7 millioner og 100 sykedager i året

Cute little girl listens to music in headphones at home. Leisure. Family at home.

 

Noen ganger tenker jeg at jeg kunne jobbet i barnehage. Bare leke dagen lang og lese bøker, lage brødskiver, gå på tur i skogen og ha det gjevt – det høres jo ut som drømmejobbben!

Men da jeg leverte barna i dag, litt sliten og groggy, og ble møtt av lydnivået fra et tosifret antall unger som alle tror de er på rave party… Med leking, slåssing, hyling, roping, gråting, krangling, latter, maling, tegning, ting som går i bakken, trommehinner som vrenger seg i sorg og den konstante bakgrunnslukten av bleier med innhold. Da tenkte jeg..

De folka som jobber der, dag ut og dag inn, på trøtte dager, på kvikke dager, i regn, snø og solskinn, og alltid med et smil om munnen – fortjener seriøst 7 millioner i lønn og 100 sykedager i året! Jeg hadde ikke vart i 10 minutter før jeg hadde løpt hylende ut av porten og aldri kommet tilbake.

 

Colorful painted hands over the wooden background

 

/ Barnehageansatte for president 🙂

* Følg Barnehagehjerte på Facebook *

35 kommentarer
    1. Er helt enig i mye av det du skriver, de ansatte bør ha høyere lønn ! Jeg holder på med å utdanne meg til barnehagelærer, og må bare innse at jeg ikke kommer til å jobbe som pedagogisk leder, men videreutdanne meg, da jobben er tøff på mange måter.
      “Bare leke dagen lang og lese bøker, lage brødskiver, gå på tur i skogen og ha det gjevt – det høres jo ut som drømmejobbben.” Vil bare påpeke at det er veldig mye mer til jobben en å leke og gå i skogen. For å heve kvaliteten i barnehagen og rekrutere barnehagelærer må utdannelsen og jobben få en høyere status, du hjelper ikke til desverre når du skriver et slikt innlegg , selv om tanken er god 🙂 Det ligger MYE mer bak barnehagehverdagen til barna dine en tilfeldig lek og morro, og det ligger mye godt pedagogisk arbeid og kvalitetssikring for at barna dine skal ha det godt i barnehagen. En pedagogisk leder feks har ansvar for det pedagogiske opplegget i barnehagen, en pedagogisk leder er faktisk en LEDER, som skal lede assistentene og de andre ansatte i barnehagen, ha ansvar for medarbeider samtaler, sammarbeid barnehage/hjem, sammarbeid med PPT, BUP, barnevern osv. Det er mye møtetid og planlegging, for få ansatte og for liten tid. Så ja, jeg er helt enig, de fortjener virkelig mye bedre lønn, både fagarbeidere, assisteneter og pedagoger, og yrket må få høyrere status slik at flere ønsker å jobbe i barnehage !

    2. Absolutt! Tenkte egentlig at det lå implisitt i teksten, beklager hvis det ikke kom tydeligere frem. Har skrevet litt om min vanvittige respekt for barnehageansatte tidligere og den utrolige jobben de gjør og kompetansen som kreves for å klare å takle alle barnehagehverdagens mange utfordringer 🙂

    3. Man opplever mye rart på jobb i barnehage, det er mye kos og omsorg, vanskelig spørsmål som gjør at hele verden forandrer seg, undring og glede over de minste ting. Men det tar på, jeg har blitt kronisk syk, men savner “barna mine” hver eneste dag.. Farer er det også med så mange forskjellige barn på et så lite område, slåssing og ulykker, haste turer på legevakt. Selv fikk jeg et ninjaspatk i halsen engang av ei som ikke var vant med regler, den var vond lenge😳 Men verst er det selvfølgelig når barna skader seg, men da er det godt at bhg’n er fulm av folk med kunnskap og omsorg.. Det er en tøff jobb, men også den beste jobben.

    4. Grrrr…til Anita. Kom igjen da. Er vel ikke bare en pedagogisk leder som gjør alt det pedagogiske arbeidet i bhg. Ei heller samarbeid med foreldre og hjem. Eller foreldresamtaler osv.. Slik er det iallfall ikke der jeg jobber. Selv om du prøver å fremheve assistenten og fagarbeidere helt på slutten der, ved å nevne dem så vidt, så er de en stor del av dette de også. Ja en pedagogisk leder har mesteparten av dette ansvaret, men de andre er mye mer på avdeling og utfører mye av den andre viktige jobben. Utfører det pedagogiske, skifter bleier, kler av og på, leker og trøster osv…mye av dette mens dere er på møter. Kommer senere eller går tidligere enn oss andre pga ubunden arbeidstid. Ja dere gjør en viktig jobb men det gjør jammen fagarbeidere og assistenter også. Som du kanskje skjønner så er jeg en av de andre. En fagarbeider. Og liker ikke at jeg bare skal nevnes i en bisetning helt på slutten. Du synes jobben er tøff og vanskelig og velger derfor bort bhg. Jeg synes også det, men jeg bytter ALDRI bort jobben min. Jeg elsker nemlig de daglige utfordringene og alt hva en barnehagehverdag byr på. Og til deg Pappahjerte…fortsett å skrive og skryte av oss. Vi trenger å høres det en gang i mellom. Tusen ❤ takk for fine ord.

    5. Jeg er SÅ enig med deg!
      Jeg var på utplassering gjennom nav, hos en barnepark. Det var mye kos, med masse ute dager (I bergen!), lek og moro. Men så kom jo alt det andre oppå. Det ble en kort utplassering, men satte ting i perspektiv.
      Alle ære til de som tar vare på barna så foreldrene kan jobbe <3

    6. Som lærer har jeg ofte lurt på det…. Hvorfor verdsettes arbeidet til direktøren så mye høyere enn de som ivaretar direktørens sønn… Bare som et eksempel. Alt som ikke kan måles i kroner og øre har en tendens til å verdsettes lavere. Tenker at samfunnsnytten er STOR fra alle som jobber med mennesker.
      Bare et ørlite hjertesukk…

    7. Hør hør! Jeg synes børsmegler er det morsomste å tenke på jeg. Joda, de jobber seg sikkert halvt ihjel og er mestere i sitt fag, men sånn egentlig så gjør de jo ikke en pøkk. De flytter rundt på virtuelle verdier uten noen som helst nytte og tjener (potensielt) gress, samtidig som de baser i prestisje. Skulle likt å se en av de gutta der ta morgenskiftet i barnehagen en dag, haha! 😉

    8. Enig med deg! I forbindelse med at jeg tråkket i grøten i fjor da jeg brukte begrepet “barnehagetante” tok jeg en praksisdag i barnehagen for å se hvordan det var. Og det lærte meg såååå mye og satt det yrket i en helt ny respekt 🙂 <3

    9. Ler godt og hjertelig av mange av dine innlegg, herlig å lese dine tanker om mye og mangt 😉
      Takk for dette innlegget som så til de grader treffer spikeren på hodet om hvordan det er å jobbe i barnehage – det er ikke bare solskinnsdager, men likevel en jobb som gir så mye! Føler meg heldig som får være en del av disse herlige små sin hverdag og er takknemlig for at foreldrene lar meg få gjøre det!
      Hadde ikke villet bytta jobb mot noe annet 😉

    10. Jeg er fagarbeider og elsker jobben min i barnehage! Ingen dag er lik, og jeg kunne ikke jobbet med noe annet. 🙂

    11. Tusen takk 😊 Enig i det du skriver. Men det er faktisk helt fantastisk å jobbe i barnehage. Ja, det er mye bæsj, hyl, skrik, slåing, biting osv osv. Men det blir glemt med all den kjærligheten vi får og gir 😍 Det er verdens beste jobb og burde absolutt vært bedre betalt. Jeg tjener svært lite. Så håper på ny jobb mot sommeren med bedre betalt 😄

    12. Det samme kan jeg skrive under på ifht sfo-ansatte! Det er mye av det du skriver, samt en god del trass og munnbruk😃

    13. 😂😂😂
      Du skulle ha sett meg i dag 😅 12 barn født-12 skulle male hvert sitt galax egg, hvilket betyr at først male egget svart, vente på at det tørker, sedan male fra mørkeblått til lyseblått og til sist dutte på med lilla, rosa og gult. Nevte jeg for deg at jeg bare har to hender 😅😂😂😂

    14. Åh, det tror jeg så veldig! Virker helt fantastisk å jobbe i barnehage og har flere ganger tenkt at jeg veldig gjerne skulle gjort det, men tror ikke jeg er tålmodig nok. Mye kan vel gjøres med utdannelse og kompetansebygging, men jeg tror ikke jeg har rett profil i bunn. Blir vel som å sette en ape til å passe døra x-)

    15. Vet du, det er få følelser bedre enn å elske jobben. Og motsatt, å hate jobben, er kanskje noe av det mest destruerende man kan ha i en hverdag. Så pris deg lykkelig for å ha det som må være verdens beste jobb 🙂

    16. Takk selv, veldig hyggelig å høre at du leser innlegget slik. Som en hyllest til dere som mestrer en krevende jobb på briljant vis – jeg tar av meg hatten i respekt 🙂
      /highfive!

    17. Ja, da ville lønnsnivået hevet seg betraktelig andre steder også. Det er mange andre viktige yrker også, husk det. Norge går ikke rundt uten barnehager, skoler, matbutikker, tannlegekontor, legekontor, sykehus, osv osv. Vi trenger dem alle!!

    18. Jeg blir så glad i hjertet for at du skryter sånn av oss “barnehagetanter” (jeg er vel en av få som synes det er koselig å bli kalt det, tar det som et stort kompliment), jeg er så heldig som har verdens beste jobb, selv om jeg bare er assistent 🙈

    19. Hvis forholdene i barnehagen er slik du beskriver, og du selv ønsker å løpe hylende ut av porten. Hvordan tror du barna dine har det da?
      Det er fint at du unner barnehageansatte høyere lønn. Det er jeg ikke uenig i.
      Og det er helt greit ikke å ønske å jobbe i en barnehage. Det er heldigvis ikke for alle.
      Men det er måten du beskriver barnehagen og forholdene du blir møtt med jeg reagerer på.
      Pappahjerte, blir du virkelig møtt av «slåssing, hyling, roping, gråting, krangling og ting som går i bakken»? Og opplever du «en konstant bakgrunnslukt av bleier med innhold»?
      Hvis dette er tilfelle ? hvordan tror du barna dine synes at hverdagen deres er?
      Du skriver at du selv ikke hadde vart i 10 minutter før du hadde løpt hylende ut av porten.
      Unner du barna dine å tilbringe dagen under slike forhold, når du selv ikke hadde holdt det ut?
      Du skriver at de ansatte fortjener 100 sykedager i året.
      Det tenker jeg at enhver arbeidstaker bør ha, dersom de må jobbe under forholdene du beskriver.
      Dersom det du beskriver er reelt, så sier det mer om barnehageledelsen og de ansatte enn om det å jobbe i en barnehage generelt.
      Selv har jeg aldri jobbet i en barnehage, men jeg har vært barnehagemamma i seks år nå.
      Og det jeg har sett og opplevd de mange gangene jeg har vært innom, er heldigvis forhold langt ifra det du beskriver.
      Jeg kan medgi at trommehinnene mine har «vrengt seg i sorg» av støynivået fra barn. Men det er på hjemmebane. Aldri i barnehagen.
      Faktisk er lydnivået og stemningen der slik at jeg helst ikke vil «løpe hylende ut porten» så fort som mulig, men heller sette meg ned og slå av en prat.
      Selv om jeg ikke har vært vitne til så mange konflikter, så vet jeg at de oppstår. På daglig basis.
      Men de stoppes og løses opp før det blir krangling og slåssing.
      Og vond lukt? Selvfølgelig har jeg kjent det i barnehagen. Men bare tidvis, ikke konstant.
      Jeg blir med andre ord møtt med forhold som man forventer på en hvilken som helst arbeidsplass.
      Blogginnlegget ditt er ment som en hyllest til barnehageansatte, og jeg ser at du får ros og takksigelser fra barnehageansatte som setter pris på anerkjennelsen.
      Pappahjerte, vanligvis har jeg sansen for innleggene dine. Jeg opplever deg i stor grad som barnas venn og du skriver med et stort, varmt og humoristisk pappahjerte.
      Men i dette tilfellet synes jeg at du har bommet med enten beskrivelsen eller med valg av barnehage (jeg holder en knapp på det første!)
      i mine øyne er det en plikt å si fra når en blogger med en så sterk offentlig stemme og 10.000 daglige lesere kan lire av seg et slikt innlegg uten at det får et motsvar.
      Jeg registrerer at en del barnehageansatte takker og bukker, og det var vel kanskje hele poenget med innlegget ditt, å sanke noen stemmer hos de barnehageansatte? Du har åpenbart truffet blink hos noen. Og da åpenbart hos de som kjenner seg igjen i beskrivelsene. Og det er skremmende. For det betyr at beskrivelsene dine stemmer rundt omkring i noen barnehager i norges land.
      Jeg mener at det du skriver er med på å stigmatisere barnehageyrket og danne et feilaktig bilde av hva en barnehage er. Der du fokuserer på negativitet og overdriver dette. (Bleier og bråk). Denne arbeidsgruppen trenger og fortjener det stikk motsatte ? nemlig fokus på barnehagefaget og alt det meningsfylte de driver med. På den måten vil man også få økt statusen til yrket.
      Beskrivelsen din kunne kanskje i beste fall vært treffende på 80-tallet, men i dag har man kommet mye lenger. Og det hadde jeg håpet at du, med din inderlige barnekjærlighet og åpenbare store kunnskap på mange områder, kunne vist tydeligere at du har forstått.
      Da hadde du virkelig hyllet barnehageannsatte.
      For meg blir innlegget ditt en hån mot barnehagen. Ikke en hyllest.

    20. Sigrid Ringnes:
      Han har smurt på litt og skrevet en tekst som er god å lese. Ikke ta alt så bokstavelig!

    21. Tusen takk for anerkjennelsen du gir oss😊 Det å jobbe i barnehage er for meg det beste i livet. Kommer på jobb 06.55, stuptrett etter våkenatt med minsten (som mannen er hjemme med) og første barn blir levert og hopper fra pappaens armer over i mine og gir meg den beste klem ever… Våkenatta er glemt ( hvertfall frem til jeg får anledning til å sette meg ned rundt pausetid) Ser for meg direktører og børsmeglere gir hverandre en bamseklem om morgenen😂

    22. Fantastisk. Jeg kjente i et sekund når jeg leste første avsnittet ditt ” …Bare leke dagen lang og lese bøker, lage brødskiver, gå på tur i skogen og ha det gjevt…”, at jeg ble en liten smule provosert, men så kom den fantastiske vendingen. Jeg er i utdanning til å bli barnehagelærer selv og er samtidig ansatt i en og vet derfor akkurat hva som kreves av en barnehageansatt både pedagogisk og med tanke på menneskelig faktorer. Men jeg kan si med en gang at barnehagen er en herlig plass å jobbe! og jeg digger dette innlegget.

    23. Hvilken annen jobb møtes du av kyss, klemmer, løpende føtter og noen som smiler bredt og roper navnet ditt?
      Hvilken annen jobb får man betalt for å ha vannkrig en varm sommerdag og etterpå sitte å ha gode samtaler mens man spiser vannmelon så det renner nedover armene?
      Nei takke meg til barnehagejobben min og alle mine “små” venner <3

    24. Når ei lita tulle på nesten tre år legger hendene på kinna dine, plasserer en dryppende våt smask på nesen din og sier: “Ej elska dej!” Da vet du at du har verdens beste jobb! Det er få jobber man hverken får, eller for den saks skyld har lyst å få, slike tilbakemeldinger💞😅

    25. Det viser igjen en ting; flere ansatte, høyere lønn og større areal. Bruk din foreldrestemme til å få med alle foreldre i Norge til å gå i protesttog for barna deres! Når du som pappa er overrasket, bør vel alle foreldre kreve bedre HMS? Det er ditt barns arbeidsplass, sammen med de ansatte. Takk og lov for kjærlighet og en brann for barnet…det gjør at vi har barnehager med kompetent personal. Nå er det snart slutt på leken, en mager trøst? Vi skal jo gjøre bhg om til prestasjonsinstutisjon.

    26. Jeg måtte lese denne teksten igjen for se hvor lang den egentli var. Skjønner ikke hvordan Sigrid Ringnes klarte finne SÅ mye negativt i en så kort og koselig tekst..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg