Pappa forklarer: Blomsten og bien

Vi sitter i bilen på vei til barnehagen. Hører på musikk, ser litt på været. Jeg aner fred og ingen fare, men så, helt ut av det blå, snur plutten seg til lillesnupp og sier:

– “For to år siden, kom du ut av mamma.”

Og jeg bare: Hæ? Hvor kom det fra?

Hun svarer forvirret:

– “Ut av mamma?”

Og han følger ivrig opp:

– “Ja, for to år siden kom du ut av…”

Han stopper opp og tenker seg om.

– “Ut aaaav….”

Jeg fryser til. Oh no! Jeg vet hva dette betyr: Han kommer til å spørre meg! Skal vi virkelig gjøre dette nå? Blomsten og bien og hele den greia der? Er ikke det først om typ 10 år? Selvfølgelig er det fint at de spør, men jeg hadde jo håpet å få forberedt meg litt da. Øh, hvordan skal jeg gå frem?

Herregud, hvordan forklarer jeg en 5-åring at barn kommer ut av jentetissen? Og når jeg tenker over det, så er jo faktisk helt vanvittig! Et egg, en celle og en mage er alt som skal til. 9 måneder senere har det blitt til et barn. Et vaskekte barn! Med hender, fingre, hjerte og føtter. Som lever under vann! Og som spiser gjennom et hull i magen!

Og så, helt plutselig skal det bare dras opp av vannet og presses ut av et aaaltfor lite hull. Som å dytte an melon gjennom en hvitløkspresse. Det er jo helt sinnssykt! Jeg forstår det nesten ikke selv, så hvordan i all verden skal jeg klare å ?

– “Ut aaaav… Magen til mamma”.

Puh!

Der slapp jeg billig unna. Og jeg har selvfølgelig ikke tenkt til å endre på fasit. Ja vel, så er det ikke helt riktig, men det er godt nok for nå. Jeg har ikke drukket kaffe engang og har ingen planer om å gå på min første time med seksualundervisning på tom mage. Så får jeg heller stille bedre forberedt neste gang, med pute på magen, en liten dukke og en drøss med Power Point-slides 😉

Cute bee carrying a wooden honey spoon and a jar of honey

* Følg Biehjerte på Facebook *

34 kommentarer
    1. Haha, du kan glede deg til spørsmåla kommer 😀. Men det tenker jeg; jo tidligere, jo bedre. 4-5 årsalderen er perfekt. Da er de bare nysgjerrige, ikke flaue. Og så kjører jeg Rema-taktikk, det enkle er det beste; ja, du kom ut av tissen. Ja, voksne “sexer”(det ordet lærte jeg av 7-åringen da han spurte hva det var, og jeg kunne bekrefte det han hadde hørt; at man hadde”tissene inni hverandre”), det er aldersgrense på sexing – man må være 16 år, og så må begge to ha lyst….enkelt og greit på det nivået…så får vi ta alt det andre senere…

    2. “Som å dytte en melon gjennom en hvitløkspresse.” 😂😂😂 Der døde jeg litt, hahaha!! 😂😂 Digger deg!

    3. Dette bør jo være det mest naturlige av verden. Man trenger jo ikke komme med alle detaljene med en gang, men å si at egg og sædcelle blir til baby. Newton har laget en helt super serie også som visualiserer dette. Kropp og nakenhet er naturlig. Vi er jo født nakne 😊

    4. Godt poeng. Skal videresende til Christina og la henne ta det, haha! Neida, nå har jeg fått litt betenkningstid og burde være klar når den dag kommer 😉

    5. Jeg har en gutt på 8, og kunne lenge leve på at han kom ut av magen min. For jeg tok keisersnitt, så det er ikke løgn engang!😅 Men nå som han er blitt 8 år så godtar han ikke helt det svaret. Og han har takket være Newton funnet ut av alt selv. God bless!🙌🏼😅

    6. Ok lillebror…. skjønner at noe har gått galt underveis her, og jeg får ta min del av ansvaret som en av tre storesøsken. Barna kommer altså ikke ut av jentetissen. Det er nemlig ei litta hemmelig grotte under tissen, og det er inni der babyen har sitt lille badeland som den mesker seg i ganske så lenge, helt til den bestemmer seg for å ta i bruk den alt for trange vannsklia ut i lyset. Got it? 🙂

    7. Hehe. Hadde akkurat runden med lillemor på 4,5år.. Hu lurte fælt på hvordan hu og lillebror kom ut av magen, spurte stadigvekk… Jeg svarte rett frem jeg, dere kom ut av tissen dere. “Næei mamma, det gjorde vi IKKE!!” Var svaret jeg fikk..
      svarte rolig at “jo det gjorde dere” Flere dager spurte hu og trodde meg ikke.. . såå en morgen sa jeg… “Ok, men skal jeg vise dere da?”
      Jaaaa i kor fra begge.. lillebror på snart 3 også…
      satt på episoden Fødsel på newton.. vi satt sammen å så på.. de satt KLISTRA!😂
      Spurte når episoden var ferdig om hun trodde meg nå.. “ja nå tror jeg deg mamma” og ikke spurt mer siden… 🙈

    8. Det er ikke rart barn sliter med å fortelle om kropp og overgrep før de er langt oppi ungdomsårene før de tørr å fortelle hva som har skjedd med dem. Det er vi voksne som gjør kropp tabu og noe som ikke skal snakkes om. Det er jaggu ikke rart at overgrep ikke blir oppdaget da. Når barna “åpner” seg sånn har man jo en gylden og naturlig mulighet til å snakke om kropp, min kropp, din kropp og gode og vonde hemmeligheter (de vonde er de som gjør deg lei deg, gir deg klump i magen og gjør deg uvel). Nå mener jeg ikke å fyre løs eller gå til angrep på deg spesifikt, men som pedagogisk leder engasjere dette meg. Det er sååå viktig å prate med barna om kroppen, hvordan alt fungerer osv. Altså, tenk deg at du som voksen mann synes dette er flaut å snakke om, hva med de barna som lever med overgrep og opplever at “omverden” ikke vil snakke om kropp eller sex. Det er ganske fortvilende.

    9. Frøkna her blir 4 i sommer. Hun vet at det er mamma og pappa som har laget henne, at hun vokste inni magen til mamma og at hun kom ut av tissen da hun var ferdig. Hun er for liten til at ting er flaut eller “ekkelt” så hun kjøpte den forklaringen med en gang. Verre blir det når hun lurer på hvordan hun kom inn i magen….😂

    10. Hehe, de kommer til å lure etter hvert. Mine barn begynte i 4-års alderen, mener jeg. Det holdt en stund å bare si at de kom ut av magen, men det holder ikke lenge 😉

    11. Må si jeg er glad ungene mine er så store at DE snart får avkom de må forklare tingenes tilstand for – så jeg slipper! *lættis* Herlig innlegg (som vanlig) 🙂

    12. Hahaha, vannmelon… I hvitløkspresse😂 Gleder meg til fortsettelsen! Dette innlegget distraherte meg fra å undre på hvordan det gikk med dagens prosjekt, hagegjerde.. Men bare nesten… Så hvordan gikk det? Fikk du opp noen meter til? Eller blir det som med spanjolene (og oss nordmenn), mañana mañana?😂
      HEIA HANDY-PETER🙌🏼🥇

    13. I vår familie prøver vi å la slike ting være like naturlige å snakke om som det er for andre å snakke om et sår på fingeren. Da eldstemann skulle bli storebror da han var tre år, lurte han naturligvis på hvordan det gikk til. Han fikk den fulle forklaringen, og har aldri spurt igjen. Minstemann er nå fem år, og vet også hvordan barn blir til, og hvordan de blir født. Han har også tatt ansvar for å informere kompisene sine om dette, men hvor glade deres foreldre er for dette, vites derimot ikke 😉
      Å tørre å snakke om kropp og følelser med sine barn er veldig viktig. Det gjør det lettere for dem å komme til oss når de en gang i fremtiden trenger å snakke om slikt.

    14. Har fulgt deg i 2 uker nå. Du skriver fengende, men jeg liker ikke at du bruker bilder fra nettet, det ødelegger alt for min del.

    15. Så enig med Siw. En storblogger som deg bør være mer kreativ enn som så. Gode bilder er halve opplevelsen 🙂

    16. Hei Siw, takk for tilbakemelding. Fint å kunne si hva man mener, ikke alt trenger å være ros. Og dette tar jeg absolutt til meg. I blant synes jeg det er fint med illustrerende bilder fra et bildearkiv, for det er ikke alltid man har bilder som passer til en sak, spesielt ikke en sak som denne som foregikk mens jeg kjørte bil. Men jeg ser poenget ditt og skal legge meg i selen for å bruke mer personlige bilder fremover 🙂
      /highfive!

    17. Jada, jeg er selvfølgelig helt med på den. Nå var vel denne teksten litt humoristisk ment, for det er jo ikke alltid man er forberedt på slike spørsmål 😉 Men vi snakker selvfølgelig med barna om livet, døden, kropp og skrubbsår vi også 😉

    18. Men herregud, går det ikke an å lese teksten som et humoristisk innslag? Må alt være politisk korrekt hele tiden? Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se humoren i dette for deg som pedagogisk leder, men det burde være mulig å se at denne teksten bare er morsomt ment. Selvfølgelig snakker vi om kropp også, det har bare ikke vært så mye av det til nå og det var vel det jeg prøvde å formidle her. Men helt enig med deg at det er kjempeviktig å prate med barna om slike ting, spesielt med tanke på å lære seg om grensesetting, egen kropp, andres kropp etc. Kropp er naturlig og ikke tabu, så der er jeg helt enig med deg, men denne teksten var altså mer et stikk til min egen utilstrekkelighet før man får seg en kaffekopp på mårrakvisten 😉

    19. Synes du er kjempeflink til å skrive!
      Det med google-bilder som Siw nevner, er jeg enig i. Trenger ikke å være et bilde fra akkurat den situasjonen da, kan bare være en selfie, eller kanskje en blomst i vinduskarmen her da haha 😉

    20. Her sa femåringen at magen eksploderte også kom det en baby. Jeg forklarte at det ikke var sånn det funket. Men da hun fikk forklaringen, sa hun at hun ville tro den eksplodert ut av magen.

    21. Haha. Vannmelon i hvitløkspresse 😂 har selv 3 barn da nr 3 var på vei var vi på besøk hos søsteren til fruen. De har en gutt som da var 4 eller 5. Han sto med eit leke sverd og så “spytt ut!” Dette har vi bilder av og skal nok bruke de en dag. Digger alt du skriver. Synest det er mye humor og samtidig seriøse ting. Fortsetter og følge deg

    22. Jeg synes det var er morsomt innlegg. Du skriver jo at du er glad de spør men bare gjerne skulle være mer forberedt 🙂
      Jeg er sikker mange foreldre, og andre som har med barn å gjøre kjenner seg igjen!

    23. Meg 4 år: “Mamma – da jeg lå inni magen din, hadde du tygget meg med tennene dine da?” Mamma:” Nei, selvfølgelig ikke!” Meg: “Fint”.

    24. Irene: jeg er faktisk enig i det du skriver og ja pappahjerte det går ann å se humoren i teksten- men hun har et poeng. Du har en blogg som blir lest av mange og med det kommer et ansvar. Du trenger jo iallfall ikke hugge hode av noen som kommer med en kritisk kommentar som kanskje er på sin plass. Om du og andre voksne ytrer at vi syns sex er ubehagelig å snakke med barna våre om så blir vi iallfall ikke flinkere til å snakke om sex med barns våre. Jeg syns teksten var morsom når du forteller hva du tenkte etc. Husk bare: blir barna våre utsatt for seksuelle overgrep så kan det bare fortelle om det dersom de vet hva det er som skjer! Det viktigste vi kan gjøre for våre barn er å snakke med de om sex slik at de kan identifisere overgrepene selv!
      Hilsen en som har snakket med alt for mange barn som har sagt “jeg visste ikke at det ikke var normalt i andre familier”.

    25. Absolutt helt enig i at det er kjempeviktig å snakke med barn om kropp og grensesetting, men noen ganger blir jeg bare litt matt av at man ikke kan skrive noe uten at noen har innvendinger, selv for et innlysende humoristisk innlegg.

      MEN, jeg er derimot veldig enig med det Irene skriver i kommentaren når jeg leser den igjen og ser bort fra den litt “ovenfra og ned”-tonen jeg først reagerte på. Og spesielt jeg som er en ivrig forkjemper for å få slutt på vold og overgrep mot barn. For som hun skriver er det veldig viktig at barn lærer seg om kropp og det verste vi som foreldre kan gjøre er selvfølgelig å løpe fra temaet. Poenget med teksten var vel mer at hjernen min spant av sted og fikk panikk i et svakt øyeblikk, men jeg ser hvordan man kan lese det som en dum ting hvis man jobber med temaet 🙂

    26. Du er seriøst legendarisk. jeg elsker deg!
      Herregud, bare måten du skriver.. Jeg dør av latter!
      Ikke la dem rakke ned på deg i kommentarfelt eller psyke deg ut med dumme anklagelser når de skal lande seg i sakene dine. De er bare sjalu for at du kan leve på denne måten, sammen med familien din. Pfftt jeg er sjalu selv.
      Jeg er 20 år, og du er lyset i hverdagen min <3
      Kjære gud, la denne mannen være velsignet. Jeg trenger han i livet mitt. Amen. (jeg er ikke spesielt kristen, ser du hva du gjør med meg?!?!)

    27. Hahahaha! Dette er seriøst den BESTE kommentaren jeg har fått på denne siden av min egen fødsel x-)
      Skal absolutt vurdere å tatovere deler av denne meldingen på kroppen 😀

      Elsk på deg og takk for dagens desidert største smil 😀
      /HIGHFIVE!

    28. ÆÆææ, så morro med svar! Glad jeg fikk plantet et smil på deg, det var målet! 😀
      Det var gøy, jeg tror jeg må gjøre dette mer! Fra nå av er mitt livsmål å plante et smil om munnen din, og fire back med bitchytude til haterne!
      Trenger du forresten en reservemamma? Jeg stiller! Jeg er god med barn, jeg er jordnær og frempå, jeg er også veldig god på kjøkkenet, fortsatt 20 år og har erfaring fra barnehage.
      HAHAHA tatoverer deler av kommentaren x) Jeg liker det

    29. Hei på deg!!
      Du skriver alldeles fantastisk.
      Eg foreslår at du skaffer deg boka “Kroppen” av Trond Viggo. Den er super 🙂 I den innledende historia sitter sønnen på fanget til far mens han forteller korleis det heile starta. Det er ei fin historie om ein god samtale 🙂 Anbefales!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg