Jakten på årets julelåt

Hvert år rundt denne tiden starter det: Jakten på årets julelåt. Men i år ser det ut til at jakten er over allerede før den startet!

 

 

La oss bare få dette på det rene med det samme: Jeg ELSKER julemusikk! Og når jeg først har gått og spart på den i 11 lange måneder, gjør det meg glad til beinet å kunne fyre i gang kjente og kjære klassikere igjen. Jeg har et stort arkiv med favoritter, men listen må jo også fornyes. Så hvert år er det et lite nåløye på et par ukers tid der nye kandidater kan stille seg opp på rekke og komme på audition for å bli med på den store julelista.

De inviteres så inn i varmen og får noen uker på seg til å overbevise. De siste årene har konkurransen vært har og mange nye julefavoritter har kommet ut av det. De kan være tradisjonelle, fine, triste eller morsomme – det viktigste er at de har det lille ekstra. Den lille x-faktoren. Det man gjerne kaller je ne sais quoi 😉 l Jeg nevner i fleng:

 

Sarah McLachlan – What child is this

Staysman – Se så glad nissen er – Som jeg for øvrig har skrevet om her: “Staysman og julefred”

Vazelina Bilopphøggers – Hem´att tel jul

Mando Diao – Christmas could have been good (trist, men fin)

Peter Auty – Walking in the air

Coldplay – Christmas lights

Radioresepsjonen – God jul

 

Men kun én kan trone helt øverst og vinneren pleier ikke å krones før etter en god stund, men i år ser det jaggu ut til at noen har kuppet konkurransen!

For i år har det skjedd noe veldig rart. Det ser nemlig ut til at årets julelåt kommer fra en veldig uventet figur! For man tenker jo kanskje at det er opp til klassiske smørsangere og guttekor å nøste julen inn, men ikke i år!

Jeg skal ærlig innrømme at da frua først kom bort til meg og sa:

– “Okei, du kommer ikke til å tro dette, men Freddy Kalas kan faktisk stå for årets julelåt!”, trodde jeg seriøst det hadde rablet for henne.

Misforstå meg rett, jeg har hoppet og danset til “Pinne for landet” jeg altså, men når det kommer til julemusikk er jeg ganske kresen. Det skal gi en god julefølelse og det kan godt tulles med jula, men det skal fortsatt være ektefølt julekjærlighet i bunn.

Og vel, Freddy, jeg tror kanskje du tar gullet i år. Sangen traff meg rett i gørra på første lytt og ble der. Jeg vet ikke hva det er med denne merkelige julekreasjonen, men den funker. Jovial tekst, herlig vibb, og overraskende nok, skikkelig julestemning!

Hør låta og bedøm selv 🙂

 

 

Så er spørsmålet: Hva tror du? Er dette en røddig julelåt eller har det rett og slett, på grunn av tidligere nevnte Staysman og det hersens MM-viruset, klikket for frua og meg?

 

Nisselue, ipad og rettetang 🙂

 

/ Det tramper oppå taket

Les også: Jakten på julepynten

* Følg Freddyhjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg