Førstemann!

Jeg har flere ganger ledd litt for meg selv over hvor enkelt det er å “lure” 4-åringen til å få ting gjort i en fei.

Alt jeg trenger å si er “Førstemann!”, så er han med på alt. Det kan være stort sett hva som helst, og han går inn i det med livet som innsats. Førstemann til å løpe opp trappa, førstemann til å få på seg pysjen, førstemann til å spise opp brødskiva.

Og det funker. Hver gang.

 

Førstemann til å fly!

 

Jeg har flere ganger humret i skjegget over at det er såpass enkelt å manipulere ham til å gjøre ting. At barn kan være så forfriskende enkle at det bare er å gjøre en konkurranse ut av det, så er de med på alt.

Men så plutselig innså jeg noe i dag. For mens jeg lå der på alle fire og finklipte ugress for hånd og rakte mose til den store gullmedaljen, gikk det opp for meg.

Hvorfor bruker jeg så mye tid på hagen i det siste? Hvorfor har jeg plutselig lest meg opp på alt fra mosebekjempelse, til nyvinninger på sneglebekjempelsesfronten og ulike rosetyper? Det er jo ikke fordi jeg helt plutselig har fått grønne fingre og en interesse for potter og planter helt ut av det blå.

Det startet med en bok.

Jeg vet ikke om det var ment som en spøk eller ikke, men en dag for noen uker siden, kom svigerfattern innom med en gave. Jeg rev av papiret med stor iver, på innsiden lå en bok. Om hagestell.

Jaha? tenkte jeg. Hva i all verden skal jeg med denne?

Men så kom det fra svigerfar:

– “Jeg har kjøpt en maken bok til han andre svigersønnen også, så nå er det konkurranse.”

Dermed var det gjort, og nå er det førstemann til finest hage!

 

… og vips hadde jeg gått i den samme fella som plutten.

4 eller 34 år betyr visst ikke stort, konkurranse er konkurranse.

 

Let´s do this!

 

Men først… #mosehelvete

 

/ Førstemann til finest hage!

Les også: Bildeduell – “Hvem er best?” (pågående bildekonkurranse mellom de to duellerende svigersønnene 😉

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Slageren ( manipuleringen) som funka hver gang med vesla her var :”Kom igjen, jeg tar tiden på deg”.
      Den var bankers til den kom i retur”Kom igjen a mamma..jeg tar tiden på deg” 🙂

    2. Hahaha, å herregud så mange år jeg gikk på den selv! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg løp ned i den dritskumle kjelleren jeg var livredd for, bare for å se om jeg klarte å slå min egen tid for å hente is, haha!

    3. Takk for det! Gjødsel står klar, men tenkte å rive den løs først, så gjødsle og kanskje gå på med litt frø, for å gi gresset en skikkelig flying start. Har prøvd å kverke mosen med mosefjerner, men det er myyye, så går løs på det verste med rive 😉

    4. Tja, funker ikke på alle barn. Min datter (3) insisterer på å kle på seg selv, og hun klarer det fint. Men somler veldig og divergerer hele tiden. Så jeg prøvde meg: “Skal vi se hvem som blir først ferdig å kle på seg?” Hun så på meg med (mitt eget) nedlatende blikk og svarte: “Skynd deg du mamma. jeg har god tid.” Så det så. 🙂
      Og når det gjelder hagen: Jeg kan stå til tjeneste med fullført gartnerutdannelse og flerfoldige års praksis, blant annet fra Sandefjord Hagesenter og Bergs planteskole(som er borte nå, men som var viden kjent for flotte planter og gode råd :-))

    5. Haha, herlig! Jeg har tatt noen sånne på samboeren også. “Om å gjøre å kjøpe den beste julegaven til hverandre” eller “du klarer IKKE å skifte sengetøy på under 5 minutter!?”. Funker hver gang 😉
      Men vent nå litt… Han utfordret meg til en shoppingfri måned for en stund tilbake…
      Pokker…

    6. Artig ! Du får nyte det så lenge det varer, plutselig skjønner han hva det går i 😉
      Kjøpte meg den samme boka i fjor faktisk, spent på om det vil gjøre mine fingre litt grønnere også. Lykke til med mosejakten. You can do it

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg