Tanker om offentlig amming

Jeg har alltid synes offentlig amming er både rart, litt ekkelt og unødvendig. Slenge ut puppen midt blant folk og la et lite barn slafse til seg melk som spruter i øst og vest? Nei takk.

 

Jeg er muligens litt var når jeg selv er på kafé for å nyte en liten skorpe med brunost, men jeg kommer liksom ikke over tanken på at jeg kan få morsmelk i kaffen. Er det ikke mulig å stikke inn på toalettet eller i hvert fall gjøre et halvhjertet forsøk på å dekke til ammingen da? Jeg vet at det er en kvinnekamp gående og alt det der, men er det mulig å ta littegrann hensyn til folk som prøver å nyte en scones i fred?

Og det er jo ikke akkurat som at en ammepupp er en yppig liten sak man kan gledes over å titte på heller. Det er ikke den type pupp man ser på voksenfilmer for å si det mildt. Å se melk piple ut av to slappe striesekker fulle av blodårer med et barn hengende fast i enden gir ikke annet enn dårlig appetit.

Jeg synes i det hele tatt det er ganske egoistisk å bare skulle brette seg ut på den måten og bare trumfe gjennom at alle automatisk må godta det. Betyr det at jeg kan kle meg naken og lufte kastanjettene hvis jeg mener det er viktig for meg og min helse? No sir.

 

 

Men så blir man far da…

Det er rart hvor mye mange av mine holdninger har endret seg etter at pjokken kom til verden. Ikke bare hva gjelder tanker om barneskrik og bæsjebleier, men også synet på offentlig amming. Amming er intet mindre enn et fantastisk privilegium og en av naturens mange undre. Bare tanken på at kvinnekroppen finner ut at den plutselig skal gå i gang med å produsere ekstremt næringsrik melk til det lille barnet i magen er helt ufattelig fascinerende.

Amming føyer seg egentlig fint inn i rekken over helt vanvittig fascinerende ting rundt kvinnekroppen. Og jeg tror kanskje det er en av tingene jeg har fått øynene opp for fra første gang jeg fikk vite at jeg skulle bli far. Alle de utrolige tingene som ikke blir noe mindre utrolige om man får den “kjedelige” skoleforklaringen på hvordan alt henger sammen.

Hvordan en sædcelle og en eggcelle kan skape liv, hvordan disse cellene kan vokse inni magen på en kvinne og bli til et helt vanlig menneske på bare 9 måneder, hvordan kvinnekroppen endrer seg for å klargjøre fødselen, hvordan melkeproduksjonen settes i gang mens kroppen forbereder seg på at den lille småtten skal dukke opp og så videre.

Som man finner jeg kanskje dette desto mer fascinerende siden min kropp ikke selv er i stand til å gjøre noen av de tingene. Det hjelper ikke om jeg blir tvangsfôret 17 liter kremfløte om dagen, jeg vil aldri kunne produsere melk på den måten. Ei heller bære frem et barn i magen. Ikke at jeg har lyst til det altså, jeg bare lar meg fascinere av det. Man tenker ofte at menn og kvinner er like, i hvert fall i disse likestillingstider, men anatomien vil aldri bli den samme.

 

 

Jeg vil gå så langt som å si at kvinnekroppen er minst like fascinerende som verdensrommet og DET sier litt. For verdensrommet er tilsynelatende uendelig. Slik vi kjenner det pr i dag er universet 46 milliarder lysår på langs og det finnes teorier på om universet faktisk er uendelig, gjentakende, ekspanderende eller om det finnes et uendelig antall universer som eksisterer parallelt i egne universer. Og da har man fortsatt ikke svart på hvorfor noe (les: tid, sted og rom) eksisterer i det hele tatt eller hvordan alt oppsto. Smatt på den du.

 

 

OBS! Dagens anbefaling: Hvis du virkelig vil fortape deg i tanken på universets størrelse, sjekk ut denne linken som viser en skalerbar modell fra det minste målbare lengde til størrelsen på universet. Jeg kan love deg at du kommer til å være ør og svimmel etterpå. Sjekk ut: Scale of the universe 🙂

 


…og alt dette skal jeg sette en stopper for bare fordi jeg er litt var når jeg spiser skoleboller? Neppe.

/ Ja til melk fra frittgående pupper


Les også:
100 % nesten lykkelig gravid (Mammahjerte)

* Følg Pappahjerte på Facebook *

61 kommentarer
    1. Veldig enig med ditt nye “jeg”! 🙂
      Det er mer enn tolv år siden jeg slutta å amme, jeg var vel i den “generasjonen” som først tok den helt ut, for å si det sånn. Men når et spedbarn er sultent, da er det sultent NÅ! Da kan ikke jeg be andre om å sette bort skolebrødet og kaffen sin eller sette seg på do og spise av hensyn til junior som trenger melkeskvetten sin…

    2. Ja til offentlig amming!
      Men det er lov til å dekke seg litt til 😉 Jeg liker det nederste bildet bedre enn det øverste, for som du skriver; en pupp som brukes til amming er ofte stor. Mine var nesten dobbelt så store som babyens hode, og dermed noe voldsomt å “servere” andre… 😛
      Men absolutt JA til offentlig amming! 😀

    3. Ler litt inni meg av alle dine geniale innlegg. Liker din nye tankemåte! Amming er genialt. Min sønn er flaskegutt fordi han ble født for tidlig, og ingenting var “klart”. Flasker skal vaskes og kokes og styr og rør! Blir aldri fort nok klart. Vann skal kokes opp, og kjøles ned til riktig temp. Ja til frittgående pupper! Haha 😀

    4. Liker at du er tøff nok til å skifte mening. (Mange fler burde gjort det i ulike sammenhenger…) Ikke minst liker jeg din nye
      mening. 🙂
      Hurra for noe så lettvint som amming! Folk trenger da ikke være så høytidelige…Flirer..frittgående pupper.. :-)) hehehe, ja…

    5. Jeg ammet offentlig på et storsenter. Baby var hysterisk, og det var ikke tid til å finne noe do som var ledig iallefall. Forbi meg gikk det to damer rundt 40/50 årene, de ser på meg og peker, så sier de. “Se på hun da, noe så frekt”. Fælt at amming har blitt mer en pervers ting enn noe som er fullstendig naturlig. #JA TIL OFFENTLIG AMMING

    6. Jeg skammer meg ved å si at jeg VAR en av de jentene som sa “æsj!” og “så ekkelt! Kan hun ikke bare gå ett sted der det ikke er noen!” til ammende kvinner. Nå som jeg har barn selv, finnes det ikke noe mer naturlig enn å amme når barnet er sulten. Det er vakkert, det er naturlig og ikke minst DET ER BESTE ENN AT BARNET HYLSKRIKER!! Sier som de over her: JA TIL OFFENTLIG AMMING , og avseksualiser det! Bryst er kun til for å mette små mager!!

    7. Godt å se at du har endret mening 😉 Skrev et innlegg om dette etter at jeg observerte en ungjente bli jaget på do for å amme. (Jeg hadde ikke lagt merke til at det var det hun drev med, så hun var i alle fall meget diskré.)Amming har vi holdt på med siden tidenes morgen, og jeg tviler på at huleboerkvinnene gikk og gjemte seg i en busk når barna skulle ha mat! Du kan lese mer her om den saken om du ønsker 😉 (Ikke snikreklame for egen blogg altså, helt sant 😛 ) http://steinihavet.familieprat.no/2014/02/02/du-skal-ikke-amme-offentlig/

    8. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg digger deg Pappahjerte. 17 L kremfløte hadde nok ikke fått deg til å produsere melk, men du hadde nok uansett angret på forsøket idet du entrer tredemølla. Uansett da. Jeg skjønner poenget ditt, og jeg er ikke imot offentlig amming i det hele tatt, men man kan prøve å gjøre noe nøytralt. Samme som de som går toppløst på stranden. Fint for de, og fint for alle som digger pupper. Men så var det meg da, som er en av de som selv har pupper som egentlig ikke trenger å se andres, og når jeg fredelig og rolig la meg på solsengen først, så kommer en toppløs dame og la seg like rolig og fredelig som meg i solsengen ved siden av. No biggie. For henne. Men jeg vil strengt talt ligge ved siden av en MED bikinitoppen på. Så poenget mitt her, var egentlig den første delen av innlegget du skrev. Men jeg er ikke i mot verken offentlig amming, eller toppløshet, men faktum er at jeg må enten bytte solseng eller kafè. Livet altså 🙂 Men jeg gleder meg til bebisen deres kommer, jeg heier på GIRLPOWER!

    9. Ja til offentlig amming! Det er viktig å huske på hvorfor kvinner har bryster i utgangspunktet – nettopp fordi vi skal amme våre barn! Herlig innlegg 🙂 Ha en fin kveld videre!

    10. Jeg er enig med Ja til offentlig amming. Har selv 2 barn som jeg har ammet. Hvis jeg var ute og babyen var sulten så måtte puppen ut. Men, jeg syns ikke selv at det var veldig behagelig å være fritt synlig for gud og enhvermann, så jeg dekket meg gjerne til litt eller prøvde å se tte meg slik at ikke alle så meg. Men det var for min egen del og hva jeg var komfortabel med. Mødre må få gjøre det de syns er greit og komfortabelt mener jeg, uten at noen skal dømmes av den grunn.. :).

    11. Må nu flire litt, for du skriv så utrulig bra 😂 å æ støtte fullt å helt offentlig amming. At en mor skal være nødt å gå på ett toalett for å amme sitt barn er helt grusomt spør du meg!! Hvorfor skal ett nydelig uskyldig og rent lite barn spise på do?? Ville noen voksne gjort det??ikke jeg iallefall-det er ikke det doen er til for. Tåler man ikke å se en pupp kan vel den som ikke tåler det spise på do😉 Nei jeg er så enig med deg – “Ja til frittgående pupper” 😊

    12. Veldig bra skrevet!
      Ja til offentlig amming! Jeg synes rett og slett litt synd på de som ser på det som et problem at noen sitter og ammer i nærheten av de.. er de virkelig så “barnslige” og “ømfintlige”, og har de ikke større problem i livet sitt enn at de ikke tåler å se pupp, så synes jeg DE kan holde seg hjemme! Ikke mammaer som har lyst til å være ute blant folk de også! Kan ikke gjemme seg borte hjemme alle de månedene de må amme, eller gå på toalett eller ammerom (som de fleste steder ikke har engang)!
      Nei, jeg mener de med det synet at de ikke tåler at noen ammer offentlig er trangsynt, har sannsynligvis ikke barn selv og har feil syn på kropp og hva som er naturlig og ikke. Kropp er jo naturlig, og hvertfall at et lite spedbarn skal kunne få maten sin når den trenger det! Synes ikke det burde vært en debatt en gang..

    13. Jeg har ikke barn så disse morsfølelsene har jeg ikke fått enda, men jeg var servitør og jeg er en av dem som da har opplevd helt ok amming og nokså “in youre face” amming.
      Jeg har sett alt fra spedbarn til 5 åringer ammet offentlig, bleieskift på bordene midt i restauranten og pupper så lange at jeg måtte ta en kjapp prat med mine egne i et kanskje nytteløst håp om at de skulle holde seg der de er.
      Jeg har aldri sagt et ord (utenom bleieskift på bordet, det er faktisk ikke lov!) men jeg (i min mest sannsynlig feil mening og syn på kropp) mener at det går an å dekke seg litt til. Trenger ikke ta på poncho eller pakke opp et telt men jeg syntes det var fint når enkelte satte seg litt mot siden eller hadde et lite skjerf som ikke gjorde annet en å skjerme litt.
      Ute i offentligheten finnes det ofte 14 år gamle gutter, der er en pupp en pupp og jeg har måtte snakke til disse om oppførsel rundt pupper, en rimelig tøff samtale for min egen pinlighetsgrense.
      Jeg har fått klager fra folk som syntes det var litt ulekkert med damen som ammet sitt nokså store barn, da denne ungen gikk og hentet puppen selv etter å ha lekt på gulvet.
      Altså amming, det må man gjøre. Alle må få mat og ikke mist små barn, men går det ikke an å tenke at ikke alle er komfortable med de samme tingene og der det er mulig kan man ta hensyn til at et lite skjerf eller å bare snu 20 cm på stolen kan bringe fred hos begge parter?

    14. Jeg har ikke noe til overs for at damer ammer barnet sitt på restauranter, cafeer etc. Men siden jeg er klar over at jeg er i mindretall når det gjelder dette, så skjønner jeg jo at det er MITT problem. Det løser jeg ved å forlate lokalet. Av en eller annen grunn så har jeg flere ganger fått kritikk for å gjøre dette. Spesielt hvis den som ammer er i samme selskap som meg. DET synes jeg er litt pussig.

    15. Du hold på å få en skjennepreken etter første delen av innlegget ditt😜 men så leste jeg resten 👍😋 jeg er 3barns mor å har ammet(er) 2/3 å noe mer naturlig å lettvint skal man lete lenge etter 🙂 det styre med å koke å styre med di flaskene er noe real dritt😖 det er så lett å amme en har altid med seg maten å den lille bryr seg ikke om hvor vi er 😉 jeg dekker til det jeg kan med et pledd for offentligheten skyld å for min de😊å noen måtte prøve seg med å fortelle meg at jeg skulle gå på do for å gi mitt barn mat😠da hadde det mennesket fått ettertrykkelig beskjed om å selv ta med seg bolla å kaffen sin å gå å sette seg å spise på noe så uhygenisk som et offentlig toalett! For all del ja til amming offentlig 😋

    16. alvorlig???
      Jeg er ikke mor, og vet ikke om jeg i det heltatt vil bli det. Alvorlig, hvor dumme kan noen være? Forlange at ett lite spedbarn skal måtte spise på toalettet? Må nesten le litt også. Jeg trodde det var ganske åpenbart at spedbarn helst ikke skal utsettes for å bli syk.
      Hvor mange bakterier finnes det på ett toalett? Og hvor mange av dem er både avføringsbakterier og faktisk dødelige bakterier for så små barn?
      Jo det finnes så mange at jeg ikke engang vil tenke på det i ett sekund til… Og dette mener enkelte tullinger at er ett passende matfat?
      Da kan de pokker meg gå der selv og ete. Heller det enn å utsette barnet for noe slikt.
      For all del så er jeg enig at man ikke MÅ, slenge ut jurene osv, man kan skjule seg litt med ett enkelt sjal eller noe (spørs situasjon og sted osv) Også kan man la vær å amme ett barn som er kommet litt opp i alder som 5 års alderen, slik som “Servitøren” forteller om lengre oppe. En 5 år gammel gutt burde ikke være like desperat og hysterisk etter mat som et spedbarn. (Og jaaaa det kan jeg bekrefte, de små søte nurkene er ikke så herlige, små, søte nurk lengre når de ikke får maten når de vil)
      Så ja vis hensyn, vær litt diskre, men den som har problemet kan selv gå ett annet sted…
      JA til offentlig amming!!! NEI til toalett amming!!!

    17. En “gammel” eier av en mammapupps historie,,,,,
      For 20 år sia kom nr.1,den eldste til verden, livet ble snudd opp ned,fra å vifte rundt med struttepupp ble det megapupp og febrilsk leiting etter doer,store potteplantebusker og snu seg rundt i ett hjørne for at poden skulle ha mat,her skulle puppen skjules..Ingen måtte se Le Mega Pupp,det var jo en skam å vise puppen uansett om den melka eller ikke.
      Nr.2 kom til verden,litt mindre panikk,men fremdeles bakerst i lokalet,litt doing og sjal rundt.
      Nr.3 Nedgradert til sjal,små unger blir sultne NÅ,og da må puppen frem..Blei kasta ut av bussen en gang,ja dere leste rett,satt bakerst men blei heven ut pga puppevifting,unge eller ikke,blotting brølte fyren mens barnevogn og pupp havna ut,nedgradert til bussholdeplass og neste buss,,håper han kjørte seg fast vinterstid og blei stående,,,..
      Nr.4 Blikket: Det der :: ok her sitter jeg med en sulten unge som har ekstrem matlyst,sier du noe får du melk i kaffen enten du vil eller ikke, ja og nesten tau rundt de andre 3 som selvølgelig ser sitt,,åjamammaogbabyensnitt virømmerjuhuuuu 😉
      Nr.5 Ok hvem vil se på en sliten mammapupp,,haaalloooo løsthengende pupp ute i misjon “berg babyen NÅ” Håper de andre sitter stille så ikke hele kafeen ser pupp i fritt svev bak jakka….
      Nr.6 Etter 5 unger var puppens eier blitt litt sånn,,ikke søren om jeg sitter som ei bjelleku fra Telemark med sølvkuler i øra og glor på en dovegg eller studerer potteplantens vekst og liv på nært hold,mens det slafses av full lyst med påfølgende bæsjelukt fra poden :0,, en pupp på jobb er en pupp på jobb ! Ut med puppen,dog diskre,snu seg litt bort og bare gi beng til ungen var mett…. Nå har tiraden seg slik at poden var liten og puppen megagiga så da blei “kortvarig” amming med sånn “rett på puppen og spis” pga puppens størrelse, melka var der jo i litervis så løsninga blei pumping,,og ett svare styr,,,, som å måtte tussle inn på do og pumpe ut en skvett i det stille,nesten stille i allefall,ei pumpe bråker,så det blei litt sånn rare blikk til folk så flaska og pumpa,etter slarfse kadunka svupp svupp lyder på do,, for så å legge poden til som faktisk nå fikk tak i puppen og godsakene, etter hvert blei detta også slitsomt,så det blei pumpe opp hjemme og ta med ut.Nærmest tape ammeinnlegg og alt sånn og xtra skjorte i veska. Medbragt niste til oppvarming med andre ord. Så lurer jeg da,,hvorfor er det greit med voksenfilm pupp, og ikke greit med en pupp som “jobber livets sak” lissom, når man ammer kommer man lissom ikke brasende inn,slenger pupp og unge på bordet så kaffe og wienerbrød skvetter vegg i mellom og gauker -var det her det var mjælk i kaffen eller??-(Noen hadde sikkert likt det også men:,,,Nei la mødre få amme ungene,”vi”mødre kan snu oss littegranne bort fra hele forsamlinga,eller så kan folk snu seg vekk eller i verste fall gå hvis en pupp som er med og holder liv laga er så innmari plagsom. Men hva er verst,dagsrevyen med drap som vises eller mammapuppen? Min stemme går til mammapuppen. Hurra og ja til fritthengende pupper og nei til dovegger og studering av store potteplanters liv og vekst 🙂

    18. Du er herlig!!! Ble nesten litt betatt! *Ler* Hilsen gravid dame som håper på å kunne amme, også i offentlighet om enn litt diskret. Kommer ALDRI til å amme på do!!!

    19. “Betyr det at jeg kan kle meg naken og lufte kastanjettene hvis jeg mener det er viktig for meg og min helse? No sir.”
      Din egoistiske idiot, du klarer ikke se forskjell på et barns behov for mat og din egoistiske tankemåte om at “jeg vil også!” Da er det svært lite synd i deg, og så lenge du ferdes i Norden må du nok finne i deg at babyer får mat når de er sultne.

    20. Ja til offentlig, skjermet(!) amming.
      Nei til å slenge ut puppen så synlig så bare mulig.
      Det handler jo ikke om hva baby trenger der og da. -For det kan en fint få til, bare med å snu seg vekk, 30 grader til høyre eller venstre, bort fra andre. Og rett og slett være litt diskré 😉 Altså, hvor lang tid bruker man på å bytte sitteposisjon?! Helt enig med det du skriver! You go bro’! 😉

    21. Morsomt innlegg og jeg kjenner meg igjen I hele innlegget;) Jeg har selv ammet og synes det er greit at andre gjør det, MEN, jeg er for å dekke seg til såpass at man ikke serverer andre puppen sin “midt I trynet!” Jeg ser ikke helt problemet ved å legge et sjal over eller ha genseren halvveis over hodet på babyen, det mener jeg har med respekt for andre å gjøre og babyen blir faktisk like mett selvom andre slipper synet av puppen din;)

    22. Fatboy Slim: På tide å lese hele innlegget før man kommenterer..? Haha! “Egoistisk idiot” rett tilbake i din egen fleis. Deilig!

    23. Hahaha, on spot! 😀 kul den linken til universets skala.. Ja, det er helt UFATTELIG. Og ja, at vi kan lage liv er i samme høyde på ufattelighets-skala’n!

    24. Fatboy Slim: klassisk kommentar til en som ikke har lest innlegget. kjenner jeg blir litt flau på dine vegne…….
      og forøvrig for offentlig amming… men med måte. trenger ikke gjøre det overalt, foran alle mens man skvetter melk i kaffien til nabobordet. mulig å skjerme seg bittelitt…

    25. Argumentet om at det er naturlig å amme holder ikke… Det er også naturlig å ha sex, tisse og bæsje. Betyr ikke at det nødvendigvis er greit å gjøre det offentlig likevel.
      Personlig har jeg ikke noe imot amming uansett hvor. Har selv ammet der det passer meg. Jeg synes dog det er helt unødvendig å slenge ut hele brystet. Det er jo ikke vanlig å blotte puppene til vanlig, hvorfor skal man da gjøre det bare fordi det er melk i dem?

    26. Trist at mange tenker som du gjorde før, at kvinnen kan gå på do og amme(hvilke voksne spiser maten sin på offentlige toaletter??) fordi amming er så ekkelt. Jeg tenker at den som syns det er ekkelt får snu seg vekk eller gå unna, det er ikke de ammende mødrene sin oppgave. Når det er sagt er jeg enig i at det går an å gjøre ammingen så diskret som mulig da, men det tror jeg faktisk de fleste gjør.
      Glad for å høre at holdningene dine har endret seg med tiden:)

    27. Renate: Takker for det! 🙂 Nei, jeg synes egentlig det er et godt argument at folk som ikke liker amming kan ta med seg sin egen mat og spise den inne på do 😀
      “En kaffe og en napoleonskake takk. Jeg går og setter meg på do jeg, så kan du bare komme inn med det når kaffen er klar” 😀

    28. Trine :: Haha, digger argumentet om at de som ikke liker ammepuppen kan pelle seg inn på do selv. Helt 100 % enig 😀

      Og ja, jeg tenkte nok litt sånn før. Og det gremmes jeg over. Samtidig skrev jeg selvfølgelig også dette innlegget for å fremme at det nok finnes mange med slike holdninger der ute og teksten er på så måte min appell mot sånne tanker 🙂

    29. Servitøren: Oj dæven, de tingene du må ha sett 😀
      Men ja, litt diskresjon er vel ganske greit for alle parter egentlig. Å skifte bleie midt i en restaurant derimot…. folk.

    30. Karoline: De aller fleste ammere utviser vel litt diskresjon får man anta, for det er vel ikke som at de vil ha puppene på utstilling heller, men hva gjelder toppløse damer på stranda blir en annen greie. Der har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg mener enda 😛

    31. Ikke rart at det er bare kvinnfolk som leser dette rælet hær! Likte starten, men det endte opp med at jeg måtte kaste opp i min egen munn mens jeg leste innlegget!

    32. Jeg slutter aldri med å undre meg over at amming på noe tidspunkt eller sted er uetisk eller uestetisk etc.. Dessverre er det mange som drukner i moralisme og ikke ser skjønnheten i den mest naturlige ting i verden. For en forkvaklet oppdragelse de må ha fått

    33. Fortsatt ekkelt med offentlig amming uansett hvor naturlig det er. Hilsen en som jobber på restaurant og helst ikke vil se et sprengt bryst i arbeidstiden.

    34. Jeg har ikke barn men har aldri forstått denne motstanden mot amming.. det er iallefall naturlig… imotsetning til røyk som kommer svevende rett i fleisen.

    35. Mona, det er en del av jobben din.. Hvis du ikke liker alle typer folk kanskje du må jobbe en annen plass. Servitører må tåle mye, mye mer enn folk i andre yrker og det er jo det som er selve stoltheten ved yrket, at vi kan møte og snakke med alle mulige folk.
      Det som jeg tror ikke folk helt forstår ang. servitører(det var i alle fall sånn for meg)er at vi har kjempemange gjester på en gang. Du er stresset store deler av dagen og har hodet fullt av huskelister og bestillinger (som salater med og uten alt mulig rart, 10 cafe latte med forskjellige smaker 3 med lettmelk, 5 med skumma og resten med melk fra en gjeit fra Hordaland som heter Rita)oppi alt dette er det ikke sikkert man ser at personen ammer med en gang, så man starter en samtale og midt i denne ser man puppen, da blir man litt paff. (Jeg husker jeg alltid ble usikker på om personen som ammet syntes jeg var ufin som kom bort og følte ofte jeg tråkket litt på intimgrensene til folk). Når man først har sett den puppen er det sykt vanskelig å ikke se på den av en eller annen grunn (jeg er ikke pervers, men det blir som han med føflekken i Austin Powers filmene)
      Men helt ærlig det er ikke fordi man synes dere er ekle, dere må bare amme i vei, som sagt over, vi som serverer setter gjerne pris på at dere skjermer dere litt det gjør det lettere å servere, og jeg vet fra gutta jeg har jobbet med, de ble enda paffere enn meg når de plutselig oppdaget puppen i rommet =)

    36. Nå lurte du meg godt! Like før jeg gikk i fella og la igjen et meget snurt innlegg med tilhørende språkvalg. Valgte heldigvis å lese ferdig først;)
      Det er rart det der, hvor fort puppen går fra å være noe seksuelt til å bli MAT. Husker samboeren ble ganske overrasket da jeg rev opp glidelåsen på cardiganen med tenna, mens jeg balanserte den to uker gamle babyen vår inn mot brystet, midt i kaffeselskapet til svigers (nå skal det sies at ungen var desperat og jeg var godt plantet i ammetåka). Det var vanskelig å forklare, men jeg hadde ikke engang tenkt over at det var noe rart med det. Babyen trengte mat, maten er i brystet – ergo må brystet fram.
      Det samme gjelder uansett hvor man ferdes. Men er enig med det flere her sier, det er lov å legge et skjerf, en gulpeklut, et babyteppe eller lignende over størstedelen av den bare huden. Og det er ikke nødvendigvis på kafeen man skal lufttørke brystvortene….
      Og kudos til seksbarnsmora over her. Jeg sliter med å holde styr på en unge mens jeg ammer den andre – hjemme. Hvordan du takler amming og pumping mens du passer fem andre, PÅ KAFE, det fatter jeg ikke….:)

    37. Flott skrevet:-) Jeg tror ikke det finnes noe mer naturlig og alt annet en ekkelt en det amming er. At noen synes det er ekkelt og kvalmt, er noe den enkelte burde få hjelp for:-p. I dagens samfunn hvor vi bombanderes av kropper og pupper i både naturlig og i en litt noe bearbeidet utgave, så er vel amming ganske enkelt naturlig og ekte.

    38. Alex: Enda godt du ikke måtte kaste opp i en annen sin munn! (PS! Det er ikke alltid direkte oversettelse funker..) Heia Pappahjerte 🙂

    39. IKKE ALLE BRYST ER DELIKATE OG SE PÅ….tenk litt på dette. Når jeg er ute og spiser, så vill jeg ikke se på et bryst som har sett sine beste dager,jeg synes det er ekkelt! En må tørre og inrømme at ikke alle bryst er pene og se på, og ikke utale seg som det ikke er tilfelle. Flate bryst /strekkmerker/svære blodårer og brystvorte som lekker melk og henger rett ned, er ikke pent og se på. Det er HELT naturlig,men ikke pent .Kan dere ikke ikke forstå dett….Jeg for min del syntes det er ekkelt og se på når jeg spiser,slik er det bare… Vi er forskjellige . Vis derfor hensyn og snu dere litt vekk og eller dekk til brystet . Det har noe med og ta hensyn til andre,og ikke på død og liv å stå på sin rett. Les nå dette inlegget nøye og tenk over hva jeg har skrevet,FØR dere begynner og kjefte ; – )

    40. Det er INGEN som sier noe på at man gir barnet flaske, så hva er forskjellen på pupp (sett at man dekker seg litt til) og flaske..?
      Utrolig bra innlegg! Ja til amming hvor som helst, skal ikke være slik at man føler skam/utilpass/flau når man gir det kjæreste man har mat! 🙂

    41. Hva er forskjell mellog å vise frem puppe fordi barna skal amme og å gå rundt mens en vise frem sin rumpeballer (hot pants)til hele byen plus noen er ikke flinke til å wax kroppen sin heller! Ja, til amming og gå naken om man vil. Hvor er frihet? Norge starte å være som andre strenge land som har negative forhold til dame. Jeg trodde her fikk folk lov å gå halvnaken og gjørre alt man vil nesten så lenge ingen andre er skadet!

    42. Linn: Det er veldig mye mer praktisk å gi rett fra pupp enn å tanke over på flaske først. Dessuten fylles jo puppene med melk også, så amming kan være et godt botemiddel mot melkespreng. Dessuten ønsker man jo helst at babyer skal drikke rett fra puppen i starten, hvis mulig. Det er slik naturen vil ha det, tross alt 🙂 Men klart, flaske kan være et godt alternativ for de som ønsker det.

    43. Tasha: Mjaa, da er vi vel mer over i praten om seksualisering av nakenhet, men jeg er vel egentlig prinsipielt enig i at det burde være lov å vifte litt med det man har hvis man føler for det. Men alt med måte selvfølgelig. Er ikke personlig noen tilhenger av altfor mye toppløshet og folk i bar overkropp langs Karl Johan, men hvis man på død og liv må gå naken: Go to town 🙂 Litt nakenhet har aldri skadet noen 🙂

    44. Jeg er for amming! 🙂 Blir bare så provosert når folk synes det er ubehagelig når en kvinne sitter å ammer mens hadde hun gitt flaske så er det ingen som synes det er ubehagelig. Jeg ammer selv, og prøver så godt som jeg kan å overse blikkene folk sender når jeg ammer på kafe etc, jeg legger gulpeklut over så jeg er tildekt, men alikevel får en blikk og himling med øynene.. Men hadde jeg sittet å matet fra flaske så er det ingen som hadde brydd seg, og det provoserer. . Pupp er best, den melken som kommer ut der er skreddersydd barnet og folk burde være glad om de ser noen amme om det er på resturant, kafe eller andre offentlige rom, det er ikke alle som får til ammingen, så folk bør ha en litt mer positiv holdning om de ser noen sitter offentlig å ammer 🙂

    45. Jeg er veldig glad for at du endret mening. Men for noen holdninger du hadde! Seriøst, hvor fikk du disse fra? Jeg kjenner svært mange menn som ikke har barn som ikke har slike holdninger. Vokste du opp i en macho-husholdning eller har du macho-venner? Har du lest for mye på amerikanske nettsider? Selv om du nå ser helt annerledes på offentlig amming, hvor i all verden fikk du disse holdningene fra i utgangspunktet? At det fortsatt finnes folk som tenker slik, det synes jeg er skuffende!

    46. Claire: Tror ikke det er helt uvanlig for mange å tenke slik dessverre. Det er ingen ekstraordinært macho tillegg ved meg som gjør at jeg tenkte sånn, men jeg tror du ville blitt overrasket om du tok en runde på hva folk mener om amming rundt om i landet. Se bare i kommentarfeltet her, holdningen til offentlig amming er ikke utelukkende positiv dessverre. Derfor jeg skrev teksten også, en slags mini-holdningskampanje 🙂

    47. Jeg har barn selv. Skrev jo at jeg har selv ammet der det passer meg. Men jeg fikk veldig godt til å amme uten å blottlegge brystene. At andre skal se brystene mine føles helt unaturlig for meg i allefall…
      Det er livsviktig å gi babyen mat, ja. Som jeg sier har jeg ikke noe imot amming offentlig. Men det er ikke livsviktig å blotte frem hele puppen for å gjøre det…
      For det tredje kan det oppleves ubehagelig for andre når noen sitter der med nakne bryst. Vi er jo forskjellige, og det er jo ikke vanskelig å vise litt hensyn, for begge parter mener jeg…

    48. De som fremdeles sitter med de holdningene du selv hadde før du ble far (det var skikkelig ubehagelig å lese) kan jo selv gå å spise maten sin på do, og se hvor koselig og hygienisk det er. Evt kan de spør den ammende kvinnen om hun ikke har et lite helseteppe eller noe, så kan de dra det over hodet sitt så de ikke ser ammingen.
      Ja til pupp.

    49. Hei! Bra skrevet! Jeg er selv mamma for ei på 3 mnd og er førStegangsammende 😉 det er fremdeles ikke heeeelt naturlig for meg å slenge ut puppen men jeg prøver å ta hensyn. For meg er det viktigst at vesla blir mett og fornøyd! Men jeg er enig i at man ikke nødvendigvis trenger å blotte ALT for enhver pris.. Jeg snur meg litt bort og dytter/ skjuler vorter så godt det lar seg gjøre før og etter amming.. Siden jeg hadde de samme tankene som deg FØR jeg selv ble mamma vet jeg litt om hva jeg syns var greit selv 😉

    50. Nok et “åååååå-vi-elsker-deg-pappahjerte-nå-ble-jeg-rørt”-innlegg ja. De kommer på løpende bånd, og alle norges småbarnsmødre griner når de leser de søte politisk korrekte (faministiske) klisjeene dine. Jaja. Jeg er ikke mot amming offentlig, folk må få gjøre hva de vil, men mener at man burde kunne dekke seg litt til. Noen gjør det diskret og det er null problem, andre trekker ut hele stellet og sitter til offentlig display midt på stortorvet. Det er unødvendig… Om du kom ruslende med kastanjene dine på lufting ville jeg nok bare snudd meg vekk om jeg ikke likte dem. No problem det 😉

    51. Antifeminist: Skjønte ikke helt denne kommentaren jeg. Først langer du ut mot meg, men så er du enig mot slutten? Men altså, hvis du er i den oppfatning at jeg bare slenger ut søte og politisk korrekte klisjeer, oppfordrer jeg deg til å lese mer på bloggen. For eksempel “Inne i varmen er det helvetes kaldt”: http://pappahjerte.blogg.no/1397072598_inne_i_varmen_er_det_.html

      Og ja, det er selvfølgelig mulig å dekke seg til, men det er også mulig å snu seg vekk hvis man ikke takler synet av en livsviktig næringsprosess som om mulig er det mest naturlige i hele verden. Da snakker jeg ikke om kastanjettene mine altså 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg