Fornærma 2017

Herregud, for et land dette er i ferd med å bli..

Shocked senior woman looking over the top of her glasses
Licensed from: Creatista / yayimages.com
 

Krenkebevegelsen har tatt helt av og ser nå ut til å ha større oppslutning enn alle de politiske partiene til sammen. Alt er krenk! Uansett hva man sier vil noen bli fornærmet, og nivået for å krenke folk har altså blitt så lavt at det er blitt nærmest umulig å krype under.

Og krenkebevegelsen vinner! Hver dag blir det verre, tro meg, jeg vet. Jeg har sett utviklingen bare her på bloggen. Da jeg startet å blogge for 5 år siden kunne jeg skrive stort sett hva som helst uten å få pirkete reaksjoner. Nå får jeg mailer ukentlig der folk klikker i vinkel hvis jeg har brukt bare et hint av en sleivete bemerkning. Jeg ønsker ikke å henge ut enkeltpersoner og holder derfor eksemplene for meg selv, men bare det at halve landet klikket i vinkel over en ulv på en melkekartong, sier vel sitt.

Banning på TV er krenk, slemme brettspill er krenk, sanger med ekle tekster er krenk, alt er krenk. Eller mobbing. Ja, for verdien av ordet mobbing har aldri vært lavere. Alt er mobbing. Stakkars folk som faktisk har blitt mobbet og ønsker å bli tatt på alvor, for etter dagens standard føles det som at rundt regnet 5 233 000 nordmenn mobbes daglig.

Jeg er bare glad jeg ikke er stand-up-komiker i disse dager, for de folka der går tøffe tider i møte. 10 minutter ut i showet er hele salen fornærmet, krenkebølgen skyller gjennom salen og 15 stykker har ringt Barnevernet.

Samtidig som det har gått en veldig inflasjon i mobbebegrepet, så står hårsårhet og moralisering høyt i kurs. For du skal selvfølgelig ikke la noen gjøre noe du ikke selv kan stå inne for uten å la dem høre det. Med renter!

– Bruker dere Babybjörn? Da kommer ikke barnet ditt til å klare å gå!

– Babymat på glass? De glassene er fulle av mikroplast og kjemikalier! Lag selv, det gjør jeg. Mye bedre for barnet. Ditt også, hvis du bryr deg da..

– Laks fra butikk? De proppes fulle av antibiotika og lakseindustrien ødelegger havet!

– Sushi? Hvit ris er ikke bra for kroppen, scampi burde vært bannlyst og sushibrettene er laget av PLAST!

– Kjøtt? Å ja, så du elsker å drepe dyr? Er du klar over hvor mye kjøttindustrien forurenser?!

– Vegetarmat? Da får du ikke i deg alle næringsstoffene kroppen trenger, din idiot!

Og sånn går det. For hva enn du gjør, vil det alltid finnes noen der som kan stikke pekefingeren i nesa på deg. Selv lever de prikkfritt og i takt med naturen på alle punkter..

Liar with long Nose
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com
 

Flagg er fornærmende, plagg er fornærmende og julesanger med juletekst er fornærmende. Alt som ikke inkluderer absolutt alle er vel egentlig fornærmende.

Hode, skulder, kne og tå? Hva med de uten tær? Eller de som har så stive ledd at de ikke klarer å gjennomføre sangen? Krenk!

Det høres kanskje banalt ut, men hvis ingen setter en stopper for denne galskapen, er det dit vi er på vei. Så mitt store håp for 2018 er at vi slutter å være en nasjon av sutrete drittunger og får oss litt baller igjen. Hei, vent litt, hva med teksten til “Ja, vi elsker dette landet”.

“Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor”..? Hva med de som bare har én forelder? Eller to fedre/mødre? Eller de som ikke kjenner sine biologiske foreldre? Krenk!

Vennligst endre teksten til: “Elsker, elsker det og tenker på vår(e) omsorgsperson(er)”. Sånn, det var bedre.

Da er vi klare for 2018 👍

 

–> Stem på Krenkehjerte i Vixen Influencer Awards (Gullpenn, Livsstil og Folkets Favoritt)

152 kommentarer
    1. Endelig er det noen som tør å sette ord på galskapen!
      Helt utrolig, men enkelte klarer enten å lage en snøstorm av et snøfnugg eller at de bare MÅ kverulere på “urettferdigheten” som for eksempel en ulv på melkekartongen. Nei,folk må rett og slett reflektere litt før de setter fingrene på tastaturet.
      Ønsker deg og dine en riktig god jul og et flott nytt år 🙂

    2. Så fantastisk godt skrevet! Du evner å sette fingern på noe viktig samtidig som du skriver utrolig morsomt. Individualismen har aldri stått sterkere- alles meninger er de viktigste, og alle personlige behov skal bli dekt her og nå. Barn oppdras til å tro at så lenge deres behov er dekt, er det ikke så farlig med helheten. Jeg mener, hva med å løfte blikket og se at det er en større sammenheng i samfunnet, kommuner, skoleklasser i forhold til at alle skal ha det best mulig totalt sett, enn at akkurat jeg og mine behov skal bli dekt akkurat her og nå. Bra blogg- jeg stemmer på samtlige kategorier når du lenker til👍👍

    3. Som dratt ut av kjeften på meg! Er så lei at alt skal være så politisk korrekt og ikkestøtende at det blir bare kvalmt.
      “Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud!” Rasistisk! Kjønnsnøytralitet! Trosfrihet!
      “Personer-som-bor-i-norge i hus og hytte, takk det-du-velger-å-tro-på!”

    4. verdens største high five for denne. Kan jo snart ikke åpne kjeften i frykt for å få en på tygga…..God jul

    5. Hurra og amen. Kunne ikke vært mer enig. Etter Metoo tok helt av er det jo krenkende og komme borti folk på en overfylt buss.

    6. Såååå enig!! Endelig noen som får sagt det👍👍👍håper innlegget blir delt i det uendelige😃👍hver eneste dag blir jeg så oppgitt når jeg leser å hører om den ene og den andre som er krenket eller om noen som KAN BLI krenket for vi må jo for Guds skyld tenke på det som kan hende skjer også!! Til å bli sprø av! Hatten av for deg🙏

    7. Jeg er så enig!
      Jeg har en tendens til å si ting jeg tenker på, og også ting jeg ikke visste at jeg tenkte på, og det har satt meg i til tider ganske ubekvemme episoder, men det har egentlig ikke vært noe stort problem. Stort sett har det bare vært min flauhet som har fått skinne 😉
      Men slik som enkelte folk tar seg selv så inderlig selvhøytidelige og ikke tåler at andre har egne meninger, at de har sammensatte mål eller prioriteringer – så er jeg redd vi blir enda mer folkesky enn vi nordmenn allerede er.
      Jeg merker det på meg selv, blir mer avholdt fra å snakke.
      Snart så er det ingen som snakker med random folk på gata eller mennesket som okkuperer nabosetet på bussen, i tillegg til å kun se oss selv så vil vi fremover også bare høre oss selv.
      For et fatterslig samfunn :/

    8. Synes det er helt fantastisk at ting kommer til overflaten som burde bli tatt hånd om, tenker da seksuell trakassering på jobb (da mener jeg sånn ordentlig, ikke at ei sladderkjerring skriker høyt om at han Arne fra IT dultet borti henne i heisen) og store forskjeller i lønnsnivåer o.l., men denne trendbølgen med å bli fornærmet for alt mulig er fullstending latterlig og ødelegger den framgangen vi hadde før det gikk for langt. Det er kjempetrist. Da #metoo først oppstod følte jeg takknemlighet for det, for de reelle historiene om forferdelige ting og motet til de som snakket ut, for å føle at jeg ikke var “unormal” (skjedde ting da jeg var barn, orker ikke skrive om det). Nå er det blitt en parodi av hva det skulle være.
      Og som du skriver, å fortelle om hvordan jeg har opplevd å bli mobbet er nærmest flaut nå, det er liksom sånn at ALLE plutselig er mobbeofre. Jeg ble slått blåmerker på, fortalt at jeg ikke var verdt noe som helst og fikk ikke være med på klassebursdager som den eneste som ikke ble bedt og sliter med heftig depresjon og angst som følger av det, så det var ordentlig mobbing, men ja, nesten flaut. Høres jo plutselig ut som jeg enten har funnet på det eller overdrevet stort for å få oppmerksomhet og bli et offer. Jeg har ikke lyst til å være offer, så hvorfor er det så populært plutselig?
      Jeg er SÅ FOR åpenhet og utvikling, men ikke på denne måten. Ikke i det hele tatt.

    9. Fantastisk skrevet!!!Kunne ikke ha vært mer enig. Hvis man ikke har bedre å ta seg til enn å sitte å finne ut hva man kan føle seg krenket av, så har man et fattig liv (og det til tross for at ALT ligger til rette for et fantastisk liv). Riktig god jul til deg og dine! Satser på et krenkeløst 2018;-)

    10. Tidenes lo-så-jeg-nesten-tissa-i-buksa-innlegg😊😊😊👏👏👏👏 Spot on!!! Pappahjerte for president

    11. Stående applaus (nei huff nå krenka jeg vel de som ikke kan stå…)😂 Veeeeldig bra skrevet! Jeg hiver meg på dette. God jul og et godt nytt år 🎅🤶🎉🎊

    12. WORD!! 👊🏻
      …..som ungdommen pleier å si… tror jeg. Håper ingen ungdommer blir krenket av dette… i såfall beklager jeg, og legger meg langflat. 😇
      Mitt barn sin skole sendte ut melding om at 1. klasse skulle lage lussekatter i år – og de ville lage til hele skolen. De hadde ikke mulighet til å ta hensyn til allergener, så lussekatter inneholdt både melk, mel og egg. KAN du TENKE deg!?! Visst de likevel skal lage 200 lussekatter, alle de 6åringene, så kan det da virkelig ikke være SÅ vanskelig å lage noen uten melk, noen uten mel og noen uten egg??? Såpass må man da forvente av 15 6-åringer og en noe stresset lærer. De hadde jo TROSS ALT assistent med seg! Det var flere krenkede foreldre med barn som hadde allergier… og den stakkars 1. klasse-læreren. Når jeg møtte henne og klappet henne på skulderen og sa: For et fantastisk menneske du er, som orker å gjøre dette – ikke bare for de 15 6åringene som sikkert hadde verdens beste dag på skolen, men for de 185 andre elevene, som faktisk fikk nyte godene. Da begynte hun å gråte, for dette var den første positive tilbakemeldingen hun hadde fått! Alle andre tilbakemeldinger gikk på at foreldre var forbannet fordi hun ikke tok hensyn til deres barn sine allergier….

    13. JEG DIGGER DEG DA!
      Det er så spot on som det kan få blitt 🙂 krenk meg her og krenk meg der, hva med å holde kjeft, nyte sin egen hverdag og blande seg utenom? 😛

    14. Jeg er så enig 😛 Helt latterlig at folk blir så fort krenket i disse dager! Og det gjelder jo ikke bare her, selvfølgelig. Anbefaler deg å søke: Superwoman – Really offensive video ft. Shane Dawson på youtube, den tar opp nettopp dette på en morsom måte 😛

    15. All time high er hu på Dagsenytt Atten 21/12 som tiltet pga av et brettspill. Av ca 1.000 kort med provoserende setninger på var det ca 20 som var overkanten iht henne så hu mente det måtte forbys!?!
      Står på utsiden av esken at det er et provoserende spill og produsenten anbefaler 18 års grense! Kan hu ikke bare la være å kjøpe det? Nei hun vil forby det for alle!
      Jeg gikk rett opp til butikken å kjøpte et eksemplar bare på pur f!

    16. Satt ikke du akkurat i forrige innlegg og masa om Jul i svingen og om banning og mobbing i den serien? Beklager, clickbait innlegg igjen, du har en del av de nå.

    17. Så bra Papppahjerte. Endelig noen som setter ting i perspektiv. Ønsker deg og familien din en fantastisk fin jul uten noen krenkelser av noe slag….
      jule klem
      Ingunn

    18. Jeg ser linken gikk til en post de har sendt til Ark. Men det er bildet av krakken nederst i innlegget 😉

    19. Jeg pleide å gå med bleie på ungdomsskolen, og en gang tok lærer Aakvåg ut den her bleia da.
      Og da tok jeg bussen hjem til Haldis-huset, og begynte å grine.
      Og jeg følte meg krenka (kan man vel si)
      Noe sånt.

    20. Satt og vurderte å skrive om dette selv, for det har gått helt av hengslene.
      Tar istedet og deler innlegget ditt, ha en flott helg, noe mer kan sikkert krenke noen…
      Mvh
      Han som fikk igang Olympusen din en nyttårsaften for et par år siden.
      ps! rart ingen har oppdaget at Ludo ovenfra minner sterkt om et symbol som Tyskland brukte på 1930 og 40 tallet…

    21. Flott og et uvanlig mandig innlegg fra deg. (krenket? 😉😉) jeg er helt enig. Krenket er den nye valuta, og gullgruven for folk som elsker å være til bry. Og nå går det inflasjon i alt… Merker jeg går i motsvar til denne trenden, jeg er ofte frekkere og mer støtende enn jeg var før. God jul!

    22. Hvem er det som har lært oss å bli krenket for alt mulig samtidig som man er i sin fulle rett til å krenke alle andre?
      Det kalles islamisering.

    23. Vel.. jeg er enig i mye av det du skriver. Det er mange forskjellige meninger ute, og det dr mange som legger seg opp i andres saker uten grunn. Men kan du som småbarnsfar, pappablogger og, ikke minst, samarbeidspartner med Stine Sofies stiftelse forsvare spillet politisk ukorrekt? For vi skjønner jo alle at kritikken av det ligger bak dette innlegget. Jeg arbeider med barn, og når man skal le av pedofilie i barnehage og det « å fortrenge vonde minner fra onkels kjeller», ja da går det kaldt nedover ryggen på meg. Jeg er for åpenhet rundt temaet overgrep, men vi skal ikke le av det og gjøre det morsomt. Da ufarliggjør vi det, og det er det siste vi må gjøre.
      Jeg skjønner at du ikke var ute etter å ufarliggjøre overgrep mot barn med dette innlegget. Men budskapet som ligger mellom linjene er jo at man ikke skal bli krenket av sitatene i spillet. Jeg føler derimot at overgrepsofre har lov til å føle seg krenket av dette. Jeg synes også at det er opp til den enkelte om en tar seg nær av noe eller ikke… det er kanskje ikke din oppgave?

    24. Bra skrevet Pappahjerte, men er du ikke redd for at noen skal bli krenket over at du i det hele tar opp dette temaet 🙂

    25. Alt dette krenkelseshysteriet kommer fra tredjegenerasjons feminister, med god hjelp av medier som for eksempel Dagbladet. På tide at folk får øyene opp for denne galskapen, og kutter støtten til disse ødeleggende og giftige organisasjonene.

    26. Er vel ikke så rart dette. Du har jo selv gått i bresjen for krenkelseshysteriet #noensåpårumpami #enmannsåmegiøynene #metoo

    27. Slik blir det når filosofien er at alt skal tas i verste mening, og hvis det da(!) er ubehagelig så må det fjernes, ikke tåles. Det er dessverre ingen stor generalisering å si at denne filosofien har vært spesielt dominerende blandt jenter i lang lang tid – og nå overføres som fasiten for alle. På nett skapes det meste av debatt nettopp av at man hele tiden skal finne verst tenkelige overdrevne tolkning av hav andre skriver, og så hisse seg opp over det uten selvkritikk (må ikke hinte at metoo f.eks har blitt en blanding av hummer og kanari, for da bagateliserer du jo ALT såklart…f.eks).
      Angående denne filosofien, en dle av samme ullen er dagens voksenstyrte fotballkamp for barn; da må det for all del ikke telles mål og kåres en vinner, ingen må utsettes for å tape! (At barna selv meget godt vet hvem som scoret flest og vant, nei det bestemmer mor (ja, som regel) at vi skal overse…Gud forby at noen isteden takler motgang på den ene måten som faktisk har håp om å fungere (siden verden ikke kan pakkes i bomull usansett): nemlig å få seg litt tykkere hud, ikke ta alt like hardt (ja sågar *ignorere det), og heller stå på videre allikevel. Og NEI, det rådet gjelder ikke de som voldtas osv – selvfølgelig, det vet du godt selv om du bare avstår fra å lage monster av alle skribenter som ikke er 100% lik som deg selv.

    28. Eg føler meg krenket, for det budre stått verden, ikkje nasjon. Man skal jo bli krenka på andres vegne også..
      Hilsen oppgitt

    29. Enig i mye av det du skriver, men det høres jo ut som at du selv faller i samme fella. Du blir tydeligvis krenket av hva folk mener er riktige matvaner.

    30. Du er inne på noe.
      Men du har glemt enn ting. For det er ofte ikke de som BLIR krenket som reagerer. Det er de som lurer på om de ikke burde bli litt krenket på vegne av noen andre som ikke har sagt noe ennå.
      Barneskolene løp hverandre ned for å fjerne det kristne budskapet i julesangene fordi “muslimene kan jo bli krenket av å synge om Jesus” (Og de verste av disse startet med “Nå er ikke JEG kristen, men…”)
      Og muslimene? De lo av det hele, for de hadde fått med seg at de får lov til å utøve sin religion i vårt land (og “sitt land” om vi skal være politisk korrekte) og de har ikke noe problem med at Jesus er større enn Muhammed, for Jesus er tross alt nevnt i Koranen også.
      Så den store faren er ikke de som blir krenket, men de som lurer på om de ikke skal agere på vegne av noen andre som kanskje er krenket.
      Det henger et maleri på et museum. Maleriet viser en ung pike, ov vi ser trusene hennes. Og ja, om du er slik anlagt ser du et “seksualisert” bilde av jentungen. Er du ikke sånn anlagt så ser du en ung jente som ikke er voksenn nok til å føle seg sekxualisert på noen som helst måte. Det blir nesten som dem som så “Who framed Roger Rabbitt” bilde for bilde for å se om det var noe uanstendig med Jessica… Og det var det jo, når man stoppet filmen på AKKURAT rett sted…
      Så nå er det en bevegelse der ute som vil ha bildet vekk fra museet… og jeg tenker “lurer på om jeg skal bli med, om de bare går inn for å fjerne alle hundebilder også. Jeg er nemlig så innmari alergisk mot hund, og vil gjerne bli kvitt dyrene. Og får jeg ikke det vil jeg gjerne slippe å se forherligelsen av dem”.
      Tilbake til denne krenketheten… For ja, det er kanskje ikke bra med seksualiserte bilder av barn på museer. Selv om jeg altså heller kjenner for å sperre inne dem som ser et bilde av barnet og tenker “sex” med en eneste gang, or det er jo DE som er syke her… Men kanskje man skulle lage en liten inskripsjon eller noe, og fortelle at “dette var maler sånn og sånn, og han har i ettertiden blitt kritisert for …”
      Tegneserien Tintin i Kongo skal man ikke lese lenger, for den viser at Tintin er overlegen de innfødte i Afrika. Og jeg kan jo skjønne at man ønsker å skjule at man nnoen sinne har tenkt sånn… men grunnen til at man ikke vil lese tegneserien er jo det motsatte, at man ikke vil at de NÅVÆRENDE etterkommerne etter de innfødte i Afrika skal kjenne seg… krenket.
      Jeg kjenner ikke mange mørkhudede mennesker, men de jeg kjenner synes i alle fall det er mye bedre at historien vises frem fremfor å gjemmes bort. De er bra fornøyd med at Tintin er i Afrika og oppfører seg som en “hvit idiot”. Men de skulle gjerne sett et innstikk i tegneserien som sa noe om at “dette var sånn belgierne så på mørkhudede mennesker under kolonitiden”. Og for de tregeste av lesernne kunne de gjerne tenkt seg et tillegg som sa “nå vet vi veldig godt at det var feil”.
      Vi er så redde for å såre andre at vi driver selvsensur, helt uten at noen har fått tid til å bli krenket engang.
      Det kommer til å bli vår undergang!
      Vi gjemmer konfliktene, later som det aldri har skjedd… og om en generasjon eller to er det borte, som i “var det så farlig da.”
      Det ER en grunn til at det er forbudt ved lov i Tyskland å benekte jødeutryddelsen. Ikke fordi de er stolte av det, men ordi de vet at om de gjemmer det bort fordi noen kjennner seg “krenket” over disse referansene til ting som skjedde da de fleste ikke engang var født, så øker farene for at noe tilsvarende skjer igjen.
      Av og til er det bra å bite tennene sammen og “stå i krenkinga”. Til beste for oss alle.

    31. Helt enig.
      Når “jeg er krenka” er blitt et politisk og ideologisk maktmiddel er det på tide å stoppe opp. Hva er det som skjer og hva er intensjonen bak “krenkorama”? Og hvorfor er det bare menn som rammes?
      Er Norge tjent med sarte og sårbare politikere som blir “krenka” av det minste og gråter sine tårer for sine venninner i media?
      Skal disse styre landet vårt dersom de virkelige krisene kommer – som i 1940?

    32. Om en lege undersøker oss fra hue til ræva så vil de alltid finne noe galt med deg.
      Nå er det slik at bare vi alle tenker oss riktig godt om så er vi seksuelt trakassert. Og er vi det ikke så får vi jammen finne på noe, får nå er du “ute” om du ikke er trakassert….

    33. Amen og halleluja (Ops der ble sikkert noen krenket?). Du skriver jo ALT jeg tenker, du! DU må aldri slutte å blogge.

    34. Enig med pappa’n !!! Endelig – sutring , syting og pissprat er stort sett det eneste det er nok av i dette pingle landet – en nasjon av hodeløse høns – spør du meg , men det er det skjelden noen gjør – nei folkens TA DERE SAMMEN og SLUTT Å SUTREfor alt mellom himmel og jord !!!!

    35. Fantastisk innlegg, det er på tide at folk blir litt mer tykkhudet, hva med de av oss som faktisk BLE/BLIR mobbet…du har noen helt fantastisk gode poenger.
      keep up the good work.

    36. Enig med pappa’n !!! Endelig – sutring , syting og pissprat er stort sett det eneste det er nok av i dette pingle landet – en nasjon av hodeløse høns – spør du meg , men det er det skjelden noen gjør – nei folkens TA DERE SAMMEN og SLUTT Å SUTRE for alt mellom himmel og jord !!!!

    37. Så bra!😆 Bare elsket dette innlegget fra begynnelse til start. Mest om «hode, skuldre, kne osv»😂
      God jul, og gråe nye hår!

    38. Var det ikke en viss pappablogger som tidligere i dag klagde på Jul i Svingen, han klagde på nåde det ene og det andre…. tja, vet nå ikke hva jeg skal si….

    39. I alle dager, hva er dette for merkelig innlegg? Er det de unge jentene som Giske har tafset på som ikke burde føle seg krenket? Og du som skrev så godt om åpenhet rundt overgrep tidligere i år, syns du at setningen «å bruke barns sikkel som glidemiddel» har god underholdningsverdi i julens familieselskaper? Den er hentet fra brettspillet vi ikke burde bli krenket av, i følge deg, og har gjort meg kvalm siden jeg hørte den i går. Ble litt skuffet, jeg nå. Men ikke krenket, for guds skyld.

    40. Når de krenkede begynner å brenne bøker – så ender de med å brenne mennesker.
      Når de krenkede knuser kunst og skulpturer – så er veien kjapt til å knuse mennesker.
      Vi leser om det under hekseprosessene på 1600-tallet. Under den spanke inkvisisjonen. På slutten av den franske revolusjonen. Under Stalins Moskvaprosesser og under Maos Rødegardisters herjinger i Kina. Historien gjentar seg – #meetoo. Folk dør i krig og barn sulter – men jeg og mitt ego er “krenka”. Ring mine venninner i media – stop press.
      Det er nok krenking nå – la oss få vite hvem som er edderkoppen i de lukkede nettverkene som bestemmer hvem som er krenka og hvem som skal brennes.
      La oss for guds skyld håpe at disse sarte og sårbare skal på Stortinget og styre landet i en krisetid.

    41. Nå føler Pappahjerte seg krenket, gitt, av at folk blir krenket. En smule selvimotsigende, vil nå jeg si.
      Kjell Ingvaldsen

    42. Mulig at all korrespondanse mellom ulike/like kjønn, burde være i skriftlig form i fremtiden, slik at det ikke foreligger noen tvil…. Hvis noen tilfeldigvis skulle føle seg “krenket”. Trenger ikke rettsvesen når vi har media og alt er skriftlig… Media fungerer som en god gammeldags gapestokk som ikke er lokal, men nasjonal/internasjonal….. #theworldaresmalltoday

    43. Ny-pietisme kaller jeg det. Alle skal inn i den store kværna, eller inn i den flotte A4 rammen som samfunnet har laget spesielt for deg. Du skal inn i den rammen, om du vil eller ikke.
      Dette er ikke bare naboen som kommenterer en eller annen vane du har, dette er politkk på høyt plan. Ta på deg pietisme-brillene og se hva som egentlig skjer. Landet er fullstendig blitt et galehus.

    44. Nå føler jeg meg krenket! Jeg skrev et blogginnlegg om akkurat dette, FØR deg! Men siden jeg bare er en liten blogger med under halvparten av ditt lesertall er det selvfølgelig ingen som har lest mitt innlegg! Skulle tro du hadde stjålet alt fra meg, det stemmer jo på en prikk… Alt sammen! :-p
      Ha ha.. Jeg bare kødda altså! Ang. krenkinga (digger ordet da, høres ut som en hest, eller noe!?)!
      FANTASTISK at du tar tak i dette tullet! Nå må vi slutte å være så forbanna pripne og hårsåre drittunger!!
      Keep up the good work Peter 😀 Spre ordet!

    45. Dagens helt. Leser egentlig ikke blogger, men klikket innom pga tenaet. Spot on. Håper flere tør å si ifra om at nordmenn må få seg litt guts igjen.

    46. Samtidig raser verden sammen fordi NRK sender jul i svingen som barne TV. Smell på snøfall på YouTube da vel😂 eller enda bedre, jul i blåfjell eller amalies jul😁

    47. Mamma til tre, ta deg en bolle. Det står ingenting om Giske eller offer for seksuell trakassering her. Dette handler om folk som blir krenket av filleting, som ulv på melkekartongen, matteoppgaver om vekt eller Siv Jensens indianerkostyme. For ikke å snakke om de som roper rasisme og sexisme for absolutt alt som har med rase og kjønn å gjøre. Det verste er at i mange tilfeller blir folk krenket på andres vegne, mens “ofrene” sier at det ikke er noe problem i det hele tatt. All denne sutringa viser bare hvor godt vi har det her siden vi ikke har noen virkelige problemer å klage om.

    48. Aaaaaaah, det var deilig å se noen si høyt det man selv tenker men ikke tørr å si ifrykt for den politisk korrekte lynsjemobben. Dette er ett økende problem som virkelig har eksplodert de siste par årene. Hjelper jo heller ikke at krenka bevegelsen har støtte fra store deler av verdens største mainstream media og jeg tror media og har mye av skylden for hvordan det har kunnet eksplodert så mye som det har på så kort tid.
      Men det verste er jo gjerne de som blir krenket på andre sine vegne fordi de tror at dette må de ha bli krenket av. hehe

    49. Ser du nevner brettspill. Jeg leser for tiden om ei som har stygge minner fra onkels kjeller. Synes ikke slike formuleringer som i (ikke) nevnte brettspill har noe i et spill å gjøre. Blir skuffet om du synes det er ok.

    50. Aldri noensinne lagt igjen en kommentar på en blogg.
      Men dette var forfriskende og et knall bra innlegg 👍🏻
      God jul😊

    51. Takk – har aldri vært begeistret for din blogg før nå!
      Denne nypietismen som infiserer landet er verre enn svineinfluensa.
      Det er blitt mikrofonstativ for å få et minimum av oppmerksomhet – og media (spesielt kvinnenettverkene) fungerer som mikrofonstativ og forsterker. Patetisk å se disse krenketantene gråte sine tårer på TV – mens folk sulter ihjel noen timers flytur fra Norge.
      Hvem er edderkoppen i disse krenkenettverkene? Kom frem i lyset – vi vil se dere!
      Vi vil ikke ha et samfunn der folk angir og tyster på hverandre for de minste filleting – og når de føler seg “krenka”. Det er nok krig i verden om ikke vi skal starte en krenkende borgerkrig i søkkrike Norge.

    52. Det beste vi kan gjøre er å gi f… i de som blir krenket eller fornærmet. La dem bli det. De får ingen oppmerksomhet av meg. God jul!

    53. Marianne
      Å bli krenket er blitt makt – og og derfor må vi ta oppgjør med dem som misbruker krenking til egen vinning og fordel.
      Å bruke offerrollen er blitt et politisk maktmiddel – og media forsterker det hele på en kynisk og manipulerende måte.
      La oss derfor få krenketrollene frem i lyset – og få vite deres egentlige intensjon med å gråte for ditt og datt.
      De krenkede tar tid og ressurser fra de som virkelig trenger støtte og omsorg.

    54. Jeg sier som Steve Huges: «Jeg vil leve i dekomkratiet, men jeg vil aldri bli fornærmet igjen! Jeg har rettigheter!» ……takk for er fantastisk innlegg. Godt det finnes flere der ute som er lei av denne sutringen.

    55. Hæ? Ååååh sånn ja. Nei altså det er forskjell på å klage og være fornærmet. Må fortsatt være lov å raljere mot ting man ikke liker. Så håper jeg ikke Nure, Biggen & co anklager meg for mobbing av den grunn x-)

    56. Men i all verden, her blander du veldig mange kort. For det første: Det er direkte ufint av deg å insinuere at jeg ikke tar anklagene mot Giske på alvor. Hvor du fikk det argumentet der fra, aner jeg ikke, men jeg håper for lengst du har trukket det tilbake.

      Lov til å bli skuffet selvfølgelig, men hvis du ikke ser hva jeg mener med at 2017 har blitt fornærmethetens gullår, må vi enten ha forskjellig virkelighetsforståelse, eller operere i to ulike felt. Kanskje jeg føler ekstra på det fordi jeg ser dette hver eneste dag i sosiale medier. Man kan ikke lenger tulle med at nordlendinger banner mye uten å bli anklaget for generalisering, stereotypisering, fordumming etc. Og basert på tilbakemeldingene fra mange her i kommentarfeltet, føler jeg at jeg er inne på noe 🙂

      Hva gjelder dette brettspillet derimot.. Bah, burde nesten skrevet et eget innlegg om det. Kort fortalt: Jeg står selvfølgelig ikke inne for de aller drøyeste kortene, men 90% av kortene i det spillet er helt ok og jeg lo meg skakk da jeg spilte det. Synes det burde vært mulig for butikkene å gå en runde på å revidere spillet eller lignende, fremfor å bare kaste seg flate så fort det kom litt kritikk. Det spillet har vært på markedet leeeeeenge og solgt myyyye, så den humoren har faktisk vært helt ok for mange mange tusen frem til nå. Bare sier det altså. Jeg synes det burde være rom for et sånt spill, men akkurat de aller drøyeste kortene som har blitt dratt frem, bikker over til det usmakelige og burde nok vært fjernet for lengst 🙂

    57. Tusen takk for det! Var redd for å inkludere det poenget der i frykt for å støte de som allerede har fått nok, men jeg følte det var et viktig poeng å få med. Så tusen takk for at du kan bekrefte at jeg ikke har bommet helt her 🙂
      / God jul!

    58. Nææh. Jeg skjønner hva du prøver å si, men det kan ikke være sånn at man er krenka når man prøver å påvise noe. Jeg er ikke krenket, jeg er drittlei 😉 Noe helt annet. Jeg kaster ikke offerkortet og brøler mobbing, jeg prøver å utfordre moraliseringen. Om noe er jeg krenket over at vi har latt Norge bli en krenkesuppe.

    59. Ja! Dette er et fantastisk poeng: “Vi er så redde for å såre andre at vi driver selvsensur, helt uten at noen har fått tid til å bli krenket engang.”
      For det er kanskje det mest irriterende! Det er ikke nødvendigvis sauebønder som lager stor sak av en ulv på kartongen, men alle de krenkefølerne innenfor Ring 3 med lange skjerf og avansert kaffe, som aldri har vært nord for Trysil, som lager stor sak.

      Derfor synes jeg faktisk, med fare for å krenke noen, at måten saken med brettspillet Politisk Ukorrekt ble løst på, faller akkurat i samme kategori. Spillet har vært ute leeeeeenge og solgt myyyyye, men så fort det kom opp i dagslyset at det er noe krenkeverdig, pilte butikkjedene av gårde før vi rakk å ta debatten. Selvfølgelig forsvarer jeg ikke de verste grusomhetene i det spillet, men dette spillet har som sagt vært på markedet lenge og ingen har tatt det opp før nå, men når de først kom i medias søkelys, ja nei da var det lynsjestemning over natta. Ikke først og fremst på grunn av krenk, men frykten for krenkebølgen hvis man ikke umiddelbart legger seg flat.

      Æh, nå bare babler jeg. Jeg er enig med deg og du skrev det bedre 😉

    60. Hei anonym, takk for god kommentar.
      Vet du, dette skal jeg prøve å svare på så godt som mulig.

      Det som irriterer meg med saken med Politisk Ukorrekt er at spillet har vært på markedet lenge og solgt i tuuusenvis av eksemplarer, men så fort det kommer i medias søkelys, kaster butikkjedene seg på bakken for å legge seg flate, før vi i det hele tatt rakk å ta en prat om hva som kan gjøres med spillet. Kanskje man kunne fjerne de drøyeste kortene og oppfordret de som allerede har kjøpt spillet til å fjerne de drøyeste kortene? Ikke vet jeg, jeg synes bare det er litt rart at spillet har vært på markedet i lang lang tid uten at noen har sagt noe, men når noe endelig blir sagt, blir det liksom lynsjestemning over natta.

      Men, og her kommer jeg nok til å høres litt dobbeltmoralistisk ut, de kortene som har blitt dratt frem, altså de typ 10 verste i bunken, er absolutt ikke innafor. Jeg synes mye kan forsvares med at det er humor, men det går en grense ved direkte usmakelig og på noen av kortene krysser spillet grensa med god margin.

      Når det er sagt så har jeg spilt spillet, jeg lo så jeg nesten hostet opp en lunge, men de verste kortene la vi bare bort. Jeg kan ikke huske å ha sett “onkels kjeller” og de andre eksemplene som har blitt dratt frem, jeg husker mer uskyldige/banale kombinasjoner av kort à la “Miley Cyrus kler seg ut som Brannmann Sam og tisser på scenen” eller noe i den duren.

      Føler jeg har skrevet meg bort litt her, for det er en hårfin linje med dette spillet. Jeg har ikke noe problem med at de groveste kortene er sterkt upassende, men jeg liker vel bare ikke måten spillkjedene reagerte på da det begynte å brenne på dassen, liker jeg ikke. Vi har blitt så redde for å krenke folk at krenkefrykten faktisk er verre enn selve krenkingen. Eller som JennyO sier her i kommentarfeltet: “Vi er så redde for å såre andre at vi driver selvsensur, helt uten at noen har fått tid til å bli krenket engang.”

      Men at de aller drøyeste kortene fra det spillet burde vært fjernet, er utvilsomt.

    61. Hva?! Mener du at jeg ikke er mandig til vanlig? Krenk!
      P.S. “God jul”? Hva med de som ikke feirer jul?
      God nært forestående høytid, tenker jeg vi sier 😉
      /highfive

    62. Jeg syns innlegget ditt var litt dårlig timet, fordi det kom samtidig med varslene om at Giske bl.a. har sendt (krenkende) sms til en ung kvinne. Jeg leste innlegget ditt i lys av mediabildet (og det er jo ikke urimelig, det), men jeg ser at innlegget i seg selv ikke refererer til metoo. Jeg beklager at jeg leste for mye inn i det, og er glad vi fikk dette oppklart.

    63. Syntes det er rart at du som blogger. Ikke skjønner at dette ikke handler om krenkbarhet. Men at det har blitt lettere å spy ut meningene sine på nettet. I uredigert versjon.
      Kansje du bare skriver ræl som trekker folk til bloggen din..

    64. Fantastisk!Denne vil jeg lese med norsk-klassene mine på den videregående skolen jeg underviser ved…hvis ikke du blir krenket da over at jeg kopierer opp teksten din..:):)

    65. Hahaha! Akkurat slik det har blitt ja. Og for ikke å glemme de som ikke har noen omsorgspersoner 😜😜

    66. Fikk her om dagen høre at pepperkaker er rasitisk og støtende, og det samme kjelder plaster tydeligvis…Egentlig veldig morsomt 😛

    67. Ja, du har vel like mye rett til å kritisere andres kritikk av kritikkverdige ting som de har rett til å kritisere kritikkverdige ting.
      Kritikk som kommer fra en motivasjon om en bedre og/eller mer inkluderende verden er i alle fall ikke “sutring” fra mitt perspektiv. Så klart finnes det ingen som har null i fotavtrykk på miljøet, men i det store bildet virker det i alle fall mer rett for meg å være den slitsomme eller irriterende personen som informerer eller peker ut ting som bidrar til skade av jordkloden enn å være den som ikke ønsker at folk skal gjøre deg ukomfortabel eller ødelegge stemningen ved å identifisere potensielt skadelige aspekter ved dine vaner eller valg. Dessuten, å poengtere at noe ikke er perfekt er ikke det samme som å ville bannlyse, fjerne noe eller ta fra andre retten til å like/bruke noe. Altså, jeg blir irritert selv over at folk responderer på ting de ikke liker på ekstreme eller lite hjelpsomme måter (som å sende dødstrusler til noen fordi de har en annen mening enn dem). Likevel, jeg tror folk bare er bedre opplyst om ting og har flere forum hvor de kan dele sine meninger (dvs internett for å få og dele informasjon) som gjør at det virker som om folk er “plutselig” mer krenket nå — og kanskje at de ser at andre også er irriterte over de samme tingene som dem, så de føler seg mer berettiget til å ha ha den reaksjonen.

    68. Dette er så sant så sant.
      På butikken like ved der jeg bor jobber det en som er så søt og god og jeg tente meg at han kansje var fra chile. Men turte aldri spørre hvor han var fra. For idag er jo det tydeligvis og være rasist og spørre hvor noen kommer fra. Alt man sier og gjør vinkles til at det blir feil.

    69. Helt enig! Men jeg synes absolutt at du sier imot deg selv med de eksemplene du bruker. De som forteller deg at kjøttindustrien er dårlig for miljøet ytrer bare meningene sine og snakker sannhet. Forskning vil backe opp den meningen. Her er det faktisk du som føler deg krenket og fornermet av at andre sier at du ikke burde spise kjøtt, fordi du har spist kjøtt hele livet ditt, hele familien din har alltid spist kjøtt, og du føler deg litt krenket av at andre forteller deg at det er en egoistisk avgjørelse å fortsette. Det samme gjelder vell med plasten i eksemplene du bruker. Plastikk er utrolig dårlig for miljøet, og du føler det utrolig krenket av å høre det.
      Det går mer forskning inn på å finne ut av hvordan man skal opplyse mennesker om at plastikk er dårlig for miljøet enn faktisk forskning på plastikk. Nettop fordi folk er så utroolig sensitive. Det at folk driver å prakker det på andre hele tiden, får dem til å føle seg krenket, og fungerer faktisk imot sin hensikt.

      1. Mennesker er kjøttetere. Så hva som er bra elller dårlig betyr ingenting i den sammenhengen. Mat må vi ha. Vi er ikke kaniner men folk som deg tror vi er det. Spis litt kjøtt så føler du deg mye bedre, du er underernært. Jeg spiser minst en kilo kjøtt hver dag og jeg har aldri hatt det bedre. Jeg spiste lite kjøtt tidligere og jeg var svak og bekymret hele tiden. Kjøttmangel påvirker psyken din, det påvirker hodet ditt.

    70. Haha, det er jo fantastisk! Tusen takk, for et utrolig stort kompliment. Takk for dette 🙂
      Litt krenket selvfølgelig, men jeg skal klare meg. Må bare ta noen krenkedrops.

    71. Vet du, jeg kan forstå at timingen sånn sett var hårreisende dårlig. Det bare ble for mye for meg sånn på slutten av året med ulv på melkekartong og brettspill og alt. Hele året har vært så krenkete og dette innlegget har egentlig ligget på vent lenge, så uheldig at det kom ut likt som Giske-skandalen. Enig med deg der 🙂 Men fint at vi fikk oppklart dette! 🙂 God jul til deg og alle tre <3

    72. Akkurat de poengene der går vel på moraliseringen, fremfor krenking. For jeg er minst like lei av moralisering som krenk. Det har liksom blitt helt greit å fortelle andre hvorfor det de gjør er feil basert på hva de selv gjør. Slik som bruken av Babybjörn VS bæresjal. Det ene er kanskje bedre enn det andre, og det er lov å komme med tips og anbefalinger, men den foreligger ofte en nærmest fiendtlig tone av moralisering når det kommer til slike ting. Ikke krenket altså, bare litt lei av å bli fortalt at det jeg gjør ikke er politisk korrekt og dermed feil. Forsvarer ikke dermed bruken av plast i alle bauger og kanter altså 🙂

    73. Helt enig! Takk for at du skrev dette innlegget. Folk blir krenket av alt for tiden, jeg blir GAL! God jul 🎄

    74. Ser at mange hyller ditt innlegg. Mens andre føler seg krenket. Men det handler ikke om det er overtråkk eller ikke det skrevne ord i et brettspill. Eller hvem eller hva som tafser. For meg handler dette om medias makt til å skrive ting tatt ut av kontekst for at andre kan føle seg krenket av det. Det havner om å ikke la media bli dommer og bøddel. Om #metoo fører noe bra med seg på den ene side, så har også denne medaljen en bakside. Nye uskyldige som det kan føres overgrep mot. Moralen er la urett bli dømt av jury og dommer. Og må urett bekjempes av alle utenom de media som kun er ute etter overskrifter for å overleve selv i en mediajungel. ( skrevet uten korrekturleser) God Jul til alle krenket eller ikke

    75. Vil vi ha et samfunn der folk løper til media og tyster sin versjon av en påstått “krenking” og et media som hausser dette opp og driver folk på randen av selvmord?
      Et media som har visst i årevis, men holdt kjeft?
      Et media som er blitt dommere og en steinkastende lynsjemobb i sosiale media som er blitt jury?
      Et samfunn der en anklage er det samme som en fellende dom – og den anklagede er sjanseløs til å forsvare seg?
      Korsfest, korsfest ropes det – å være krenket er blitt makt.
      #menot!
      Nei takk – et slikt samfunn skal vi si et rungende NEI til.

    76. Nå er jeg kanskje uenig med deg, men jeg ser også hvorfor folk kan reagere på denne “krenkebølgen” som dere kaller det. Personlig så klarer jeg å skille på det jeg ser på som politiske innspill, og det som du muligens refererer til som unødvendige diskusjoner og tiltak. Sistnevnte bryr meg absolutt nada, så innlegget ditt er kanskje ikke rettet mot meg som ikke tar meg nær av mindre problemstillinger. Det eneste jeg er redd for er at folk vrir seg unna så fort noen påpeker noe, i den tro om at ALT som blir tatt opp er basert på sarte holdninger.
      Jeg vil heller ha et samfunn som overanalyserer, enn et som lar alt av problematikk gå oss hus forbi. Kanskje fordi jeg er fra en senere generasjon enn deg, og har måttet se og oppleve mye som endelig kan bli snakket åpent om – selvfølgelig med den risikoen for å bli stemplet som “krenket”, men det bryr meg som sagt nada 😉

    77. Mange av de spørsmålene du skrev i kursiv er seriøse spørsmål som påvirker andre enn deg selv, så hva er det du egentlig vil frem til her?
      Hvis noen sitter med kunnskap om hva som kan påvirke andre negativt og sier til meg at jeg burde endre på min adferd sier jeg ikke “Ikke vær så krenka. Slapp av og aksepter at folk gjør ting forskjellig”. Du ville aldri akseptert et slikt svar hvis folk hadde gjort ting som strider med din moral, så gi dem heller et respektfullt svar. Enten “Takk for informasjonen. Dette visste jeg ikke, så jeg skal endre min adferd” eller “Dette har jeg hørt om, men det er ikke et problem fordi…” Hvis du her har en rasjonell forklaring på hvorfor du kan gjøre slik du gjør er det tipp topp. Ellers mange gode poeng i teksten 🙂

    78. Jeg la en gang ut en vitsetegning fra abdurdgalleriet med en muslim som holder et islandsk flagg på Facebook.” Han hadde misfortått islamisering og islandisering”. Det var ikke et eneste ord om hudfarge, barneekteskap, terrorisme, kvinnesyn eller IS.det var så nøytralt og uskyldig som det kan få blitt hvis man våger seg til å i det hele tatt tilnærme seg temaet ( krenket, krenket og atter krenket uansett hvor forsiktig man er med selve religionen og kulturen i seg selv ) men med hundre rasismeaklager og krav om sletting ga jeg etter. De politisk korrekte vant til slutt. De vet hva de holder på med og spiller ukritisk på samvittighet. Så et ordspill mellom island og islam er mer enn hva krenkasamfunnet tåler

    79. Gode manerer er ikke lett å lære , og å vise hensyn er heller ikke lett , og vanlig folkeskikk – hva er nå det ? ☺️
      Eller som han sa – han som møtte en pakistaner for første gang på butikken heime en gang tidlig på -70 tallet : ” folk e forskjellig , men nån e meir forskjellig enn ainner “

    80. Jeg er enig i mye av det du sier, det er utrolig hva folk føler seg krenket av, men kjenner at en av disse tingene ikke handler om å bli krenket, det handler om et levebrød der man konstant må leve med en frykt, og den frykten handler om å miste det som sørger for mat på bordet. Man skal ikke tulle med sånt syntes jeg, for vi VET faktisk ikke selv hvordan det er å leve med ulven rundt seg. Nå tenker sikkert alle som leser denne kommentaren at dette er å føle seg krenket, tvert i mot, jeg skal ærlig innrømme at som bonde selv så skjønte jeg ikke hva alt dette handlet om, og hvorfor dem tok så på veiene for en liten ulv på melkekartongen! Men nå skal det sies at TINE, FELLESKJØPET og NORTURA er eid av bønder, de er samvirke organisasjoner FOR bøndene. Det vil si, at om du driver med KU, GRIS, SAU, HØNE eller GJEIT, så er TINE for alle. Og det gikk ikke opp for meg før jeg skulle handle melk for bestemor og hun nærmer seg 80 år, har selv hatt melkeku og er meget trofast til TINE, hun ba meg kjøpe Q melk! For første gang i hennes liv skulle hun kjøpe Q melk! Hun skulle vist søren meg ikke ha den kartongen med ulv i kjøleskapet, fordi hun skulle vise medfølelse for de bøndene som mister store mengder sau på grunn av ULV i løpet av året. 1 sau drept av ULV, vil si 3000kr tapte penger. Om ikke enda mer. Så tenk på det neste gang det er lønningsdag, du får pengene inn på konto, men så vet du at det skal forsvinne minst 6000kr uten at du helt forstår hvorfor…. Så vær en bondevenn, støtt bøndene som sørger for at DU får mat på bordet (alt du trenger i ernæringsirkelen) og si ifra at dette ikke er greit. Det er like ugreit som mobbing.

    81. Jeg er sååå enig i mye av det du skriver her! Folk må løfte blikket og se mer enn seg selv og sine behov. Hvordan skulle vi ellers klare å fungere som samfunn?
      Når det gjelder #metoo syns jeg det er en vanskelig balansegang. Først og fremst syns jeg de alvorlige overgrepene fortjener oppmerksomheten, og det er veldig mye annet som har kommet frem, som omtales som bagateller. Jeg ser også menn som kommenterer det i kommentarfelt; hvordan damer ikke tåler et klaps på rumpa uten å bli krenket.
      Det handler vel ikke først og fremst om det ene klapset. Det er fremdeles en vei igjen å gå hva likestilling gjelder, for det er summen av bagatellene som utgjør et problem. Det er en ukultur hvor ugrei oppførsel gjemmes bak ordet “bagateller”, for kvinner bør jo tåle såpass? Jeg syns det er sunt at det også havner i fokus, selv om det kanskje ikke burde relateres direkte til #metoo.
      For ordens skyld burde jeg vel også poengtere at jeg kjennes utrolig mange snille, omtenksomme og ålreite menn (vil jo nødig at noen skal føle seg krenket…)
      Jeg syns det er bra at du tar opp viktige temaer, så tommel opp for det! 👍🏻

    82. Om dette ikke er det aller beste blogginnlegget jeg har lest i hele år så er det ihvertfall ikke nevneverdig langt unna. Veldig, veldig enig. Er rett og slett bare pinlig, og nesten litt skummelt å se hvor ekstremt lite som skal til for at noen blir fornærma, støtt og/ eller skuffet nå for tiden..

    83. Du glemte det eksempelet som jeg finner som det værste. De som blir “krenket” på vegne av andre. Selv om den som blir nevnt som den krenkede part ikke ser noe problem med kommentaren (krenkelsen) i det hele tatt.
      Strålende blogginnlegg.

    84. Hei alle!
      To antilasegkrenketips: Uttrykket politisk korrekt er det bare å slutte å bruke. Det fungerer bare som en avledningsmanøver fra å adressere/diskutere selve temaet/innholdet i diskusjonen (Eks. Hva oppnår Listhaug med å bruke begrepet, jo sympati fra fanskare fordi buhu jeg er faktisk litt krenket over at du mener noe annet enn meg (..og så frekk å stå for det i tillegg – dobbeltbuhu!).. Altså; snakk om saken, ikke om måten saken snakkes om på!!!
      Tips 2; Til våre 2 gutter på 11 og 12 sier vi; Hvis noen kaller deg en dust (eller verre ting), sier det mye om dem, men ingenting om deg. Snakk saklig tilbake.

    85. MENY
      NYHETER
      MER
      LAVERE INTELLIGENS: En ny undersøkelse viser at intelligensen i alle de skandinaviske landene synker. Illustrasjonsfoto: Fortovik / Shutterstock / NTB scanpix
      LAVERE INTELLIGENS: En ny undersøkelse viser at intelligensen i alle de skandinaviske landene synker. Illustrasjonsfoto: Fortovik / Shutterstock / NTB scanpixVis mer
      Nordmenn blir dummere
      Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.
      27. DESEMBER 2017 KL. 16.23 DEL PÅ FACEBOOK
      ​Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
      I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
      – Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien.
      Vendepunktet kom rundt 1995. Fra rundt 1950 økte nordmenns IQ, men etter det har IQen falt med 0,21 poeng i året, som betyr hele 6,5 poeng fall fra en generasjon til den neste. Trenden er omtrent lik i Danmark og enda sterkere i Finland.
      Det var den newzealandske statsviteren Flynn som oppdaget at intelligensen hadde steget jevnt i Skandinavia. Han mente at endringen skyldtes mer abstrakt og rasjonell tenkning i både skole og arbeidsliv. Men nå mener han at kvalitetsøkningen i skolen har stoppet.
      – Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser, sier han til det svenske magasinet Forskning & Framsteg.
      Han vet ikke om trenden kan snus, og anbefaler skandinavene å heller bruke tiden sin på å utnytte den faktiske økningen.
      – Men det hadde vært bra om flere leste tykke bøker, gjerne om historie, sier Flynn.
      (NTB)
      NYHETERINNENRIKS
      DEL PÅ FACEBOOK
      Lik Dagbladet på Facebook
      RAPPORTER OM FEIL I ARTIKKELEN
      Snøvær kan forsinke flytrafikken på Oslo Lufthavn
      Dette synet førte til full utrykning i Oslo
      Derfor har naken-trenden blitt så populær
      DAGBLADET PLUSS
      Bolighus rasert: Her endte julefesten
      De villeste festene i NRK: NRK-profil måtte bæres ut av statsministeren
      DAGBLADET PLUSS
      – Dere kan ta juleferie med god samvittighet
      Ikke gå glipp av fridager du har krav på. Få maksimalt med fri
      DAGBLADET PLUSS
      Slik blir nyttårsværet
      Postadresse:Boks 1184 Sentrum, 0107 OsloBesøksadresse:Karvesvingen 1, 0579 OsloSentralbord:24 00 10 00Tilsynsorgan video:Medietilsynet
      Jobb i Dagbladet
      Vær Varsom-plakaten
      Brukeravtale Dagbladet
      Brukeravtale Dagbladet Pluss
      Personvernavtale
      Informasjonskapsler på Dagbladet
      Om informasjonskapsler
      Annonseinfo
      Rabattkoder
      TIPS OSS 2400
      Kundeservice Pluss
      Vaktsjef:
      Thomas Sæbø
      Ansvarlig redaktør:
      John Arne Markussen
      © 2017 Dagbladet
      Powered by Labrador CMS
      Er dette en mulig bakenforliggende årsak til krenkehysteriet? Jeg bare spør!

    86. Du står selv for dette her din sopp. For eksempel det du skriver og politisk ukorrekt: “Men at de aller drøyeste kortene fra det spillet burde vært fjernet, er utvilsomt.” Spillet heter faen meg politisk ukorrekt. Ta et hint. Og hvem har sagt at det er din oppgave å finne ut hva som er for drøyt for samfunnet. Nei pappahjerte, dette innlegget blir rett og slett komisk. Du er jo selve beta mannen, herr krenket.

    87. Hei!
      Veldig enig i det du skriver og har tenkt mye over denne krenkekulturen selv. Men må si meg enig med flere over at jeg har fått samme klage/krenke følelsen av noen av innleggene dine, da spesielt det om jul i svingen og haloween. Syns du problematiserer ting som ikke er problemer 🙂 Selv om du svarer at det er ulikt, er det den samme følelsen jeg har fått av å lese innleggene.

    88. Fint jeg ikke er alene om å synes at dette begynner å bli galskap!
      «Elsker elsker det å krenkes» burde den endres til.

    89. Veldig bra! Merker i kommentarfeltet her, at tilogmed dette innlegget klarte å ‘krenke’ noen. Jeg vil ikke bo i et land som mener fakkeltog er løsningen på alt her i verden. Slutt å syt og gro litt respekt for seg selv å andre, er heller veien å gå. Kjempebra å helt enig!!

    90. Du må få skryt ovet det du skreiv i bloggen din. Det er heilt sant att uansett kva som blir sagt, så blir ein eller annan krenka. Eit lite eksempel… Eg har ein leigebuer i kjelleren fra Eritrea. Kjempeartig mann. Eg måtte spørre hann om han føler seg krenka om han blir kalt neger. Han lo. Sjølvsagt ikkje sa han det er no det eg er…
      Nei, eg går inn i 2018 og snakka so eg alltid har gjort😂😂😂 . Godt nyttår til alle. Sjøl til de som ikkje feira nyttår. For her i Norge gjere vi det😂😂😂

    91. Tusen takk for at du setter ord på dette. Jeg bruker dessverre mye energi på å frustrere meg over et fokus og et menneskesyn jeg ikke forstår meg på. Alle menneskers opplevelse av alt og alle skal taes på alvor. Ingen skal lenger, basert på å ha levd et lengre liv, få fortelle noen hva de bør kunne tåle eller hva de faktisk ikke skal bry seg med eller om.

    92. As i have grown older i have learned that to please everyone is impossible but to piss everyone off is A piece of cake….

    93. Så flott at noen sier det de mener, hva feiler det landet her eller hele verden, jeg kommer også til å si indianer, neger svart eller hvit….så lenge jeg lever , det er ikke å tråkke på noen i det hele tatt !!!! Det bare forteller hvem vi er og hvor vi kommer fra, hvis noen sier eller bruker det som skjellsord, da er de som er krenker, ferdig snakka!!!!!!!!

    94. Flott skrevet. (Har dysleksi så ikke føl dere krenket om alt ikke er skrevet riktig!) 😛
      Jeg har lest gjennom ditt innlegg og kommentarene, sitter å river meg i håret at selv med hva du skriver KLARER noen å blir krenket/irritert/truffet av ditt innlegg.
      Er man ute etter å finne feil ta en titt i speilet.
      Da INGEN er perfekte, alle er forskjellige og har egne meninger.

    95. Haha, ja vet du, det er faktisk ganske utrolig. Folk klarer rett og slett ikke å unngå å bli krenka. Jeg tror de liker det. Det er den nye avhengigheten etter snus, røyk og sukker x-)

      Ble faktisk litt krenka over at du sier at du har dysleksi, men skriver så bra. Vurderer å kjøre fakkeltog foran Stortinget x-)

      /highfive!

    96. Godt skrevet!
      Det er stor forskjell på å ta opp ting som faktisk er viktig som seksuell trakassering for eksempel, enn å skulle gå rundt å sutre over hva som tegnes på en melkekartong.

    97. Spot on. Virker som om det å la seg krenke av absolutt alt, er blitt den nye folkesykdommen. Og krenkefest2018 er allerede godt i gang, ser jeg med jevne mellomrom.

    98. Det er rart, jeg bodde i Norge i flere ti-år uten å bli krenket èn eneste gang. Selvfølgelig opplevde jeg at folk var store i kjeften, men man blir da ikke krenket av det. Nå er folk krenket hver dag, bittesmå detaljer krenker dem også får de vondt i følelsene sine også er helvete løs. Selv så blir jeg nå krenket av nordmenn som oppfører seg som drittunger. Jeg tåler det ikke, hvis de er så sarte, spesielle og vanskelige så er det kun deres problem, ikke mitt. Men det er klart livet er mye lettere når man kan skylde på andre folk. Så jeg forstår hvorfor de gjør det. De er svake og de har aldri lært noe. Så da skylder de på alle andre enn seg selv. Man må jo le av det også, jeg krenket en hippiejævel i forrige uke, han skalv av sinne, jeg klarte å erte han så sint at han nesten gråt. Og jeg lo og lo. Litt moro må man ha og disse veike jævlene klarer ikke å stoppe noen uansett så det er ingen risiko.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg