Svar på spørsmål – del 2

God freddan! Finn frem tekoppen og en tørr kjeksbit fra bakerst i skapet så ruller vi på med et nytt knippe med spørsmål og svar:

 

 

Meretheee:
“Kan du beskrive hvordan hverdagen er med en nyfødt? Som ventende førstegangsmamma greier jeg ikke å se for meg hvordan dagene blir etter man er kommet gjem fra sykehuset med den lille. Døgnrytme, ammerutiner, soving, hva slags utstyr trenger man og er kjekt å ha, hva er no no, hva er det beste tipset for disse dagene, osv…”

Å hei sann, snakk om å bite over to big macer i én jafs. Ååh Merete.. det er så mye jeg kunne sagt. Jeg har skrevet ganske mye om dette i boka mi og vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte for å gi deg kortversjonen her på bloggen. Det er så mye jeg kunne sagt og jeg har veldig lyst til å hjelpe deg som best jeg kan, for den første tiden er en kaotisk periode preget av en total mangel på rutiner og veldig mange spørsmål og bekymringer.

Så vettu hva..? Siden det er freddan, snart taco og stemningen er på topp: Send meg en mail på [email protected] så skal jeg sende deg en signert kopi av boka mi, så kan du lese side opp og side ned om alt du trenger å vite om den første tiden 🙂 🙂

High five!


Mallabekk:
“Jeg lurer på hvordan du møtte din søte Umulius og hvordan det ble dere to? :)”

Hah, hele historien rundt da vi to møttes har jeg beskrevet ganske fyldig i boka, men for å gi deg kortversjonen: Vi hadde faktisk begge blogget tidligere og møttes litt tilfeldig via en felles bekjent på facebook og skrev noen kommentarer i en tråd der. Så kom vi etter hvert i prat, så ble det noen lange netter med chatting, så ble det en date og så ble det kjærlighet ved første blikk 🙂

Det var nesten litt kjedelig da vi møttes, for med en gang jeg så henne så visste jeg det. Trengte ikke to minutter på å vurdere det engang, skjønte det egentlig lenge før vi møttes. Så da vi endelig så hverandre for første gang var det nesten et slags antiklimaks for min del, for jeg skjønte det med en gang. Der er hu jeg skal dele resten av livet med og sånn er det. Og sånn ble det 🙂


Bodil Lefstad:
“1: Hva er ditt beste tips til hjemmelagde gaver laget av en plutt på 3ish år?”

Altså, er det bare jeg som er overtrøtt her eller mener du hva en 3-åring kan lage til andre? For i så fall: Julepynt. Vi fikk masse fin julepynt som plutten hadde laget i barnehagen i år og delte ut til flere i slekta. Det så ut til å falle i smak og selv hadde vi et “nydelig” pyntet rømmebeger hengende høyt i treet.


“2: Har dere mye kvalitetstid sammen, hvor det er rom for den gode samtalen mellom barn/forelder?”

Veldig godt spørsmål! Dette har jeg faktisk pratet med en journalist om en gang, for det viser seg at veldig mange ikke prater spesielt mye med barna. Hun viste faktisk til tall som kunne fortelle at det var en korrelasjon mellom grad av utdannelse og mengden tid brukt på å prate med barna. Rar sak. Uansett, ja vi prater faktisk endel med plutten. Gjerne rundt middagsbordet eller når vi leker sammen.

Har aldri brukt noe særlig babystemme egentlig, mest av alt fordi det ikke faller meg naturlig og ser ikke helt hvorfor man skal falle ned på barnas nivå når de jo skal kjempe seg opp mot vårt 😉 Så kort fortalt: Ja, jeg tror i hvert fall det. Vanskelig å vite sammenlignet med andre, men vi prater. Om det er en spesielt god samtale eller ikke vites ei 😛


“3: Hvor tidlig vil det være naturlig for deg som pappa å ta Fersken med på turer som du gjør med Plutt (tenker da overnatting, tog, Oslo etc, ikke trilleturer)?”

Det virker vel naturlig at det ville falle til samme tidspunkt som det gjorde med plutten, altså når jeg føler at hun er klar for det, gjerne rundt 2 1/2 – 3 år.


GroKarin Gifstad:
“1: Hva synes du om utfordringer fra andre pappabloggere? Eller lesere for den saks skyld..”

Kommer litt an på bloggeren og utfordringen 😉 Generelt sett er jeg veldig glad i utfordringer og takker aller helst ja til alt, men etter at jeg har fått samboer og barn har jeg blitt litt flinkere til å takke nei, dersom det er utfordringer som tar veldig lang tid eller potensielt kan koste livet.


“2: Hvordan har vennekretsen endret seg etter du ble pappa?”

Etter at jeg ble pappa har mye av fritiden gått med til å være fattern og etter at vi var over den verste babytiden med plutten flyttet vi oss 15 mil avgårde og det har jo gjort litt for hengetiden med gamlekompiser, men i min vennekrets er det så mange som får barn for tiden at det skjer nok endringer med alle som en. For min del har venner gått et steg ned på prioriteringslisten for en stund nå, så får de heller hoppe opp igjen når tiden blir litt bedre med årene.

Det blir mindre hverdagskameraderi og heller sammenkomster av litt større art. Men gode venner prater man jo med titt og ofte på telefon uansett.

Samtidig har jeg jo også begynt å etablere nye vennskapsbånd på nytt sted og det er gjerne med folk i samme situasjon innen armlengdes avstand, så ser at det kan bli fint på sikt. For man trenger tross alt noen å fiske makrell og spille poker med 🙂


“3: Hva er den største blemmen du har gjort i forhold til svigerfamilien?”

Det må du nesten spørre dem om 😉 Tror jeg har klart meg relativt greit faktisk og jeg har vært såpass heldig å komme til en helt fantastisk svigerfamilie, så kan ikke klage. Om de klager er derimot en helt annen sak 😛


Mari:
“Har du lyst på flere barn?

Vanskelig formulering egentlig. For ja, man har jo lyst på flere barn, men nei jeg tror ikke vi kommer til å få flere barn. Vi tenker vel som så at vi er utrolig heldige og priveligerte som har fått to fantastiske barn og ønsker å vie dem full oppmerksomhet uten at vi må starte på nytt en gang til. Jeg tror vi funker best som tobarnsforeldre, for med tre blir man alltid en i undertall og må i større grad spørre om hjelp fra andre for å få ting til å gå rundt, så jeg tror vi er fornøyd med to. Men på den annen side.. ingen av de vi allerede har var planlagt 😉

Hva slags vogn har du til minsten?”

Litt ymse fra pluttens barnevognpark, men de vi bruker mest for tiden er en Emmaljunga med dypvogn og en Baby Jogger City Elite med ekstra dypvognsdel. Hun er ikke spesielt glad i å ligge i vogn, så det går egentlig ganske lite i vogn 😉


Monebjo:
“Bygger litt videre på en “samtale” vi hadde i kommentarfeltet for lenge siden, og spør herved om du har noen gode Kairosoft-spill å anbefale, som jeg kanskje ikke har prøvd enda? Og selvsagt, hva er din favoritt blant alle disse geniale spillene? ;)”

Vet du hva, siden sist vi preiket har jeg faktisk sluttet med mobilspill for en periode. Det ble så altfor mye og gikk plutselig med ganske mye tid, så tok meg en pause fra nyttår og det har faktisk vart frem til nå.

Men Venture Towns er kanskje favoritten. Har kjørt gjennom den flere ganger. Og Game Dev selvfølgelig. Og Mall story! Hvis du vil prøve noe helt annet, gå for Slingshot racing. Det er helt rått og totalt avhengighetsskapende. Godspeed!

 

Maria:
Hvor tjenestegjorde du? Er selv jente i forsvaret idag og lurte på hvordan det var med jenter i troppen da du var inne til førstegangstjenste?”

Jeg tok syltappetappen på Værnes (luftforsvaret) og gikk deretter videre som Vakt- og sikringssoldat på Ørlandet Hovedflyplass.

I troppen vår var det flere jenter typ 1 av 10 og det var vel ikke så mye forskjell på de og oss andre, annet enn at de tjente marginalt bedre da 😉 Jentene fra troppen min har fortsatt på den karrierestigen som jeg har forstått, blitt politifolk og det er ikke måte på. Så all honnør til dem. De måtte også komme seg gjennom en hverdag omringet av pågående 18-åringer, så de må ha hatt det langt tøffere enn oss gutta 😉

 

Line:
“Mulig jeg har misforstått et innlegg for en stund tilbake men sover ikke du og fruen sammen? Eller var dette bare på starten etter at nr 2 ble født? Hva jobber du med nå?”

Hah, nei du har ikke misforstått. Vi sov ikke sammen en periode da plutten var ung, rett og slett fordi det var bedre at jeg sov alene og kunne dra uthvilt på jobb og heller ta over skiftet når jeg kom tilbake. Deretter sov vi hver for oss en periode fordi jeg sover ekstremt urolig, går i søvne, løper inn i klesskapet i søvne, løper etter innbilte innbruddstyver etc. Men sånn til vanlig sover vi sammen ja.

Bare ikke akkurat nå mens frua ammer, for da sover hu og lillesnupp sammen og kan amme og kose seg i fred, uten at jeg våkner hver gang lillesnupp våkner og tror det er noen som bryter seg inn i huset. Frua får så hjerteproblemer av sånt 😉

 

Christin:
“Oppdaget for ikke så lenge siden at du har jo skrevet en bok! Måtte le høyt da du skrev om at du i villrede om natten trodde fruen var babyen og prøvde å løfte på henne 🙂 Haha. Du skriver så bra! Kommer det flere bøker?”

Hehe, takk for det. Det verste med den episoden er at den faktisk er helt sann. Har gjort ganske mye rart i søvne oppigjennom, blant annet tatt på meg et håndkle som kappe og troppet opp på soverommet til en kamerat for å skru av en tikkende bombe. Har også vært på vei ut vinduet i 2 meter snø og 20 minusgrader en gang. Så frua har egentlig sluppet ganske billig unna 😉

Har veldig lyst til å skrive flere bøker, men akkurat nå har jeg egentlig nok med å sjonglere blogger, babyer og det lille som blir igjen av fritid. Kunne gjerne tenkt meg å skrive flere bøker, enten av samme typen eller innen en helt annen sjanger. Krim med ironisk distanse for eksempel, det kunne blitt bra.

Mie:
“1: Har fått med meg at plutten heter gustav, men hva er navnet til fersken?”

Nora.


“2: Hva er pluttens favorittmiddag?”

Sushi, uten tvil 🙂


“3: Hva er dine tanker rundt det å melde barna på arrangert aktivitet som fotball, turn osv., hvor gamle bør de være, skal de selv velge hva de begynner på o.l.?”

Hmm, det vet jeg vel ikke så mye om før jeg kommer dit selv. Vi gleder oss veldig til plutten skal begynne på allidrett om ikke så altfor lenge, men i utgangspunktet tenker jeg at jeg ønsker å melde de på så mye som bare mulig, så lenge de ønsker det selv. Eller håndball skal de spille enten de vil eller ikke 😉

Selv gikk jeg på turn lenge før jeg fikk velge selv, men sluttet på dagen da jeg innså hva for slags galskap det er å fly rundt i en stram trikot med en kropp som min, haha! (var kanskje 5-6 år da).

Maja:
“Du skrev et innlegg om dåp vs. navnefest. Hva valgte dere for Gustav? :)”

Vi gikk for dåp. Under tvil. Derfor velger vi det samme for Nora, slik at det blir likt for begge. Synes det er et røddig valg, så får de selv bestemme hvilken vei de ønsker å gå senere.


Anonym:
“Siden du sier du var “barnehater” før du fikk barn selv, var Gustav planlagt og hvordan reagerte du hvis ikke?”

Niet. Ingen av barna var planlagt faktisk. Med førstemann reagerte jeg med sjokk og vantro, men med fersken ble jeg egentlig bare glad, for da var jeg klar for nummer 2 selv om frua ikke var helt klar enda 😉 Men du, dette har jeg skrevet mer utfyllende om tidligere, hvis du ønsker å lese mer om det 🙂

Les “Uplanlagte barn er vår tids bastarder”

 

Åååålreit, det for holde for i kveld, godtfolk.

Nå sitter jeg meg macen i fanget mens frua ser gamle repriser av Sofa og ler seg halvt i hjel og det ønsker jeg å værra med på. Så da logger vi av for i kveld og så sees vi igjen i morgen for flere spørsmål om mer moro.


 

/ God freddan!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg