Risikere livet for en snap?

I går skrev Christina om den veldig skremmende hendelsen der hun og lillesnuppa vår nesten ble påkjørt av en eller annen idiot som satt og fiklet med mobilen sin bak rattet.

Nå som vi har kommet over det verste sjokket, tenker jeg ikke å skrive en lang raljering til vedkommende, men heller se fremover og tenke konstruktivt.

Men for å få i gang praten her, blir noen nødt til å kaste den første steinen. Det kan godt være meg, for helt ærlig: Jeg gjør det selv. Jeg har også den livsfarlige uvanen at jeg kan sjekke mobilen mens jeg kjører, og ofte er det av de mest idiotiske grunner!

For det er aldri noe viktig, bare sjekke en snap eller skrive en rask melding. Det er selvfølgelig helt forferdelig å innrømme noe sånt, men om vi skal komme noen vei, kan vi ikke bare dytte skylden over på alle andre. Jeg er også, i blant, en livsfarlig bilist.

Og for hva? Risikere eget og andres liv for en snap?!

 

Taking pictures with smart phone of woman in car. Close up of camera phone showing photo of happy smiling woman driving in retro car.

 

Man tenker jo at det går så fort, jeg skal jo bare sjekke noe kjempekjapt. Men i en bil burde man aldri gjøre annet enn å være 100 % fokusert på veien. For det er risikabelt nok som det er, om ikke man skal ta bind for øynene i tillegg.

Etter at jeg har pratet mye med Christina om hendelsen og lest innlegget hennes i går, har det slått meg: Hvorfor er ikke mobilbruk bak rattet en obligatorisk del av kjøreopplæringen? Det hadde jo vært et perfekt innslag på glattkjøringsbanen!

For det er lett å si at mobilbruk i bil kan være skummelt, noe helt annet er å oppleve når det går skeis. For det hadde det gjort. Garantert. Jeg tenker at 9 av 10 ville pløyd ned pappelgen på første forsøk og dermed fått realiteten slengt rett i fleisen.

Til nå har jeg bare hørt innspill om at man vurderer å høyne boten for mobilbruk bak rattet, som sikkert ville gitt en preventiv effekt, men jeg tror ingenting ville fungert bedre enn den avskrekkende effekten av å dundre sidelengs inn i pappfigur halvveis i en tekstmelding.

Derfor har jeg bestemt meg for å ta denne saken videre! Så nå prøver jeg å komme i kontakt med NAF og kjøreskoler i nærheten for å få bli med en dag på glattkjøringsbanen med mobilen bak rattet.

Jeg ønsker at både Christina og jeg får prøvd oss i kontrollerte omgivelser, for å se om mobilfikling gir økt risiko for kollisjon med pappelg eller ikke. Jeg gjetter på JA.

Alt vil selvfølgelig bli filmet og dokumentert her på bloggen. Hvis resultatet blir skikkelig hårreisende, får jeg vurdere å sende en mail til Erna, for dette må vi faktisk få en slutt på.

Men frem til da: Vær så snill. Hvis du befinner deg bak rattet på en bil og kjenner at det klær i mobilfingeren, tenk over dette: Er det verdt å risikere livet for en snap? Sannsynligvis ikke.

 

Young woman using the phone in her car

 

/ Don´t snap and drive

Les også: Kona til – “I går smalt det nesten”

* Følg Mobilhjerte på Facebook *

28 kommentarer
    1. Jeg svarte på innlegget til konatil, så jeg skal ikke gjenta meg selv ift det. Men, JA…jeg håper dere får til ei runde på glattkjøringsbanen!
      Å bruke “stemmene deres” på denne måten er utelukkende positivt, og i tillegg blir det garantert moro når du skal forsøke å sende snap av deg selv med forvridd revestemme, halvveis i en sving hvor Åshild, Kolbeinn, Arnt eller hva det nå må være du kommer til å kalle den pappbiten, desperat forsøker å komme seg over veien uten å bli slaktet av en breisladdende pappablogger filtrert som Reveenka med altfor lys stemme.
      Nei, detta blirre bra greier av! Stå pååå!

    2. Vi hadde det som en del av glattkjøringa og jeg fikk realiteten slengt i trynet.. havna sidelengs og nesten i grøfta, det var en wake up call! Men som du sier, alle burde få kjenne å hvordan det er sånn at det kan bli unngått.

    3. Jeg har etter og nesten kjørt på en hund lagt mobilen bak i bilen slik at jeg ikke når den. Effektivt.
      Mannen tok mobilen i ett kryss, sjekket den og ble stoppet av politiet på andre siden av krysset. De står med kikkert på Danmarksplass i Bergen. Dæven steike kor forbanna æ blei , skjelte mannen min ut, dette hadde vært tema mange ganger. Fyfan 1300 kr for den kukfære. Jeg måtte ta meg sammen for å tenke klart. Jeg som vanligvis er en blid jente surmulte en liten dag. .
      Nå har vi lært begge to, da på den harde måten
      Vi er kompiser igjen og livet flyter bra.
      Men dægensteike…..

    4. Dæven, så bra! Håper jeg får til en tur på glattkjøringsbanen og får filmet det. Tror det kunne vært veldig bra å få spredd her på bloggen. Kanskje få løftet det til noen nettaviser også. Er jo klassisk clickbait-materiale! “Slik gikk det da han…” Hahaha

    5. Vi gjorde det på glattkjøringen.
      Det virker som du også er en av dem som overvurderer egne evner siden du faktisk tekster og kjører samtidig. Det hjelper ikke å innrømme at det er livsfarlig hvis man ikke har selvinnsikt nok til å slutte.

    6. Skulle virkelig ønske min samboer forsto at det er livsfarlig! Ikke alltid jeg føler meg trygg når jeg sitter på med han, ikke tar han hensyn til at jeg har sønnen hans i magen heller. Har sagt det til han sååå mange ganger, men han hører aldri på meg :/

    7. Jeg synes det ER så bra at dere bruker stemmene dere har til fornuftige, og ikke minst livsviktige saker! Dere er bra, begge to. Kudos til dere.
      Er selvfølgelig helt enig, det burde så absolutt vært en obligatorisk del av opplæringa. Kjæresten min er av typen idiot som har hatt lappen i såvidt ett år, men som så klart er skikkelig erfaren og moden, så at speedometeret bikker 120 i 50-sone samtidig som han har nesa klistra nedi Snapchat – det er jo ikke noe problem.. 🙄 Har boikotta å sitte på med ham inntil han skjerper seg, for vi hadde nemlig en lignende opplevelse som det Christina hadde nå nylig, hvor han var sekunder fra å kjøre ned ei barnevogn. Faktisk nokså traumatisk for min del, han så dog ikke ut til å ta stor skade av det. Megaidiot, er’n. Han hadde så veldig trengt et realitetssjokk på en glattbane.

    8. Må få si at jeg er skuffet over at du har drevet på slik, men samtidig er jeg glad du innrømmer det og at du nå ikke mer kommer til å gjøre det+fantastisk fint at dere tar dette videre!! SÅ viktig!

    9. Som andre også skriver, jeg gjorde det også på glattkjøringsbanen når jeg tok lappen for 4 år siden. Elgen hadde ikke en sjangse for å si det på den måten 😉
      Dessverre tror jeg ikke det er nok til å få idiotene til å legge fra seg mobilen.. men det er verdt forsøket

    10. Jøss, så bra! Da kanskje det er mer utbredt enn jeg trodde. Strålende! Men det hjelper jo forsåvidt ikke for oss som allerede har lappen da.. hmm… nei, jeg tror nok vi må få til en dag på glattkjøringsbanen og få ut en video. Tror det kunne blitt bra 🙂

    11. Det skjønner jeg godt! Er skuffet selv, men like greit å bare innrømme det først som sist. Tror man får starte der om man skal komme noe vei og nå er det i hvert fall ikke mer mobilsjekking på meg 🙂

    12. TEKSTER DU NÅR DU KJØRER???? Nei og nei pappahjerte, nå ble mammahjerte mitt knust. Vær så snill og si at du i alle fall ikke gjorde det med barna dine i baksete? Hjelper ikke så mye og spenne dem riktig fast i dyre bilstoler, hvis far er i motsatt kjørefelt på vei mot en trailer fordi han MÅTTE sende en livsviktig tekstmelding på den 10 min kjøreturen fra barnehagen og hjem??? Why pappahjerte…why????

    13. Akkurat tekstmelding var vel mer som et eksempel, poenget er at vi må starte med å erkjenne problemet og kaste den første steinen før vi begynner å fordele skyld og dytte ansvaret over på “de andre” 😉

    14. Jeg synes du er modig som innrømmer det, for det er nok mye mer vanlig enn folk vil innrømme. Ser det hele tiden (jeg kjører ikke, bare sitter på)at biler vingler og folk ser på mobilen sin på både motorveier og i boligstrøk. Skal man gjøre noe med problemet, så er første skritt å innrømme at man faktisk gjør det, selv om det bare er av og til.

    15. Phuuu…det var godt å høre;) Jeg er ingen engel, men når det kommer til telefon i bil er jeg skyldfri. Jeg er den irreterende facebookvennen som poster avis artikler om ulykker som har skjedd pga mobilbruk , sprer alle kampanje videoene og snakker høyt på arbeidsplassen om at mobil i bil er livsfarlig;);) På det område må du gjerne stemple meg som moralens vokter…rett på panna mi, så skal jeg bære stempelet med stolthet. Keep up the good work.

    16. Så bra! Er fint å ha seg en flaggsak som det 🙂 Og så lenge du ikke er sånn ihugga språknazi som avbryter folk midt i setninger for å si: “Æpp æpp æpp, det heter fluidum, ikke fludium”, så er det greit for meg 😀
      /Keep up the good work!

    17. Min kjørelærer pleide å ta tak i hånda mi mens jeg kjørte for å vise meg farene med å ikke ha begge henda på rattet. Plutselig kjører du på en stein eller noe og da svinger jo bilen mot den sida du har hånda di på. Så ja, helt enig med dere om at dette må inn i pensum!

    18. Tok nettopp lappen selv, og når vi var på glattkjøring måtte vi skrive en melding når vi kjørte, kan si at 90% traff elgen og de siste 10% forsvant “av veien”. Veldig glad for at vi måtte det. Da ser man hvor fort det kan gå galt.

    19. Dette er grunnen til at jeg liker deg så godt Pappahjerte! Du tørr å innrømme at du faktisk gjør det selv! Det er skremmende vanlig å bruke mobilen mens en kjører, men de færreste tørr å si det høyt! Mitt tips: legg telefonen utenfor rekkevidde. Da må du stoppe bilen for å få tak i den. Legg den f eks i dørlommen på passasjersiden 😉 Anbefaler å se denne: https://www.youtube.com/watch?v=E9swS1Vl6Ok

    20. Tusen takk for det! Synes det var innafor å bite i det sure eplet om man skal komme noen vei. Og du: TUSEN TAKK for link! Måtte felle en tåre her nå, og lover at jeg aldri aldri igjen skal bruke mobilen bak rattet!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg