Supermann med oppvaskhansker

/ annonse /

Roser? Blomster? Konfekt? Glem det. Veien til en kvinnes hjerte går gjennom vaskebøtta.

Denne uka har jeg prøvd noe nytt og revolusjonerende for å imponere Christina. Her i huset går det nemlig aldri lang tid mellom hver gang far gjør noe dumt. Derfor prøver jeg fra tid til annen å gjøre noe fint for frua for å balansere det ut.

Bare denne uken har jeg glemt å ta med sykkel til sykkeldag i barnehagen, totalt oversett en legetime og på ingen måte fikset det barnesetet jeg lovet å fikse. Og da Christina oppdaget at jeg fortsatt(!) ikke har ryddet ut av kofferten etter Spania-turen, fikk jeg brått et sterkt behov for bonuspoeng.

Først tenkte jeg på den klassiske blomsterkvasten, men så slo det meg: Hva er det Christina egentlig vil ha? Hva er det hun ønsker seg mer enn hjertebamser og billige roser? Litt hjelp, selvfølgelig. Uoppfordret hjelp med husarbeid!

For når det kommer til rengjøring og husarbeid er jeg rett og slett utrolig dårlig. Jeg sier at jeg skal gjøre noe, som å vaske dusjen eller skrubbe ovnen, men ender opp med å utsette det. Utsetter og utsetter til frua blir sprø.

Derfor tenkte jeg: Drit i blomster, her skal det vaskes! Så da Christina stakk til frisøren på torsdag, satt jeg klar. Jeg visste at jeg bare hadde et par timer på meg før hun kom hjem og de skulle jeg skvise til siste sekund. Og hun rakk ikke mer enn å lukke døren bak seg, før det smalt i gummihansker og klukket i bøtter. Så wattet jeg opp musikken til det dundret i veggene og satt i gang.

Watch out hybelkaniner, her kjem eg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Got a license to clean and you know I´m going straight for your dusj.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Effektiv rengjøring og frisk duft, dette lukter bonuspoeng lang vei!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Shoot to kill (bakterier)
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg legger kanskje ikke vegg-til-vegg-teppe i baris, men dusjen tar vi i boxern 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gode produkter er halve jobben. Takk skarru ha, Unik!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Så var det kjøkkenet sin tur!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Når far finner frem vaskebøtta, da er det alvor.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Så gjør vi så!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og Teo bare: “Hva i all verden holder du på med? Aldri sett deg gjøre dette før.”
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Die, snuskete benkeplate!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Effektiv mot fett, men har ingen dokumentert effekt på bilringer dessverre x-)
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ferdig! Det feirer vi med en godbit 😀
 

Til vaskejobben brukte jeg utelukkende produkter fra Unik.

Unik har vanvittig stort sortiment av produkter til hele huset og dekker vel stort sett alle kategorier i såkalte “non-food”-kategorier som babyprodukter, tøyvask, rengjøring, papir, vaskemidler og personlig pleie. De har vaskekluter, kjøkkenspray, oppvasktabletter, gladpack, mellomleggspapir, tørkeruller, oppvaskhansker, mikrofiberkluter og veldig veldig mye mer.

Unik-produktene er billig og bra, og bidrar til å gjøre jobben raskt og effektivt. Jeg liker sånne små detaljer som at alle klutene har en forklaring av bruksområde på vaskelappen, slik at surrehuer som meg tar rett klut til rett jobb hver gang 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Elsker at Unik merker klutene tydelig for hvert sitt bruksområde.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og si hei til verdens største tørkerull! Fritt for å ikke gå tom før i 2025 😀
 

Da Christina kom hjem fra frisøren til et bad som kunne vært klar for visning og et kjøkken som så ut som en million dollar… Vel, la oss bare si at jeg tror ikke jeg trenger å bekymre meg for bonuspoeng på en stund 😉

Og det verste av alt: Det var gøy! Jeg vet det høres rart ut, men når man først kommer i gang med rengjøring og ser hvor fint det blir, kan man jo ikke annet enn å bli glad i sjela. Men ikke si det til Christina, for da får jeg aldri fred.

Så takk til Unik for gode produkter som gjorde jobben til en lek. Nå nyter jeg heltestatus i minst en uke til og trenger ikke bekymre meg for at Christina skal si noe om kofferten på en stund 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
* Unik-produktene finner du hos Kiwi, Meny, Spar, Joker, Bunnpris og Nærbutikken.
 

/ Not all heroes wear capes 😉

Bli en hverdagshelt –> Sjekk ut Unik på Facebook

38 kommentarer
    1. Unnskyld meg, ikke før å gjøre verdien av innsatsen mindre (har lest mange av sine innlegg, så tror jo, sånn egentlig, at du bare bruker et gammeldags språk, og ikke mener det sånn som det kan se ut..) men, “hjelper med husarbeidet”?!?? Er det ikke en jobb for teamet? Sånn som i “felles rot, felles barn, felles hus, felles dritt”? Jeg får ikke hjelp til noesomhelst, jeg, men har en mann som tar sin del, det kalles teamarbeide.. 😉 og nei, jeg er ikke ei sur, gammel dame, er bare litt oppgitt over sånn bruk av språket . Og så er det litt greitt å kunne påpeke det, til deg, fordi jeg synes å se at det er ikke slik du mener å fremstå… eller? 😉

    2. Heisann Liv Celin! Skjønner skepsisen, men frykt ikke. Dette skyldes nok bare friskt ordvalg av meg, fremfor 50-tallsholdninger til mann- og konerollen 😀
      Vi har en rettferdig brøk på husarbeidet vi altså (jeg lager det meste av mat mens Christina tar det meste av klesvask etc), men utover å ta mine faste “arbeidsoppgaver” er jeg litt for rask til å love bort og altfor dårlig på å faktisk gjennomføre, så innlegget er mest ment som et selvironisk spark i egen ræv 😉
      For ja, som du sier, å drifte en husholdning er i aller høyeste grad snakk om teamwork 😀
      God søndag!

    3. Obs obs!😊 Hvis du spruter rengjørings sprayene direkte på overflatene du skal vaske så kommer det masse opp i luften som du puster inn. Over lengere tid kan dette føre til astma og allergi. Det lureste er å spraye direkte i kluten. Men Hold sprayen helt inn til kluten😊 Jobber på sykehus å dær får vi ikke bruke rengjørings spray pga allergier osv

    4. “Denne uka har jeg prøvd noe nytt og revolusjonerende for å imponere Christina. Her i huset går det nemlig aldri lang tid mellom hver gang far gjør noe dumt. Derfor prøver jeg fra tid til annen å gjøre noe fint for frua for å balansere det ut.”
      Sprøsmål – hva kommer det av at det er så enormt politisk korrekt å gjøre narr av menns innsats i hjemmet? Pussig nok er det særlig menn som gjør dette – er det et desprat behov for å stå fram som mannsforakter og kvinnetilbeder? Og får du egentlig mer sex på den måten 😉 ?

    5. Ser du har fått litt pes på denne, men jeg synes innlegget var morsomt jeg. :o) Jeg er så gammel at jeg ikke gidder bry meg om slike formuleringer lenger, hos oss gjør vi litt av hvert begge to, men litt tradisjonell fordeling er det nok. Som oftest spør han meg om han skal komme og hjelpe meg å henge opp klær når jeg tar klesvasken. :o) (ok, jeg innrømmer at jeg har mitt eget system der og helt gjør det alene…)
      Det jeg reagerer på er når det skrives om menn at “han passet barna mens mor var ute” – det kan får meg til å bli hissig – en pappa passer da for søren ikke sine egne barn!

    6. En gang, for lenge lenge siden….det var den gang jeg var gift hadde vi også en fin arbeidsdeling. Hun lagde maten, og jeg spiste 😀
      Haha, neida. Men ser poenget ditt, har fått min dose kjeft for å tørke dusjen med kjøkkenhåndkle, tørke kjøkkenet med håndkle hu nettopp hadde brukt når hu farget håret, og vasket do med det som viste seg å være oppvaskbørste.
      Men jeg for min del styrer for det meste unna disse fancy sprayflaskene av alle mulige sorter. Et par bøtter med skikkelig vaskevann gjør som regel susen. Bare vit dette: ALDRI, ALDRI- A L D R I tro at zalo gjør samme nytten i oppvaskmaskin som i kjøkkenvasken….
      Nå har jeg lagt mine to små og går tilbake til rollen som fredsmegler i midtøsten *puh*

    7. Morsomt innlegg som vanlig, men jeg hang meg også opp i noe her..
      “trenger ikke bekymre meg for at Christina skal si noe om kofferten på en stund.”
      Ikke kom her å si at du vasket (nesten) hele huset UTEN å ta den bag’en?! Hahaha 😀

    8. Hahhaa! Pleier å synes reklamer er kjedelige, men du gjør de morsomme! Håper du får mer betalt enn andre bloggere som slenger ut et par bilder hvor de holder produktet i hånden og skriver «kjøp denne»??

    9. Haha! Vet du… synd å si, men det stemmer faktisk, haha! Så der ryker nok de bonuspoengene igjen. Men det sier jo litt da: Jeg er villig til å skrubbe halve huset rent, fremfor å ta tak i kofferten igjen, hehe. Tror jeg må oppsøke profesjonell hjelp for de greiene der x-)

    10. TUSEN TAKK for det, Anonym! Det setter jeg skikkelig pris på og gir deg dagens soleklare champagne for den kommentaren der. Utrolig hyggelig tilbakemelding å avslutte uka med 😀
      /highfive!

    11. Hmm, godt spørsmål. Nå snakker ikke jeg om menn generelt egentlig, men ser poenget. Jeg synes det er litt fint å vise at man kan være uperfekt jeg da. Ikke bare late som at vi menn er tøffe, staute og ufeilbare. Jeg er tøff og staut altså, men ufeilbar.. på ingen måte 😉

      Jeg tror menn flest er flinke jeg og man skal som du sier være forsiktige med at det blir en slags norm at menn er klønete i heimen, for det tror jeg absolutt ikke vi er. Rettelse: De er. For jeg vet bare at jeg er det. Derfor skriver jeg helst om mine egne skavanker kontra andre menns i den form at jeg feiler der en klassisk mann briljerer (håndtere motorsag, sette opp en platting, mekke på bilen etc).

      Når det er sagt, tror jeg at menn generelt har et høyere akseptansenivå for rot enn kvinner. Derfor kan i hvert fall jeg leve med å utsette ting i langt større grad enn frua. Jeg kan fint drøye med å skifte på senga i ukesvis og legge meg på sofaen for kvelden selv om stua ser ut som et narkoreier. Christina.. not so much 😉 Men det blir bare spekulasjoner basert på et veldig lite utvalg.

      Hva gjelder brøken sex mot husarbeid, tror jeg at vi kan være enige om at: “Hei, jeg har ikke lettet en finger mens du var borte”, må se seg slått av “Hei, jeg har vasket hele huset, kjøpt blomster, luftet bikkja og renset sluket” hva gjelder muligheten for å vekke et visst begjær for tiurleik 😀

    12. Helt enig med deg der! Menn passer ikke sine egne barn. Selv om jeg helt sikkert har kommet til skade for å skrive det på et eller annet tidspunkt 😉

      …og samtidig, jeg husker jo hvor stas det var med alle de beundrende blikkene man fikk av å gå rundt med barnevogn i Oslo. Som om man gjorde samfunnet en tjeneste og var litt superhelt på lavt nivå. Ingen som ser på en kvinne med barnevogn sånn. Så det er egentlig litt dumt, men samtidig også litt godt 😉

    13. Ja i dusjen et det viktig å ikke spraye. Min mor ble fryktelig tett av det å hostet å harket som bare det. Å hun har faktisk utviklet astma 😱 Men nå gjlr hun det ikke lenger😊 Å for guds skyld ikke blande salmiakk og klorin hvis du ikke vet det. Di to sammen avgir en farlig gass som mest sansynlig sender deg på sykehuset.

    14. Hva som hjelper når dama er sur? Ehh… treffer andre damer, så klart! Realisme, mann. Realisme. Det eneste som hjelper reelt og varig, er at hun aldri kan ta deg som en selvfølge.

    15. “Hva gjelder brøken sex mot husarbeid, tror jeg at vi kan være enige om at: “Hei, jeg har ikke lettet en finger mens du var borte”, må se seg slått av “Hei, jeg har vasket hele huset, kjøpt blomster, luftet bikkja og renset sluket” hva gjelder muligheten for å vekke et visst begjær for tiurleik :-D”
      Meneh… Dette er hanerei-mentalitet! Hjelp! Begge holdningene må med største selvfølge se seg slått ned i støvlene av: “Jeg har hatt en liten kollokvie på jobben, med Hege, og det blir det nok i morgen og i overimorgen også… Åja, jeg har ikke fortelt om Hege… Hun er i teamet mitt… Men slapp av altså, hun er egentlig altfor UNG for meg, ikke noe sånt altså!”
      På sikt er det ikke noe annet som gir bedre tiurleik enn at hun aldri får lov å ta deg som en selvfølge.

    16. Morsomt. 🙂 ….og overrasket over at ikke menn har oppdaget for lenge siden at å gjøre husarbeid ikke bare gir bonuspoeng men rydder (bokstavelig talt) frem tid til andre ekteskapelige gleder… ;-D

    17. Kult innlegg. Her i huset er fruen matrearken – den klokeste og mest erfarne i vår flokk. Hun vet best hvordan ting skal gjøres. Hvor ting skal legges. Hun vet best hva slags såpe man skal bruke i håret, på skuldrene, på armene, på beina, på edlere deler (jeg bruker First Price shampoo over alt). Badet er derfor fylt opp med 10 forskjellige såper, balsam for tørt, mellomtørt, mellomfarget, vanlig, mellomfett, fett hår. Såper for tørr hud, vanlig hud, svett hud. Såpe etter PH-verdi i edlere deler (minst fire slag såper). Så hun er derfor mest belastet i husarbeid og dirigering. Det er hun som spørres når det er noe vi ikke finner – “Den ligger på siden på kjøkkenet”. “Siden” er et eget sted bare kvinner vet hvor er.
      Jeg er sjefen for reparasjoner av biler, vaskemaskiner, PC’er, TV’en, datamaskiner, telefoner, kanalinnstillinger på TV, IT-support, dekkskift, oljeskift, sykkelvedlikehold, holde disse med lys og reflekser. Holde huset vedlike. Den største forskjellen er at jeg ikke gidder å annonsere høylytt hvor mye jobb det er å holde alt vedlike. Derfor virker det som jeg ikke gjør en eneste ting i husstanden. Alt virker jo, og ingen legger merke til akkurat det :-))

    18. Fantastisk innlegg. Kjenner meg (desverre) alt for godt igjen i det du skriver om den kofferten.. Takker for bra innlegg og håper at min frue ikke leser dette med det første og får noen ideer 🙂

    19. Denne artikkelen viser nøyaktig hvorfor menn ikke bør ta seg av vaskinga, han bruker jo ikke riktig sikkerhetsutstyr for vaskin.
      Alle spray vaskemiddler må brukes sammen med sikkerhetsutstyr som munnbind og eller vernemasker om de vil vise seg litt som gutter om de absålutt må vaske.
      Gutter har ikke vært like lenge i spillet til å vite hvor mye sikkerhetsutstyr man må ha på seg.
      Er utallig mye informasjon runt “spray” vaskemiddler :
      https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-rengjoringsspray-1.11721879
      https://www.nrk.no/livsstil/overlege-vil-forby-vaskespray-1.12319593
      —-
      Det er ikke bedre at mannen står i dusjen (tror jeg ) å sprayer mens han står i bar overkropp, selvsakt uten hansker… han bruker vist kun hansker når han driver på i bøtta, men det er jo like galt… man skal bruke hansker HELE tiden ved vasking!
      Alle bildene der han bruker spray bruker han de feil.
      Dette er ikke det samme som at ikke vanlig vaskemiddel også er farlig, det kommer damp fra alle vaskemiddler, så man må også holde vinduer oppe i rom man vasker med vaskemiddler.
      Samt KJÆLEDYR SKAL IKKE VÆRE I ROMMET MAN VASKER I!!!!
      … Jeg ser bare mer og mer galt jo lengere jeg leser denne artikkelen.
      HOLD manfolk borte fra vaskina!
      De er bedre på biler, mekanik, elektronik osv der vet de sikker mer om sikkerhet enn oss kvinner.

    20. Er dette tull..?
      Hyggelig at du er så bekymret for min sikkerhet altså, men dette blir litt for hysterisk for meg og dine sannheter MÅ jo ikke være mine sannheter. Men jeg tar absolutt med meg advarslene videre, spesielt den om å holde kjæledyra borte når man vasker 🙂 (kan for øvrig glede deg med at jeg bare vasket gulvet med vann mens Teo var der).

    21. Haha! Må vel innrømme at det er et ørlite hint av selvironisk selvkritikk der ja. Når man må berømmes for å vaske huset.. det er jo ikke bra det x-)

    22. Du minner meg om min samboer. sier han skal gjøre ditt og datt men ender opp med at jeg gjør det istedet og han er den som lager middag i huset. men uansett, jeg er surre hue selv, har kjøpt disse klutene fra unik og jeg har aldri tenkt over at det står noe på de om hvor de skal brukes 😅 takk nå lærte jeg noe nytt i dag og 😉

    23. Jepp!! Lite er mer sexy enn en mann som byr på det en kvinne ønsker seg. En blomsterbukett isteden for rent bad, er like mye verd som cola zero isteden for øl 😉 Det forundrer meg at ikke flere har forstått dette 😀

    24. Denne reklamen for vaskeprodukter var morsom og velskrevet. Den beskriver godt en situasjon som er velkjent for mange menn og kvinner. Høres ut som du har lært å kjenne Christina godt. Skippertak metoden er velkjent og utprøvd hos oss og.

    25. Greit at du reklamerer for produkter,men dette er dyre produkter. Full i gasser. Dårlig for miljø,helse, barn,hund …
      Ta deg en tur på europris. Les deg opp på din side ang vaskemidler.

    26. Unnskyld? Unik-produktene er absolutt ikke dyre. Jeg synes derimot de er knallbra 🙂 Bare det å tenke på stakkarer som meg ved å sette bruksområde på lappen på klutene er jo faktisk helt genialt, hehe.
      Gulvet ble som sagt vasket med vann, men vilke vaskemidler jeg velger å bruke er vel uansett i all hovedsak opp til meg 😉 Men skal lese meg opp for fremtidig referanse, sikkert lurt å få noen tips 🙂

    27. Sitter i Brasil aa leser om din fantastiske jobb Vis ikke dette ditt inlegg tar aarets pris ,kan alle sjonalster torke seg i rava /rumpa aa vis ikke du havnet oppi tiur leik etter denne fantastiske jobben vil jeg bli homo Ha HA HA ha en fin dag

    28. Jeg får meg mang en god latter av å lese dine innlegg. Syns det var en artig blogg denne gangen. Vaskingen her i huset har vi god dreis på men samboeren tar de tyngste takene siden jeg er kronisk syk. Med barn i tenårene er det flere som kan hjelpe til I huset. Her i huset får man så absolutt bonuspoeng når man gjør rent. Jeg liker et rent hus bedre enn avskårne blomster. Så fortsett på den måten og pakk nå ut den bagen din, så slipper du å høre på maset om akkurat det.😀

    29. Haha! Takk for tips. Neste gang jeg har vært på tur, skal jeg pakke ut dagen etter! Da tror jeg nesten at jeg kommer til å få så mange bonuspoeng at jeg kan kjøpe meg en kamel uten å få kjeft for det x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg