I sjokk

Hei, kjære blogg. Hvor skal jeg starte? Jeg er i sjokk. Rett og slett. Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere alt som har skjedd det siste døgnet, men jeg håper at denne teksten kanskje kan gi meg noen svar.

For hva skjedde? I det ene øyeblikket sitter man i salen, det neste øyeblikket står man på scenen. Jeg husker veldig godt at jeg satt på setet mitt og ante fred og ingen fare. Juryens ærespris ja, uuuuh, spennende. Mon tro hvem som vinner den i år?

Jeg tenker Kristin Gjelsvik. Er det noen som fortjener det, så er det virkelig henne. Eller kanskje er det noen fra bransjen? Ingeborg Heldal, Thomas Moen eller kanskje Gunnar Stavrum? Jeg aner ikke, men jeg er spent.

Så begynner en tydelig rørt juryformann å lese fra arket sitt. Sier noe om at det har vært bare kvinnelige vinnere på scenen så langt. Legger ut et hint. Jaha, så det blir en mann i år? Spennende.

Så sier han litt til og så plutselig hører jeg ordet.

Pappablogger.

Jeg sitter på første rad og det er ingen andre pappabloggere i salen… Plutselig snur alle seg mot meg.

Etter det går alt i svart.


(foto: Astrid-Helen Holm)
 

Og for alle som har sett klippet av hva som skjedde på scenen, må jeg bare først få beklage all banningen. Det første mamma sa da jeg ringte foreldrene mine i dag var:

– “Ja.. der gikk det mye penger i bannekassa, gitt”

Og det beklager jeg. Men tro meg når jeg sier at jeg ble så sjokkert at jeg ikke visste verken opp eller ned på tid eller sted.

Plutselig står man der med lyskasterne i fleisen, hundrevis av folk i salen, mikrofonen i hånda og en forventning om å si noe lurt. Noe inspirerende, noe smart. Noe som rettferdiggjør at man akkurat har vunnet en av de gjeveste prisene man kan vinne som influencer. Og alt hjernen min klarte å si til meg var:

– “Øøøh… jeg… ehm… Jeg tar meg en fridag og den starter NÅ”

Men til slutt klarte jeg da å lire av meg noen ord og en viss prosent av disse ga til og med en slags mening. Ikke mye, men litt. Men det er ikke så farlig, for det endte ikke med den talen.

Det er nå det begynner.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å motta denne prisen er på ingen måte en slags målstrek, snarere tvert i mot. Jeg ønsker å bruke denne prisen som en pådriver til å gjøre store ting i 2018. Jeg ønsker å vise meg prisen verdig og bevise overfor juryen, meg selv og alle at de gjorde et godt valg.

For Influencer-Norge er i endring. Det synes jeg vi fikk en god indikasjon på i går. For prisvinnerne var ikke disse “dårlige forbildene” mange dessverre tradisjonelt forbinder med blogg og influencere. Det var bare folk jeg ser på som veldig gode forbilder. Kristin Gjelsvik, Tale Maria Krohn Engvik (Helsesista), Camilla Aastorp Andersen (Treningsfrue), Marna Haugen Burøe (Komikerfrue) og mange flere.

Fantastiske mennesker med fantastiske verdier, og jeg ønsker å være en av dem.

Jeg ønsker i langt større grad enn tidligere å bruke bloggen til å ta det ansvaret som har blitt gitt meg med juryens ærespris. Jeg har brukt litt over 5 år på å gjøre meg fortjent til denne prisen, og nå ønsker jeg å bruke resten av året på å bevise at jeg fortjente den.

Tenk det. Juryens ærespris med en pappablogg. En pappablogg! Det er jo helt uhørt. Hmm, jeg ser på måten jeg skriver at jeg fortsatt er i sjokk. Og det er kanskje ikke så rart. Voksne, hårete småbarnsfedre på 35+ pleier liksom ikke å få så fryktelig mye tid i rampelyset på slike kvelder.


(Fra brorsans snapstory)
 

Så dette er ikke noe jeg tar lett på. Jeg er i sann så beæret at jeg sliter veldig med å få hjernen til å henge med på notene. Men jeg gleder meg.

For denne prisen har gitt dette året en helt ny retning. Kall det en åpenbaring. For plutselig føler jeg på et vanvittig ansvar. Både i rollen som mann, pappa og foreldreblogger. Alle de tre i ett, alle de tre hver for seg.

For med denne bloggen, som jeg inntil i går for det meste anså som en slags lystig sofakrok man kan svinge innom for litt skitprat og en kaffekopp, har jeg et langt større ansvar enn det. Bloggen vil og skal alltid være en jovial plass for hygge, men den må også være mer enn det.

For jeg kommer ikke unna hvilken vanvittig mulighet jeg har til å påvirke folks liv. Til å forme holdninger, endre holdninger og være den endringen jeg selv har etterspurt. Som pappa, mann og blogger.

Og det ansvaret ønsker jeg å ta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Det er nå det begynner <3

* Følg Pappahjerte på Facebook *

38 kommentarer
    1. Gratulerer! Vel fortjent. Dere har en utrolig viktig rolle som meningsbærere i vår tid. Godt du tar det på alvor.
      Gleder meg til å følge både deg og Christina videre!

    2. Det er så vel fortjent!! <3 Jeg er en stolt leser av bloggene til dere begge! Dere er noen nydelige mennesker som man nesten føler man kjenner, og man blir glade i dere gjennom blogg og Snap <3 stemte på Christina så godt jeg kunne på folkets favoritt, å hun vil vært en verdig vinner av den!
      Fortsett det gode arbeidet du gjør! Gleder meg til å følge utviklingen videre! 😀 <3
      Gratulerer så mye med den gjeve prisen du vant!! <3

    3. Gratulerer så mye med en velfortjent pris. Du er en av mine desidert favoritter! Jeg husker første blogginnlegget jeg så dra deg, var da du hadde innsamling til movember. Det må vel ha vært høsten 2013? Mang en gang har bloggen din gitt meg smil og glede, i en tøff hverdag og søvnløse netter pga smerter. Jeg føler jeg har fulgt reisen din nesten fra starten! Så dette er ekstra kjekt!

    4. Gratulerer så mye og vel fortjent. Ærlig,reflektert og en morsom skrivestil. Gleder meg til å følge deg videre, og konatil 💙 hipp hurra for deg🕺💙

    5. Stort Grattis til velfortjent pris 🙂
      Følger både din og Christinas blogg, og selv om mine egne unger er i 20 åra og utflytta for lenge siden, så koser jeg med bloggen din og kona di sin, og kan konstatere at småbarnsåra med allt som hører til er seg ganske likt 🙂
      Masse lykke til videre 🙂

    6. Uæææ! Det var altså så stas å se deg vinne pris i går, jeg løp rundt i stua som en hueløs høne med vixen på mobilen i hånda 😂 Prisen er så megafortjent, GRATULERER!

    7. Gratulerer, det er så fortjent, så fortjent! Du har en egen evne til å formidle alt fra ‘superteite’ hendelser fra en småbarn-pappas hverdag til viktige samfunnsspørsmål. Du har en lun, sjarmerende humor, men er heller ikke redd for å utfordre de du er uenig med. Jeg synes du er en god representant for sunne og fornuftige holdninger. Skulle gjerne sett deg på Tinget sammen med Erna, Siv og Trine!😄

    8. Gratulerer sååå mye, er det noen som fortjente den prisen er det deg🌺 Du skriver vanvittig bra samtidig som den er morsom👍 Digger bloggen din rett og slett👍 Synd Christina ikke vant folkets favoritt, det hadde hun fortjent, stemte som bare det på henne, og på deg i håp om at du skulle ta gullpennen, men prisen du vant er jo mye større😊 stå på videre, gleder meg til å følge dere begge videre💙💙

    9. Så fortjent Peter 👏🏻👏🏻 Gratulerer så mye ⭐️ Du og din kone er kjempemorsomme og har mye bra å komme med. Trenger mer av dere fremover.
      Aldri så liten krise når dere tar snapfri 🤣
      ❤️

    10. Gratulerer så mye med velfortjent pris, Peter! Veldig gøy og veldig rørende øyeblikk ( spesielt for oss som er over gjennomsnittet sensitiv)
      Helt enig med deg! I går kunne man virkelig merke en endring i bloggnorge og det tror jeg vi kommer til å merke godt det neste året. Det er du og den kule kona di absolutt med å bidra til, sammen med mange andre sterke, gode, flotte stemmer.
      Jeg er så utrolig glad vi har dere i dette miljøet!! ❤️
      Dette var ikke annet enn vel fortjent. Jeg digger jobben du gjør og må si jeg ser litt hvor den kommer fra.👇🏻
      Heia bestemor som som er på barnebarnas lag og passer på at papp må fylle opp sparegrisen med bannekroner! Elsker det!!❤️
      Nyt uken og fortsett den gode jobben du gjør!

    11. Gratulerer så masse. Dette var veldig gøy! Blir spennende å se hva 2018 har å by på. Følger spent med videre

    12. Gratulerer så masse Peter:) den prisen er deg velfortjent:)
      Digger bloggen din å Christina sin 🙂
      Dere er to herlige mennesker:)
      Stå på begge to 🙂
      Å Peter “hang in there” 🙂

    13. Gratulerer! Slenger meg på resten av kommentarfeltet og sier; vel fortjent 😀
      Foresten, vet du om/hvor jeg kan se reprise av Vixen?
      Gleder meg til å følge deg på reisen videre ❤

    14. Jeg er en ivrig leser av alt mulig og din blogg er desidert en av mine favoritter.
      Den prisen er velfortjent.
      Du skriver med humor, selvironi og innsikt og tar opp seriøse emner og hverdagsliv på en flott måte.
      De valgte riktig blogg i år.

    15. Tusen takk for det, Benedikte! Veldig hyggelig å høre 🙂
      Fortsatt i sjokk, men det begynner å gå opp for meg. Så nå begynner jobben med å vise seg prisen verdig 🙂

    16. Tusen takk, Beate. Vet du, det er rart, men jeg føler faktisk at denne prisen kom som en slags åpenbaring og plutselig fikk jeg liksom en helt ny visjon for 2018. Så jeg er spent selv 😀

    17. Hahaha! Tror mamma var i sjokk over hva sin kjære sønn startet talen med, men er man i sjokk så er man i sjokk. Enda godt barna ikke ser på prisutdelinger x-)

      Men ja, jeg er faktisk veldig optimistisk for hva som kan skje i 2018 nå. Så mange fine folk som ble premiert og ikke på noen måte et slikt bilde av prisutdelingen som mange hadde i forkant. Jeg mener med dette at skjønnhetstyranniets gullalder er over.

      Ha en fortsatt makaløst god dag! 🙂

    18. Haha, tusen takk for det. Blir plutselig snapfri i blant, spesielt når barn er syke og alle bare går oppå hverandre. Men er endelig tilbake nå og det er moro. Jaaaa, sånn med unntak av den sinnssyke oppdateringen da. Forstår ingenting x-) Men det ornder seg vel det også.

      Hipp hipp og haaaaifai!

    19. Åååå, herregud ikke få en tyr til å felle enda flere tårer nå da. Må prøve å berge siste rest av maskulinitet her x-)
      Men tusen tusen takk! :-*
      /haifai!

    20. Gratulerer! Jeg leser mange blogger, men du er den eneste bloggeren jeg faktisk leser tekstene til. Som regel kikker jeg på bilder, og skumleser litt tekst, men tekstene dine fenger og er morsomme 🙂

    21. Gratulerer så mye! Åh, det var SÅ velfortjent, og SÅ riktig at du fikk akkurat den prisen. Gleder meg til å følge med deg og dere videre i 2018! ❤

    22. Gratulere så masse!!! Så velfotjent, som så mange andre også mene.
      Glede meg til fortsettelsen, og det 2018 måtte bringe 🙂 har en mann som ikke leser blogg at all, men han får tidt og ofte høre det ene og det andre om dere 😅 ta det som et kompliment!
      Stååå påå!

    23. Jeg hadde virkelig begynt og lure om ikke du hadde vunnet en slik pris . Så gratulerer hjerteligst så mye ! 😃🎉🎈
      Du skriver rørende , engasjerende , klokt og morsomt . Du er på forfatter nivå!
      Skulle bare mangle at du ikke vant .
      Kona di skriver utrolig bra hun også , forresten 🙂
      Gratulerer – vel fortjent 😃👍 Hilsen fra Line

    24. Oj dæven, det var ikke småord. Tusen tusen hjertelig takk, Line! Det er så utrolig hyggelig å høre. Virkelig!
      Plutselig gikk det fra -3 og bekmørk vinterkveld, til +30 og strålende sol. I hvert fall her inne 😀

      Klem, kos og highfive,
      Peter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg