Er det lov å hoppe i sofaen?

I går snakket jeg med en journalist angående dette med å irettesette andres barn. Et vanskelig tema så absolutt, men også et veldig interessant tema. Meeeeen som alltid, når noen vil ha meg i prat, tok det ikke mange minuttene før gamle Pete hadde skravlet seg helt ut på nye jaktmarker.

Men det førte også til et interessant oppfølgingsspørsmål angående hvordan vi oppdrar våre barn. For midt i en lang passasje om roting på kjøkkenet og hopping i sofaen, avbrøt hun meg plutselig:

– “Lar dere barna hoppe i sofaen?”

“Ja”, svarte jeg.

“Hvorfor det?” lurte hun.

Sant å si det rareste spørsmålet jeg har blitt spurt på en stund. For jeg mener, sier ikke det seg selv?

– “Fordi det er gøy.”

 


Hopp, Karoline!
 

Det tok meg noen sekunder før det slo meg at hun helt sikkert lurte på om ikke vi har tenkt over hva dette vil føre til når barna er på besøk hos andre. Det er vel en ganske vanlig oppfatning at barn som får hoppe i sofaen hjemme vil hoppe i alle sofaer overalt, og at denne friheten gjør dem til ustyrlige apekatter. Det er vel også de som vil si at det er dårlig oppdragelse å oppdra barna til å hoppe i sofaen, men jeg tenker motsatt.

Jeg vil heller si at det er dårlig stil å frarøve dem gleden av å hoppe i sofaen fordi det muligens på sikt kan oppstå en situasjon der uønsket sofahopping kan forekomme. Men er det ikke dette man har oppdragelse til da? Å forklare samfunnets spilleregler for barna og hvordan alt henger sammen? Fortelle dem at her hjemme kan vi hoppe i sofaen, ikke hos tante Gunn. Her kan vi søle og grise og lage hjemmelaget cola på kjøkkenet, men ikke hos andre.

Det er jo liksom vår jobb som foreldre det da. Og siden man er hjemme stort sett 90 % av tiden, synes jeg det blir helt bak mål å skulle nekte dem å hoppe i sofaen her hjemme, fordi de kanskje, teoretisk sett, muligens kan finne på å gjøre det hos andre også.

Og da er vi tilbake på dette med å irettesette andres barn, noe jeg absolutt synes det må være høyde for, selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Selvfølgelig må det være lov å si at det ikke er lov å hoppe i sofaen hvis sånt ikke er lov. Men min anbefaling er absolutt å la barna få hoppe rundt. Hvorfor? Fordi det er gøy! Prøv selv 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jump around!

 

Når jeg tenker over det, så er jeg litt usikker på hva som er de viktigste argumentene mot å hoppe i sofaen, men jeg antar at det er at sofaen kan bli ødelagt, barna kan skade seg og at det bare ikke tar seg ut. Til dette vil jeg si at sofaen for det aller meste er myk og full av puter, og sånn sett gjør seg utmerket som lekeplass. Dessuten vil jeg mye heller ha glade barn som leker og koser seg, enn to pertentlige fasadebarn som sitter preste-rett i stolen.

Jeg tror også at barn helt utmerkt godt forstår at det finnes ulike regler for ulike hus. Noen vil kanskje si at det virker forvirrende for ungene, men er det ikke sånn hele tiden uansett? I barnehagen gjør vi sånn, hos mormor og bestefar gjør vi sånn, her hjemme gjør vi sånn. Det gjelder for oss voksne også det. Her hjemme kan vi gå i joggebukse og tisse med døra åpen, men det funker derimot dårlig på kontoret.

Barna vil selvfølgelig prøve seg og drar gjerne strikken så langt det går, men de forstår seg på regler. Vel, ikke en 1-åring kanskje, men hvis hun vil hoppe i sofaen her hjemme, så skal hun da for pokker få lov til det.

Hvorfor? Fordi det er gøy.

 


Jump up, jump up and get down!

 

/ Er det lov å hoppe i sofaen?

* Følg Sofahjerte på Facebook *

49 kommentarer
    1. Hei, hos oss var det ikke lov. Vi hadde rom ved siden av stua med leker, der var det også en sovesofa som de kunne hoppe fra, ned på to store madrasser. Også ute hadde vi madrasser, da var det lov å hoppe fra det ene utebordet ned på to store madrasser som lå etter hverandre sånn at det ble ekstra langt. Da hoppet de og baste og stupte kråke, hadde det ordentlig gøy 🙂 Hos naboen er det lov å hoppe i sengene. Er det lov hos dere? Det er kjempegøy for barn å hoppe i senger 🙂

    2. Hah, det hørtes moro ut! Japp, senga på gjesterommet er et yndet hoppemål før leggetid 😉 Sant å si er senga mer populær og bedre for hopping enn sofaen, for den gir jo skikkelig sprett. Selv for fedre på 90+ kg 😀

    3. Herlig innlegg!!! Jeg og tenker “ja hvorfor skulle de ikke få lov til det”? Her hjemme hoppes det i sofa! Lillemann er snart 3 år og han har ennå ikke vært i nærheten av å prøve å hoppe i sofa hos andre! Men ja, skulle han finne på å prøve det hos andre en gang i fremtiden og det tilfeldigvis ikke er lov i det huset, så håper jeg foreldrene der snakker til mitt barn og sier ifra! Jeg for min del ville bare blitt glad om noen andre voksne sa ifra til barnet mitt om han gjorde noe ugreit når jeg ikke var tilstede! Og jeg sier ifra om jeg ser barn som gjør ting som allment sett ikke er greit! Jeg tror det handler mer om HVORDAN man snakker til andre sine barn, ikke det at man gjør det som skulle vært diskusjonen!

    4. Jeg husker jeg hoppa i sofaen som liten – så mistet jeg balansen og falt rett på stuebordskanten. Resulterte i to knekte fortenner (og som fireåring tok det noen år før “voksentennene” vokste ut igjen)… Relativt kjedelig – også for min mor som måtte pirke ut de knekte tennene fra gommen min etter fallet… Jeg mener ikke å skremme, men husk at det ikke nødvendigvis er i sofaen de lander om de faller 😉

    5. Ja, kjør på😂😜 Og hvertfall er det kjekt å klatre opp i vinduskarmen og hoppe ned i sofaen 😜 Har ikke hatt noen uhell enda, og de har drevet på med det i snart 2 år 😜 Sofaen holder også enda 😊 Men, dette gjør de kun hjemme ☺

    6. Helt enig, det er ikke bare HVA man sier, men HVORDAN man sier det. Og jeg synes ikke snillismen kan gå så langt at vi ikke kan snakke til hverandres barn. Det må være lov å legge ned loven om det blir påkrevd. Og jeg har absolutt all respekt for at andre ikke ønsker at det hoppes i dere sofa, men her kan alle fra 0-100 år hoppe så mye de gidder 😉 Så får jeg heller være litt ekstra årvåken når barna er hos andre, men for min del går i hvert fall barns lek langt foran en sofas velbefinnende 😛

    7. Nei det er ikke lov her. Med 2 gutter på 3 og 4 år så blir det i overkant voldsomt , og har endte med sying i bakhodet på minsten😊 men de prøver seg hver dag 😁

    8. Ja det er klart, ulykker skjer, men det kunne jo skjedd hvor som helst. Beklager hvis jeg virker respektløs overfor dine tenner, men den type logikk kan fort lede til holdninger som gjør at man kutter ned trær fra barnehager og lekeplasser for å gjøre dem sikrere. Og ja, min holdning til akkurat det kan du lese mer om her 🙂
      http://pappahjerte.blogg.no/1433241349_la_barna_klatre.html

      Men altså, rett skal være rett: Kommentar notert. Skal vurdere sofabord-situasjonen 🙂

    9. Hehe, det minner meg på at jeg var en ganske hyperaktiv villstyring da jeg var yngre. Har hatt intet mindre enn 10 hull i hodet, men ingen av de har faktisk kommet av sofahopping. Sikkert bare flaks 😉

    10. JAAA!!! Jeg var så redd du skulle si det motsatte 😀 Selvsagt skal barn få hoppe i sofaen!! Vi har kjøpt brukt sofa nettopp fordi den skal kunne hoppes i. Her er det til og med lov til å ta sats fra sofabordet..! Hilsen hun med fire tette gutter…. 😉

    11. Nei, nei, jeg er så avsolutt for moro, selv om det potensielt kan komme skader ut av det! Jeg tenkte bare å fortelle om det som ødela moroa for meg, fordi det kanskje er noe som ikke ofte tenkes på som en ‘risiko’ 😉

    12. Hos broren min og kona er det lov for deres barn. Men bestevenninnen min lar ikke hennes barn hoppe i sofaen.
      Hos søsteren til kjæresten min får ikke datteren lov å gjøre så mye annet enn å sitte og ligge i sofaen 😉
      Så her er det mange forskjellige regler. Får jeg noen gang barn blir det nok lov å hoppe i sofaen hjemme, hvis vi flytter stuebordet 😉

    13. Hehe, ser den. Skal vurdere å polstre ansiktene deres med puter, hehe. Men fra spøk til alvor: Å flytte stuebordet er faktisk en god idé, for det er mange spisse kanter og det står iblant liiiiitt for nærme sofaen. Notert 🙂
      /highfive

    14. Haha, så kult! At jeg skulle sagt det motsatte, nei? Å nei, du. Som jeg sa til journalisten, så prøver jeg hele tiden å ligge akkurat midt mellom lekeonkel og tyrann, så hopping er lov, bare man hører etter når nok er nok 😉

    15. Her blir det ikke hopping i sofaen. Kanskje i senga i stedet? Jeg syns det er forferdelig slitsomt å være på besøk hos folk hvor ungene klatrer, hopper og løper over sofaer, i vinduskarmer og stoler. Hvis jeg ikke sitter der bryr det meg null, men å hoppe i sofaen når det er gjester på besøk syns jeg faktisk er uoppdragent! Hva folk gjør når bare de er hjemme er noe annet. Liker man å ha ungene hoppende på seg, rundt seg og flyende rundt må man vel få lov til det. Personlig syns jeg det er deilig å ha unger som sitter i ro ved middagsbordet, ikke herjer unødvendig mye oppå de voksne heller. Men herjing generelt er greit, og gøy! Tror som deg at de forstår forskjell på hjemme og borte, og når det er kun familien eller besøk!

    16. Vi skyver bort sofabordet, og lager en gedigen ramme med alle sofaputer i gulvet, og pakker alt dette inn mellom hjørnesofa, stoler og puffer. Og så er om å gjøre å hoppe lengst, passe seg for lava osv. Sats fra kanten på sofan og så langt man klarer er knall, litt vondt hvis man treffer midt mellom to puter og dermed rett i gulvet.. Men det er da pinadø læring det og! Men, altså, mine har aldri hoppa i andres sofaer, eller gjort dette mens vi har kaffeslabberas eller lignende.. Enig med deg i at hvorfor skal man ha en fast regel for at noe ikke er lov, bare fordi man ikke klarer å sette grenser de gangene deg ikke passer? Barndomsminner skal da være GØY og!

    17. Tumbs up. Klart barn må få lov å være barn! Denne her pakke inn ungene i bobleplast pynta med sløyfer og bling bling mange foreldre praktiserer i disse moderne tider gjør meg gal. Er jo krise og tredje verdenskrig på en gang om de skitner seg til eller får et lite skrubbsår. Klart en skal gjøre det tryggest mulig og fjerne gjenstander som kan gjøre skade om man lar barna hoppe og leke rundt, men alt med måte 🙂

    18. Har alltid lurt på kvifor folk har forbud mot sofahopping… Har lurt på om det er pga faren for stygge fall, har derfor lurt på av og til om eg burde be dei slutte å hoppe når det er besøkande med som heilt tydeleg ikkje har lov å hoppe i sofaen heime….
      Men det er jo altfor kjekt til å sei nei til!!
      Møbler er til for å brukast!! 😀

    19. Fordi barn i dag sitter alt for mye i ro, og fordi hopping i sofa gjør underverker for balansen! Hilsen bare tante

    20. Ah! Trengte denne lille reminderen! Alene med tre små i hverdagen kan det fort bli mye korrigering fordi man er litt tappet for energi. Her om dagen prøvde jeg å få eldstemann til å slutte å snakke så høyt/komme med høye utbrudd, i det han plutselig sier “jeg er jo bare glad, får jeg ikke lov til å juble?”Når jeg blir litt matt av å finne 6 par sko og tre jakker på soverommet fordi jentene leker barnehage eller at de er på ferie, eller bakebollene og sleivene på stuen så har jeg lært meg å godta det -det er jo gjennom lek med helt andre ting enn leker at de blir kreative! Da minsta fylte 4 var det plutselig 6 gjester i vår seng, som hoppet og lå og skravlet.. Da tenkte jeg at dette lar sikkert ikke alle foreldrene i selskapet sine få lov til, men jeg lot de holde på -de koste seg jo! Sengetøyet kan jeg skifte, eller dynen kan tas vekk.. Takk for et fint innlegg, må prøve å huske dette litt ekstra de dagene man har litt mindre overskudd også.. Har da hørselsvern i huset om så…;)

    21. åhh.. pappaen til bestevenninna mi hadde “ekte” sykehusseng med fjærer som det var lov til å hoppe i. Kunne til og med gjøre triks! DET var gøy det

    22. Sønn hoppe i og fra sofa, far hoppe fra sofa med sønn…ellers e jo sofaen bra til å se tv opp ner i for eksempel..og bygga hus av putene…👍👍
      Mor sykepleier…står klar ned strips😉

    23. Jeg kan aldri huske å ha hoppet i en sofa.. Senga ble prøvd, men da kom alltid pekefingeren frem, hehe. Her var vell hovedargumentet at det støver og at vi heller kunne ønske oss trampoline til jul. Jeg forbinder altså sofahopping med støv, hm..

    24. Hei Petter 🙂
      Ser det er mange i blogg Norge som forteller hva di mener om plastisk kirurgi og det å legge seg under kniven. Kunne ikke du ha fortalt ditt syn på denne saken, hva tenker du om at jenter helt ned i 12 års alderen sparer opp konfirmasjons pengene sine for å legge seg under kniven når di fyller 18. Hva vist dette var Nora ? At hennes store forbilde ut i fra en blogg, mente at det å legge seg under kniven er helt normalt at det er meningen at du skal se ut som en dukke, det er ikke meningen at det skal vises på ansiktet ditt at du har levde et liv med mye latter og glede.. Vil gjerne høre dine tanker om dette tema;)
      Ha en fortsatt kjæmpe fin dag:)

    25. Ja her er det lov. Vi tar til og med overmadrassene fra senga vår inn i stua nedfor sofaen innimellom, for da blir det enda bedre plass til å hoppe og leke og turne rundt. 🙂
      Unger lærer fort at regler er forskjellige hjemme og hos andre. Hos bestemor er det lov med is midt i uka, hos bestevenninne fra barnehagen er det lov med plastelina på rommet, og hjemme er det lov å hoppe i sofaen.
      Ha en fortsatt fin dag!

    26. Det er noe som heter “å ta skikken dit en kommer”, så å hoppe i sofaen hjemme må være helt greit mens å hoppe i sofaen hos andre ikke er greit. Jeg mener, barn må jo lære at vi ikke kan gjøre alt vi gjør hjemme alle andre steder, sant? Og hvis de ikke skal lære det tidlig, hvordan blir det da når de kommer i barnehagen eller på skolen? Da blir de jo fort bråkebøttene, eller umuligpusene, og det er jo ikke gøy i det hele tatt. Så la barna hoppe i sofaen, men lær de at det kanskje ikke er greit når de ikke er hjemme sier nå jeg! 🙂

    27. LOL..Føler denne diskusjonen muligens er rettet mot min mann. Vi har f. eks skapene full av GODIS, som INGEN har lov å kose seg med, for det er der i tilfelle vi får BESØK. Vi har også en kabselmaskin, som man ikke skal brukes fordi den er kjøpt i tilfelle BESØK. Det er også masse regler for hva man ikke kan gjøre hjemme, fordi kanskje ungene gjør det når de er på BESØK. I jøsse navn…Vi har besøk og er på besøk kanskje 3% av tiden vår. Hvorfor i alle dager skal vi ikke kose oss 97% av resten av tiden??? Nå skal det sies at BESØKS reglene til mannen sjeldent blir repektert og at ungene uansett på magisk hvis klarer å oppføre seg de 2 timene vi er på besøk oss andre innimellom…er det ikke rart? Gjestene våre får også både kaffe og kaker hos oss, for jeg handler jo bare inn en time før de kommer? Og dette på tross av at mamma koser seg med kapsel-kaffe og ungene hopper i sofaen. For et mysterium. Men det er kanskje litt mer jobb og bare snakke med ungene sine og si den hele setningen to ganger i året “Nei vennen.Du får ikke lov å hoppe i sofaen hos tante. Det gjør vi bare hjemme”.hehehe

    28. Ikke lov hos oss. Har vært på legevakta 2 ganger pga sofahopping allerede, de kan heller hoppe på dertil egnet redskap, som trampoline:) Hadde det bare vært 1 unge, så kanskje, men vi har 3 stk på 6,6 og 8 og det blir rett og slett for voldsomt på for liten plass. Men det betyr ikke at de ikke fåt lov å klarte i trær og herje ellers 🙂

    29. Nah, ingen sofahopping hos oss, så kjip er jeg. Hos kjæresten har vi trampoline da, om sommeren, og i perioder bor de på den så de får da hoppet fra seg. :o) Nå er de så store at det ikke er aktuelt med sofahopping lenger.

    30. Syns absolutt de skal få lov til å hoppe i sofaen jeg. Som du sier så skjønner de utmerket godt at det er forskjellige regler i alle hus, og at sånn gjør vi det her. Man må bare forklare det for dem, de er jo så smarte.

    31. Nei til sofahopping. Kanskje søtt når de er små og uskyldige, men ikke like moro når de blir 9,10,11 og det fortsatt forekommer. Synes heller stua skal forbindes med ro og hygge, og heller ta med barna ut og herje og klatre, også komme inn og slappe av i sofaen med en kopp kakao 🙂 veldig lett å tenke at de ikke vil gjøre det hos andre, men mine nieser synes det er veldig gøy å hoppe i sofaen hjemme hos oss, fordi de får lov hjemme..

    32. Hei Maria,
      Takk for fin kommentar og interessant problemstilling. Dette er et viktig tema og absolutt noe jeg burde si min mening om, så ditt ønske er min kommando, innlegg om dette kommer 🙂
      /high5

    33. Her hopper barna i sofaen. Men enda oftere står de på hodet i sofaen. Eller stuper kråke!
      Problemet er at de ikke får lov til det. Jeg forstår at det er gøy! Veldig! Men de har falt ned sååå mange ganger og slått seg. Sofaen har blitt et sted for krangling om hvem sin tur det er å rulle akkurat DER!
      Så jeg håper jeg en dag klarer å ta tilbake sjefsrollen for sofaen. For slik det ser ut nå, så er det de som bestemmer om det er lov eller ikke..:P
      Senga derimot er stor og plass til begge barna på en gang! Der får de lov å hoppe, så lenge jeg ikke ligger og sover;P
      Men vi danser på bordet når vi har danseshow for hverandre! Da fungerer hårbørsten som mikrofon og bordet som scene. Kjempegøy! bare husk å rydd unna alt dilldall mammaene liker å pynte med først:D

    34. selvfølgelig er det lov! Hvorfor? fordi det er fantastisk motorikktrening! (og gøy)Og ungene klarer utmerket godt å forstå at det er ulike regler ulike steder. Mine to er snart tre, og de kommer hjem fra barnehagen og løper rundt i stua mens de messer: Springe inne hjemme, men ikke i barnehagen… 🙂

    35. Så dere tenker at unger skal få lov til alt de synes er gøy, at det er argumentet for at det skal være greit? Unger synes det er gøy å kaste mat rundt, eller tegne med tusj på veggen, eller tømme ut all såpe i dusjen.. Får de lov til det og? Hvis ikke, hvorfor ikke?

    36. Nå er det vel en ørliten forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet…
      Men så lenge de vil sprette litt rundt i sofaen i blant, er det helt greit for meg og moro for dem, så da ser jeg ikke helt problemet. Skal de sitte skolerett bare fordi sånn er det bare? Næh, ikke her. Selvfølgelig er det ikke gøy med alt som er lov, men det er lov å ha det moro uten at man blir helt apekatt av den grunn. Lek med såpe = topp stemning! Masse moro man kan gjøre med vann og såpe, å helle ut hele flaska i dusjen er derimot ikke en av dem 😉

    37. Jeg er ikke veldig glad i å tørke støv så her får de ikke hoppe i sofaen, de har trampoline ute. Dette lærte de når de var veldig små, så det har aldri vært noe spørsmål om det siden heller. Veldig mye annet som er gøy som de får lov til å gjøre elelr som vi gjør sammen med de. Synes det er alt for mange barn idag som har for frie tøyler også begynner foreldrene å stramme inn når de blir eldre og ungene blir et problem med å kjefte og skrike. Da er det bedre å snakke tydelig med unga fra de er små om hva som ikke er greit og hvorfor det ikke er greit. Jeg mener det på denne måten er enklere å få harmoniske, veloppdragne barn med respekt for andre rundt seg og en indre forståelse av hvorfor noe ikke er lov. 😉 Jeg sier ikke at unger automatisk blir uoppdragne og et problem ved at de får hoppe i sofaen, men synes disse holdningene fort kan skape et problem for enkelte fordi det blir en gjennomgående holdning til det meste.

    38. Synes også fri oppdragelse høres litt mye ut i mine ører, så har absolutt regler her i huset. Er nok strengere enn du tror på mye og mye som ikke er lov her også, men å hoppe i sofaen er ikke en av dem 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg