Løa? Hva pokker er Løa?

Så har det altså skjedd: Jeg henger ikke lenger med på leksene til 1.klassingen..

For jeg hadde jo håpet at jeg skulle klare å hjelpe barna med lekser i hvert fall frem til videregående, men så skulle det altså bare gå 4 uker og 2 dager før jeg snublet i første hinder.

For i dag tidlig satt 6-åringen på kjøkkenet med leksen han skulle lese inn på ipad. Jeg oppholdt meg i stua og da det ble stille, snek jeg meg inn igjen.

Der satt han og plottet inn navn og nummer og la filen inn i skolens system.

– Gikk det bra? spurte jeg.

– Ja da, svarte han.

Litt nysgjerrig på hva han hadde lest, plukket jeg opp boken. Leksene kan gjøres på nivå 1, 2 eller 3, alt ettersom hvor stødig man er på lesefronten.

Og jeg mener, etter 36 tøffe vintre er jeg rimelig selvsikker på leseferdighetene mine. Så jeg hoppet rett til nivå 3 og begynte å lese høyt, bare for å kjekke meg:

– Jan og June har egg i en kurv. Farfar koker egg til Jan og June. Hva har farfar i løø.. laa.. løøaaa? Laø? La-ø? Lø-a? LØA?! Hva søren er Løa?

Superstresset for at jeg hadde stått fast på en leselekse for førsteklassinger, gikk jeg for det eneste riktige: Skyld på fasit.

– Æh, må være skrivefeil det der. Skrivefeil i læreboka liksom, det er proft..

Men da pekte 6-åringen på neste side:

– Se her da pappa, her står det også løa.

cof
Jan hører en lyd fra løa. Mø-ø. Mø-ø.
 

Så ser han tilbake på forrige side og legger to og to sammen før pappa rekker å si noe.

– Det er jo en låve bak farfar. Kanskje løa betyr låve?


 

Jeg innser raskt at han har rett, men jeg kan jo ikke trekke meg nå.

– Tja, kanskje det, men jeg har i hvert fall ALDRI hørt om det før.

Da ser han på meg med et lunt smil og sier:

– Kanskje du også skal begynne å gjøre lekser?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Hilsen frustrert far som må ta opp fag fra barnehagen x-)

42 kommentarer
    1. Hmm. Trodde løa var helt vanlig å bruke alle steder 🤔 Selv er det det ordet jeg er vokst opp med, bruker ikke så mye låve

    2. Peter? Løa, seriøst? Bra Mr. G hjalp pappa med leksene da 😄
      Selv har jeg lært en fargesang på engelsk av husets 1. klassing, og den kan nok de jeg jobber med snart også 😄

    3. Haha. Godt å se at man ikke er eneste som snubla over leksene allerede. Her var det et bilde av noe som både jeg og ungene syntes så ut som et klekket egg, men så sto det es. Spurte venner om råd men de viste ikke heller. Først når jeg så deigbollen på kjøkkenet gikk det opp for meg at det aldeles ikke var et rart navn for et egg men en deigbolle med deig som eser over. Følte meg ikke veldig høy i hatten. Haha.

    4. Har også en 6 åring på skolen nå. Men her vi er i fra så sier vi LØÅ om låven. 😂👍🏼 Så enkelt å forstå for oss Jærbuer.

    5. Løa var helt nytt for meg også! Hmm.. Trodde det skulle være bokmål i norskboka?
      Jeg bor i Nordland, og her sier alle låve, så løa ville nok ikke blitt forstått av noen her i området..! :p

    6. Har sagt løa/løen i alle år.. På bondegården til farmor og farfar, en ganske rask kjøretur, 30 minutter fra Bergen sentrum..mulig vi prater sidemål..? 🤔😉

    7. Haha!! Løa trudde jeg også var vanlig-isj. Jeg sier låve, men har hørt løa/løe brukt omhverandre. Gruer meg til den dagen jeg får kids og skal hjelpe dem med mattelekser! Det blir interessant det… hilsen ei på nivå med en andre klassing

    8. Jeg synes det virker som han sønnen din er en veldig oppegående, glup gutt! 🙂 Ikke alle 6-åringer som hadde lett seg frem til den sånn uten videre.
      Ett ord jeg aldri har hørt før, og jeg er vokst opp på bondelandet 😛

    9. Såååe, er postmannen deres intelligent eller?? Neeeida! Jeg bare tuller. Lille G virker som en smarting! Han ordner seg selv han😄

    10. jeg har brukt løa, men trodde det var et dialektord, så jeg hadde også blitt overrasket over å finne det i en lærebok… Kan det være en gammel bok, kanskje?

    11. Løa er et veldig vanlig ord. 😂 Men det er jo kanskje ikke så lett når man aldri har brukt det selv eller i omkretsen. Jeg har forøvrig ikke vokst opp med løe som synonym med låve. Løe for meg er et lite hus som dyra kan trekke inn i for å søke ly. Feks oppe på beitet på setra står det ei løe som dyra bruker når de er der ute.

    12. Fjøset er hvor kuene/dyrene oppholder seg, løe/låve er delen av bygningen hvor avlingen oppbevares. Så ikke så rart du ikke har hørt om løe før, for boken tar faktisk feil 🙂

    13. Eg bur på vestlandet og her seie me løe/løa/løå 🙂 men vi bruker låve til større bygninger med dyr, og løe til mindre bygninger.

    14. Eg er Bergense men deslvis oppvokst i Hardanger og vi sier LÅÅÅÅÅVEN og mine venner sier Løå, men siden eg vet også hva løa er. Dette er litt av vestlendinger har med å dra østover -i det øyeblikket alt ikkje høres identisk ut med den som er en vane så blir ikkje vi forstått og må legge om til pent bokmål.
      Men kebabnorsk forstår de der borte -go figure 😀 hahahaha lykke til med leksene 🙂 og eh……bossspannene.-altså søppeldunkene, just incase du ikkje visste hva det var 🙂

    15. Jeg mener også, som flere andre her, at dyrene ikke er i løa, men at løa var et lite uthus der man lagret høyet. Løa lå gjerne i utmarka og man lagret høy og annet for (kanskje torv også?) der om sommeren og høsten og hentet det hjem med hest og slede om vinteren. Synonymt med låve er det ikke etter det jeg er oppvokst med i alle fall.

    16. Aha, jeg ser du bruker preteritum. Betyr det at Løa er et utdatert uttrykk? I så fall er det rart at det er noe som lures inn i første måned av barnas skolegang, haha!

    17. Hahha ser ut som om “de fleste” mener det er et helt vanlig ord. Tror folk i kommentarfeltet følte seg litt truffet, haha blir litt oppgitt av alle kommentarene(kunne aldri vært blogger, andres kommentarer irriterer meg nok). Jeg aner(ante) ikke hva det var! Uansett jeg støtter deg, har heller aldri hørt noen som har brukt det, så helt vanlig kan det da ikke være. Digger forresten bloggen din. Perfekt å lese den på en stappet bybanen kl 8 slik at man kan glemme litt at man står skikkelig most mellom alle menneskene. God helg til dere!😊

    18. Ehm…jeg stoppet på nesen. Hva pokker er nesen? Åja….nesa!
      I mitt 37 år lange liv har jeg vel knapt aldri hverken sett eller hørt noen omtale nesa som nesen. Og jeg er oppvokst i Bærum…

    19. Herifra hvor jeg kommer fra er en løe et lite hus som står i skogen hvor man oppbevarte høy til dyra og hvor dyrene kunne trekke inn hvis det ble dårlig vær.. husker da jeg var yngre og satt og spiste mariekjeks i ei løe med ei venninne. Gode bardomsminner!

    20. Halloooo.. jeg er oppvokst på landet i selveste KODAL! Om du vet hvor Kodal er :p jeg har aldri lest eller hørt ordet løa før

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg