24 timer uten mobilen

I dag skal jeg prøve meg på et lite eksperiment.

Jeg innser nemlig at jeg er i ferd med å helt hektet på mobiltelefonen min. Altså, virkelig. Jeg har den fleisen stort sett hele tiden, bare for å sjekke. Scroller instagram, sjekker noen snaps og ruller innom nettaviser. Om kvelden blir også jeg liggende å scrolle. Se på Netflix, spille spill og sjekke ting til langt etter leggetid.

Jeg er rett og slett i ferd med å bli helt avhengig, og jeg tror ikke det er bra. Til vanlig går det helt greit, for da tar jeg unna det meste sånt i arbeidstiden og etter at barna har lagt seg, men nå er det sommer. Tid for å spille Vildkatten med barna, tid for å være tilstede. Ikke være en distansert zombie bak en lysende skjerm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så i dag skal jeg prøve et eksperiment som kanskje høres latterlig enkelt og overfladisk ut, men som likevel virker skummelt på en som er helt hekta: Jeg skal legge vekk telefonen. I 24 timer. Ingen telefon, med mindre det er krise. Bare la den ligge på skjenken og kjede seg, i stille nødmodus og kun til det.

Allerede har det gått en drøy time siden jeg la den vekk og jeg kjenner det kribler. Jeg skal ut på morgentur med Teo, hva skal jeg gjøre uten mobilen å knatre på? Se på trær? Og hva når jeg skal på do etterpå? Og verst av alt: Hva med i kveld? Når jeg ligger på sengekanten og natten, mørket og stillheten som kommer krypende på? Da er mobilen god å ha.

Jeg vet det høres patetisk ut, men jeg mistenker at jeg ikke er alene. Hadde du klart deg helt fint uten mobilen en hel dag? Ingen abstinenser, ingen problemer? Du vet det har gått for langt når du får et bankende harehjerte og tilløp til panikk bare ved tanken på å klare deg uten mobilen en hel dag 😉

Men sånn har det blitt, og da er det på tide å ta grep. Så, kjære mobil, nyt dagen på skjenken, så sees vi i morgen. Selv skal jeg ut og nyte sommerdagen uten mobilfjes og scrollenakke 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7 kommentarer
    1. Jeg hadde ikke klart det. Lykke til 🙂
      Men et lite spørsmål: for en tid tilbake reklamerte du for at det var så deilig å ikke bruke mobilen på kvelden. Offline o clock. Hvorfor reklamere for det når du tydeligvis ikke fortsetter med dette?

    2. Godt jobbet 😉 burde vært enkelt for alle, men vi er blitt avhenigige zombier alle sammen. jeg blir straks mamma for første gang og skal prøve et eksperiment selv; deaktivere facebook og slette insta og snap i 6 mnd! 🙂 jeg skal ha messenger-appen for å være sosial. Jeg tror det blir en tøff avvenning, men og at det skal bli deilig med ekte tid. Med ekte ting 🙂

    3. Ååh, det var et helt nydelig prosjekt! Skulle så veldig gjerne klart å holde meg der, men falt tilbake i gamle synder. Men Offline hours var absolutt et knallbra prosjekt som jeg veldig gjerne skulle fulgt hver dag. Problemet er bare at man vender tilbake til gamle spor, litt som når man lover dyrt og hellig at man endelig skal bli sunn, slank og sprek, så går det tre dager før man er tilbake på melkesjokoladen, haha!

      Men det prosjektet der skal absolutt være mitt nye mål i livet. Logge av til kl. 22, fy søren det hadde kroppen hatt godt av. Takk for at du minnet meg på dette 🙂

    4. Jeg knuste mobilen min i går og låner en gammel telefon som har batteritid tilsvarende ca en halv time (den lader i tillegg så sakte at hvis jeg sjekker Facebook eller leser på nettet mens laderen står i, går strømmen fortsatt nedover). I praksis har jeg omtrent fasttelefon. Overrasket over hvor deilig det det faktisk er! Eneste jeg virkelig savner er kamera 🙂

    5. Har nå vært midt på fjellet i 3 dager. Uten dekning, vis jeg skal ha dekning så må jeg gå opp på en topp. Er så godt at folk ikke kan få tak i deg 24/7 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg