Det ultimate julegodiset – Rocky Road

Ett tygg og du går opp femten kilo, men herregud så godt!! Slik lager du julens største kaloribombe.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er en rar følelse å holde en stappfull bærepose og vite at ingenting i posen har noe som helst med næringsstoffer, kosthold eller ja-mat å gjøre. Bare 5 kilo med sukker, fett og glede. Og det må værra lov, men vit at hvis du tenker å bli med på denne ferden, så setter du både blodsukker og allmenntilstand i fare.

For jeg er ganske sikker på at bare én bit av dette svineriet får blodsukkeret til å skyte opp forbi Betlehemsstjernen. To biter og en alarm går av hos fastlegen din. På tredje biten er det allerede for sent og du kommer til å være så hekta at du ikke gir deg før siste smule er slikket ut av bakeformen.

For Rocky Road er ganske sikkert det beste julesnopet du noensinne kommer til å smake. Mange av dere rapporterer om halleluja-stemning da dere prøvde Christinas oppskrift i fjor, så derfor har jeg dristet meg til å prøve en egen variant i år. Det er selvfølgelig valgfritt hva man har oppi, for grunnoppskriften er den samme, jeg har bare lagt til enda mer snop og grusomheter.

Fra et helsemessig aspekt er det på ingen måte forsvarlig å lage dette, men smaksløkene dine kommer derimot til å bygge en gullstatue av deg 😉

Men ålreit da, siden det er 2016 og alt, så har jeg faktisk lurt inn et sunt element også. I form av én vitaminbjørn. Så hvis du er riktig (u)heldig, kan du risikere å ta en bit som er stappfull av vitaminer og mineraler. Kan jo være et greit innsalgsargument til samvittigheten 😉

Men nok om det: Knekk opp sjokoladen og finn frem vannbadet, her skal det bakes og prøvesmakes!!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Rocky Road – Pappahjerte 2016 edition

Du trenger (hold deg fast):

  • 500 gram melkesjokolade!
  • 2 poser dumle
  • 1 pose marshmallows
  • 1/2 pose seigmenn
  • 1 liten boks rosiner
  • 1/2 pakke valgfri kjeks (jeg brukte Per og Gjende)
  • 1-2 poser med skumnisser (ca. 150 g)***
  • 3,5 dl peanøtter
  • 1 vitaminbjørn (kan sløyfes)

OBS: Estimerte tall. Jeg doblet oppskriften og la til og trakk fra på slump underveis 😉

*** OBS 2: Skumnissene ble jækla seige. Vurder å bytte ut med en ekstra pose marshmallows 😉

 

Slik gjør du:

  • Pakk ut og hakk opp dumlebitene i tre. Tar en liten evighet, men er verdt det.
  • Del marshmallows i fire, skumnisser i tre, seigmenn i to og bryt opp kjeks i mindre biter.
  • Bland alt sammen i en stor bolle, med unntak av melkesjokoladen.
  • Smelt melkesjokolade i vannbad. OBS: Sørg for å ikke sikle ned i sjokoladen.
  • Hell smeltet sjokolade over alle godsakene, rør rundt og fordel i en til to ildfaste former. OBS: Husk å dekke formen med bakepapir!!
  • Sett i kjøleskapet og vent til det stivner.
  • Del i små biter og du er klar for å forringe allmennhelsen 😀

 

Rocky Road gjør seg dessuten utmerket som julegave!

Flere har sagt at Rocky Road er ganske dyrt å lage, men hvis man gir bort brorparten som julegaver, kan man brått faktisk spare penger på julehandelen 🙂

Selv lagde jeg en gigantisk dobbeltporsjon og skal fylle over mesteparten på glass og gi bort som julegaver, for hva er vel bedre enn hjemmelagde gaver som smaker som et lite hint av himmel? Og det er et godt argument å ha med seg, når man for attende gang for kvelden sniker seg inn i kjøleskapet for bare en bitteliten kjempestor bit til 😉

#sommerkroppen2017 #sommerkroppen2018 #julekroppen

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Gooood jul!

P.S. Min oppskrift ble et klissete kaos. Hvis du ønsker litt mer kontroll og en enklere variant –> Sjekk ut Christinas oppskrift!

* Følg Kalorihjerte på Facebook *

17 kommentarer
    1. Skal vitaminbjørnen deles? Og hvilken farge anbefaler du?
      Skal hjem å lage Rocky Road i kveld. Hepp hepp kalori, kalora, kalorhahahahahahahahaha….

    2. Sånn bare for nysgjrrighetens skyld regnet jeg ut sånn ca hvor mange kalorier en rocky road inneholder utifra oppskriften din, og det kom på svimlende 5488. 😳 så, om du lagde dobbel porsjon, har du laget en godsak verdt omkring 11.000 kalorier! Haha! Det er faktisk sjukt. Ikke at stopper meg fra å handle inn ingrediensene imorgen. Sikler allerede! Nam!

    3. Hahahahaha!! Fantastisk! Men hvis du deler det opp i bittesmå biter og spiser én bit om dagen, så inneholder den faktisk bare 30 kalorier! Om dagen. I et år 😉
      Men du: TAKK! Nå fikk jeg en god idé til et nytt innlegg 😉

    4. Haha! Veldig viktig at vitaminbjørnen ikke varmebehandles for å miste all sin ungdommelige glød og vitalitet. Anbefaler lilla bjørn, da jeg antar at den inneholder mest antioksidanter. Kan også vurdere orange, som helt sikkert er høy på vitamin-C.

      Vil for øvrig anbefale å dele den opp i mindre biter, slik at man ikke får hele i munnen og dermed får hele biten ødelagt av sunnhet. Kan ev. friteres raskt for å balansere ut helsegevinsten.

    5. Istedenfor Per og Gjende tenker jeg Ritz om den ikke er for porøs? Vet jo hvor godt salt og søtt er sammen… Ellers er dette sikkert super(usunt) 😀 Men. Bare jul en gang i året, så det er lov!

    6. Jeg er LITT urolig for at den vitaminbjørnen 1. kan sette usmak på hele greia. 2. kan gjøre sluttproduktet i overkant sunt. Så jeg dropper den, tror jeg.
      Jeg setter alltid pris på nye oppskrifter så hvis du er riktig snill gutt skal jeg gi deg en nesten like usunn oppskrift i bytte. Den inneholder mer sjokoladerelaterte produkter, og minner om Rice Chrispy på smak. Bare bedre. Har den ikke her, men si fra hvis du er interessert, så kommer den plutselig!

    7. Dere som prøver denne, vær obs på at det i værste fall kan føre til akutt gallesteinsanfall eller sukkersjokk i store mengder 😉 Men av og til er det lov!

    8. “I verste fall?” … i alle fall, tenker du vel på. For man klarer jo ikke å slutte å spise før man til slutt ligger på gulvet og gisper etter brokkoli x-)

    9. Haha. Denne oppskriften er virkelig over the top og høres helt perfekt ut, jeg ville dog også droppet rosinene (kan jo anses som sunt)
      Over Atlanterhavet har jeg smelt sammen en Rocky Road med hjemmelaget salt karamell, rosa og hvite mini marshmallows & butter toffee popcorn med peanøtter.
      Og med det tror jeg at jeg gir hele familien diabetes type 2 i julegave.
      Riktig god jul til dere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg