Banning ble til kinotur

I starten av november i fjor, fikk Christina nok.

Da hadde hun sett seg lei på at gubben bannet som en værbitt bryggesjauer. Derfor lagde vi en banneliste som vi hang opp på kjøleskapet.

50 kroner per overtredelse.

mde

Vel.. la oss bare si at den lista fylte seg opp rimelig raskt 😉

Heldigvis hadde den faktisk sin effekt og i dag banner jeg vesentlig mindre enn jeg gjorde da. Nå skal jeg ikke være skinnhellig, for går kaffekoppen i bakken og sprer seg som en håndgranat, kan du banne på at jeg stemmer i et f-ord så høylytt at det får naboene til å flasse. Men det har faktisk blitt bedre.

Vi har hele tiden snakket om at vi må bruke bannekassa til noe moro med familien og i går gjorde vi det!

For lenge har eldstemann snakket om at han gleder seg til “Den utrolig historien om den kjempestore pæra” kommer på kino. Dette er en film basert på en bok vi storkoste oss med, og i går var dagen endelig kommet for å besøke det store lerretet.

cof

cof

cof

Siden filmen gikk litt sent og hadde 6-årsgrense, måtte vi smugle med oss både kveldsmat og lillesnupp. Hun har jo tross alt bursdag i høst, så hun er jo nesten 6 år da (om 2 år..).

Og mens lomper med pålegg og biter av frukt og grønt gikk ned, koste vi oss med den gigantiske pæra på bøljan blå 🙂


Skjermbilde fra filmweb.no
 


Skjermbilde fra filmweb.no

mde

Filmen var akkurat passe lang, holder seg tro til boka og er veldig godt laget. Tidvis veldig morsom og tidvis litt skummel for en som er “nesten” 6 år, men ikke mye.

Mor og barna storkoste seg, og det gjorde jeg også. Spesielt fordi jeg tidlig innså hva dette betyr…

Kino med familien er topp, alle er enige om det, men bannekassa er nesten tom, så nå kan far begynne å banne som en stamgjest på Rorbua igjen 😉

cof
 

/ Å du ramsalte gamle-Erik!

14 kommentarer
    1. Fornuftig kone du har som prøver å sette en stopper for banningen din . Husk på at du oppdrar små barn , ikke så kult når de tar etter ditt språkbruk og det gjør de før eller siden.

    2. Altså, jeg digger deg! 😂
      Banning er en uting, ja, men jeg tror ikke du er alene om å spytte ut noen heavy gloser når kaffen går i bakken.
      Jeg klarer for det meste (kremt, hvem lyver jeg for) å ta meg sammen foran barna, men det hender jeg glipper hvis jeg ligger bak en «idiot» (ja, alle andre i trafikken er idioter, neida, joda) som kjører sakte eller hvis noe av det tekniske i huset ikke fungerer. Jeg tror neppe de lider noen nød av å høre det en gang i blant eller oftere.At man er bevisst på det er jo greit, men det er du jo. Og hey, det er aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe, i dette tilfellet kino! 😎

    3. Her hjemme har vi valgt en litt annerledes tilnærming til banning. Jeg banner som et uvær, og regelen er at her hjemme kan vi si hva vi vil. Har heller aldri sagt at dattera mi ikke kan banne i barnehagen, men det har de i barnehagen lært henne. Så der banner hun ikke, og hjemme også veldig sjelden noen stygge ord fra hu.
      Men tilbake til grunnen til at jeg ikke forbyr banning hjemme..her skal alt være lov til å si, jeg vil ikke legge munnkurv på dattera mi, jeg vil ikke at hu skal unngå å si noe til meg bare fordi hu tror det er stygt eller at hu tror at jeg ikke vil høre det. Hvis man sier at noe ikke er lov til å si, kan unger plutselig få for seg at noe vi absolutt vil at de skal fortelle oss (vonde ting de har opplevd etc), ikke er lov til å si eller snakke om.
      Sorry, dette ble langt..

    4. Min kur for banning ble å jobbe i barnehage – anbefales 👍 Liker mitt eget språk bedre nå enn tidligere, for jeg slang på banneord i flere sammenhenger enn “nødvendig”. Sorry å si det, men nå synes jeg det høres skikkelig ufint ut om jeg hører andre som banner like mye som jeg gjorde.

    5. Hah, god plan! Litt omfattende for å slutte å banne, men ganske sikkert idiotsikkert ja 😀
      Hupps, idiotsikkert.. haha!

      Synes også banning høres skikkelig ufint ut og derfor prøver jeg å slutte. Bare så fryktelig vanskelig 😉

    6. Aha, det var en interessant angrepsvinkel! Har vel egentlig mest lyst til at barna ikke skal føle behov for å banne i noen settinger, men absolutt et veldig godt poeng med å ikke gi dem munnkurv, som plutselig kan begrense andre ting de ønsker å fortelle.

    7. Haha! Altså, idioter i trafikken, der er det nærmest umulig å begrense seg. For noen kjører jo rett og slett som idioter x-) Har klart å endre talemåte til typ “MEN HVA I SVARTE?!?!?!” så spør barna: “Hva er det, pappa?” Og da kan jeg forklare uten å banne.

      Men når barna ikke er med i bilen… Å lård. Da bannes det til stadighet i 20 minutter sammenhengende x-)

    8. Såg den på mandag (med ein ekte 6 åring som alibi). Kjenner ikkje historia frå før, så lurte litt på kva som blei røykt under manusskrivinga 🙊
      Morsom og sprø film ☺🍐

    9. Jeg så filmen med datter på 4,5 år (6 års aldersgrense er for alle i følge med foreldre.)
      Vi ble ganske skuffa over filmen. Piratene var mye slemmere, han i den mekaniske dragen var mye slemmere, det som skjedde på øya var plutselig veldig skummelt, at Sebastian og Mitcho nesten druknet på slutten ble veldig skummelt….
      Fra å elske boka, mislikte nå min 4-åring historien.
      Jeg syns de maltrakterte boka med den filmen. Å endre personlighet på karakterene så voldsomt var ikke ok.
      Men, smaken er som baken….

    10. Må innrømme at den drukningsscenen var utrolig unødvendig og likte ikke slutten spesielt godt, men alt i alt en ok film. Tidvis var den veldig morsom og 6-åringen konkluderte med at den var bedre enn Karsten & Petra som vi så sist 😉

      Men for en 4-åring kan det bli litt voldsom kost ja. Skjønte fort hvorfor de hadde satt 6-årsgrense på den, hehe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg