Ukas krangel: Nyttårsforsetter

“Okei! Jeg er klar!”
Vi kryper opp i hvert vårt hjørne av sofaen med hvert vårt ark i fanget. Christina i sin sorte joggebukse, jeg i min grå. Guttungen sover og det er fyr i peisen. Det hviler en slags spenning i luften, en duft av rituelle forventninger. Og det til tross for at hele opplegget har endt i fiasko hvert eneste år. Men så hører de liksom hjemme likevel. Ingen grøt uten kanel, ingen jul uten Askepott og ikke et nytt år uten de evinnelige nyttårsforsettene.



“Du kan begynne”, sier jeg.
“Ålreit.”, kremter Christina, “mitt første forsett for året 2014 er å lage sunnere middager. Ja, vi spiser jo ganske sunt nå, men jeg vil prioritere å lage mer fra bunnen av, og legge litt mer sjel i arbeidet. Hva med deg? Hva er ditt første?”

“Middager? Ooookei… Det var kanskje ikke helt det jeg hadde sett for meg, men greit… Mitt første nyttårsforsett: Ikke spise potetgull.”

“Seriøst, ikke spise potetgull?”

“Jepp, er ikke det bra? Ikke det at vi spiser så sinnssykt mye nå da, men jeg tenkte at et helt år uten pottis må gjøre underverker på formen. Et lite flak der, ei litta skrue der, det blir fort ei litta pølse på magen det, vet du.”

“Jo ok, men jeg trodde kanskje… Jaja, jeg vurderte å ta med “trappe ned på brunost-inntaket“, men droppet det. Okei, over til mitt andre punkt. Det bygger nemlig på konseptet «Det er lettere å holde rent enn å gjøre rent». Jeg har lest at dette er ekspertenes beste råd når det gjelder husarbeid. Begynner å bli lei skippertak, så nå skal det bli andre boller her i huset!”

“Jaha, den var jo ikke dum. Det er jo kjipt med klær man kaster fra seg, som bare blir liggende i en evighet og skape dårlig stemning. “Clean as you go” som fattern pleier å si. Bra punkt, pus. Okei, min neste: Løpe halvmaraton på under 1.45.00.”

“Halvmaraton? Skulle ikke du legge det opplegget der på hylla? Husker du da du hadde fullført fjellmaratonet i fjor, da du hveste at du aldri, aldri, aldri skulle løpe sånne distanser noensinne igjen? Jaja, never mind. Over til neste punkt. Dette vil du kanskje ikke tro, men jeg har faktisk skrevet at jeg skal la være å irritere meg over at du aldri klarer å rydde noe 100%. I det inngår at jeg ikke, noensinne igjen, skal kalle deg “Åtti’n”. Jeg er i ferd med å innse at du faktisk er sånn, og at 80% fullført husarbeid er mer enn nok for deg.

“Jaha. Jeg har ikke tenkt helt likt som deg, innser jeg nå. For jeg burde jo også hatt et sånt punkt, noe sånt som: “Slutte å irritere meg over at du alltid skal rette på meg”. Eller slutte å bli så irritert hver gang du hever stemmen. Eller sl-…”

“Åj åj åj, så bra at du penser det inn på denne stien, da! For mitt neste punkt er mobilfri sone på soverommet. Når dette punktet trer i kraft 1. januar, så tenker jeg det blir en drastisk nedgang i mine irettesettelser og heving av stemmen!”

“Du, et kjapt spørsmål: Skal alle dine punkter være kjedelig husarbeidssøl?”

“Søl?! Hva mener du med det? Si meg… Den lista di, la meg få den, takk!”, fnyser hun og røsker den ut av hånda mi.
“Hah! Skal vi se her…”Lese flere bøker“… “Spise mindre mat“… “Få mer tid til båten“… “Bli flinkere til å ringe kompiser“… Si meg, har du tenkt til å bidra littegranne til fellesskapet her? Eller er dette Peters egoliste 2014?”

“Ja okei, sorry – skal vi ikke bare omdøpe 2014 til “kjipern-året” da, og måke på med alle dine punkter? Rydde, rydde mer, rydde litt til og rydde meg i hue og ræva? Vet du, noen ganger begynner jeg å lure på om rydding seriøst har blitt hobbyen din.. Eller få høre, har du ett eneste punkt som tyder på at 2014 kan bli noe som helst annet enn en nitrist passasje gjennom husarbeidets mange gleder?!”

 

Mammas lille au pair på opplæring

 

“Herremin Peter, nå får du skjerpe deg! Jeg mener jo bare at det blir koseligere for oss alle hvis vi har det litt mindre rotete, og du har dessuten ikke lest resten av lista mi, hva med dette punktet kanskje; “Stryke Peters skjorter“, nehei, for det punktet ble nettopp strøket over og byttet ut med “Gå på kino med venninner minst èn gang i måneden“, og hva med punktet “Bli flinkere til å fortelle Peter at jeg er glad i ham“? Åneidu, det forsvant nettopp til fordel for “Gå enda, ENDA oftere enn èn gang i måneden på kino“! Så, hva syns du om lista mi? Ikke bare rydde meg i hue og ræva likevel, hva?”

“Pøh! Det er bare noe du sier. Jeg kan også finne på ting som “Gi flere ryggmassasjer uoppfordret” eller “Bli flinkere til å late som om maten er salt nok“, men nå skulle vel dette være en realitisk liste, eller hva? Herregud, for en halvtime siden var jeg faktisk ganske fornøyd med livet, men nå høres det ut som om vi har tidenes kjipeste drittforhold. Jeg begynner faktisk å angre på hele dette nyttårstullet.”

Stillhet. Lenge. Helt til Christina bryter den igjen:

“Æsj. Vent litt… Vi skulle ikke bare…”
“Jo”, nikker jeg samtykkende. “Vi kaster de forbanna listene i peisen. Vi har det jo faktisk ganske bra som vi har det?”
“… selv om du biter litt negler…”
“… og du slenger litt med kjeftesmella.”
“Dust.”

 

 

“Men du”, mumler jeg, “vi skulle ikke tatt en matbit, da? All denne kranglingen har gjort meg sulten.”
“Vi har jo nesten akkurat spist middag? Eller forresten. Kanskje et lite knekkebrød med brunost…”
“Men skulle ikke du trappe ned på…”
“Å hysj på deg!”
“Godt nyttår da, kjeftesmella mi.”
“Godt nyttår da, Åtti’n.”

 

 

GODT NYTTÅR!

…lik hvis du regner med å bryte alle nyttårsforsettene i år også.


Les også:
Ukas krangel – Treningsbagen
Ukas krangel – På sengekanten
Ukas krangel – Det ordner seg 

36 kommentarer
    1. Takk for underholdningen. Alltid like morsomt og lese bloggen din. Godt nytt år til dere 🙂 Cecilie

    2. Ha ha ha, der la du ordene i munnen på meg. Nettopp det utsagnet der er overskriften i innlegget jeg nå holder på med 😀 😀

    3. Haha, jeg ler og koser meg med denne bloggen som jeg kom over i romjulen, og sender en link eller ti over til min kjære. Vi blir foreldre for første gang nå i januar, så et par tips til far har det blitt 🙂 Skal fortsette å lese og håper på mange fler morsomme krangler fremover (som ender humoristisk selvsagt)

    4. Tonje: Så hyggelig å høre, Tonje! 😀 Lykke til som nybakte foreldre!! Å mæn for en spennende tid dere går i møte. Sug til deg alle erfaringene og vit at det bare blir bedre og bedre. På starten så kløner man jo unødvendig mye og ting går liksom ikke automatisk, men etter hvert så begynner man å få inn litt rutine på ting og man er i forkant når ungen blir sulten eller når man plutselig er langt hjemmefra uten bleier/skift 🙂

      Dere får følge med og send meg noen linjer hvis det er noe jeg evt. kan bistå med 🙂

    5. anneeileen: Haha, nå må du ikke love mer enn du klarer å holde da 😛 Skal sjekke innom og kommer til å ilegge bøter hvis det ikke er noe innlegg der 😉

    6. Oh lord! Nå må jeg sette alarm på tlf sånn omtrent midt mellom alarmen som sier at kalkunen skal i ovnen og alarmen som skal minne meg på å lufte ungene. Men det må bare gå, bøter er ikke kult 😉

    7. Herlig! 🙂 Forresten, hvor har dere kjøpt den fiiine grå sofaen deres?? Info, please! Takk skal du ha, snille deg 😉 Godt nyttår!

    8. anneeileen: Ingen fare, er stuck med kalkunlaging i hele morgen selv, så får nok ikke vært på deg som en klegg uansett 😛 Lykke til med hønesteik!

    9. Du er bare fantastisk å skrive!!!
      Her på lista har vi d litt motsatt …
      Vi er litt fanatiske ryddera begge to, så vi ska prøve å slappe mere av og nyte tiden med ungene!!! Håpe den ikke brytes!! 😀
      Godt nytt år fra Stavanger!!

    10. Linn: Tusen takk for det! 😀 Mye av teksten i dette innlegget er faktisk skrevet av min kjære frøken 🙂 Hun er ganske røddig med pennen hun også 😛

      Jeg skal gjøre mitt ytterste for å bli litt flinkere til å rydde i det nye året, men jeg kan selvfølgelig ikke love noe 😉

      Godt nytt år fra Larvik! 😀

    11. Jeg bestemte meg for å droppe nyttårsforsetter i år, og heller være fornøyd med den utgaven av meg selv jeg var i 2013. (Selv om jeg kjemper en evig kamp mot sjokolade og mindre tidsbruk på Iphone, men tror ikke alle nyttårsforsetter i verden gjør den krigen enklere).Godt nyttår!

    12. Jon Erik Simensen: Hei Jon Erik 🙂 Hah, nå ble frua glad! De heter Kähler lyshus og er rett så raffe. Garantert en sikker vinner hos kjerringa 😉
      /God søndag!

    13. fitcouple: Hahaha 😀 Vistte ikke at bloggen kan ha uventede bivirkninger. Får rapportere den inn for Statens legemiddelverk 😉 Men du, så utrolig hyggelig å høre at tårene triller 😀 Mammahjerte gir også en smilende tommel opp fra sofakroken 🙂
      /haifai!

    14. Ler så jeg griner. Tusen takk for god underholdning.
      Måtte dele på FB. Disse innleggene burde gis på blå resept istedet for antidepressiva.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg