Skam deg, din tullebukk

Dette er et motsvar til Steinar Solås Suvatnes utspill om at foreldregenerasjonen er i ferd med å ødelegge Skam.

For han mener vi skal finne vår egen tv-serie og la Skam være for kidsa. At vi skal la serien tilhøre de som vet hva hooking betyr. At vi skal oppføre oss som de gæmlisene vi er. Men kjære Steinar, du har virkelig ikke forstått det du: Vi ødelegger ikke Skam, vi ER Skam.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men la oss starte med det grunnleggende: Ungdommen trenger ikke Skam, for de har alt annet. Absolutt alt annet som er kult, det har de. De blir fortsatt invitert på de kule festene, de er fortsatt unge, de er fortsatt hippe. Mens jeg sitter her med babygrøt i håret og yoghurt på skjorta. Kan også være tiss. Stort sett alt jeg eier er tilgriset med spagetti  eller knust. Jeg kan hele samlingen til Marcus & Martinus på rim, jeg står opp grytidlig selv 01. mai og har ca. like mye sosial omgang som en bjørn på vinterstid.

Jeg TRENGER Skam. Jeg trenger å føle en viss kontakt med en omverden som ikke bare er om strikketøy og bleiepriser. Jeg trenger å føle meg som flue på veggen i en hverdag som fortsatt er kul. Jeg trenger en serie som får meg til å føle meg en dråpe aktuell mens jeg sitter i sofakroken og masserer føttene til dama. Skjønner du?

Og det er mange av oss. Vi som koker te og smører niste når vi skal kose oss med den siste episoden. Vi som sender en snap av katten foran tv-en og skriver “Gråpus liker William”, mens vi humrer så kråketærne spriker. Vi som later som vi ikke ser på, men sjekker innom nettsidene hver eneste dag i lunsjen. Vi som var russ før besetningen i Skam ble født, vi som har klare minner fra Lillehammer-OL, det er vi som trenger det mest!

Det er urettferdig at vi bare skal få alt som er døvt, for la meg informere deg om én ting: Det er INGEN kule programmer som lages for målgruppen godt voksne “jenter” i 40-årene som er lidenskapelig opptatt av mindfullness, Kähler-vaser og fargeleggingsbøker.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For hvilke alternativer har jeg? Slitte C-kjendiser som lager mat eller forteller hverandre røverhistorier fra 80-tallet? Anne Grethe Preus som synger Vinnie-låter? En brekende Ari Behn på harryhandel? Et knippe bønder som ingen vil ligge med? Norsk mesterskap i strikking? Blakke storkarer med forbrukslån? En svensk lagersjef med fettete afro? To engelske høns som pusser opp førskolelærere fra Gjøvik? Hurtigruta sekund for jævla sekund? Si meg en ting: Er det rart vi trenger Skam?!

Spør du meg, er vår annektering av Skam bare en slags hevn for at ungdommen stjal Beat for Beat og prøvde å gjøre det kult igjen. For der tråkket noen over grensa, og nå er både Skam og Snapchat vårt. Jodel kan dere ha for dere selv, og Twitter kan dere gjerne ta tilbake, men Skam er vårt.

Og bare så det er sagt: Skam tilhører ikke kidsa uansett, de har bare lånt den fra oss. For kvisete fjortiser bryr seg kanskje om rulleplasser og hooking, men de betaler ikke lisens. Vi betaler lisens. Og Skam er produsert på lisenspenger. Våre lisenspenger.

Så kom ikke her og ødelegg gleden for oss som trenger det mest, din skabbelars. For beklager å måtte si dette, men vi eier Skam og vi gjør hva pokker vi vil med den. Om det betyr at vi ødelegger den i prosessen, får så være. Vi har betalt for den og nå er den vår.

Sånn, da kan du gå tilbake til pulten din og la oss andre være i fred. Vi har viktige ting å diskutere vi nå.

(spoiler alert!)

For hva skjer egentlig med de yakuza-gutta og er det bare jeg som simpelt hen elsker Eskild? Hva er dealen med Nicolay, er William bare en player og ikke minst; kommer Sana noensinne til å hooke med noen?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Med vennlig hilsen, oss som elsker Skam og fotmassasje.

Lik og del gjerne hvis du kjenner deg igjen 🙂

Les også: “Skammelig hektet på Skam!”

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Skamhjerte på Facebook *

65 kommentarer
    1. JAAAAAAA!!! Som om jeg skulle sagt det selv! (Bare at jeg ikke er like eloquent som deg da!) Da er det bare en ting å føye til. Amen.

    2. Jaaaa, enig som vanlig 😀 NÅ skal jeg begynne å se på Skam, dattera mi på 19 har mast på meg i uker nå 😀 Trodde det holdt å være hekta på Home & Away, som jeg har vært siden det kom på norsk tv haha 🙂 Men neida, nå er det Skam 😀

    3. Takk!! Som om du leser tankene mine. Dette var en helt perfekt forklaring på hvorfor vi MÅ ha SKAM!! :)))

    4. Ja faktisk !! Jeg trenger Skam her jeg går hjemme i mammaperm. Har passert tredve med snart fem år. Jeg trenger Skam!! En liten flik av noe annet en mme, bleier og gulp. Noe som ikke er brannmann sam, eller Fantorangen.

    5. Har så sykt lyst til å “like” innlegget ditt. Men vet ikke hvordan jeg gjør det. Kan man kommentere på en blogg uten å blogge ? I så fall så gjør jeg det nå. Du er GØY

    6. Jeg elsker deg, pappahjerte!!! (sorry KonaTil og Geriatriks!) Ja, og ikke minst SKAM da!!!
      Steinar, ditt dasskosthue….ta deg en bolle!!

    7. Eskild er rååå!! 😂 så 1 og 2 (tom 7. Episode) sesong på lør og søn pga alt snakket om serien og fordi svigerinna mi overtalte meg (vel, trengte ikke mye overtaling🙈) Omg! Jeg digger det!

    8. Den serien får et 36 år gammelt pike?hjerte til å dunke fort igjen 😉 jeg er SÅ hekta!!
      Gleder meg til fredag!! 🙂

    9. “To SKAM or not to SKAM”
      Da tar jeg en SKAM, med en porsjon Russelåter og et glass Paradis Hotel ved siden av”.

    10. “en kneppe bønder som ingen vil ligge med” jeg ler på meg tissefeil! Så utrolig bra skrevet og er helt enig med deg tiltross for at det ikke er sååå lenge siden jeg var der selv, men likevell – skam er helt fantastisk!
      Hilsen kvinne 26 år 😊

    11. Det å kjenne litt på ungdomstiden er ikke feil. Bra innlegg! Kjenner forresten er ektepar godt over 70 som storkoser seg med paradise hotel, OG de er garantert ikke de eneste 🙂

    12. Hurra for SKAM! 🙂 Jeg følte meg flau i starten. Jeg så episode på episode av sesong 1.
      Noen uker stillhet før sesong 2 fyrte igang, og jeg satt meg ned foran skjermen som en spent fjortiss.
      Jeg elsker SKAM, og endelig er det ikke bare jeg som sitter foran skjermen og glaner. INGEN grunn til å skamme seg her altså! 😀 Bra innlegg!
      Hilsen fjortiss på 33 år 😛

    13. Tror ikke tv2 kommer til å ringe deg,for å finne på tittel til deres neste sjekke prog.”Et knippe bønder som ingen vil ligge med? ”
      Tror ikke tv guiden kommer til å renne ned døren din med det første heller.Selv om beskrivelsen hørtes ganske riktig ut

    14. Jeg ramla over Skam i julen eller påsken eller noe slikt, da hadde de sånn dritlangt maraton på tv. Oo dette har jeg sett sa samboeren og FORKLARTE om de forskjellige. okå, skjer her nå tenkte jeg. Ja vi trenger Skam og vi skal ikke skamme oss over det. Oh yes i did it.

    15. Hei sveis.
      Jeg er en gæmlis på 52 år….fem-to…
      Jeg ser ikke på Skam, eller andre ungdomsprogrammer. Det interesserer meg ikke, p.g.a to ting; Det treffer ikke meg, og det triste faktum at alt er egentlig et sexpress.
      MEN jeg er interessert i å følge med hvordan barn/ungdom har det i dag, men ikke via et litt spekulativt “TV-show”.
      Allikevel føler jeg med totalt det du skriver. Men dette er MEDIASKAPT. Jævelskapen ligger i medias generaliseringer, noe jeg ser i stadig flere sammenhenger.
      Ungdom trenger RAMMER og DISIPLIN, ikke stadig mer underholdning. De er jo f…meg i ferd med å kveles kul, hipp, morro, sexy, moter og annet samfunnsrelatertsøppel. Hopp av denne kvisebefengte karusellen, begyn å bry dere om viktige ting som ikke handler om å gjøre ANDRE til lags. Bevar barndommen lengst mulig. Jeg er ennå svært barnslig…og stolt av det! Langhelg, UTEN alkohol. Nice. 😉

    16. Kjære pappahjertet! Hvordan har det seg at du klarer å sette ord på det jeg føler, HVER GANG?
      Forresten, hjelp meg : Heter han WILLIAM eller WILHELM?!
      Er det noe jeg har gått glipp av her?
      De bruker jo begge navnene… Blir forvirra

    17. Så deler av en episode SKAM, trodde jeg skulle dø der i sofaen. Visste helt ærlig ikke hvor jeg skulle gjøre av meg! Ingen pute i hele denne verden (og jeg har to av typen hotell), ville vært nok pute å gjemme seg bak!
      Men så da, alle, og da mener jeg ALLE, er jo hekta..og som fast leser av bloggen din blir jeg trigga. Den lille biten jeg har sett, selvom jeg døde av pinlighet, var jo moro. Putetv ER morsomt! Så nå har jeg et stort dilemma.. Jeg har både hjemmeeksamen og bachelorinnlevering i mai, men jeg vil se SKAM, jeg føler abstinenser etter et bekymringsløst liv foran tv-skjermen..men jeg kan jo ikke se 1,5 sesonger SKAM når jeg burde være voksen, fornuftig og skoleflink!
      Så konklusjonen på denne svært kaotiske kommentaren er vel, jeg må hjem å se SKAM. To skjermer, en iPad med SKAM og en data med skolearbeid.. Hehe, lurer på hva jeg blir først ferdig med ;-D
      Og et spørsmål på slutten, klarer dere se dette uten putetv-puten lett tilgjengelig?!
      Btw, digger bloggen din! Hilsen 25-åring som er midt mellom å ville tilbake til vgs og starte småbarnslivet ;-P

    18. Ser at alle her er enig med deg, men her kommer noen som er UENIG.
      For å være helt ærlig syns jeg ikke de over 29 burde se på skam. Men hvis de absolutt MÅ se på det så kan det gjøres i “skjul”, man trenger ikke snakke om det på sosiale medier osv.
      Det bli ikke kult lenger for oss unge. Sånn var det med facebook og, jeg var veldig aktiv de første årene fordi alle på face var omtrent på samme alder (unge mennesker), men nå har vi både foreldre og besteforeldre der, så jeg personlig bruker det kun til nød.
      Skjønner heller ikke hvorfor dere “trenger” skam fordi dere ikke har noe kult i livene deres, det er ikke meningen at serien skal dekke deres behov for dette. Det er nemlig ikke “meningen” at dere skal være kule, det er meningen at dere skal være voksne, og synes vi unge er teite. Dere var kule da dere var unge uten at noen ødela for dere, nå må dere la de andre generasjonene få oppleve det samme. Deres “kulhetstid” er over, aksepter det, ikke fornetkt det (noe som forresten får dere til å virke enda eldre enn dere er).
      Jeg så det også da du skrev om skam sist og brukte “ungdomsspråk” i det første avsnittet, og skrev “negge”, noe jeg ikke skjønte betydningen av, fordi ingen unge bruker det. Du vet du er for gammel til å se på skam, når du prøver å etterligne ungdom ironisk, men ikke får det til.
      Uansett hvis dere liker skam så godt så burde dere ikke “ødelegge” den, for da blir det ikke mange flere sesonger.
      Sett bort ifra dette elsker jeg deg og bloggen din altså 🙂 <3

    19. DU.ER.RÅ 💪🏻 jeg elsker såklart skam, jeg er 20 år, og jeg er så enig med deg! Det er ikke bare vårt program, eller vår eneste rett til å vite hva hooking betyr! Og når det gjelder hva som skjer i neste episode?- vel jeg håper William ikke er en player, jeg DIGGER Eskild og jeg håper Sana hooker med noen snart! ❤️

    20. Amen!! Uavhengig av plattform og etermedia; desidert det beste innlegget jeg har lest i-mitt-Laange-liv . Hatten av mens jeg bøyer meg i støvet !!

    21. Haha! Det der kunne jeg skrevet en hel stil om, men han heter altså William. Bare Noora som bruker Wilhelm som en slags hersketeknikk for å late som at hun ikke vet hva han heter (fordi han liksom ikke er viktig nok for henne til at hun skal huske navnet hans). Men det slår jo ut helt feil 😉

      Hilsen Skam-nerd 😛

    22. Denne kommentaren er mest rettet til Tina over her, men også til alle andre som er av lik mening:
      Jeg er ikke veldig “gammel” enda, bare 23, men er jo ferdig med vgs og den tiden der. Jeg ser heller ikke på Skam, men jeg har jo fått med meg hvor stort det er blitt.
      At folk har meninger om hva de synes er rett/galt, anstending/uanstendig, passelig osv synes jeg selvsagt er helt greit. Vi er alle forskjellige, og det er jo bare bra! Det er flott at vi lever i et fritt land der vi alle kan mene hva vi vil 🙂
      MEN, når folk kommer ut og begynner å forlange at visse demografier ikke burde like ditt og datt, eller at noe som media “tilhører” visse grupper folk, da synes jeg man grenser over til barnslighet, rett og slett. Får plutselige “flashback” til barnehagen og type “argumenter” som: Du kan ikke leke her med oss fordi nå er dette rommet vårt!!”.
      Altså, ærlig talt.
      “Skam/PH/etc tilhører ungdommen!! Voksne får bare lov til å se Dagsrevyen!!”. Begynner nesten å le bare av tanken på at det faktisk sitter folk og seriøst skriver disse tingene, og seriøst tror på det, helt uironisk.
      I alle dager?? Er det ikke flaut å være så barnslig 😛 Hvis noen ser et program de liker og vil prate om det på sosiale medlemmer med venner, eller bare vise at de liker det, hvorfor ikke?? Hva så om de er 16 eller 60? La nå folk få være, og la folk få like hva de vil PÅ DEN MÅTEN de vil.
      Altså, hva tror folk egentlig skjer når man blir 30? Eller eldre? Tror du at du bare våkner en dag og så plutselig kaster du alt fra ungdommen og melder deg med i en bingoklubb fordi “Nå er jeg voksen! Voksne liker nyheter og gamle brettspill. Så nå liker jeg nyheter og gamle brettspill”. Du er akkurat den samme inne i deg hele livet, det er bare kroppen og omstendighetene som forandrer seg. Og en dag dør vi alle og så er det ferdig. Skal vi virkelig kaste bort den lille tiden her på jorda på å tvinge oss inn i stereotypier og roller bestemt for oss av voksne/eldre/ungdommer? Og hvor teit er det ikke å sitte og syte om “Ååå disse folka som ikke er kule liker tingen jeg liker!! De ødelegger for meg :(”
      Vet du, lik for all det du vil uansett alder, og skrik det gjerne ut fra hver eneste fjelltopp om du vil.
      Dessuten tviler jeg sterkt på at NRK kommer til å slutte å lage Skam bare fordi voksne ser på 😛 Så lenge serien er populær og henter inn penger kommer de til å fortsatte å lage det, selv hvis det noensinne ender med at de fleste som ser på er voksne.
      Konklusjonen er: Liker du en serie? Så kos deg med den! Men kom ikke her og prøve å bestemme hvem som får lov til å like det eller ikke, eller hvem tingen “tilhører”. Det blir bare for kleint og barnslig.

    23. Hah, der tar du faktisk feil. Og da sikter jeg til bruken av ordet “negge”, som ikke bare er et begrep jeg bruker selv fra før, men også et ord brukt av Vilde om jeg ikke husker helt feil, et begrep først brukt i boken “Spillet”, en bok myntet på voksne, single menn. Så at det ikke egentlig har noe med ungdom å gjøre er jeg helt enig i, det betyr ikke derfor at jeg ikke kan bruke det som jeg vil. Woot!
      (sikkert heller ikke et uttrykk ungdommen bruker lenger heller, men jeg gjør det. Og jeg betaler lisens, så jeg bestemmer) 😛

      (P.S. Hva gjelder facebook er jeg for øvrig enig. Med mindre man har bursdag selv eller en leilighet å selge, er det fint lite å gjøre på facebook lenger) 😉
      /high5

    24. Til S:
      Det du skriver om er jo akkurat det Peter mener, at Skam “tilhører” dem fordi de betaler lisens osv (om enn noe ironisk).
      Uansett alle burde se på det de liker, finnes viktigere ting i livet å lage drama ut av..

    25. Utenom at endel nye ord har blitt nosrkifisert (hooke, gei..) og at kj-lyden har forsvunnet, er det jo “same shit new wrapping” som vi gæmlisa pleier å si!

    26. Til anonym som skrev til meg:
      Sant det, men jeg gikk ut ifra at han mente det sarkastisk/ironisk. Hvis han var seriøs gjelder selvsagt kommentaren min han også (skrev jo i begynnelsen av kommentaren at den er også ment til alle som har den meningen at de kan “eie” noe som er public) 🙂
      Enig med deg at folk får like hva de vil! Blir så teit å gjøre sak ut av sånt 😛

    27. Der er du faktisk innom et viktig punkt, for jeg kommer aldri, ALDRI, enn hvor desperat jeg måtte bli for å prøve å forstå ungdommen, til å forkaste kj-lyden. Der mener jeg at dagens ungdom er helt ute og sykler, men jeg har forstått at det visstnok var en forutsett greie, så det får vel bare være greit da. Eller.. egentlig ikke. Men jeg skal ikke klage på det, i hvert fall ikke før Skam er ferdig 😉

    28. Har du sett ‘hva feiler det deg’ på NRK? Du likner helt sykt på han programlederen for dette programmet!!

    29. Etter dette innlegget måtte jeg se en episode av Skam – og det holdt ikke med en 😂 Nå vet jeg hva jeg skal gjøre på i ledige stunder fremover ☺
      Hilsen 33 år og hekta 😂😂😂

    30. Hahaha, herlig! Var akkurat sånn jeg ble lurt inn i det også. Noen på min egen alder som anbefalte det, så da ga jeg det en øøørliten sjanse og vips, så var jeg solgt 😀

    31. Kjente meg så sinnsykt igjen!!!! Fantastisk innlegg!! Hilsen ei som digger fotmassasje mens jeg ser på SKAM! 🙂 Og er 40!

    32. Jeg er ei 15 år gammel jente, det vil si at jeg er i målgruppen. Jeg trenger også skam, like mye som deg, og av nesten samme grunn.
      Jeg forstår meg rett og slett ikke alltid på de jeg går i klasse med, men skam holder meg oppdatert på ord og uttrykk. Jeg kan altså være en del av de andres liv, og jeg kan forstå mer av deres tankegang.
      Forresten så er den NRK-lisensen unødvenig å betale, stream fra macen/pc’en/nettbrettet/mobilen til TV-en, mye bedre.

    33. Det ene genialet innlegget etter det andre. På tide å komme seg opp på førsteplassen nå syntes jeg.
      Jeg med mine (veldig snart) 30 år på stumpen gleder meg til Skam hver eneste fredag, selvsagt med nytraktet kaffe og et stort kakestykke. Gleder meg enormt til å finne ut av hva som skjer med Isak og tredjeklassingen.
      Kan det ikke bli fredag snart? Bare å prate om det nå får meg gira. Jeg har lyst til å “gønne på” med episode etter episode. Når det gjelder skam, har jeg ingen skam.
      En neveknuff eller høyt klask med flat hånd til deg, ditt geniale mannemenneske.

    34. ELSK!
      Og du, Tina kl 1356; det finnes ikke stor nok bolle du kan ta deg for den dritpinlige kommentaren der. FLAUT!

    35. Heisann pappahjerte.
      Først vil jeg si jeg digger bloggen din. Synes du kommer med morsomme innslag om hverdagslivet for en ung far og de utfordringer småbarnslivet byr på, og så er du jo kanskje en av de snilleste i bloggosfæren, du disser vanligvis ikke folk eller samfunn eller miljøer du ikke har så mye peiling på. Derfor er jeg ganske overrasket over å se at du bruker ordet døvt for å beskrive noe negativt. Har du noen peiling på hva det å være døv vil si? Hvor kommer det fra at det er greit å bruke en hørselsskade/hørselsnedsetting for å beskrive noe kjipt? Jeg er selv døv og synes absolutt ikke det er døvt å være meg. Det samme gjelder garantert alle mine venner som også er døve. Vil nok tro de hørende vennene mine heller ikke synes det er døvt at jeg er døv, ellers hadde de nok latt være å være min venn.
      Kjenner jeg blir lei av å se folk bruke det ordet negativt. Det er jo egentlig mobbing av en gruppe folk du sikkert ikke kjenner, og trenger vi å bli mobbet pga det der?
      Kanskje kan du ved neste gang du skal beskrive noe negativt heller bruke de andre synonymene for kjedelig, feks: kjipt, miserabelt, elendig, makkverk, dritt, søppel, etc. Det finnes mange synonymer så jeg er sikker på at en smart fyr som deg vil klare å bruke noe annet neste gang.
      Ellers, keep up the funny work. Jeg kommer til å lese bloggen din fra tid til annen, for du skriver egentlig veldig bra 🙂

    36. Kjære Peter og kjære Adriana (som kommenterte over her): jeg har nettopp skummet gjennom alle kommentarene for å se om noen andre hadde reagert på bruken av “døvt” i teksten – og jeg er så glad for at en til har reagert. Flott kommentar Adriana! Jeg har ingen venner selv som er døve, men har gått ett år på tegnspråk for noen år siden og fikk da et innblikk i all hetsen og sjikanen døve har vært gjennom opp gjennom tiden i Norge. Jeg skjønner at du Peter selv sansynligvis ikke mener noe vondt med bruken av “døvt”, men dette blir faktisk det samme som om du hadde byttet ordet ut med “hemma”/”downs” (i en annen sammenheng/setning). Håper du går inn og retter bruken av dette ordet i teksten.

    37. Heisann sveisann!
      Har faktisk fått innspill om dette per meldinger på facebook også, og skal absolutt å skjerpe meg på dette i fremtiden. Takk for et våkent øye 🙂

    38. Halloisen!
      Ser at det er flere som har påpekt dette, og lover selvfølgelig å skjerpe inn bruken på dette fremover. Har vel egentlig aldri brukt det ordet helt uten å tenke over det du skriver her, og det er jo litt døvt gjort (præ hæ, sorry, klarte ikke dy meg). Så da lover jeg innstramminger fremover, så får du bare huke tak i meg om jeg sklir ut 🙂
      /døv5

    39. Helt enig. La nå folk få se hva de vil da, uansett alder. Jeg blir 24 denne mnd og jeg ser skam. Er helt hekta! Det er ikke så lenge siden jeg gikk på VGs, men samtidig føltes det veldig lenge siden. Jeg har mann og datter nå. Er mot slutten av mammapermisjonen. Så skam er godt å ha hver fredag! 🙂

    40. Ungdom trenger å se Skam, og vi foreldre trenger å se det sammen med dem så vi snakker om disse tingene! Dette er mer enn tilsynelatende lett underholdning og det er ingen tvil om at målgruppen ikke er småbarnsforeldre med grøt i håret, men det ER likevel viktig å følge med på, for små barn blir også større…
      Det burde være pensum på ungdomsskolen.

    41. Jeg hadde SKAM-maraton her om dagen.. Jeg ble helt fascinert..:) Hørt så mye om det så lenge at nå måtte jeg. Håper Vilde har en mamma der bak i kulissene som veileder henne…. 😏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg