Ja, vi elsker arveklær!

Dæven steike for et engasjement! Da jeg skrev saken om at det finnes en snobbete elitisme rundt dette med at arveklær er for fattigfolk, hadde jeg aldri i verden trodd at det skulle bli mitt kanskje mest leste innlegg i år!

Men det bekrefter jo bare at dette faktisk er en greie og noe mange føler på. Og da er det så fantastisk å se at over 20 000 mennesker allerede har likt innlegget og står samlet for å si at: Ja, vi elsker arveklær!

 

 

Så får de snobbete fintfolka holde på med sitt, man da vet i hvert fall du og jeg og alle andre som kler barna sine i arveklær at dette heldigvis fortsatt er helt normalt og sunn fornuft. For i 2016 er det jaggu ikke lett å vite hva som er greit å gjøre lenger. I en tid da trær skjæres ned for å motvirke klatring og hus kles fra gulv til tak i puter, kan det være vanskelig å bli klok på noe som helst, så det er betryggende å se at arveklær i hvert fall står høyt i kurs.

Og som mange av dere skriver, så elsker jo barna ofte arveklær, for det gir dem plutselig muligheten til å gå kledd som en kul storebror eller hun tøffe jenta nedi gata som eide genseren tidligere. For min del handler arveklær også mer om bare penger og miljø, men å gå gjennom poser med arveklær har blitt en slags hobby. For det er seriøst som julaften hver gang man får en forsendelse med bæreposer og søppelsekker for inspeksjon.

For midt blant slitte bodyer og olabukser med lapper på knærne, finner man plutselig en håndstrikket genser med personlige detaljer og knapper valgt med omtanke og kjærlighet. Og plagg som det kan faktisk ikke kjøpes for penger. Smak på den, du! 😉

Legger ved et bilde av en genser vi fant en gang, som vi synes var utrolig fin. Vi visste ikke hvor genseren kom fra, men den var innlysende håndlaget med søte knapper og personlig stil. Så da var det utrolig artig da jeg møtte min svogers søster på et slektstreff en stund senere og hun kunne fortelle at hun hadde sett et bilde på bloggen av genseren som hun hadde laget til sine barn og var veldig glad for at den fortsatt var i omløp 🙂

Så takk til alle som har tatt til ord for å løfte arveklærne opp og frem. I dag flagger vi i arveplaggenes farger og roper ut et høylytt hurra for slitte knær og håndsøm 🙂

 

Se den lille pluttisen a 😀

 

 

/ Ja, vi elsker arveklær!

Les også: “Arveklær er for fattigfolk”

* Følg Arvehjerte på Facebook *

15 kommentarer
    1. Ja! Hurra for arveklær, og hurra for å kunne kjøpe noe brukt på finn.no. Jeg har funnet mye klær til knerten på Finn.no, og noe av det ser nesten ikke brukt ut engang. Vi kjøpte også vogn og bilsete brukt(riktignok av noen kollegaer av meg, så vi vet hvem som har brukt dem tidligere) 🙂

    2. Ei venninne av meg hadde overhørt en samtale mellom noen foreldre til førsteklassinger. De sa: “De ungene der er Cubusbarn” Som at det var en skam å ha klær fra Cubus. Og dette sa de imens barna dems hørte på. Jeg tør ikke å tenke på hva de tenker om arveklær engang.
      Vi elsker arveklær så lenge det ikke er så slitt at det nesten ikke er noe igjen 😛 Da sender vi det til fretex.
      Vi er forresten to forskjellige “grupper” på babysangen vi er på. Vi kaller den ene gruppa “merkeklærgjengen”.. Der skal alt matche og jo dyrere jo bedre. Helt forferdelig!! Er unga inni disse merkeklærne som teller da 😉 Bra at du tar opp dette temaet 🙂

    3. Jeg delte umiddelbart innlegget ditt med én gang, for gjenbruk er noe jeg brenner for 🙂 Jeg er så heldig å ha flere jeg arver fra, for vi som er voksne har heller ikke vondt av å gå med noe som andre har brukt før oss. Jeg fryder meg, hver gang jeg får noe “nytt”, og dersom både barn og barnebarn er til stede, er det sjelden noe i posen som ikke kan brukes. Jeg er også veldig glad i gamle møbler og andre ting, så i mitt hjem finnes ikke ting av nyere dato, bortsett fra de elektriske. Jeg har venner som ikke skjønner hva jeg skal med det gamle “rælet”, men jeg storkoser meg med det jeg har rundt meg 🙂 Så det så !! 🙂

    4. Som mamma til fire e det gull å kunn arv . Datra i huset e 14 år og syns fremdeles det e like stor stas å arv fra søskenbarnet på 16 😊

    5. Hvorfor er det feil og ikke like arveklær. Jeg liker det ikke. Jeg liker å kjøpe nytt og freshe klær . Men det er jo greit at andre liker det. Ser ikke ned på folk omvde liker det.
      Men jeg ville ikke latt mine unger gå i slike klær.

    6. Arveklær er jo det mest geniale som finnes! Jeg husker det var sykt stas å arve klær fra de eldre kidsa når jeg var liten. Og like stas er det når jeg nå arver klær fra tanta mi på 70 😉
      Hilsen jente 22

    7. Hurra hurra! Jeg husker fra jeg var liten at det var enda mer stas å motta en heeeel søppelsekk med arveklær enn å gå i butikken for å kjøpe nye hehehe. Nå som jeg er 20 år holder vi faktisk på å sende klær rundt i nabolaget, men ikke til de små, men til oss voksne. Gjenbruk er jo helt supert for alle aldre, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være til fattigfolk nei 😊

    8. Vet du, jeg ser flere skrive om dette med å gjenbruke klær blant voksne og det har jeg egentlig aldri tenkt noe særlig over, men det er jo en kjempeidé! Man har jo så mye klær man aldri bruker og som seriøst er like fint som nytt! Kjempesmart å sende det på rundgang og la det lufte seg litt 😀

    9. Herlig bebis forresten:-) Kul strikkejakke også 🙂 Heier på deg. Tilogmed jordkloden vår er til låns og arves generasjon etter generasjon. Bruk og kast ødelegger denne kloden enda mer.

    10. Da jeg var barn arvet vi klær i hele nabolaget. Da jeg fikk barn var det å arve klær fantastisk. Nå – som voksen – er det veldig sjelden jeg kjøper nye klær, og jeg har ikke noe i stua som ikke er gjenbruk, når jeg tenker på det. Jeg har ikke råd til nye møbler, men du verden så glad jeg er i finn og de forskjellige byttegruppene på feisbukk. Det er nok av andre ting å bruke pengene på! 😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg