Når skal treet pyntes?

Noen tidligere enn oss i år? 🙂

Meningene om når man skal sette opp og pynte juletreet er delte og mange. En vanlig oppfatning ser ut til å være 23. desember. Selv synes jeg det er helt hårreisende. Juletreet er jo noe av det aller triveligste ved julen og jeg kan ikke få det opp fort nok.

Christina og jeg har gått mange runder tidligere år på når vi mener treet skal opp. 01. desember blir for tidlig, lille julaften blir altfor sent. Derfor har vi landet på en helt perfekt dag, midt i suppa: Luciadagen, 13. desember.

Ikke bare elsker jeg Lucia på grunn av fantastiske minner fra barndommen, men det gir oss også en ekstra, fast tradisjon å glede oss til midt i førjulstiden. Ikke så tidlig at det vannes ut helt (slik som julemarsipan i oktober), men heller ikke så sent at man ikke rekker å glede seg over det. For noe av det koseligste med julen er jo å tasse ned trappen om morgenen og bli møtt av glinsende lys og pynt fra juletreet.

Men med små barn i hus går jo ting sjeldent helt etter planen, så i år kom treet opp allerede tidligere denne uka og pyntingen begynte i dag. 07. desember, det må jo være en slags rekord. Det føles litt i overkant tidlig, men det er helt greit for meg, for det gir oss jo faktisk hele to og en halv uke på å nyte den lystige grana i hjørnet 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lov å jukse til seg litt høyde for de minste tottene 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Julepyntansvarlig følger nøye med fra sidelinjen.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
.. før han gikk på en smell og endte opp som pynt selv.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pappa har vært tidlig ute med å få opp den svarte nissen, nedarvet julepynt fra farmor og farfar <3
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men spesielt pen er han jo ikke da x-)
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Viser seg at lillesnupp tenker praktisk og helst henger all pynten på ett sted 😀
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Et par julekuler.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og høyt i toppen den bla-hanke stjerne 🙂
 

Når pynter du treet? Legg gjerne igjen en kommentar 🙂

* Følg Juletrehjerte på Facebook *

25 kommentarer
    1. Her er desemberen såå hektisk med eksamenstid og dobbeltskift på jobb, så her kommer juletreet opp i slutten av november;) er så lite hjemme, så her må treet nytes mens man kan;)

    2. Her var både juletre og all annen pynt fremme 18 november. DA hadde jeg faktisk holdt meg lenge nok 😉 skal jo sies at jeg er skikkelig juleentusiast, og har julestemning fra juni – januar. Haha!
      Heldigvis bor jeg alene foreløpig, spørs om jeg klarer å trumfe gjennom full jul i november med en fremtidig mann 😂

    3. Jeg settee fram treet siste uka i november. Jeg synes denne tiden går alt for fort. Og jeg elsker å sitte å se på juletreet,lysene og alle minnene som henger på treet. Det gjør godt innimeg.

    4. Det er med juletre og julepynt som det er med julekaker; – det er kjekkest på denne siden av julehelgen, så her pyntes det tidlig☺️ Julekakene er bakt og snart spist opp🤪🤣 Kos dere med juletreet🎄🎄🎄

    5. Juletreet ble satt opp tirsdag – litt sent -men tidlig nok 🙂 Elsker å ha juletreet i stua nå i desember.

    6. Før jeg traff mannen min pyntet jeg juletreet 1.des eller 1.søndag i advent, alt etter hvilken dag som kom først. Da mannen kom inn i bildet var det ut med falskt juletre og inn med ekte, å han skulle hvertfall ikke pynte det tidligere enn 7dager før julaften 😜 Å han skulle ALDRI ha falskt tre, det var hvertfall sikkert. Selv har jeg siklet etter falskt de siste 4årene og drømt om å få pynte 1.des igjen. Så idag, på formiddagen da jeg kom hjem med lillesnuppa vår etter en tur i vår lokale åpne bhg hadde mannen dratt fra jobb, vært på Hageland å kjøpt falskt juletre til meg å satt i gangen som en overaskelse til meg 😃👌🎉 Lite visste han om at det var NØYAKTIG det treet han hadde kjøpt jeg hadde siklet etter 😄 Så jeg heiv lillesnupp i seng og satte igang med å få treet opp 😄 Overlykkelig og gira! Da lillesnupp våknet tenkte jeg hun ville like å være med å pynte, men hun ville helst sitte i stolen sin å spise “mannarin” å se på Ole Brum mens jeg pynta 😂

    7. Treet blir pynta 23. desember, og ikke en dag før! Kommer rett og slett av at jeg vil holde på tradisjonen vi har hatt i vår familie, og synes også det blir noe mer høytidelig over det 🙂

    8. Her kom det opp forrige helg. Guttene mine på 5 og 7 kunne ikke vente lenger og det syns jeg var helt greit😉

    9. Mulig jeg misforstår, men i dag er det 7 des (var). Er dette dagens aktivitet så har du bommet på 13…

    10. Her har treet stått oppe siden 26. November, da synes samboeren jeg hadde mast lenge nok om å få sette opp treet 😂

    11. Vi har egentlig tradisjon om å sette opp juletreet og å pynte til jul 23. desember, men treet blir nok å komme opp i løpet av dagene rundt 20. i år, siden vi må rekke å pynte til (og nyte litt) jul hjemme før vi drar bort i selve jula. Foreløpig er det kun advent i hus, med stjerne og stake i vinduet, og lilla duker, men det blir rødt her rundt tiden juletreet blir ferdig. Det blir koselig å få opp nissene igjen❤️

    12. Jeg elsker jul og pynter gjerne tidlig, her er julegardiner og nissehus oppe for en ukes tid siden, men juletreet må vente ja! Jeg vet jeg hadde blitt drittlei det før jul om jeg hadde satt det opp nå. I år blir det muligens pyntet den 22. desember, ikke før. Det blir ikke jul før jeg kjenner lukta av granbaret i stua, men det er alt for tidlig ennå.

    13. Her venter vi på at de skal selge ekte jule tre, da ingen ting slår lukten av edel gran.
      I år skal jula feires hos sviger mor. Å hun har det galeste styggeste FALSKE jule treet. Jeg å mannen min Elsker ekte tre( takk for at vi ikke har noen med allergi, litt små kryp skalder oss ikke 😉 Så i år ble det pyntet denne helgen.

    14. Jeg elsker juletre. De er utrolig vakre og det er virkelig jul når man kommer ned i stua og der står treet med ett tonn av lys og glitrende dekor. Men det skal ikke pyntes før på kvelden 22.desember. Da er treet klart til lille julaften og i kalenderen til min 3 år gamle datter er det ett ornament hun skal få henge opp. Hun skal få være med å pynte når hun blir litt eldre (jeg har mye vakker glasspynt jeg har samlet på i årevis).
      Jeg mener at folk stort sett skal gjøre det som passer beste for dem^_^

    15. Min mann og jeg pynter alltid treet sammen på lille julaften, i tide til Hovmesteren og grevinnen. All annen julepynt kommer opp rundt den 20.desember, men juletreet venter vi med 🙂 Mye fordi vi hugger vårt eget (aldri falskt tre hos oss!), og det er greit at det holder seg så lenge som mulig. Men også fordi vi følger den gamle tradisjonen om å la julepynten henge til 13.dag jul 🙂

    16. Vi er aldri hjemme hos oss selv i jula, så hjemme hos oss setter vi opp diskobusken (som er et bittelite kunstig juletre med alt for mange lysinnstillinger) første helga i advent. Det ordentlige juletreet pyntes hjemme hos våre respektive mødre 23. desember 🙂 Om vi en gang blir så voksne at vi skal feire hjemme, satser jeg egentlig på samme kompromiss – diskobusk i adventen, juletre i jula 🙂

    17. Adventstjerner,julegardiner og julepynt var oppe til 1 desember 🌲 treet er satt opp men ikke pynta enda,det skal vi gjøre på søndag 🎄🎄🎄 Jeg elsker førjulstiden 🎅🤶🎄

    18. 1. Desember eller 1. Advent, alt etter hva som kommr først. Hadde det bare vært opp til meg hadde treet vært oppe enda tidligere

    19. God jul 😉 Synes det er kjempebra å få juletreet fram tidlig 🙂 Gøy for ungene dine også 🙂 Tror dere er flinke til å dyrke hverdagslykken, som kanskje flere bør,burde,må 🙂 Materialisme er kortvarig glede som de fleste vet.

    20. Her kommer treet opp lille julaften og hadde jeg fått viljen min hadde vi tatt det ned annen dag. Men det får stå til nyttårsaften.
      Jeg hater juletrær og mener trærne må få stå ute, de lager bare rot inne.
      God jul alle sammen.

    21. Har vokst opp med at vi alltid pyntet treet på lillejulaften, til nød 1-2 dager før det hvis vi ikke hadde tid på lillejulaften. Og vi hadde alltid ekte tre. I år har jeg kjøpt kunstig tre for første gang, og vi tenker å sette det opp tidligere enn vi er vant til for at guttene skal få ha glede av det litt lengere da vi skal bort noen dager i jula i tillegg til julaften. Fint å nyte treet så lenge som mulig, men jeg vil ikke ha det opp for tidlig. Tenkt på 13. desember 🙂
      Anonym 00:41: Du må lese det han skriver da 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg