Innerst i skapet…

*Gjesteinnlegg av Christina Mammahjerte*

Da Peter skrev sitt innlegg om Fotballfrue, la han ved et bilde av seg selv iført kun en bokser. Jeg kan bekrefte at han ikke hadde regnet med at hverken saken eller bildet skulle bli lest og sett av nesten 500 000 mennesker.

 

Hans største bekymring var at det var litt trist at han ikke hadde fått trent noe særlig i høst. Den eneste tanken jeg hadde i hodet var; takk og lov for at mannen hadde rent undertøy i skapet.

Her i huset er det nemlig jeg som har ansvaret for tøyvasken. Jeg sorterer, jeg vasker, jeg henger opp, jeg bretter, og jeg legger det pent inn i skapet. Dette er ikke ment som sutring, Peter vet utmerket godt hvordan man setter på en vaskemaskin, men han syns det er så dørgende kjedelig. Og siden jeg syns det er forferdelig å gå tur med hunden rett før leggetid om kvelden, så har vi gjort det enkelt: Jeg vasker tøy, Peter lufter bikkja. På den måten vinner begge to; han syns det er godt med en luftetur før tannpussen, og jeg er i overkant opptatt av duftende tøymyknere…

 

 

Kall det gjerne en fetisj. En fetisj som altså har medført at jeg er ganske glad i å vaske tøy. Når jeg bruker lang tid på butikken, er det ikke fordi jeg ikke vet hva jeg skal lage til middag. Eller fordi jeg ikke finner boksen med hakkede tomater eller pakken med lettkokte havregryn. Jeg koser meg ved hylla med vaskemidler… Der står jeg, lenge lenge og lukter på de forskjellige flaskene. Det er jo helt fantastisk; etter en vask kan tøyet lukte sommer! Eller vår! Eller vanilje! Eller jojoba! Eller flower power!!

Men jeg har ikke alltid hatt det sånn.

For da jeg gikk gravid for to år siden, gjorde kroppen min en helomvending. Over natten gikk de tingene som stod øverst på lista over det jeg elsket høyest her i verden, plutselig over til å bli ting jeg ikke kunne utstå. Tacoen smakte aldeles forferdelig, og lukten av stekt mat kunne sidestilles med brekningsmiddel ( …og det faktum at Peter plutselig ble den mest irriterende fyren på kloden, ja det er muligens verdt et eget innlegg).

I takt med at magen min vokste, brakk jeg meg hver gang jeg nærmet meg vaskemaskinen. Først trodde jeg at jeg var blitt allergisk mot å vaske tøy, men innså raskt at det var den kvalme parfymelukten fra vaskemiddelet som forårsaket problemet. For en sorg! Dette medførte at jeg måtte kutte drastisk ned på tøyvaskingen, jeg vasket kun da det nærmet seg krisetilstander i klesskapet, og fylte maskinen til randen når jeg først satte den på. Jeg ble faktisk nødt til å gi bort alle tøymykner-favorittene til min lillesøster. De stinket – og det holdt ikke å sette dem bort, jeg ble kvalm bare av tanken på at de var i huset.

 

 

I dag er jeg rimelig flink til å sette på vaskemaskiner jevnlig, men én ting henger igjen fra graviditeten: jeg setter aldri på halve maskiner. Derfor hender det en gang i blant at jeg må «spare» på skittentøyet, helt til jeg får fylt maskinen. Økonomisk korrekt så klart, men aberet med dette er at far iblant går tom for boksere…

Og nettopp av denne grunn, har far en forferdelig sparebokser liggende i skapet. Denne bør ikke se dagens lys, men innimellom hender det at den gjør det likevel. Når han glemmer å si fra til mor om at nå, ja nå begynner det å bli skralt i rekkene i undertøysskuffen, så drar han på seg dette slaskete, hullete plagget. Helt nederst, innerst i skuffen, ligger den:

 

 

Jeg vet det er krise når mannen i huset tasser rundt i en hvit, hullete, utvaska bokser som i tillegg er tre nummer for stor. Når jeg oppdager hva han har på seg, så ser jeg blikket hans som sier: «Huff, jeg har på meg sparebokseren min, jeg… Skulle så gjerne hatt noe rent undertøy… Men jeg tør ikke kommandere deg til vaskerommet heller…» Istedet kikker han bare ned og rødmer litt. Dette syns jeg er så usannsynlig søtt. Så da løper jeg sporenstreks til vaskerommet og setter på en vask.

Sannsynligvis må jeg ha fem ganger så mye undertøy som Peter, for jeg når aldri bunnen av undertøysskuffen min. Men hvis jeg en gang kommer til å gå tom for rene truser… Ja da er det faktisk ganske krise. For selv mor har en skikkelig sparetruse liggende. Den har aldri sett dagens lys. Peter vet ikke at den eksisterer.

 

 

Så kjære Peter. Den dagen du oppdager din samboer i denne lekre doningen, ja da håper jeg virkelig det skyldes at du har smelt meg på tjukka igjen, at jeg lider av seriøs svangerskapskvalme og ikke klarer å nærme meg vaskerommet. Hvis det ikke er tilfellet… Da er det på tide å skaffe barnevakt og booke en helg på spahotell, for da trenger forholdet vårt seriøst all den hjelpen det kan få!

/ lik hvis du tør å innrømme at du også har en…

Mer fra Mammahjerte:
– Julefrokosten
– Papparutiner

* Følg Pappahjerte på Facebook *

63 kommentarer
    1. Så godt å lese at det er flere som tar seg tid til å lukte på ulike produkter på handleturen!:p

    2. Huff ja, innrømmelsen kryper motvillig mot lyset. Hysj! Ikke si det til noen, men jeg kjenner meg såååå igjen!

    3. hahahah det er den styggeste bokseren jeg har sett, bra den sjeldent kommer til syne! Veldig morsomt innlegg 😀 trooor mange har ihvertfall en utslitt truse innerst i skapet et sted, håper ikke bare det er oss :S

    4. Tonje Therese: Ååååå, det er jo bare den beste hylla i hele butikken! Er du like gira som meg når det kommer nyheter? Haha 🙂
      Hilsen Christina 🙂

    5. Runa: Godt du er enig, for den er ikke mye lekker nei! Tror det er mange som oss der ute ja, fint hvis jeg kan gi dem et “ansikt”, hehe 😉
      Hilsen Christina 🙂

    6. Haha, veldig morsom lesing! Mannen her har også noen stygge, gamle som han gjerne kunnet bytte ut.. Jeg har nok flere truser enn han! 😉

    7. Hahaha, jeg ler høyt 🙂 Jeg innser at jeg har bare utvasket undertøy som ikke burde sett dagens lys, men bare små fliser igjen av det som engang var helt.. Når kiden i magen er ute og kroppen tilbake til normalen MÅ jeg på seriøs truseshopping! PS: kanskje mannen i huset må ønske seg boksere til enhver anledning, da har du alltid noe å kjøpe 🙂

    8. Hahahaha! Jeg ler høyt! Så fantastisk skrevet! Dere er morsomme. Jeg elsker også at klær lukter godt! Favoritten er den blå fresh ett eller annet 😉 ønsker dere en fin fredag og snart god helg 🙂

    9. Tonje: Haha! I feel you, sista! 😉 Men finnes det egentlig noe kjedeligere enn å shoppe truser? (bortsett fra sokker) Jeg syns det er helt forferdelig… De speilene i prøverommene vil meg ikke vel! Sukk…
      Og ja, det blir nok et kjipt bursdagsår for Peter i år, kommer nok en bokser eller ti fra familie og venner etter dette 😉
      Lykke til med den resterende tida med kid i magen! Kos deg i utvasket undertøy, det er som oftest veldig behagelig å ha på, i det minste 😉
      Hilsen christina 🙂

    10. Cathrine: Outdoor Fresh 🙂 Min favoritt også! Den lukter godt fra flaska, men MEGASUPERDUPERGODT fra klærne… Ikke si det til noen, men mamma hadde kjøpt den til meg i julestrømpa i år… Skjønner du eller? Haha 🙂
      God helg (snart) til deg også!
      Hilsen Christina 🙂

    11. hahahahahaha…… Jeg har vært så heldig å kunne fornye samlingen med boxere jevnt og trutt i Usa de siste årene,…men stadig ligger det innerst i skuffen en boxer som ser ut til å overleve alt.. Den brukes ikke, men det er betryggende å vite at den er der.. 🙂

    12. Magisk.. Dere er fantastisk dyktige til å skrive. For en god start på dagen..:) Ha en nydelig helg og kos dere med plutten:)

    13. Tusen takk for en fantastisk start på dagen. Fikk meg en skikkelig god latter, samtidig som jeg kjenner meg igjen. 🙂 Kom på at jeg mest sannsynlig må vaske noen klær NÅ 🙂
      Ha en super dag begge to 🙂

    14. hoho! 🙂 Jeg hadde det akkurat slik i svangerskapet selv. Jeg fordro ikke lukta av noe som hadde “aloe vera”-dut, og ingenting som het deodorant.. så min mann måtte pent bruke duftfri deo i noen måneder.. Det henger litt igjen ennå, men er ikke såå ille som da jeg var gravid.. merkelig fenomen det der..

    15. Geriatriks: Åh, godt å høre! Det er litt betryggende å ha dem der også, da.. Og bare innrøm det; skikkelig gode å ha på, sant? Hihi 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    16. Haha, fantastisk! Ingen sparetruser eller boksere her i huset. Men det er bare fordi vi også har en fantastisk arbeidsfordeling og dassen trenger å vaskes ofte nok til at det aldri går tomt for klær i noen skuffer 😉
      Ha en fin dag 🙂

    17. MiniHanne: Hoho, det er bare å få over en vaskemaskin eller to – og gjerne med litt tøymykner i, såklart! 😉 Håper dagen fortsetter i samme gode sporet, og god helg til deg!
      Hilsen C 🙂

    18. Linda Liverbird: Føsj, jeg husker enda mange av de kvalme luktene… Jeg spurte hvorfor Peter luktet gammelmanns-parfyme en gang. Det var deodoranten 😛 For ikke å snakke om da jeg kastet opp i en busk utenfor leiligheten fordi det luktet stekt løk i gata. Ikke bare lykke å gå gravid! 🙂
      God helg!!
      Hilsen C 🙂

    19. Anne Eileen: Oi, det må jeg si; ikke verst! Ja til fantastisk arbeidsfordeling – ingenting er bedre enn det! Tror vi har oddsen på vår side sånn at vi blir gamle sammen når man slipper unna de verste kranglene om hvem som skal gjøre hva i huset 😉
      Fin dag ønskes i retur! Og god helg.
      C 🙂

    20. Hahaha, mer gjesteblogging!!!
      Men, du er egentlig heldig hvis han sier i fra “når det begynner å bli lite i lageret”, her får jeg beskjeden: “NÅH er jeg tom for koxere/sokker, har ingenting å ha på meg i morgen”. Uansett hvor mange nye sokker jeg kjøper og sniker inn i skapet via kleskurven blir det alltid tomt før meg. Fatter det ikke 😛

    21. Dere er fantastiske begge to!:D i vår heim vasker vi begge tøy, men min kjære er veldig flink til å glemme og sette på tørketrommelen etter at maskinen er ferdig. Hei sur lukt av tøyet! Det hater jeg.. Så da må det gjennom en kjapp runde til. Gud forby at han noen gang vasker treningstøyet sitt med noe av mitt, eller under 60 grader!

    22. Iselin: Uææh, vaskelus. Hater når man glemmer klærne i maskinen, så ender de opp med å lukte gammel melk og råtten frukt. Uuæh. Heldigvis pleier det å funke med en bonusrunde eller evt et klesbål 😀 😛

    23. Det blir en bonusrunde på minimum 30 min ja..! Men det er ikke det verste.. Det verste er de stinkende fotballskoene han har. Det lukter verre en kattepiss på en varm sommerdag. De har jeg veldig lyst til å tilfeldigvis bare hive litt diesel på, for å så miste en tennbrikett slik at de aldri mer ser dagens lys igjen!

    24. Må ærlig innrømme at jeg har et par truser som min mor kjøpte til meg en gang i tiden, og de er ikke hvite, nei de har sånt lekkert mønster på seg. De blir bare brukt når jeg ikke har mer rent undertøy og er helt sikker på at jeg ikke har noen planer.

    25. Iselin: Haha! Men er det fotballskoene som er problemet, eller er det føttene? For da vil det jo ikke hjelpe å kaste dem på bålet, hvis han kjøper seg et par nye 😛
      Balkongen eller garasjen – er det et alternativ? Kan uansett ikke ha stinkende fotballsko innomhus!! Lykke til 🙂
      Hilsen Christina 🙂

    26. Det fant jeg ut av i dag da soppen hadde bestemt seg for å legge skoene på varmekablene i gangen!! De røk rett ut døra.. Det er skoene, ingen tvil om det dessverre.. Har aldri lukta noe så intenst og vondt før altså.

    27. Heldige deg som takler lukta igjen, da!
      Jeg hadde ingen problemer med lukter i første svangerskap, på tross av kvalme og spying fra 06-23 i 3 måneder.
      I andre svangerskap derimot, med kvalme og spying døgnet rundt i tre måneder, vrengte magen seg ekstra ved lukta av skyllemiddel (og andre ting). Husker en gang på legekontoret, da måtte jeg stille meg i mellomgangen for å vente på legen da en av de andre pasientene hadde aaaaaaaaaalt for nyvaska klær 😉 Dessverre henger dette i ennå, 1.5 år etter fødsel.
      Så når barna kommer fra overnatting hos mormor og bess, ja, da kjenner jeg lukta av skyllemiddel i håret deres – snakk om sensitiv!!
      Så! Her er det bare neutral vaske- og skyllemiddel som gjelder :/

    28. Jeg ler meg istykker!!!!!! Mye fordi jeg kjenner igjen både kvalmen og de fantastiske sparebokser/trusene. Tror alle hjem har en variant av de 😉
      Takk for et ærlig og morsomt innlegg!!

    29. Hahaha! 😀 HERLIG!!!
      Jeg kastet min sparetruse etter første svangerskap, etter hans ønske…. Den var lilla, slitt og slapp. Nyyyydelig. *dævver*

    30. Om man bekymrer seg for at man ikke rekker å vasker klær så må man vurdere å blogge mindre og heller bruke tid på f eks klesvask 😀

    31. pia: Haha, så morsomt, tusen takk for kommentar 🙂 Regner med du havnet her pga Peters liste på 15 ting, og det skal godt gjøres å toppe det innlegget, hehe 🙂 God helg til deg!!
      Christina 🙂

    32. Knut: Ja det er jeg helt enig med deg i! Så den dagen jeg bekymrer meg for klesvasken, skal jeg jaggu slutte å gjesteblogge og vie hele mitt liv til vaskemaskinen 😉
      God helg til deg! 😉
      Hilsen Christina

    33. Hahaha 😀 Jeg kreperer. Du er helt herlig Christina. Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver. Gleder meg alltid over det når du kommer med et innlegg. Også er selvfølgelig pappahjerte helt fantastisk også!! Står på videre. Det er en fryd å lese bloggen. Noen av innleggene må jeg til og med ha høytlesning for mamma som ikke er så kjent med det store internettet :p Hilsen Tine (fra løvåsen og som hadde hytte ved siden av dere på Tjønnefoss)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg