Hva er viktigst i barnehagen?

Barna våre tilbringer store deler av uka i barnehagen, men hva er egentlig det viktigste ved en barnehage?

Det ble jeg spurt om av journalist Kristin Grue Langset fra Aftenposten i helgen. Hva er viktigst for deg og ditt barn når det gjelder barnehagen?

Det er selvfølgelig mange ting ved en barnehage som er viktig, så å trekke ut kun ett element virker vanskelig. Før plutten begynte i barnehagen hadde jeg nok ikke klart å produsere et vettugt svar på spørsmålet, men med bare få ukers erfaring kom svaret lekende lett.

 

 

Tillat meg å sitere meg selv:

– “Det aller viktigste for meg er de ansatte i barnehagen. De vil ha en stor påvirkning på mitt barns liv både nå og i fremtiden, og derfor er jeg veldig opptatt av deres væremåte, humør og kompetanse. Det er først etter at min egen sønn har begynt i barnehagen at jeg virkelig har innsett hvor stor del av livet hans de utgjør og hvilken makt de faktisk besitter. Det er en særdeles viktig oppgave og et stort ansvar som hviler på deres skuldre, så de ansatte i barnehager har min fulle respekt for jobben de gjør”.

Det er selvfølgelig andre ting som også er viktig også og det har blant annet medblogger Jona Runarsdottir (aka Mammalivet) uttalt seg om. Les hele saken her: Aftenposten.no – Dette er viktigst i barnehagen.


(FOTO: Carl Martin Nordby)


Så er spørsmålet: Hva mener DU er det viktigste i barnehagen? Enig med undertegnede eller er det noe helt essensielt jeg har glemt å tenke på?

Les også
Pappablogger inntar barnehageSlik gikk det da jeg prøvde seg som barnehageansatte for en dag! 😉

* Følg Pappahjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Går siste året på førskolelærerutdanning, og kan kanskje svare på vegne av en som ikke har egne barn i barnehage, men som kun har vært der som “en annen voksen.” Barns trivsel er noe av det jeg mener er viktigst, og at de ikke skal bli påvirket av, og helst ikke legge merke til, hvis det er uenighet eller problemer blandt de ansatte. Også at de ikke skal føle at de kommer til en instutisjon, hvor alt de skal gjøre alt er bestemt, men at de opplever at de har rett til medvirkning, og få mulighet til å påvirke sin egen barnehagehverdag. Så er det også veldig viktig med godt forhold til foreldrene, som tross alt leverer fra seg det viktigste de har, og da vil man gjerne bevise at man kan godt vare på det 🙂
      Så er jeg også helt enig med deg, Peter! De ansatte er reltivt viktige for at en barnehage skal fungere 🙂 Gleder meg masse til å se hvilke andre svar du får inn her!

    2. Jeg er enig med deg at de ansatte er viktige. Det viktigste for men er at sønnen min føler seg trygg og får venner 🙂

    3. Leste artikkelen og syntes det er rart helse ikke er tatt med som et alternativ engang.
      At helsa til barnet mitt er ivaretatt er øverst på min liste.
      Men helse mener jeg , kan de tilstrekkelig førstehjelp ? Kan de se etter symptomer som følge av stygge fall. Det er ikke sjeldent jeg leser om foreldre som har hentet sløve barn som forteller at de har falt og slått hodet, uten at ansatte har nevnt noe om dette i hentesituasjon. Kan de nok om allergi og astma ? Kan de lese symptomer ? Dette er utrolig viktig, og forsvinner i læring og kunnskap som også er viktig. Men er det en ting jeg har lært gjennom mine snart 4 år som mamma til et barn med litt utfordringer så er det har det ikke er selvsagt at helsa blir ivaretatt av alle.

    4. Helt enig med deg! De ansatte! I barnehagen til min sønn er det engasjerte og dedikerte ansatte.. Å se at andre mennesker virkelig ønsker å bli kjent med han som person på godt og vondt er utrolig godt. Han gir klem når vi drar hjem og forteller små historier som bekrefter det de ansatte forteller om ved henting.
      Min trygghet er i omsorgen de viser min sønn og hans behov.
      Noen mennesker får seg “bare en jobb”, andre gir av seg selv hver dag og bidrar til at barna ønsker å lære, utvikle og å stole på seg selv og omgivelsene.. Veldig takknemlig for at de finnes!

    5. Eg synst helt klart at få barn pr ansatte voksne er det viktigste i en barnehage. Det vil sei at det er tilstrekkelig med voksne på en avdeling. Både for at alle barna skal bli sett og hørt og at dei voksne slepper å stresse fra barn til barn. Eg har fire barn fra 7 mnd og til 6 år, og min erfaring med barnehager sålangt viser at her på Vestlandet som eg bur er vi ikkje bortskjemte med barnehager som har mange nok voksne. På en avdeling med 18 småbarn er det 4 voksne, og de skal også avvikle pauser etc så mesteparten av tiden er dei 3. I tillegg blir det brukt mange forskjellige vikarer ved sjukdom, istedenfor å ha nokre faste. Eg tenker at sjukefråværet kanskje går ned dersom bemanninga er større…. Og er det nok voksne tilstades så veit eg at mine og andres barn blir sett, ikkje kun ved gråt eller krangel, men virkelig blir sett slik som et barn fortjener….

    6. Tror egentlig jeg har mange førsteplasser med tanke på hva jeg synes er viktigst. Så da tar jeg det første jeg kom på; at barnet mitt blir “sett”, både av voksne og andre barn. At h*n ikke blir lagt merke til, blir oversett, ikke hørt eller ikke får venner er min skrekk.

    7. At mitt barn blir møtt hver dag med åpne armer, blir ivaretatt, sett og respektert for den barnet er. At de ansatte er med å fanger mitt barns drømmer og får mitt barn til å føle seg like verdifull som alle rundt seg.
      Så ja, de ansattes engasjement, tilstedeværelse, kompetanse og BARNESYN er det viktigste!
      Ja takk til voksne som ser barnet!

    8. Det viktigste er at de ikke er skyld i at barn dør. Det er kort tid siden det var en dødsulykke og denne uken leste j om en treåring som var borte noen timer.
      Greit med pedagogiske modeller osv, men de skal ha øyne både forann og i nakken og alltid vite hvor barna er, rundt hele barnehagens areal.

    9. Henriette: Kjenner godt på det at jeg ønsker at barnet mitt skal bli sett. Ved å bla gjennom kommentarene i denne saken er det lett å se hvor utrolig mye ansvar som hviler på de ansattes skuldre og hvor mye den jobben faktisk omfatter. De må nesten være perfekte på alle felt stakkar. Burde vært millionlønninger for sånt 🙂

    10. Linn: Kjenner at jeg ikke kunne vært noe særlig mer enig. Tanken om at han labber rundt uten venner og ikke blir “sett” av verken voksne eller barn.. 🙁 Da er det godt å vite at barna er i en barnehage der de ansatte virkelig bryr seg om barna og jobber med hjertet 🙂

    11. For mitt barn mener jeg det viktigste er at de voksne lager et godt miljø, slik at hun trives og får venner.
      Mette; “..ikke er skyld i at barn dør?” Noe så forferdelig ønsker jeg selvfølgelig ikke, men er det virkelig det som står fremst hos deg? Kanskje like greit å holde barnet ditt hjemme innenfor husets fire trygge vegger?

    12. Line: 18 små barn på 4 voksne??? Tuller du? Har jobbet i flere barnehager og har små barn selv, og jeg har forstått det slik at det der er forbudt. Vi fikk sjefen til å hjelpe oss om vi var færre enn 3 på en avdeling med 9 små barn. (Typ, om noen hadde forsovet seg osv.) Det var aldri aktuelt og ha lavere bemanning. 18 store barn på 4 voksne stiller seg dog annerledes. Det er greit og som ansatt klarer man helt fint og ta godt vare på de barna.
      De ansatte er det viktigste. At de har den rette kompetansen og at jeg ser at ungen min er knyttet til dem og at de er glad i ham. Da føler jeg meg trygg på å dele det kjæreste jeg har med dem.

    13. Jeg jobber som assistent i barnehage, men har ingen egne barn. Det er godt å se at du se hvor viktige vi ansatte i barnehagen er. Vi spurte en gang foreldrene hva de synes var viktigst i barnehagen, omtrent alle svarte at det viktigste var at barna var mye ute…
      Jeg er mer enig med deg. De ansatte i barnehagen er absolutt det viktigste. Trygge, stabile, kjærlige og omtenksomme voksne med god kompentanse og vilje til å lære med og av barna.

    14. Elisabeth: Oh yes, de ansatte er bærebjelken, nøkkelsteinen bak alt. Uten dem hjelper det fint lite om barna får være mye ute 😉

      Jeg er også kjempeglad for at pjokken har kommet seg i en barnehage der de får lov til å leke i trærne og utfolde seg litt, for jeg har hørt at mange steder skjærer man heller ned trær for å unngå ulykker. Nå vet jeg ikke om det stemmer da, men det stiller jo uansett større krav til de ansatte om man tar med barna på turer og lar dem få mer frihet. Bare nok en grunn til at kompetente ansatte som lever for jobben er gull verdt 🙂

      Nei, spør du meg burde alle pengene som skulle gått med til å arrangere OL gått til en skikkelig feit engangsbonus til alle ansatte i barnehager, eldrehjem, skoler etc. Skamløst dårlig betalt for så avgjørende viktige jobber.

    15. Hei. Ang noe helt annet hvis jeg får lov:-)
      Mulig jeg ikke har fulgt så godt med altså, men hvem vant de signerte bøkene?
      Må bare si at du har en morsom skrive-stil. Leser bloggen titt og ofte:-))

    16. Flott blogg!!
      Jeg mener absolutt at personalet er det viktigeste i barnehagen.
      Viktig med mange nok voksne, og voksne med god kompetanse.
      Har aldri hørt at det er 18 små barn på 4 voksne, der jeg jobber er det 4 voksne på 12 barn under 3 år. Da er det 3 barn pr voksen.
      Klart det er viktig at de voksne har god kompetanse på mange områder også førstehjelp, har selv opplevd at vi har tilkalt ambulanse der vi er i tvil om det kan være alvorlige skader(har heldigvis ikke vært noe alvorlig). Og gir alltid beskjed dersom barnet har falt å slått seg. Barnehagene skal ha rutiner for kursing av personalet når det gjeld førstehjelp.
      Viktig at barna får utfordringer, samtidig er sikkerhet viktig.
      Må si at å jobbe i barnehagen er en krevende jobb på mange plan, men utrolig givende. Hærlig når barna kommer springene mot deg og vil sitte på fang eller ha en klem.

    17. Kompetente voksne som er rause, viser god omsorg og som legger til rette for lek og vennskap 😃 se alle barna og deres behov 😃 og selvfølgelig voksne som er tilstede, har kunnskap om barn og som kan sikre eg god og trygg hverdag for barna!
      Og sikkert mye jeg har glemt, det er mye å gjøre og være som voksen i bhg 😃

    18. Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling, og uten et personale som har et godt håndlag med barn, som KAN og SER og HØRER selv de som ikke kan snakke, så forsvinner kvaliteten. En kan putte så mange fagområder en vil inn i en ukeplan eller månedsplan, men om personalet ikke er tilstede der og da, i øyeblikket, og heller jager avgårde for å rekke å gjøre unna alle planer, så forsvinner kvaliteten. Å ha tid, å ha et fang med plass til mange, å kunne kose, stole på, snakke med – det er viktig. Sosial kompetanse er også viktig, det å fungere sammen med andre mennesker, både som barn og senere som voksen. Dette arbeides det med hver dag, selv om vi kanskje ikke roper det ut. Vi lærer å dele, vente på tur, hjelpe hverandre, vi spør og svarer og bruker språket aktivt. Å være barnets venn, det er min oppgave. Og jeg gleder meg over å få gå på jobb og bli møtt av så mange smil og klemmer når jeg setter meg ned på gulvet og blir invitert med i lek.

    19. Til Cathrine som er opptatt av helse:
      Vi som jobber i barnehage er pålagt å ha førstehjelpskurs hvert 2. år, så kunnskap har vi nok. Hvordan vi forholder oss til en krisesituasjon, er derimot ikke på likt nivå som om det var sykehuspersonell tilstede. De fleste håper jeg praktiserer regelen at man ringer om man er usikker, og lar foreldrene ta et valg om å komme eller se det an. Er det krise, så handler en deretter – og alle barnehager skal ha en handlingsplan for hvordan håndtere ulike situasjoner. Du kan helt sikker be styrer om å få lese både HMS-perm og rutinehåndbok, og forklare at du er opptatt av at personalet skal være godt nok kurset. Vi ønsker trygge foreldre som har tillit til oss. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg