Den siste bleia er tatt!

 

Hele livet har jeg vært livredd for å skifte bleier. Livredd! Så til de grader at jeg lenge tenkte at det ville være en avgjørende grunn til at jeg aldri kunne få barn. For å skifte en snuskete bleie som lukter som en fyllesjuk satan? Nei, det går faktisk ikke.

Så slo jeg meg etter hvert til ro med at jeg måtte få meg en kone som kunne leve med å ta alle bleieskiftene selv, så fikk jeg heller briljere på andre områder. Kjøkkenet, for eksempel. Men å stå i en eim av død grevling på badet? Nix, ingen sjanse.

Og i starten sleit jeg fælt. Klaget hardnakket hver gang det var min tur og måtte manne meg opp skikkelig for at det skulle gå. Jeg tok ikke i så mye som en våtserviett uten at det dundret i illsint hardrock på badet. Bare sånn klarte jeg å dra tankene vekk fra drittjobben som lå foran meg.

Men det gikk. Og etter hvert, overraskende fort egentlig, ble jeg vant til å skifte bleier. Ja vel, så var det kanskje ikke som en dag i parken, men det gikk. Og så, etter enda flere skift, synes jeg det var helt greit. Og så, enda senere, satt jeg faktisk pris på det. Likte den koselige lille stunden på badet der man yter det ypperste av service til et lite avkom som trenger din hjelp.

Satt pris på å se smilet til en liten en som kom seg ut av en kjipern bleie og inn i en tørr en, gjerne med litt pulver eller kremer attåt. Blir fort til lune smil av sånt, og det begynte jeg etter hvert å sette skikkelig pris på. Og bli god på attpåtil. For på andre barnet begynte jeg virkelig å få dreisen på det.

Samtidig så jeg hvor glad Christina ble for at jeg tok bleieskiftene med et smil. Etter hvert ble det liksom min greie, det der. Hun tok så mye annet, bleieskiftene kunne jeg ta en broderlig andel av. En liten kosestund på badet og lukten av pulver og kremer, ingenting å være redd for det.

 


Bare en ørliten cowboystrekk, så er vi klar igjen 😉

 

Men nå er det faktisk over. Og jeg trodde aldri i verden at jeg skulle si dette, men jeg savner det! For det var liksom en fin liten tid inne på badet. Et hvileskjær i hverdagen, en liten pause til å bare være to.

Og for meg som en bleiefryktende fattern var det også en ikke helt ubetydelig seier å bli en bleienes mester. Og hvis jeg kan klare det, som fryktet bleier mer enn jordens undergang, så kan alle klare det!

Men nå er det altså over og jeg kjenner savne knuge litt i magen. Ikke så mye for bleienes del egentlig, jeg kan tross alt spare meg for lukten av vasstrukken søppeldynge, men for greia. For øyeblikkene. Og selvfølgelig for tiden.

For nå som bleiene er lagt på hylla, betyr det at vi har beveget oss over i en ny epoke. En bleieløs tid. En babyløs tid. Selv om jeg helt ærlig må innrømme at jeg ikke er så superglad i den første babytiden, så er det likevel noe nostalgisk urovekkende over å vite at det er en hel fase av livet vi allerede er forbi.

For med to små i hus er man mest opptatt av å få dagene til å gå rundt. Man blir så hypnotisert av den stadig gjentakende tilstanden av morgenrutiner, matrutiner, klesrutiner, rydderutiner og leggerutiner, at man glemmer helt at dagene går.

For ingen to dager er like, og plutselig står man der med en haug med bleier som ingen vil bruke, og tenker: Hvor søren ble tiden av?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lille bleierumpe <3

 

/ Hilsen, Plutselig pensjonert bleieskiftarbeider

Les også: “10 Shades of bleie” (De 10 vanligste bleiene du kan forvente å komme over..)

21 kommentarer
    1. Kjempe fint innlegg:) Husker jeg også synes det var litt rart og trist når vi var ferdig med bleie her i huset. Man starter liksom på en ny epoke, både barna og oss <3

    2. Hvor gammel har Fersken blitt nå? Jeg har det for meg at hun er født i ’16, men det vet jeg jo selvfølgelig ikke stemmer. Hun har vel fylt 2?

    3. haha, helt motsatt hos oss – bleieskift er ikke kos og kvalitetstid lenger! Her er det nesten umulig å få bleien på babyen (10 mnd). Skal vri seg rund og være her og der – helst samtidig 😂

    4. Kan du lage et innlegg med tips til bleieslutt? Siden du har erfaring fra to.. hadde satt veldig pris på det 🙂 min er en mnd eldre enn din yngste og interesserer seg hverken for do eller potte 😅🙄

    5. Np er det reklame over hele siden din., like etter overskrifta, inni mellom innleggene.. vekdig slitsomt ! Skal det være sånn eller er det feil? Mvh Pia

    6. Hei Pia!
      Takk for at du sier fra. Det er Nettavisen som jobber med å legge om sidene sine for tiden, derfor kommer det til å se litt rart ut en periode, men håper de fikser det fort som fy, for akkurat nå ser det ikke spesielt bra ut, så helt enig med deg 🙂

    7. Aaah flinke lillesnupp da 😀 Full forståelse for at det er litt trist og rart å fint samtidig med bleieslutt for store og små 🙂 En periode var bleiskift den verste sort, det var spark og et makk uten like på stellebordet men så ble det en koselig greie igjen da, og nå er det nesten bare dogåing som er tingen 🙂

    8. Hjelpe meg så mye reklame det er kommet. Under hovedbildet og innimellom innleggene. Du skriver at Nettavisen driver med omlegging? Da er det vel dette de legger om til da.
      Jeg blir forvirret av hva som er dine bilder og hva som er reklame, og teksten blir brutt opp unaturlig.
      Håper virkelig ikke dette er noe som skal fortsette.

    9. Vet du, jeg er helt enig med deg. Er i dialog med Nettavisen, så vi får se hva slags løsning vi ender opp med, men bare så det er sagt: Per akkurat nå er jeg helt enig med deg 😉

    10. Tar gjerne mot tips om bleieslutt😬 Har en som er like gammel som din og vi er langt unna bleieslutt💩

    11. Hihi. Her i hus nektet faren å ta bæsjebleier etter at vi gikk over på morsmelkerstatning når pjokken var fem uker gammel. Ble visst litt for hard kost. Så tøff har du jammen vært ! 🙂 Er ikke alle som har mage for sånn. Noen av bleiene tar man jo rett og slett fordi man må.

    12. Flink lita/stor snuppe! Her er vi i gang med å tidse på do og bleieslutt på snuppa som blir 3 om et par mnd. Men et blogginnlegg med bleieslutt hadde vært veldig greit 😀

    13. Så flink jenta deres er da 😀
      Tar også gjerne imot tips om bleieslutt 😇
      Har ei som blir 3 i juli, og hun er ikke heeelt der. Hun VIL ha bleie 😂 tenker å sette inn støtet for alvor i sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg