Ren seng og bonuspoeng

// annonse //

For noen uker siden skrev jeg om da jeg rundvasket både bad og kjøkken i jakt på bonuspoeng fra frua.

Det fungerte såpass bra at jeg tenkte jeg kunne prøve igjen! Men hva skulle jeg gjøre denne gangen? Svaret meldte seg ganske raskt.

For mens jeg gikk og funderte, slo det meg at det er én ting jeg ikke har gjort på år og dag: Skifte på sengene!

Det har liksom vært Christinas greie fra dag én, men det virker utrolig kjedelig og tidkrevende. Så da Christina dro ut for en runde med ærender, slo jeg til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Game on, sengetøy!
 

Jeg tenkte først at jobben skulle gå raskt og enkelt, men det tok meg bare et halvt putevar å innse at å skifte på sengene er noe av det aller kjedeligste et moderne menneske kan utsettes for.

Først må alt tas av og bæres ned til vaskerommet. Grei skuring. Men så blir ting plutselig verre, for nå skal alt sorteres og vaskes. Hva skal vaskes sammen med hva, hvor lenge, på hvilken temperatur, på hvilket program, med hvor mye vaskepulver og tøymykner?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hei, jeg heter Peter og er ganske dårlig på gresk.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Parfymefritt vaskepulver fra Unik, såpass vet selv jeg at man burde ha.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hupps! Trodde dette var tøymykner… (se neste bilde).
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vel vel, da blir det i hvert fall veldig rent sengetøy denne gangen x-)
 

Jeg har jo ingen aning hvor mye vaska veier eller hvor hardt/bløtt vann vi har, så jeg gikk for slump og øyemål. Så satt jeg på maskinen og tenkte at jeg var en oval kaffepause unna nyvasket vask. Men neida! 2 timer og 40 minutter skulle det ta!

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å vaske, tørke og legge på det samme sengetøyet igjen, men dette var rundt 2 timer og 20 minutter lenger enn jeg hadde forventet, så da ble det å gå for Plan B: Bruke sengetøy fra skapet.

Det åpnet selvfølgelig en helt ny verden av problemer! For i skapet lå en massiv klump av tekstiler og brettekanter. Hva er voksenlaken og hva er barnelaken? Hvor mange dynetrekk har vi og hvor i all verden skal jeg finne putevar til puter i minst 10 ulike størrelser?

Jeg endte med å rive ut alt av skapet og lete meg gjennom kaoset. Dette tok selvfølgelig en liten evighet, for det ene lakenet var for lite, det andre for stort, og ingen putevar så ut til å passe.

Enda gjensto det verste: Re på sengene. Parre dyner og dynetrekk, få laken til å strekke hele veien over og få nytt trekk på alt. Det tok meg altså så gudsjammerlig lang tid at innen jeg var ferdig var Christina for lengst kommet hjem, og lurte på hvorfor i all verden alt sengetøyet fra skapet lå strødd utover gulvet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kom så!
 

Og enda hadde jeg ikke engang fått vaska ut av vaskemaskinen, satt på en ny maskin med resten, hengt opp vått sengetøy, brettet tørt sengetøy og fått det opp i skapet. Heldigvis er jeg utrolig barnslig og tok meg tid til å leke litt underveis for å holde meg motivert x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ingen kommentar x-)
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klesklypene fra Unik kan også brukes til andre ting. Anbefales ikke brukt på fjes faktisk #au
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Korrekt bruk av klesklyper 😉
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Aper i senga? Det var ikke bra.
 

Men til slutt ble jeg endelig ferdig og da jeg deiset ned på senga og kjente den fantastiske duften og knirkingen fra nytt, rent og nydelig sengetøy, slo det meg: Dette skal Christina aldri måtte gjøre alene igjen. Ikke søren. Fra nå av skal vi dele på jobben.

Jeg skjønner ikke hvordan hun i det hele tatt kan ha latt dette pågå i så mange år uten å klikke eller klage. Det ville jeg gjort. Høylytt og fylt med banneord, hver eneste gang. Enten det eller så hadde jeg solgt huset og flyttet inn på hotell 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nytt sengetøy = Verdens beste følelse!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Favorittsengetøyet og boka på plass, noen kommer til å bli fornøyd i kveld 🙂
 

Tusen takk til Unik som bisto meg med gode produkter i denne tøffe tiden.

Unik har et vanvittig stort sortiment av såkalte “non-food”-produkter i stort sett alle kategorier. Babyprodukter, tøyvask, rengjøring, papir, borddekning og oppbevaring. De har vaskekluter, klesklyper, oppvasktabletter, vaskemiddel, tørkeruller, mellomleggspapir og veldig mye mer.

Unik-produktene er billig og bra, og bidrar til å gjøre jobben raskt og effektivt. Så takk til Unik for hjelpen, jeg ville ikke klart det uten dem x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bare sånn passe fornøyd med seg selv 😉
 

Tips, råd og smarte produkter –> Sjekk ut Unik på Facebook

18 kommentarer
    1. Synes det er litt morsomt at du skriver at nytt sengetøy er “verdens beste følelse”, når Christina tidligere har blogget om at du ikke legger merke til at hun har skiftet på senga. *kniiis* 😂

    2. Haha! True dat. Jeg har vært utrolig dårlig til å si ifra at jeg digger å legge meg i knirkete nytt sengetøy, men etter å ha prøvd meg som sengeskifter selv skal jeg aldri glemme å takke og bukke 😉 Litt av problemet er nok at jeg aldri rekker å si ifra, fordi det er så digg med rent sengetøy at jeg sovner før jeg rekker å si noe, haha!

    3. Ja det er kjedelig å bytte sengetøy! Men jeg vil påstå at det verste av det verste når det kommer til husarbeid er å brette tøy og legge det på plass i skapet – spesielt sokker! Alle er ulike men de ser helt like ut i haugen av svarte og hvite sokker. 😫
      Hvis du tar den utfordringen en gang Christina er ute av huset, vil jeg tro du sier deg enig og at sengetøy er en drøm sammenlignet med undertøy/sokker 😅

    4. Flere burde kombinere reklame og humor 😀. Det er sjeldent jeg ler av et reklame-innlegg, men dette traff blink 👍

    5. Bare vas, tull og tøys! Damer vil ha skikkelige mannfolk. Hushjelpen kan de kjøpe andre steder…

    6. Njæææææ, ikke helt min erfaring altså. Trikset er å hjelpe til så sjeldent at når man først gjør en skikkelig innsats, så vanker det bonuspoeng 😉

    7. Sikkert hyggelig at du gjør masse husarbeid alene for å få “Bonuspoeng”
      Det interessante sprøsmålet er “Hva gjør hun for å få bonuspoeng hos deg”? Eller er dette enda et eksempel på en “mann” som knegår dama for å få litt sex?

    8. Haha, neida hun trenger ikke opparbeide seg bonuspoeng hos meg. Jeg bruker heller opp mine bonuspoeng på pokerkvelder, gutteturer, skytebanen etc, så går vi i null 😉

    9. “Litt av problemet er nok at jeg aldri rekker å si ifra, fordi det er så digg med rent sengetøy at jeg sovner før jeg rekker å si noe, haha!” skreiv Pappabloggeren.
      Et annet problem, er vel kanskje at du ikke har fått betalt for å skrive hvor godt det er å legge seg i reint sengetøy?

    10. Jeg vil komme med et lite sengetøytips til deg når du nå skal hjelpe din fantastiske frue mer i denne settingen. Når sengetøyet er ferdig vasket, tørket og brettet så kan man gjøre følgende:
      1. legg dynetrekket, lakenet og putetrekket(-ene) fra én seng sammen i en bunke
      2. Ta putetrekket som hører til, brett det ut igjen
      3. Legg dynetrekket, lakenet og (for oss som har dobbeldyne og dermed to putetrekk) det andre putetrekket INNI putetrekket du nå har brettet ut igjen.
      4. Legg hele pakken fint inn i klesskapet. Neste gang det skal skiftes på sengen er sengetøyet allerede ferdig sortert og klart for bruk 😀

    11. *hehe* Det tar da ikke mer enn 15-20 min å skifte på sengen og sette på en maskin med det skitne sengetøyet. Jeg gjør det alene og våre dyner veier 6,2 kg hver. Jepp, du leste riktig. 6,2 kg. Hver. Ulldyner bestående av 1 stk termodyne + 1 stk sommerdyne, altså begge i ull. Kommer aldri til å bytte til noe annet.

    12. På et av bildene ser jeg en del av tørketrommel – tenk på all den frustrasjonen og kjedelige jobben du ville vært foruten om du stappet alt sengetøy med dyner og puter først i vaskemaskin så i tørketrommel? Bare hive ut på senga igjen, så ferdig 👍👍👍😂😂😂

    13. Godt poeng, men frua har av uviss grunn etablert et system der sengetøy lufttørkes inne. Når jeg tenker meg over… Hvorfor i all verden gjør vi det når vi har tørketrommel??! Dette skal jeg få oppklaring i med det samme! x-)

    14. HAAAA 😊😂😊😊🤣🤣 KUULT 😎😎innlegg lesing mvh..en dame fra nord..du må legge deg i trening med dette her : God margin og strateski og ikke gå inne på ski med smøring / klister…da blir ting treigt og kleint…😎😎👍👍💣💥Alså konklusjon : vis ryddevett lær av damen i huset 0 latsabb her etter …start me det fra i dag VIS DÆ SOM 1 MANN …eller jobber dama di barnehagen på heltid hjemme ???🐴🐴

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg