Slik lager du hjemmelaget “cola”

Har du noensinne lurt på hvordan du kan lage din egen cola? Vel, nå har du muligheten! For oppskriften har vært en godt bevart hemmelighet i mange år, men nå er koden endelig knekt. Av dette radarparet 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Time to cook!
 

I går startet vi nemlig dagen med å lage hjemmelaget cola! Det var faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro, selv om det selvfølgelig ble veldig mye klin i prosessen. For du vet hva de sier om “flere kokker mer søl”? Prøv to, små, overgira kokker med et helt kjøkken til disposisjon… 😉

Det tok meg litt tid å forstå hva som faktisk foregikk, men etter en stund begynte brygget å ta form. Det var mørkt, seigt og rart. Det luktet søtlig og litt kvalmende. Så jeg spurte plutten hva de lagde for noe rart.

– “Cola! Se pappa, det er cola!”

Og sannelig min hatt. Etter en liten halvtimes tid sto hele kjøkkenet på hodet, men hele to flasker med hjemmelaget cola var klar for det norske marked.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mmmmm!
 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tok nøyaktige mål underveis, men hvis noen der ute har lyst til å prøve å kopiere kunststykket med å lage en cola, er oppskriften noenlunde slik:

HJEMMELAGET COLA

Nok til ca. to flasker

Du trenger:

  • 10 ts O´boy-pulver
  • 1 klunk filterkaffe
  • Et par dråper øl
  • 4 doser håndsåpe
  • En spray Zalo
  • 2 ss hvetemel
  • ½ dl aloe vera-juice
  • Vann

Slik gjør du:

  1. Bland alt i et litermål. Det gjør ingenting om du søler litt. Eller mye.
  2. Fortsett å legge til ting helt til du blir fornøyd. La ingenting stå uprøvd.
  3. Når litermålet er fullt og hele kjøkkenet står på hodet, er du i mål.
  4. Hell så over på dertil egnede flasker. Prøv å få mer enn 50 % av mengden i flaske, ikke på gulv eller kjøkkenbenk.
  5. Etterpåfyll til du har nok.
  6. Legg i fryseren eller nyt med det samme.
  7. OBS: Anbefales å nytes på god avstand med korken på 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den pysjen kommer aldri til å tørke… 😛
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Storebror heller med stødig-ish hånd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lillesnupp i læra hos storebror.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På tide å gi seg for dagen. Og i morgen: Solo!

 

/ Skål!

* Følg Colahjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Herlig, de må jo starte et sted. Her lagde de – for noen år tilbake – bla sana sol kake, joda – om den smakte godt det var ikke så viktig så lenge det så ut som en kake. Ene av dem er kokk idag !

    2. Ååh så herlig! Husker da jeg og min bror var på omtrent samme alder, jeg vekte ham om morgenen og snek oss ned på kjøkkenet. Mamma fant broren min på snaue året på kjøkkengulvet, hvor han gomlet og koste seg med en stor brødkniv i munnen og blod nedover munnvikene, mens jeg var godt i gang en en-manns-melkrig. Alt gikk heldigvis bra, men det var panikkstilstander på morrakvisten for a mor! Haha!

    3. Haha! Sånn var det den gangen 😛
      … ja ja, skal ikke si at det er mange dagene siden lillesnupp plutselig kom tassende ut fra kjøkkenet med en brødkniv i hånda 😉

    4. Se der ja! Tenker det er fint å la dem få utforske jeg. Blir jo sjeldent noe særlig verre søl enn at det ikke ganske raskt lar seg rydde vekk igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg