Den rare sviskedebatten

I helgen skjedde det noe rart på bloggen. For mens jeg var ute og feiret bryllup, var jeg lykkelig uvitende om den rare debatten som tok form i kommentarfeltet på bloggen. For på fredag skrev jeg et innlegg om at jeg hadde bakt en utsøkt sviskekake til bryllupet. Dette på brudeparets bestilling.

Jeg synes det var litt rart da den første negative kommentaren kom inn, for noen skrev at de synes det hørtes rart ut med en sviskekake i et bryllup. Jeg tenkte ikke stort mer over det, men så kommer jeg tilbake etter helgen og ser at det er flere som har hengt seg på. Frem og tilbake i kommentarfeltet, og jaggu har jeg ikke fått et par snapper om det også.

For som noen skriver: “Alle vet jo at svisker er lakserende! Hvordan går det an å servere noe sånt i et bryllup?!”

Woman using toilet in morning

Jeg vet ikke om det egentlig er verdig et eget innlegg, jeg synes bare det var så utrolig festlig at jeg må kommentere det. Ja, svisker er lakserende. Det er de aller fleste sukkerfrie pastiller også. Og tyggis. Og kaffe. Og rosiner. Og ganske mye annet.

Det er visstnok spesielt sukkeralkoholer som ersatter sukker i sukkerfrie produkter som gir lakserende effekt, men også svisker og kaffe er kjent for å lage party i magen.

Men som med veldig mye annet er det her snakk om et mengdespørsmål. For som det heter: “The dose makes the poison” eller “Mengden skaper giften” på norsk (fritt oversatt av yours truly). Hvis du drikker 1 liter kaffe på styrten vil du ganske sikkert bli litt ufin i magen, på samme måte som hvis du spiser en dunk med svisker eller en boks med pastiller.

Grunnen til at jeg tok en råsjanse på å bake en kake som inneholdt svisker, var fordi jeg regner med at folk flest ikke glefser i seg en hel kake alene når de ankommer kakebordet i et bryllup. Om man derimot skulle gjøre det, er man en grådig kakeslamp og er velfortjent en mage i ulage utover kvelden 😉

Så min spådom er at du trygt kan forsyne deg av et utsøkt stykke sviskekake om du noensinne skulle komme over det. Sviskekake bakt med ekte sukker fremfor sukkererstatninger burde ikke være spesielt mer lakserende enn en kake bakt med sukrin for eksempel. Dessuten smaker den helt fantastisk!

Nå er jo jeg en kakesmule inhabil, men jeg synes i hvert fall den er helt nyyyydelig 🙂


 

/ Make sviskekake, not war

21 kommentarer
    1. Jammen er det mye rart folk skal henge seg opp i og da!! Sikker på at det gikk veldig bra med alle kakemonsene!! 🤣🤣

    2. Min mann kan fint drikke 1 liter kaffe alene uten at magen reagerer på det, så tipper det gikk fint med sviskekake i bryllupet. Så for meg ganske mange kommentarer på det innlegget, men det var jo ikke så mange. Hvis du ikke har slettet noen da? Mye rart folk skal legge seg opp i

    3. Jeg turte ikke smake gulrotkake før jeg var godt voksen. Grønnsaker i kake? No way! …får litt den samme feelingen av sviskekake. Svisker i kake?
      Men siden gulrotkake ble favoritten min etter første jafs må jeg si meg nysgjerrig på denne sviskekaken din. Noe håp om oppskrift? Ja…? 🙂

    4. Hva er det med folk?! Som om ett (eller to-tre…) kakestykker med svisker på/i har noen som helst effekt 😛 Det er det tåpeligste jeg har hørt på relativt lenge!
      Dessuten er sviskekake kjempegodt! 😀

    5. Go kveld 🤗
      Helt utrolig hva folk kan henge seg opp i å finne negativt i!😠Alle må vel skjønne alt har med mengde å gjøre! Akkurat som du skriver😉Man får ikke løs mage av en liten mengde i 1stk kake!! Ikke snakk om å få i en hel boks/pose med svisker her da! Dette høres om en kake jeg smakte for noen år siden å den var bare nyydelig!😋😋👌syns det var et flott valg av kake til et bryllup jeg, noe nytt man ikke ser overalt, så hadde jeg vært i det bryllupet er jeg ikke i tvil på hva jeg hadde valgt!😋😋

    6. Fantastisk. Den kaka er absolutt verdig et innlegg, og grunnen til det er at den er sabla god.
      Jeg tenker som så at de som klarer å rakke ned på slik kakekunst sitter på en rimelig kraftig forstoppelse og kunne trengt en god dose sviskekake! 😜

    7. Haha er det mulig.. Alt det skal diskuteres om :p Trur eg hadde blitt glad for ei slik kake i eit bryllup. Litt anna enn alle dei “vanlige” kakene 🙂

    8. Nå skal jo ikke jeg være den som blåser opp min egen kake her da, men den var jækla god 😀 Haha! Passet selvfølgelig på å henge i kakeområdet og tilfeldigvis nevne det til alle som tok en bit x-)

    9. Haha! Akkurat sånn hadde jeg det også! Gulrot i kake? No no no. Men så… Å dæven. En skikkelig saftig gulrotkake altså, det er det lite som kan slå.
      Jeg lager den med appelsinjuice, sånn når vi er inne på rare ting 😉

    10. Det jeg reagerte på var heller hvorfor noen velger å server SUNN KAKE I BRYLLUP!!!!! Hæ??? Sunn kake hører med til hverdagen, uansett hvor god den er :p

    11. Pappahjerte: Du nevnte sukat, grøss og gru…
      Er det noen som liker sukat? Altså synes det er godt, kan finne på å “maule” en hel pakke, sånn uten videre?
      Fins slike folk?

    12. Nei. Altså.. nei. Bare tanken får meg til å innta fosterstilling og gå inn i full Celine Dion-modus. Hvorfor i all verden denne dævelskapen i det hele tatt finnes i noe bakverk noe sted, er og forblir et gudsjammerlig mysterium.

    13. Jeg håper ikke du refererer til sviskekaka, for den inneholder nok sukker til å kunne løpe et helmaraton og komme i mål med energi til overs, haha!

      Fun fact: Jeg har faktisk prøvd å servere sunn bakst i en konfirmasjon. Det var midt i mitt sukkerfrie år. De smakte helt j…. og vet du: Ingen prøvde å legge skjul på det engang! Haha 😀 Kanskje ikke så rart, det var teknisk sett en grov kringle ribbet for all søtning, bare… grov. Og salt. På et kakebord. Najs 🙂

    14. Selvsagt refererer jeg til sviskekaka! Sukker eller ikke, sunn er den. Samme med gulrotkake. Altfor sunn til fest. Grønnsakskakenhører ikke hjemme til fest
      (Håper du skjønner tonen min heh)

    15. Hahaha! Skjønner godt hva du mener. Hater når jeg skal kose meg med is og noen kommer rekende med jordbær-is. Jeg bare: “Hva er det her?! En reklame for 5 om dagen?! Jeg ba om is, ikke en reklame for frukt og grønt!” Folk.. x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg