærte dattra vår disse fargerike ordene..!

    11. Jeg brøler Magdalena Josef å fuskings jemini.. svarte bananer, flate baller, din gjæra brølape, fuks flottings, herkans gule snøball.. har mange flere gloser, kommer litt an på hvem og hva som utløser sinnet 🤭 har brukt absolutt alle på mannen vil jeg tørre å påstå .. 🙄

    12. Her blir det kamuflert ja! Synes at banneord er veldig stygt, men slår jeg meg eller klemmer meg, brenner meg etc, så må man ty til barnevennlige banneord😂 lillegutt klemte fingrene mine i en sjenk da han smalt igjen døra i den. Da kom det et “Å SVARTE BANANA!!!!” fra hu mor😂

    13. Har gått over til rein brøling. “AAAAAAAAAAaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrhhhhh!!!” …Høyres tøffere ut når eg seier det enn når eg ser det i skriftleg form:)

    14. ‘HELL… ge’ også et etternavn. Har lært av bestemor, og hun fulgte alltid opp med etternavnet til en avdød mann fra bygda..
      Eller bestefars favoritt ‘DÆ… Vil e bærre sei!’

    15. Sat….elittantenne! I svarte grønnskogen er også en god en når tåa treffer bordkanten, og så hel….sesøster kan hjelpe på innimellom!

    16. Jeg bruker mye fiskekaker. Hvis noen sier noe teit, kan jeg kalle de rumpetroll eller rumpetaske.

    17. Her går det i ‘FISKEBOLLE’ istede for faen, framfor ongan. Å om man glipp, så får man klar beskjed om at det ikke er lov å si 😂

    18. Haha, kjenner meg så altfor godt igjen 😂 her mener mammaen min at det ikke sjokkerer henne om minstefrøkna på 11 mnd snart sier f*en 😂

      Men den som klarte det best var pappaen, som ikke helt tenker over hva han sier når han kjører bil. Han fant veldig fort ut av det da vi kjørte tur med frøkna på snart 5 her ei helg, og det kommer så fint fra baksetet «Kjør da kjerringf***en!»…

    19. Jeg bruker gjerne alle som renner over i et langt sammensatt ett, veit ikke om det er innafor men 😅😅😅 Men i svasattihelvsjinken da! 😅

    20. Faaaren min er brannmann! Mangler litt snert på slutten men funka for meg. Ble artig når sønnen var liten og han spurte “åh er bestefar også brannmann trodde det bare var onkel som var brannmann jeg”

    21. Som liten fikk jeg beskjed av min far å si Fy Fagernes bussen.. Nå er jeg 40+ og prøver fortsatt å erstatte banning med FY FAGERNES BUSSEN 😀

    22. Min mann er svenskspråkelig, og banner for annethvert ord. Uhelbredelig. Barna går i Menighetsbarnehage, og har et ordforråd som blant annet omfatter kraftuttrykk som “Guri meien” og “pyse”. Må si det faller litt flatt, men fungerer for dem. Og de irettesetter pappa hele tiden. jeg?? jeg ligger vel litt midt i mellom. NEKTER å bruke bedehusbanning, for det har jeg vokst opp med. Men prøver å holde igjen på kraftuttrykkene også, selv om jeg her om dagen kalte vår kjære pusekatt for “katthelvete” da hun rev ned middagsmaten fra bordet og ut over teppet. før vi hadde rukket å spise. Barna så på meg med skrekkblandet fryd…. Og fikk pølser i lompe. Sånn går no dagan….

    23. Ei jeg jobbet med før pleide å si “helpose hvete” hver gang det skjedde noe, fin substitutt for helvete siden du bare skviser inn (hel)poseh(vete) 😁 funker faktisk overraskende bra! 😌👍🏼

    24. Eller bare lære seg samme stygge orda på sånn typ filipinsk eller afrikansk elns 😂 siden stemora e filipinsk går de ofte i den språkrekka her. Aray, patay dø mus eller noe sånn 😂😂

    25. Her i huset kom d fra 8 åringen: HEL…(med et krasst blikk fra mor så kom..) Sesøster 😂 da klarte ikke mora å la vær å flire gitt

    26. Helskåtan, Sara, fakerten….og fandens oldemor funker innimellom for meg som vestlending med et alt for “fargerikt” vokabular🙈 Når eg har sagt Sara i nærheten av jenta på 6….”Eg hette ikkje Sara!”….då ler eg meg litt ihjel🤣

    27. Her går d i “feskboilla” å ‘i hælga da” 🤣 å ongan lure fortsatt på ka som ska skje i hælga 😜

    28. “SAAAbliatan!” Som erstatter for han der nede når man får vondt og “HOen også” for å skåne de prostituerte når man blir forbanna. Vokst opp med “Kvinnfolk fra Dovre!” som familiært banneord, så kreativitet er noe man lærer seg som foreldre kan man si.

    29. Måtte dra frem noen gamle slægers fra da æ gikk på kristen vgs når æ fikk unger. Går som regel i svarte banan, feskekaka, hælsesøster og Odd-Even men når d virkelig gjeld så nøtte det ikkje med erstatningsord. D fikk æ erfare at d skjer muligens litt førr ofte da poden 1. Juledag skulle vise mæ den nybygde legobilen han hadde fått dagen før, førr da han kom i stua glapp bilen ut av nævvan hannes å før bilen traff golvet hadde klart å rausa ifra sæ: DÆVEN HAN RØKKSALTIE HÆLVETTE før han avslutta me SVARTE BANAN..😅

    30. er faktisk lettere på samisk eller finsk for det forstår ikke ungene selv om di forstår at onkel er i dårlig humør et øyeblikk

    31. Var mamma som nektet oss barna å banne..så vi måtte finne på nye ord og vendiger.

      fytti grisen er en jo kjent kjær en
      samme med
      men i granskauen
      Fader rullan er jo en som funker
      ellers slipper jo vi Bergensere litt unna med ordet jæla…..det er ikkje egentlig jævlig- vi sier jo det var jæla gøy og det er helt akseptabelt . han var jæla høy, det var jæla god mat , moren til Fredrik er jæla grei osv

      Ellers har vi da
      Men i huleste
      eller steike fisk

      faderen i åkeren -dette sa farfar når han var skikkelig sint. Han var veldig kristen
      din snøsokk
      Ellers sa eg til datteren min at om hun ikkje ga seg fikk hun i æven med øks. Hun svarte vi hakkje øks. Nei sag da svarte eg….og så lo vi
      nei blåbær og hei og hoppsa hjelper ikkje, dessuten banning frigjør hormoner i kroppen bla om du skader deg og banner så hjelper det….og folk som banner er intelligente <3

      1. Haha, her var det mye bra. Steike fisk! Den skal jeg prøve fremover 😀
        Jeg prøver å ta avstand fra banningen, men det må liksom bare ut. Foran barna kan det begrenses da, men når jeg er alene i bilen, ja da åpnes alle sluser 😆

    32. Fyttigrisesvarte funker for meg..Med mindre anfall sa fatter alltid dæskøttendøtte og læreren på barneskolen fyttityttebær..😂🙈

    33. Her går det i russiske banneord 😂 blyad og suka blyad.. Resultat av litt for mye YouTube. Fine er at det gjør ikke noe om ungene tar etter, de fleste vet ikke hva det betyr uansett. Og de har grei kraft i seg så man får ut frustrasjon!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg