Min bittelille lesehest

Tenk at det var min feil hele tiden. Også jeg som skyldte på deg! Irriterte meg over at det tok lenger og lenger tid hver eneste kveld, uten å tenke over at det var på tide med noe nytt. For i mitt hode har du fortsatt å være bare en baby rundt leggetid.

Jeg er lei for det, men jeg ble bare så stolt da jeg klarte å legge deg helt alene – mens du enda bare var en liten bylt med utestemme. Så da holdt jeg meg til det. Men i det siste har det tatt lenger og lenger tid. Du vil ikke ligge i armene mine lenger, du vil fortsatt bare leke. Du ligger urolig og kjeder deg, du prater med bamser og leker med tærne. Og jeg har ikke skjønt hvorfor, selv om jeg har prøvd alt mulig.

Jeg har tenkt at det sikkert er en fase som går over, bare noe midlertidig, noe ved deg. Men først i kveld innså jeg at det var meg hele tiden. For i kveld har vi gjort en ny oppdagelse, og leggingen har aldri gått bedre!

For da lukket døren og skulle til å plukke deg opp, så jeg tre små bøker på nattbordet. Sikkert noe Christina har lagt der. Og det var først da det slo meg: Mon tro om ikke…

– “Skal vi lese en bok?” spurte jeg.

“JA!” brølte du lykkelig.

At jeg ikke har tenkt på det før! At jeg ikke har forstått at du hele tiden prøvde å fortelle meg noe.

Selvfølgelig ville du ikke bare ligge på armen til pappa og kjede deg! Selvfølgelig er du ikke klar til å krype til sengs når du akkurat har hoppet rundt med storebror. Du vil også ha dine kveldsrutiner og små ritualer. Selvfølgelig, for du er ingen baby.

Du ville ikke bli lagt rett på armen, hvordan kunne jeg være så dum? Du ville bare lese, du. Akkurat som storebror. Kanskje har du vært inne hos ham hver kveld, sett på alle bøkene ved senga hans og lurt på når det skulle bli din tur. Og det ble det endelig i kveld, og vi har aldri hatt det bedre!

Så i morgen skal vi gå opp enda tidligere, finne ende flere bøker, bruke enda mer tid og kose oss, så lenge du vil. For du er en liten jente nå og hvis du vil lese med pappa, er ingen ære større enn det.

 

 

 

 

/ Min bittelille lesehest <3

Les også: Dagens gullkorn – Godnatthistorien”

* Følg Lesehjerte på Facebook *

7 kommentarer
    1. Lesestund er bra!
      De bøkene husker jeg at jeg hadde når jeg var liten! Har dere kjøpt de nå, eller er disse også fra når en av dere var små?

    2. Hihi, ja det er faktisk Christina sine fra da hun var liten. Artig å se hvordan bøkene har utviklet seg siden da, haha! Mye slengbukser, langt hår og bilder tatt med engangskamera i de bøkene der 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg