Nei se, en tømmerhugger!

En av de artigste tingene ved å flytte til nytt hus, er at man får prøvd seg på mange nye ting man ikke kan.

Til nå har jeg blant annet slåss med thujabusker, renset takrenner, snekret inspeksjonsluke til varmepumpe og pigget gulv. Og i helgen var det duket for nok en stor og spennende arbeidsoppgave: Felle trær!

For vi har to klaser med totalt 9 gigantiske sypresser som står på plenen og stjeler lys.

En gang i tiden har de sikkert vært kjempefine, men noen har fôret dem med anabole steroider og nå har de vokst helt ut av proporsjoner. De må være minst 12 meter høye!

Jeg har hatt dem i kikkerten lenge og i helgen var det endelig dags. For da kom både mine og Christinas foreldre på besøk for å hjelpe til med utvask av det gamle huset, men da det viste seg at vi med doble sett foreldre ble langt flere hender enn vaskebøtter, snek vi gutta oss unna for å hugge trær.

Så mens damene holdt seg inne for å vaske hus, kastet vi gutta oss over oppgaven som tømmerhuggere.


HMS-sjefen var på ferie.. x-)
 


Lil´man hjelper til! 🙂
 

Og det må jeg bare si, som en mann som for det meste sitter og knatrer på tastaturet eller drikker te og hører på hvalsang mens han leter etter kreativ inspirasjon: Dæven steike så moro når saga går!

Det er et eller annet ekstremt tilfredsstillende ved å gjøre klassisk mannfolkarbeid. Motorsagen som brøler, sagflis som spurter, lukten av bensin, flanell på kroppen og ting som braser i bakken.

For selv som stor mann blir man liten ved siden av et gigantisk tre, og det er noe tilfredsstillende på et urmenneskelig apenivå når treet går i bakken. Som å felle en mammut. Helt instinktivt begynner man å slå seg på kassa og brøle i kor.


Treet buet seg rundt thujaen. Iskald beregning 😉
 

Så må treet kvistes og kappes, før det legges til tørk. Så blir det kløyving om noen dager, før kubbene stables og tørkes til neste vinter.

Kanskje er det også noe der som føles givende. Dette at kubbene må tørke helt til neste vinter. Dette er noe vi gjør , men som ikke vil gi vinning før neste år. Det føles litt som i gamledager.

Sånn bortsett fra motorsagen og mobilen som dokumenterer alt underveis 😉

I helgen tok vi den første klyngen og på onsdag ryker resten. Jeg gleder meg allerede til å ta på meg flanellen og nynne på tømmerhuggerviser, men jeg gleder meg enda mer til neste vinter, når jeg kan sitte i godstolen og høre det knitre fra peisen, slå meg på kassa og si:

“Veit dere barn, den veden der har pappa laga sjæl”

😉


 

/ Sover hele natta, jobber hele da´n

6 kommentarer
    1. Vernetøy! Motorsag betyr vernebukse, vernestøvler, hjelm og vernehansker! Du er vel mann som vil være et godt forbilde for barna dine og ikke en som vil ligge på sykehus med et bein mindre eller verre? Skjerpings, pappahjerte!

    2. Det ble litt improvisert tømmerhugger-aktivitet, så rakk ikke kjøpe inn alt på vernelista. Dessuten var det så små trær at tenkte det fikk gå for denne gang. Men lover å ta meg i nakken og sende invitasjon til HMS-ansvarlig neste gang 🙂

    3. Mitt verste mareritt: menn som slippes løs med motorsag! men nå var det jo på egen grunn i dit tilfelle. Var verre med vår nabo som gikk løs på hekken vÅR! Og det hjelper ikke at han tapte i retten når vi sitter igjen med et kjempehull i innsynsbarrieren vår….

    4. Wæææt?! Håhå, da hadde jeg blitt småforbannet. Har for øvrig noen trær på naboens tomt jeg ønsker å gå løs på, men får gjøre det etter boka, så ikke det blir krig og dårlig stemning 😛

    5. Ikke spøk bort dette med sikkerhet. Ble sikkelig trist av svaret ditt til Hilde.. “Dessuten var det så små trær”.
      Du bruker vel bilbelte når du “bare skal en tur på nærbutikken”?

    6. Skal ikke tulle med sikkerhet altså, beklager det. Følte bare det ble litt mye å investere i sikkerhetsutstyr til x antall tusen kroner når vi bare skulle hugge disse få trærne, for så å aldri få bruk for utstyret igjen. Men kunne vel skrevet et skikkelig svar for det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg