Luke 13 – Luciamorgen

Bak luke 13 finner vi det offisielle startskuddet for årets julefeiring: Luciadagen! Og her i familien feirer vi denne dagen på samme, koselig måte hvert eneste år.

Det er noe fantastisk over Luciadagen. Å våkne opp og kjenne lukten av kakao og lussekatter. Tasse ned i stua, finne sofakroken, senke tennene ned i en lussekatt og se på “Luciamorgon” på svensk tv. Da er det jul!

 

Kakao og lussekatter i pysjen – akkurat sånn det skal være

 

Dette er en av julens koseligste tradisjoner som jeg husker fra min egen barndom og dette har jeg så absolutt tenkt å videreføre til mine egne barn.

Denne litt uvanlige tradisjonen kan skyldes at vår familie delvis er av svensk herkomst, (svensk mormor, selv er jeg kvart svensk) og hvert år ser vi blant annet på Luciamorgon på svensk tv kl. 07.00, spiser lussekatter og drikker kakao. Tjena Sverige! Finnes det egentlig noen bedre måte å starte dagen på? Neppe.

 

Mysigt

Plutten dissekerer lussekattene i jakt på skjulte rosiner.

Rimelig fornøyd med å få starte dagen med lussekatter og kakao.

 

Dette svenske blodet har for øvrig også gjort inntog på selveste julaften, ved at vi hvert år spiser svensk juleskinke og ser på den fantastiske tegnefilmen “Karl-Bertil Jonssons jul” som jeg snakket om i går i innlegget: Topp 5 julefilmer. Karl-Bertils jul trumfer for øvrig Sølvguttene som synger julen inn og det sier litt.

Men nå er lussekattene fortært, koret har sunget ferdig og årets solist har briljert med svenneprøven “O helga natt”. Og med det kan julen endelig starte! 🙂

 

/ 11 dager igjen til jul

* Følg Julekalenderen på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg