Hva er vitsen med Vixen?

Som snart alle fra Karasjok til Pyeongchang har fått med seg: Vixen Influencer Awards er ute i hardt vær i år.

Det startet vel med diskingen av Anniken Jørgensen og Martine Lunde, som senere fikk komme tilbake igjen. Så ville mange at andre navngitte toppbloggere burde vært disket for gjentatte brudd på Forbrukertilsynets regler om merking og skjult reklame.

Så kom det frem at den populære bloggen Bloggomtoppbloggere var blitt disket for brudd på åndsverksloven og at juryformannen hadde svartelistet bloggen deres. Det var vel da det kokte over.

Anklager om juks og fanteri begynte å hagle, og juryformann Hans Petter Nygård-Hansen har hatt et såre strev med å holde skjoldet oppe. Så meldte Ulrikke Falch seg ut i protest, Sophie Elise kom med motsvar og nå har vel snart hver eneste blogger og influencer i landet uttalt seg om saken.

Jeg hadde egentlig tenkt til å la det ligge, men det er fortsatt altfor mye som ikke har blitt sagt.

Jeg husker første gang jeg ble nominert til pris i Vixen Blog Awards (som det het før). Det var så stort. Så vanvittig stort og jeg var så stolt! Samtidig følte jeg meg som en dråpe i havet, for når jeg kom inn døra så jeg stjerner og kjendiser og folk som var milevis over mitt nivå. Milevis!

Folk man bare leser om, men som man ikke tror eksisterer på ekte. Caroline Berg Eriksen, Sophie Elise, Kristin Gjelsvik.

Det krydde av kjendiser og sminkede jenter som elsket å stå i presseveggen og lage fiskemunn. Også meg da. Jeg husker jeg satt i salen og følte meg som tredje reservekeeper på benken. Jeg var der, men ingen sjanse i Arendal for at jeg skulle vinne. Da de ropte opp navnet mitt som finalist, trodde jeg ikke noen visste hvem jeg var engang. Jeg sank ned i setet. Ikke tenk på meg. Bare de store vinner.

Men så ropte de opp vinneren. Noen jeg ALDRI hadde hørt om før. Ikke Camilla Pihl? Ikke Caroline Berg Eriksen? Og dette skjedde i flere kategorier. Jeg dro hjem og søkte opp vinnerne, og ganske riktig: Flere av prisvinnerne var relativt ukjente med bittesmå nisjeblogger. Men der hadde de altså stått på scenen, og banket unna konkurrenter med mange tusen ganger flere lesere enn dem, ned i støvlene.

Og jeg husker at det tente et håp. Dæven steike, det er mulig for oss litt mindre også! Men er det håp for en mann? Neppe.

Det var frem til året da Gunnar Tjomlid vant prisen for Årets sterke mening. Ikke en oppsminket überhipster med lepper som en berggylt, men en ekte mann av skinn og skjegg. Noen år senere vant Ørjan Burøe Årets Stjerneskudd. Det var vel samme året som Marte Frimand-Anda (aka Casa Kaos) vant Årets gullpenn.

Og i fjor vant jeg Årets livsstil, samtidig som Christina vant Årets stjerneskudd foran to konkurrenter med kjente fjes. Vi var i himmelen. Jeg tatoverte til og med deler av vinnerplaketten på armen 😀

Så spør jeg: Ulrikke Falch mener at Vixen er et skjønnhetstyranni for bare de største og vakreste profilene. En prisutdeling som hyller de “dårlige” forbildene. Og jeg spør meg selv: Er dette skrevet med innsikt eller fordommer?

Greit nok at prisen ikke føles riktig for henne, men det betyr en helt vanvittig stor del for meg og mange andre i min situasjon. Og det burde det gjøre for henne også! Kanskje mest av alt henne, for hvis hun mener at Vixens verdier er så på hell: Ville det ikke vært langt bedre å si at man ønsker å gjøre noe med denne ukulturen, fremfor å trekke seg unna? Og er det i det hele tatt riktig det hun sier?

For Kristin Gjelsvik er i årets finale i hele seks kategorier. Hva har Kristin brukt hele 2017 på? Å fremme holdninger som “Føkk skjønnhetsoperasjoner, du er bra nok som du er!”. Hun har til og med gikk ut bok om det, og nå er hun i finalen i flere kategorier enn noen annen. Er hun dermed det dårligste forbildet av alle? Nei, hun er selvfølgelig det beste og spør du meg ser det ut til at både leserne og Vixen har premiert henne for dette.

Hvor står det i nedsablingen til Ulrikke? Hvilken leser har skrevet om det? Ingen, så vidt jeg vet. Greit, mye av kritikken rundt årets Vixen er kanskje berettiget, men så lukter det også tidvis av én fjær som har blitt til 10 høns.

Mye av dette skyldes nok at Bloggomtoppbloggere ble disket, og deretter startet opp en svertekampanje i ettertid. Spør du meg, virker det ikke helt urimelig at de ble disket. Misforstå meg rett, vi trenger absolutt en vaktbikkje i Blogg-Norge 2018, men la oss ikke glemme at BOTB ble disket for brudd på åndsverksloven. Mange holder juryen ansvarlig for dette, men det er faktisk Vixen med ryggdekning fra en rekke advokater som er ansvarlig.

Jeg håper BOTB kommer sterkere tilbake neste år med en blogg som holder seg innenfor regelverket, for da fortjener de absolutt prisen for Folkets Favoritt hvis de har stemmene til det. Så håper jeg samtidig at de etter hvert tør å stå frem med navn og ansikt, slik alle bloggerne de daglig prater om og rapper bilder fra, gjør.

Business woman typing on keyboard
Licensed from: Gajus / yayimages.com
 

Som bringer oss over til juryformann Hans-Petter. Alt oppstusset rundt Vixen i år har vel avdekket at hans dobbeltrolle både som dommer og bøddel, ikke ser ut til å fungere spesielt godt. Med rette! I mine øyne burde ikke juryen sitte med ansvaret for hvem som skal diskes eller ikke.

Det burde være Forbrukertilsynets ansvar, gjerne med et par advokater på laget. Det er deres regler og føringer som gjelder, så de burde være ansvarlige for å kappe hodet av folk, så kan juryen konsentrere seg om å finne de beste på sitt felt i et hav av verdige kandidater.

Men midt oppi alt kaoset, la oss ikke glemme hva Hans-Petter og Vixen har gjort både for bransjen og for deg som leser de siste årene. Det var nemlig først da Hans-Petter kom inn som juryformann, at prisutdelingen gjorde et skikkelig hopp i seriøsitet og anseelse. Ikke bare prisutdelingen, men hele bransjen som sådan.

For Hans-Petter gikk rett i strupen på dårlig merking av reklame og begynte å svinge pisken etter de som ikke fulgte reglene. Plutselig måtte samtlige bloggere skjerpe inn egen praksis for hvordan de merket reklame og tette igjen smutthullene de hadde hatt til da. Utilsiktet eller ei.

Og dette ble starten på dagens praksis med langt strengere krav til merking av reklame enn før. Før var det hele ville tilstander, og snikreklame var dagligdags, men med økt fokus på dårlig merking og Forbrukertilsynets stadig strammere jerngrep, har dette endret seg markant de siste årene.

Mye av æren for dette tilskriver jeg Hans-Petter Nygård-Hansen, som har vært en ledende figur i arbeidet med å gjøre blogg til en langt mer ærlig og redelig bransje enn det var før.

En annen ting Hans-Petter og Vixen har bidratt med som jeg synes er (pardon mye french) jævlig bra, er å si rett ut at det trekker kraftig ned å bruke barna som gallionsfigurer for egen blogg. Jeg har selv gjort store endringer på den fronten de siste årene og synes det er både viktig og knallbra at Vixen går i front for å ivareta barnas personvern.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det som derimot har skurret litt for Vixen i år ser ut til å være at ballen de selv har sparket i gang har innhentet dem. For mange mener at flere navngitte toppbloggere burde vært disket på grunnlag av gjentatte tilfeller av dårlig merket reklame.

Akkurat det kan jeg ikke si noe sikkert om, men med alt oppstyret rundt årets pris tror jeg de ansvarlige har fått med seg budskapet og kommer til å skru til kriteriene for neste års pris. Og det er selvfølgelig bare rett og rimelig at de samme reglene skal gjelde for alle.

Og nettopp derfor er det så viktig at vi fortsetter å kjempe FOR Vixen! For vi trenger Vixen! Vi trenger en gulrot som influencere kan strekke seg etter, en prisutdeling som er så viktig for så mange at den kan være toneangivende for å endre en mediehverdag og et marked i vekst.

Ikke bare kaste den til side og si at det er korrupt og boikotte hele greia. Vi må heller kjempe for at de verdiene vi mener er relevante, skal være det som premieres. Ikke generalisere, fordømme og gi opp uten kamp. Det kaller jeg feighet. Å flykte fra slagmarken er ingen seier.

Hvis man er så uenig i hvordan bransjen fungerer, så gjør noe med det da! Vær Kristin Gjelsvik og stå opp for hva du mener. Vær endringen du etterspør.

change
Licensed from: gunnar3000 / yayimages.com
 

Derfor har jeg ikke noe sans for Ulrikke Falchs beslutning om å boikotte prisutdelingen. For som hun selv skriver: Hvis du ikke klarer å ta det ansvaret du er tildelt, fortjener du ikke plassen din. Gi plass til noen som kan gjøre en positiv forskjell”. Her hadde hun jo en gylden anledning til å motbevise nøyaktig det hun selv kritiserer!

Ved at hun hadde vunnet en pris, ville hun vist at Vixen ikke er det skjønnhetstyranniet hun anklager dem for å være. Hun kunne gått i bresjen for å endre industrien, hun kunne bevist at det går an å vinne pris på sine egne premisser. Nå får vi aldri vite.

Ja forresten, dette med at Vixen er et skjønnhetstyranni: Har hun helt glemt meg? For jeg har vært i finalen mange år på rad, ja til og med vunnet pris. Ikke har jeg spesielt mange lesere sammenlignet med de aller største heller. Ei heller kan jeg huske en eneste pris til Årets smaleste midje eller Årets botox, men derimot oppløftende priser som Årets interiør, Årets trening og helse og Årets Gullpenn. Alle med kandidater som fremmer sunne, gode verdier.

Nettopp derfor har jeg ingen planer om å trekke meg, men derimot gå dit med stolthet.

Jeg vil vise at man kan vinne pris i Vixen selv om man er en rufsete pappablogger med poser under øynene og ikke et hint av skjønnhet i mils omkrets.

Jeg vil vise at man kan vinne en pris med en helt vanlig pappablogg uten de helt store tallene, ei heller plastpupper og hestehår. At skjønnhetstyranniet er en myte skapt på bakrommet, og at det finnes håp selv for bleke menn som pusher 40, med høyt hårfeste og kaffetryne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Vi sees på søndag!

69 kommentarer
    1. Jeg synes det er en bransje som er langt ute for min fatteevne -helt fjernt at noen i min verden ville deltatt på noe sånt. Og unansett hvordan du vinkler det så er det glitter og glam og mye «kunstig».
      Les dagens innlegg hos Funkygine, den mest for ufrige og ærligste bloggerne av alle – funkygine.com.

    2. Hva skal vi med bloggere? Når du drar frem gunnar tjomlid som den rake motsatsen av en überhipser da er det natta.

    3. Kopierer min egen kommentar fra et par innlegg lenger ned:
      «De rapper bilder på samme måte som både du og kona de gjør mener du? Hvis ikke ville det vært fint med eksempler på forskjellen mellom dere. Ellers blir jo dette bare spekulasjoner uten bevis.
      Forresten, konatil bør vel også diskes? Når det var snakk om latterliggjøring av andre bloggere.»
      I tillegg kan man jo diskutere hvorvidt du selv du er uavhengig eller ei, basert på din forretningsforbindelse med Vixen.

    4. Her må jeg innrømme at jeg ikke følger helt logikken din utover at jurylederen han blandet rollene sine.
      Jurylederen har jo dummet seg regelrett ut.. samtidig som BOTB er nominert så svartelister han dem på egen blogg? Ut fra hva jeg har forstått han de også fått beskjed om at de ble disket på grunn av åndsverkloven, men ikke gitt eksempler på hvilke brudd de har gjort. Det skal imidlertid være snakk om uriktig deling av andres bilder og at det ikke er nok å kreditere. Hva men alle blogger som deler bilder de finner på blant annet Pinterest og krediterer med Kilde: Pinterest. Det blir jo heller ikke riktig da det ikke er Pinterest som er opphavskilden.
      Samtidig er aktører som har fått påvist brudd på alkoholloven ikke bare en men to ganger fortsatt med som finalist..
      Man må gjerne avvise BOTB fordi de er anonyme og det kan være at det var riktig å diske dem.. problemer oppstår når man kun disker noen, men ikke alle som bryter lover – og spesielt ikke de største.. Da fremstår man som uproff.
      For øvrig anbefaler jeg å lese nevnte blogg. Den inneholder kanskje noe sladder, men sum sumarum retter den et (med rette) kritisk blikk mot deler av bloggverden og hvilke konsekvenser den kan ha – både på unge lesere og på blant annet bloggbarn som blir eksponert og brukt til å tjene penger på.
      Personlig syns jeg Ulrikke er tøff og syns også at det er helt riktig av henne å trekke seg når hun vurderer at dette er noe hun ikke ønsker å være en del av. Så håper jeg at blant annet du, din fru og Styleconnection fortsetter å til at bloggverden blir litt bedre.
      Kan ikke være enig i alt, si!

    5. Og det er vel strengt tatt kommet frem at du også har sammarbeidet med chili productiob.. som skkurat ja, driver vixen..

    6. Enig med de over, her er det en del logiske brister i resonnementet ditt. Ser du ikke det det problematiske med at chilli publications/vixen er et evig surr av rollesammenblandinger? Eller er det å vinne en pris så stas at det ikke er så nøye? Og de siste innleggene dine om rollemodeller i bloggverden, må jeg si er veldig lite reflekterte.

    7. Et veldig bra innlegg av deg! Kjempeflott at du skriver om dine tanker rundt det.
      Denne hetskampanjen inne på kvinneguiden er bare lavmål.

    8. Med dine forretningsforbindelser til vixen så var det vel forventet at du støtter dette? Hvorfor nevner du ikke dine forbindelser til vixen? Syns dere bloggere prøver å skjule noe 🙂

    9. For det første tillater jeg meg å nevne at “boggomtoppbloggere” ikke har brutt Åndsverkloven…
      ..for det andre driver ikke bloggomtoppbloggere noen svertkampanje mot Vixen, de har dokumentert sannheten..tvertimot så er det vel juryformannen som har startet en vendetta mot bloggomtopplogere. I ren desperasjon ble de disket, fordi de sto i “fare” for å vinne Folkets pris..for det tredje så er jeg enig med Mari over her..
      ..for det fjerde… kommer jeg tilbake til senere 😉

    10. The purpose of Vixen awards; like viktig som beste fisk awards eller årets grønnsaks-hage awards…jeg tenker atte har sin hensikt på sin måte. Blir folk happy med å skrive, plante eller lage fiskebolle så er det jo bra.
      Forskjell er atte man blir mer kjent som bloggis…jeg selv har tenkt at skal bli kjendis rundt 70år; vil være inkognito til da – blir jeg først kjendis nå så kan jeg ikke gå tilbake på det; folk vil hazzledazzle meg sikkert 24/7…nei skal vente med det.
      Ok. Da er det vixen snart sa. Lykke til alle sammen o bli happy.

    11. Hei
      Vi har ikke startet en svertekampanje mot verken Vixen eller bloggere. Vi har kun etterspurt dokumentasjon på diffuse lovbrudd vi skulle ha begått. Hvis du tar deg tid til å lese våre innlegg samt juryformann HP sine svar (eller ikke svar) i gruppen «Stort og smått om sosiale medier» på Facebook, tror jeg du vil forstå bedre.
      Når det kommer til at vi har «stjålet» bilder, som du sier, så har vi handlet i god tro. Vi tar åndverksloven veldig seriøst og etterstreber å følge den. Vi vil likevel innrømme at vi synes det er komplisert, men har så godt det lar seg gjøre prøvd å sette oss inn i den. Vi har lest forskningsarbeider, selve loven og gamle dommer for å finne ut hva vi bør gjøre. Vi går igjennom all bildebruk nøye i innleggene. Vi bruker kun bilder der det lar seg gjøre og da bilder fra Instagram eller Snapchat. Vi skal kun bruke bilder der bildet er absolutt nødvendig for saken, og der bilde i seg selv nærmest er en del av saken. Bloggen vår er gratis og uten vederlag og den går ikke med overskudd. Vi tjener ikke penger på å låne et bilde. Vi vurderer å innhente noen med juridisk kompetanse som kan fortelle oss om vi tenker feil. Vi har våre sterke tvil om at åndsverksloven skal kunne brukes som et middel til å kvele ytringsfriheten. Hvordan skulle vi kunne skrive om brudd på markedsføringsloven uten å dokumentere det med et bilde av det faktiske bruddet?
      Alt godt
      -Adina

    12. Her mister du meg helt, pappa! Vixen fremstår nå som så utrolig lite troverdig.
      Det har blitt sånn at CBE og SE ikke skal røres fordi de er de største.
      BOTB er jammen meg en gave til den ukritiske bloggleseren jeg engang var.

    13. Jeg er enig med de andre her over meg. Vixen fremstår som shady, og er for mange blitt en stor vits, spesielt med HP i spissen. Og for meg, som er leser, så oppfattes ikke prisen som noe stort og ærefullt (slik du fremstiller det). Faktisk så oppfatter jeg den som harry.

    14. Jeg må starte med å si at jeg alltid har sett på deg som en nyansert og gjennomtenkt blogger. De fleste saker har du sett fra flere sider, og drøftet på en seriøs og upartisk måte. Selv om bloggen din, selvfølgelig er ditt syn og din mening, har du allikevell klart å skape mer tyngde og troverdighet ved å se saken fra flere vinkler. Dette innlegget derimot var ensporet og skuffende. Mistanken om grums i denne vixen kåringen ble bare forsterket etter denne forsvarstalen.

    15. Dette var ikke et av dine bedre innlegg. Du fremstår svært unyansert her. Du skulle kanskje lest litt mer om saken, f eks på facebookgruppa “stort og smått om sosiale medier”, slik at du kunne fått litt mer innsikt fra oss andre dødelige; og ikke bare fra “kollegaene” dine i miljøet du forsvarer.

    16. Her bommer du fullstendig! Anbefaler deg å lese deg opp på fakta angående diskingen av BOTB. Du burde kanskje opplyse at du har ett samarbeid med Chili/Vixen også?

    17. Oi, snakk om å bli avkledt i eget kommentarfelt! Her hadde du tjent mer på å liste deg stille forbi hele debatten.. Uansett svært spent på dine svar til kommentarene over her! (Hvis du ikke har noe svar, så er jeg ikke overrasket. Du må jo holde deg inni varmen med Chili/Vixen og resten av “top of the pops”).

    18. Har jeg et samarbeid med Chili/Vixen? Hvor da? Det har ikke jeg fått med meg. Kanskje Chili Publications er tredjepart/mediebyrå i et av mine samarbeid, men det kan jeg ærlig talt ikke huske.

      Aaaah, nå fant jeg det! Herregud, et innlegg for Skoda i 2015 gitt. Helt glemt at Chili hadde noe med det å gjøre. Vel vel, det legger selvfølgelig ikke føringer på hva jeg mener og sier, såpass “kjøpt og betalt” er er jeg dessverre ikke.

    19. Jeg har ikke lest meg opp så veldig på diverse ryktefora, nettopp for å kunne skrive hva jeg selv tenker og føler, fremfor å bli farget av altfor mye sladder fra ulike hold. Synes innlegget var rett så fint jeg 🙂

    20. Hei anonym,
      Jøss, jeg får bare ta dine ord til meg her. Var egentlig ganske fornøyd med innlegget jeg, men kanskje jeg har sett det for mye fra min side og virket unyansert? Blir litt vanskelig for meg å bedømme, siden jeg er særs inhabil til å vurdere meg selv, men får ta ditt ord på det og heller komme tilbake mer nyansert i neste runde 🙂

    21. Vel, du kan vel ikke kritisere din egen arbeidsgiver, og miste inntektene dine. Ja, du er mann, men du legitimerer Vixen ved å holde denne veggen av ord av en forsvarstale og ved å delta. Huff, så flau jeg blir av dere bloggere. Du og Gjeldsvik som jeg har hørt så mye bra om. Dere vil ikke bli lest i fremtiden heller.

    22. Hei Adina!
      Å gå inn i en debatt om åndsverksloven har jeg altfor lite kompetanse til dessverre, haha! Men jeg synes uansett det er litt dårlig stil å bruke folks egne bilder mot dem. Selv om det vel er fullt lovlig praksis å bruke bilder og markere som faksimile, vet jeg ikke helt hva jeg synes om det. Å bruke andres bilder i et innlegg med en nedsettende tone om dem altså.

      Men for all del, jeg synes dere gjør mye bra. Veldig mye bra. Sikkert også derfor dere har eksplodert i popularitet, og det er ikke ufortjent 🙂
      Men akkurat dette med hvorfor dere har blitt disket, kan ikke jeg spekulere ytterligere i. Men med tanke på at dere ble disket fra årets prisutdeling, kan det sikkert være lurt med litt juridisk bistand ja, så slipper dere kan ytterligere problemer nedover gata 🙂

      Alt godt!

    23. Haha! Du får komme tilbake når du har fått pustet litt 🙂

      Men det hadde faktisk vært utrolig interessant å få begrunnelsen for hvorfor BOTB ble disket ja. For hvis det bare er fordi det ikke passer juryen, ja nei da er det jo ikke rettferdig. Folket skal bestemme den prisen, tross alt.

    24. Vet du, jeg var ikke klar over at det var så mange rolleoverlappinger og kaos før BOTB har begynt å rulle det opp nå. Men jeg synes da mitt innspill om Hans-Petters dobbeltrolle var rett så reflektert jeg da.

      Fare for at det blir litt omlegginger i organiseringen av Vixen fremover, haha!

    25. Peter, du skriver så BRA! Jeg har fulgt bloggen din en stund, og jeg elsker den. Rett og slett. Jeg er så absolutt ikke på samme plass som deg i livet, student og uten barn. Men likevel digger jeg bloggen, hit kommer jeg alltid for å kunne le litt da bloggen alltid er fylt opp med god humor og bra tekst!

    26. Hahaha! Denne forretningsforbindelsen med Vixen fortsetter å dukke opp altså. En forbindelse jeg ikke selv var klar over / helt hadde glemt inntil jeg sjekket kommentarfeltet. Men det stemmer visst det. 3 år siden og jeg hadde helt glemt at de sto bak et samarbeid. Vil ikke akkurat si at det har noe å si for hvordan jeg uttaler meg og hva jeg skriver. Hadde jeg vært SÅ i lomma på annonsører og samarbeidspartnere, hadde jeg hoppet i havet. Herregud. Nå man vi ikke overspille dette korrupsjonskortet da.

      Vi rapper bilder? Jaha ja.. Hvor da? Det jeg mener med BOTB er at de bruker bilder fra blogger som de latterliggjør daglig. Jeg synes ikke det er noen fin praksis jeg. Sier ikke at det er det eneste de gjør, for de gjør en fantastisk jobb på mange områder, men samtidig synes jeg det blir mye latterliggjøring av bloggere der inne også.

      Og den saken med Christina og Anna igjen… Jeg har skrevet uttalige kommentarer og svar på hva jeg synes om den anklagen der. Det innlegget var ment som humor og det var en engangsgreie. Jeg hadde faktisk tenkt til å sende det til Anna med tips om å lese og tenkte kanskje hun ville synes det var moro, for jeg så det som humor, men du skal få se det som latterliggjøring hvis du vil, bare ikke spill mobbekortet, så er jeg fornøyd 😉

    27. Tusen takk for det, Celine! Ble så fryktelig mye negativitet i kommentarfeltet her at det var godt å få inn litt solskinn, så tusen takk for det 😀

    28. Hahaha! Utrolig hva folk klarer å grave opp og bruke som argumenter. Jeg beklager altså, men jeg hadde helt glemt at Chili sto bak en kampanje jeg hadde for 3 år siden. Måtte søke og lese gjennom hele mailboksen min før jeg fant en mail der det sto. Mine samarbeid avtales via Nettavisen og ofte får jeg bare vite hvem som er kunden, ikke mediebyrået som sto bak kampanjen. Så når jeg skriver et innlegg for Skoda, så tenker jeg at det er Skoda som er kunden. Hvem som står bak og trekker i trådene er jeg ikke så fryktelig opptatt av. Så det er ikke at jeg prøvde å skjule det, jeg var bare rett og slett ikke klar over det.

    29. “Hvis du ikke har noe svar, er jeg ikke overrasket”…
      Som jeg har skrevet til flere andre her, hadde jeg helt glemt og var nærmest ikke klar over at Chili sto bak samarbeidet jeg hadde for over tre år siden. Og hadde jeg vært klar over det, ville det fortsatt ikke hatt noen betydning for hva jeg mener og skriver. Tror du virkelig vi bloggere er så kjøpt og betalt at ikke vi kan skrive hva vi mener om saker og ting? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å lese blogger i det hele tatt.

      Hadde sikkert tjent mer på å stille meg forbi det hele, men er ikke det hele poenget da? Å si det man mener, fremfor å holde seg i varmen og alt det der? Synes det blir litt rart om jeg bare skal skrive noe de gangene alle er enige med meg.

      Men ja, du skal ha rett i det med at jeg føler meg avkledd i kommentarfeltet, for linken til samarbeidet som Chili sto bak, hadde jeg faktisk helt glemt og skjønte ingenting da jeg sjekket kommentarfeltet. Godt man har vaktbikkjer som følger med 🙂

    30. Djisus Christ, tror virkelig folk at vi bloggere er så kjøpt og betalt at vi ikke kan uttale oss fritt? Var som sagt ikke klar over at jeg hadde et samarbeid med Chili for noen år tilbake før jeg sjekket kommentarfeltet her. Hadde rett og slett glemt det.

    31. “Mye av dette skyldes nok at Bloggomtoppbloggere ble disket, og deretter startet opp en svertekampanje i ettertid. Spør du meg, virker det ikke helt urimelig at de ble disket. Misforstå meg rett, vi trenger absolutt en vaktbikkje i Blogg-Norge 2018, men la oss ikke glemme at BOTB ble disket for brudd på åndsverksloven.”
      Så du mener det er riktig at BOTB blir disket for brudd på åndsverksloven, den samme loven flere av finalistene også har brutt? Pinterest er ikke akkurat godkjent bildehenvisning, og dette er noe du finner på mange av de store bloggene. Synes du ikke det burde være likhet for loven? Hadde du likt å bli disket for noe som både du og kona gjorde, mens hun fikk lov til å bli i konkurransen? For det er faktisk tilfelle her…
      Problemet med denne saken er at Hans-Petter har gått hardt ut for å diske bloggere som ikke følger reglene, og når det kommer til stykket får alle (bortsett fra BOTB) lov å bli med i finalen. Grunnen til dette er fordi juryen ikke er enige i Forbrukertilsynet sine vurderinger. Om ikke Vixen godtar Forbrukertilsynet sine vurderinger, hvorfor skal da bloggere bry seg? Det er så dobbeltmoralsk som det kan få blitt…
      Svertekampanje var det vel strengt tatt Hans-Petter som startet da han satt dem på svarteliste før avstemningen engang var over…

    32. Jeg leser din og Christina sin blogg hver dag og digger dere begge. Ikke flink til å kommentere. Men nå ser jeg du trenger liiiiittt støtte 😉
      Digger dere og håper dere eller Line vinner på søndag. Tommel opp for bra blogg. Fortsett og skrive akkurat som dere gjør i dag.. litt storm tåler du 😃😃

    33. Shame on you. Eller on me – som til nå har trodd at din var en annerledes nedpåjorda blogg. Så trist at jeg tok feil og at du også har blitt en av de overfladiske hyllerhverandre folkene.

    34. Jeg leser flere blogger daglig.. Pappahjerte, Konatil, Komikerfrue, Supperterfrue, Funkygine. Men denne BOTB har jeg altså ikke fått med meg. Og skal vi snakke litt om hvorfor? Fordi: Jeg leser blogg for å få innspill fra folk som er like og ulike fra meg selv, lære noe nytt, for å se hvordan andres liv er (litt kikkermentalitet, det har vi alle!), le & gråte, og for å bli berørt av viktige temaer.
      Jeg leser derimot ikke blogger for å lese sladder om bloggere, noe jeg har fortstått er poenget med BOTB (?).
      Som regel når en blogger blir angrepet i sitt eget kommentarfelt så er det fordi de har skrevet noe negativt om en annen blogger, og da kommer sistnevnte bloggers «squad» inn i en forsvarsposisjon av en annen verden. Men det jeg stusser på her: Hvorfor i alle dager føler en haug med folk for behovet for å gå i full forsvarsmodus av en blogg (skrevet av ukjente folk) som bruker tiden sin på sladder ala «Se & Hør»?
      Men det var ikke det som skulle være poenget mitt. Poenget var:
      Det jeg synes er rart er at dersom alle dere her i kommentarfeltet (og sikker på diverste forum, men for guds skyld, finn dere en hobby i stedet!) faktisk tror at Peter og alle de andre bloggerne dere leser er SÅ kjøpt og betalt – hvorfor i alle dager gidder dere å klikke dere inn på bloggen? Hvis dere tror at det de skriver om er falskt, usant, overdrevet, kjøpt og betalt. Oppriktig, kan noen komme med et svar?
      Fortsett den gode innsatsen Peter, jeg håper du lar kommentarene fra selvutnevnte vaktbikkjer prelle av. Jeg synes det er et deilig avbrekk fra mitt eget liv å kunne lese om ditt liv, ført i en svært god penn, og ekstra tommel opp for de gode samarbeidene du har (f.eks Stine Sofies stiftelse).
      Isj, det ble mye lenger enn jeg hadde planlagt, men men!
      High 5!

    35. Hm… Vil ikke egentlig kalle det å trekke seg fra Vixen med en veldig klar og tydelig kronikk, for å «flykte fra slagmarken». Slik jeg ser det, var Ulrikkes handling det stikk motsatte. Et angrep mot en prisutdeling hun mener bidrar til problemer som vi alle burde forsøke å bli kvitt. Hun listet seg ikke stille unna, hun sa ikke at hun trakk seg fra debatten rundt prisutdelingen eller medias skjønnhetspress, men at hun selv ikke ønsket å ta del av noe som bidrar til holdninger som hun selv har sett og følt skadeomfanget av.
      Det er ikke feigt. Tvert i mot så krever det baller å gå så hardt og høylytt ut. Det gir i hvert fall ingen signaler om en kvinne som har tenkt å «gi opp uten kamp».
      Det jeg mener blir feigt, eller kanskje mer naivt, er å kalle skjønnhetstyrraniet for en myte. Ikke bare i Vixen-sammenheng, men i samfunnet generelt sett. Å kalle det for en myte, er med på å bagatellisere problemet, og dermed motarbeide de som prøver å bekjempe det, noe som er ganske skuffende av en blogger jeg tidligere trodde hadde litt mer mellom ørene.
      Sorry altså, men for meg virker dette innlegget som en eneste stor r*vslikking til Hans-Petter og Vixenfolka (innpakket i litt forsiktig kritikk så klart, så det ikke skal virke like åpenbart).
      Skuffende.

    36. Jeg tror dessverre at mange av kommentatorene her er farget av egne meninger om saken…
      Selv har jeg ikke satt meg spesielt inn i dette, men leser jo blogger med litt ujevne mellomrom, og leste innlegget ditt med nøytrale (tror jeg?) øyne.
      Jeg kan ikke forstå hva folk hyler så voldsomt etter her i kommentarfeltet, og hvorfor folk fortsetter å mase om Chili osv etter at du har forklart det x ant ganger… Jjiizes..
      Sorry, ass alle andre, men jeg klarer ikke tolke innlegget ditt til noe annet enn en relativt fornuftig vinkling av saken sett fra dine øyne – Vinklet fra flere sider!! (som noen mener at den ikke er..)
      Og så; Rekk opp handa de som ikke liker å bli satt pris på! Nei, tror de fleste sitter stille. Uanset hvem det er fra (ok, nesten…).
      Rekk opp handa de som aldri har gått på en smell/gjort en feil/lært mens man holdt på!
      Vel, du som rekker opp handa burde gå ut i verden litt oftere… Velkommen til livet!
      Takk for meg! Keep up the good work (Y) Heia!

    37. Jeg synes det er helt bak mål om noen skal diskes for noe som andre ikke diskes for, så der er vi helt enige. Her hadde man absolutt vært tjent med 100 % åpenhet om hvorfor noen diskes, mens andre flagges videre. Blir litt vanskelig å si noe helt sikkert så lenge man ikke vet nøyaktig hvorfor ulike beslutninger har blitt tatt, men det er vel noe jeg tror og håper at Vixen vil gjøre noe med til neste år, for det er vel i all den usikkerheten der at mange av anklagene oppstår.

      Likhet for loven, absolutt!

      Så må vi også få en absolutt grense hva gjelder lover og regler som følges. Enten gjelder Forbrukertilsynets regler for alt og alle, ellers bruker man eget regelsett som burde spesifiseres. Derfor jeg mener at dobbelrollen til juryformann burde vært erstattet med en ekstra person i juryen eller en egen komité som kan følge med på det juridiske, så kan heller juryen konsentrere seg om å vurdere kandidater som faktisk er videre.

      Tror kanskje den eksplosive interessen for Vixen etter at man gikk fra bloggpris til influencerpris har tatt dem litt på senga, og hele denne debatten er vel en god indikasjon på det 🙂

    38. Tusen takk for det, Trude! Ja, man kan jo ikke gjøre alle til lags med alle innlegg og denne gangen har jeg visst virkelig truffet sånn midt-på-treet.

      Skjønner jo at det ikke ser spesielt bra ut at jeg støtter Vixen fullt ut når det kom frem at jeg hadde et samarbeid med Chili/Vixen for noen år siden, men de som leser bloggen min fast vil skjønne at jeg er helt ærlig når jeg skriver at jeg faktisk hadde glemt det x-) Høres rart ut, men mine samarbeid går via Nettavisen og jeg har sjeldent noe å gjøre med hvilket mediebyrå som står bak kampanjen, jeg bryr meg bare om kunden og produktet. Men men. Litt storm, tåler jeg 🙂

      Gleder oss veldig til søndag, fest og kjærestetur 😀
      /Ha en makaløst god dag!

    39. Heisann Ida!
      Takk for godt innspill og for at du trodde jeg hadde litt mellom ørene. Jeg har det altså, selv om dette innlegget kanskje føles som et bevis på det motsatte.

      Mener ikke at skjønnhetstyranniet er en mye i samfunnet generelt, det var dine ord. Jeg synes bare hennes kronikk ble ensidig negativ og føltes som at Vixen BARE drar frem usunne forbilder. Der er jeg helt uenig. Men jo, veldig mye fint i kronikken. Meget godt skrevet, sårt, personlig og med gode poeng. Jeg ville bare sette en finger på de delene av det jeg ikke var enig i. Synes det må være lov, men du trenger selvfølgelig ikke være enig.

      Hvis innlegget føles som rævslikking (gadd ikke sensurere ordet jeg), så kan jeg vel forstå det. For innlegget mitt ble skrevet i affekt av å lese alle som plutselig var så ekstreeemt negative og overbevist om at alt var bare juks og fanteri, når jeg står på den andre siden og føler det helt motsatte. Du vet hvordan det er når man blir irritert. Følte bare for å si hva jeg hadde på hjertet i en tid da alle sa det motsatte. Regnet ikke med å få veldig mye støtte på det, men synes blogging skal handle mer om ærlighet enn klikkjakt og falske løfter, så da ble det bare sånn.

    40. Å herregud, dette er det beste jeg har lest! Takk, Karoline! 😀
      Jeg synes også det er rart at i en tid der alle er så opptatt av mobbing og man ikke kan skrive et eneste ord uten at man får på pukkelen, så er det så mange som så til de grader forsvarer en blogg som daglig latterliggjør og rakker ned på bloggere. Det er Se&Hør bare i syrligere versjon, men det er visst helt greit. Misforstå meg rett, de gjør mye bra også, slik en vaktbikkje gjerne gjør, men mye av det synes jeg rett og slett ikke er innafor. Meg om det.

      Og poenget ditt med kjøpt og betalt er så godt at jeg reiser meg og klapper! Hvis folk tror at vi er så til de grader kjøpt og betalt av samarbeidene vi har at vi ikke kan snakke fritt, hvorfor i all verden leser man blogger da?! Herregud, er ikke hele poenget med en blogg at det skal være en personlig avsender som skriver det de vil? Og som jeg prøvde å forklare, selv om ingen bryr seg om sannheten kun om spekulasjonen: Samarbeidet var med Skoda. Jeg skrev om Skoda. Mediebyrået bak kampanjen var Chili/Vixen, men som blogger er det samme for meg hvem som står bak, jeg fokuserer kun på produktet. Litt som når man kjøper ost i butikken. Du bryr deg mest om det er gräddost eller jarlsberg, om det er Tine eller Q, ikke navnet på bonden som leverte melka x-)

      Så tusen takk for supertrivelig kommentar, Karoline. Nå kan jeg endelig fyre av kaffemaskinen og sparke igang dagen med et smil 🙂

      (Og btw: Har et potensielt stooort og fantastisk(!!) samarbeid med verdens beste stiftelse som kanskje ruller i gang snart. Kan ikke love noe 100 %, men hvis det skjer, kommer det til å bli en stor greie og jeg håperhåperhåper at det blir noe av. Oppdatering kjem ;-))

    41. Chili samarbeider med KappAhl…. polliani fronter KappAhl nye kolleksjon… polliani er nominert til årets moteblogg… Hmm.. luuuurer på hvem som vinner den kategorien… eller?

    42. Hei Pappahjerte!
      Jeg har vært en fast leser av både deg og kona til omtrent siden dere startet. Det skal også sies at jeg leser BOTB regelmessig fordi jeg synes de klarer (på en humoristisk måte) og belyse lovbrudd etc hos bloggere på en morsom måte.
      Jeg er ikke helt enig i alt du skriver, men jeg håper likevel at både du og konatil stikker av med priser til helga! Jeg synes de her oppe som truer med boikott av blogg pga ett innlegg de er uenig med deg i – kan ta seg en bolle (med rosiner)!
      Jeg har forsåvidt møtt HP ved flere anledninger under studietiden og jeg vet han er ett godt menneske med gode hensikter så jeg synes han får ufortjent mye hets for tiden, selv om han kanskje ikke har gjort alt riktig i denne saken så er vi alle mennesker.
      La oss bli enig om å være uenig, folk er folk, peace and love!
      Digger deg, digger konatil, digger BOTB!

    43. Ok, mulig (bare en bitteliten mulighet altså) at du har et poeng, og at jeg i Min irritasjon la mer i ordene enn hva du skrev. Står fortsatt fast med at det er naivt å si at skjønnhetstyrraniet er en myte -i Vixen-sammenheng-, men skal selvsagt ikke pålegge deg meninger ut over det.
      Jeg er heller ikke uenig i at hennes kronikk var unyansert, og selvsagt vil ikke ting være riktig så svart/hvitt. Du vet jo hvordan det er når man er irritert. Tror kanskje Ulrikke var mer enn irritert, og dermed også la all vekt på grunnene til å trekke seg. Så unyansert kanskje, men langt i fra feig.
      Og greit, så virker det vel som du fortsatt har noe mellom ørene, siden det tross alt var min overtolkning av ordene dine som provoserte meg mest i utgangspunktet. :p
      Ang rævslikkingnen, så kan jeg vel forstå hvorfor du skrev som du skrev, etter å ha lest innlegget på nytt, og svarene dine i kommentarfeltet. Det ser ut til at det kanskje er en bitteliten mulighet for at jeg i min frustrasjon lot fingrene gli over tastaturet, og trykte «send», litt for fort. Beklager det. :-/
      Men føler du virkelig det Helt Motsatte om Vixen? I lys av all informasjonen om hvordan det hele styres, og av hvem, at det er Helt uten juks og fanterier?

    44. Vi er uenige om mye vi to. Men i dag, i dag fikk du min respekt altså. Dette skrevet over her, og dine kommentarer til korrupsjonskortet som trekkes, helt konge! Veldig bra skrevet Peter. Applaus! Sees på søndag, og jeg heier på dere begge, men håper at noen andre vinner i år altså… dere blir for høye på dere selv om dere vinner igjen haha.

    45. Ha ikkje så mykje greie på detta vixen styret. Men eg syns vertfall du å kona di e knakande bra begge to. Reelt syn på live og klin ærlege. Heia på dikka😄😄

    46. Det er helt i orden dersom du ikke føler at du har nok kjennskap til anvendelsen av åndsverksloven til å kunne diskutere med Adina fra BOTB lenger oppe i kommentarfeltet. Men da synes jeg ikke du burde i selve innlegget skrive “det virker ikke urimelig at BOTB ble disket”. Du sier jo selv at du ikke kjenner til saken godt nok til å svare, og da virker uttalelsen din i selve innlegget veldig unyansert og lite informert. Som mange andre synes jeg du skal lese deg mer opp før du uttaler deg.

    47. Så mye rar kunnskap lesere går rundt med. Hvordan og hvorfor husker de små detaljer fra dine samarbeidere fra 2015? Sånn i farten kan jeg komme på MANGE andre ting jeg gjerne vil lagre i hjernen i 3 år enn hvilke samarbeidspartnere du har 😂
      Da jeg leste innlegget ditt, og så at det var over 60 kommentarer så jeg egentlig for meg at de fleste generelt sett kom til å være enige med deg. Glemte liksom at folk lagrer sånn informasjon i hjernen i flere år, i tilfelle det kan komme til nytte en dag haha
      Kos dere på Vixen og lykke til! 🤞

    48. Jeg må si meg veldig enig med Camilla. Du burde latt være å skrive at diskingen ikke er urimelig, når dette åpenbart er noe du ikke har peiling på, som du selv svarer Adina med.
      I tillegg ser jeg du har svart flere i kommentarfeltet med noe i nærheten av «hvorfor leser du blogg i hele tatt om du tror vi er SÅ kjøpt og betalt». Vel, jeg leser et fåtall blogger, og har valgt mine favoritter, blant annet deg, med omhu og faktisk trodd at du/dere var noen av få som ikke var kjøpt og betalt. Etter dette innlegget er jeg ikke lenger så sikker, da dette for meg er fullstendig skivebom og rettferdiggjøring av systematisk juks. Det er skuffende fra en som, for meg, har skilt seg ut i veldig positiv retning i denne rosa bloggverdenen. Her listet du deg derimot pent og rolig inn i rekkene av bloggere som gjør alt for penger/priser/likes. Dessverre.
      Med det sagt, så håper jeg allikevel at du kan stikke av med noen priser i dag, da du fortsatt på mange måter er en deilig motvekt til alt det rosa og falske overalt.

    49. Med hånden på hjertet Karoline, kan jeg love og garantere at jeg faktisk ikke var klar over at jeg hadde hatt et samarbeid med Vixen/Chili før noen skrev det i kommentarfeltet. Jeg hadde rett og slett glemt det. Siden du leser bloggen min, burde det ikke komme overraskende på deg at jeg faktisk er så distré x-)

      Mulig innlegget var en bom, men jeg synes jeg hadde noen gode poeng innimellom der også. Synes BOTB gjør mye bra, men også endel ufint, men hva gjelder disking synes jeg loven skal være lik for alle. Så om de har blitt disket for noe som andre ikke har blitt disket for, så er jeg helt enig i at dette er feil. Men jeg har ikke tilstrekkelig med innsyn i saken at jeg kan si noe definitivt om det. Hadde vært fint å få se hele begrunnelsen som ligger bak, slik også BOTB etterspør.

      Dette får vi la bli opp til ettertiden, i kveld handler det bare om fest. Så får jeg beklage hvis ikke dette innlegget traff deg, men heldigvis er det jo vanligvis ikke dette landskapet jeg opererer i. Så se frem til mer god stemning og mindre bitter juss i 2018 x-)

      / Hej hej hallå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg