Hva ville jeg fortalt meg selv?

I dag kom jeg over en status jeg skrev på facebook for 6 år siden.

Jeg husker enda godt hvor tøff og kul jeg følte meg da jeg skrev dette:

 

 

Dette fikk meg til å tenke. Hva om jeg hadde møtt meg selv for seks år siden i dag, hva ville jeg sagt til ham?

Jeg vet jo at han ikke ville visst, jeg vet jo at han ikke ville hørt. Han ville kanskje ofret meg et halvt lukket øre og tenkt at jeg var blitt hjernevasket, akkurat som alle andre. For han satt på fasit, han visste hvordan det hele hang sammen. Han visste at innerst inne ville alle være som ham og ikke som den gråslitte versjonen av seg selv som man hadde blitt etter at man fikk barn.

Han visste jo at alt dette vrøvlet om at “man ikke har opplevd kjærlighet før man får egne barn” bare er noe tullball man sier for å dekke over at man egentlig er utrolig sliten, lei og savner tilbake til sitt gamle liv. Han visste jo alt det der og det hadde ikke vært noe poeng for meg å prøve å fortelle ham noe annet.

Så hva skulle jeg sagt?

Hvordan kunne jeg best forklart… alt dette?

Jeg vet ikke.

Nei vent.

Jo, nå vet jeg hva jeg ville sagt.

Jeg ville sagt:

– “Du tror du vet alt, men Peter…”

 

 

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Du vet faktisk ingenting.

 

/ Hjernevasket og lykkelig <3

* Følg Pappahjerte på Facebook *

59 kommentarer
    1. Det er svært mange som lever i Norge i dag uten barn , selvvalgt eller fordi man ikke kan få eller har mistet. Det å fremstille det som at de ikke skjønner noenting av livet, er virkelig ikke greit. Du har etterhvert mange innlegg som handler om at det er kun barn som gjør at man forstår riktig kjærlighet , eller gir livet mening. Jeg synes du bør tenke deg mer om , da mennesker lever gode liv og meningsfulle liv selv uten barn, i tillegg til at dette kan være veldig sårt for de som ikke har eller har mistet. Livet kan ha mye innhold og inneholde mye kjærlighet uten barn. Å formidle at du sitter på fasiten på hva kjærlighet og et liv med innhold er, er respektløst ovenfor de som lever andre liv.

    2. Jeg tror kanskje du overtolker teksten i verste potens. Jeg mener verken at jeg sitter på fasit eller at barn er en fasit i livet, men i mitt liv var det det. Jeg visste det bare ikke før jeg fikk barn, og frem til da var jeg ganske drittsekk mot andre som fikk barn. Det er heller et stikk til den surmaga facebook-statusen min og holdninger jeg hadde til småbarnsforeldre før, fremfor noe pek til de som ikke har barn.

      Når det er sagt, blir det for teit å si at dette er respektløst. Jeg skriver en tekst som er utelukkende selvkritisk til egen oppførsel, og som deretter er en gledelig hyllest til mine barn og livet vi lever nå. Skrevet på min blogg, av meg, om meg og mine barn. På en pappablogg, intet mindre.

      Går du på VG får du agurknytt og fotball, på en pappablogg får man pappanytt og barnestoff. Grei skuring. Og hvis jeg velger å snakke positivt om hunder, betyr ikke det at jeg automatisk rakker ned på katter av den grunn.

      Jeg skjønner jo hva du mener, men det får være måte på hva man tar seg nær av, selv i 2016 😉

    3. Jeg viser til flere av dine innlegg, ikke kun dette. I mange av de andre har du også vært enda mer eksplisitt på at de uten barn ikke skjønner meningen med livet. Og mener at det må være mulig å reflektere rundt temaet på en mer konstruktiv måte. Du er en stor blogger i Norge som også setter agenda. Du bør kunne skjønne at dette treffer negativt for veldig mange. Jeg mener det er respektløst å målbære ut i offentligheten at kun de med barn har skjønt meningen m livet. Dette har msnge av dine innlegg formidlet.

    4. Og du gjorde det igjen… Fikk meg til å gråte… Ikke sånn hylende gråt, men sånn gråt som du gjør alt for å holde igjen, fordi det egentlig er jævla flaut å bli så rørt over et blogginnlegg. Kids altså! Man blir solgt med en gang! ❤️

    5. Tull og tøys, fra denne Mette over her! Du skriver hjertelig om barna dine, og hvordan det har forandret ditt liv. Om noen ønsker mindre om barn, kan de lese blogger om fotball, klær og middag. Her får man alle fine og slitsomme sider ved familielivet. Selv har denne bloggen overbevist meg om at jeg HELT sikkert skal ha barn en vakker dag!

    6. Mette du bør gå dypt inni deg selv. Du må tåle at andre skriver om ting uten at du blir støtt av det. Det er ytringsfrihet i Norges land. Man kan da ikke skrive om noe ds uten at folk blir støtt av ditt eller datt.

    7. Vet du, jeg skal faktisk ta til meg det du sier her og ha det i bakhodet fremover 🙂 Jeg mener absolutt ikke at at de uten barn ikke skjønner meningen med livet, men jeg mener at jeg ikke forstod meningen med mitt liv før jeg fikk barn. Ment som noe utelukkende positivt.

      Jeg mener også at de som synes dette er noe negativt, bør revurdere hvor mye tid de bruker på en pappablogg. Denne bloggen er ment til å inspirere og glede. Jeg har vel også med bloggen, som med boka, en slags hyggelig intensjon om at dette kan få folk som var i samme situasjon som meg til å tenke annerledes eller hoppe ned fra gjerdet og ta et bevisst valg om å gå for barn eller ikke, for når landets største barnehater ble til den mykeste pappakladden på denne siden av New Dehli, ja da er det håp for alle 😉

      That being said: Selvfølgelig kan livet ha mening uten barn! Flere av mine beste venner ønsker ikke barn og det respekterer jeg selvfølgelig fullt ut. Herregud, det finnes dager da jeg ikke gjør stort annet enn å drømme meg bort til en strand i Brazil, der jeg ligger helt alene og spiller ukulele og sover natten lang og aldri trenger å se på Drømmehagen. For å ha småbarn er langt fra noen dans på roser, og jeg prøver vel heller å vise den tosidigheten rundt dette og gi slitne småbarnsforeldre en gnist av håp i en travel og døgnvill hverdag, fremfor å rakke ned på de som enten ikke kan eller vil ha barn.

      Men kommer de inn på en pappablogg, må de derimot forvente ganske mye pappastoff. Jeg er ikke spesielt interessert i skilpadder, derfor går jeg heller ikke inn på skilpaddeblogger. Hvis det finnes, og det gjør det helt sikkert. Jeg har faktisk vært innom en blogg som utelukkende handler om pinnedyr.

      Men uansett: Som sagt, jeg tar poenget ditt, hvis du tar mitt. Går du inn på en blogg som heter http://www.Iloveliverpoolfc.com, må du regne med relativt mye fotballpreik 😉

    8. Daaaa, tusen takk for det! Så utrolig hyggelig å høre 🙂 Tårer tar jeg som det ultimate kompliment, så denne kommer jeg til å fly godt på, på vei inn i en ny helg 🙂
      /Gooood hælj!

    9. Tusen takk for det! 🙂
      Jeg har faktisk fått mail fra en dame som en gang skrev at hun på grunn av bloggen min har bestemt seg for at hun helt sikkert IKKE vil ha barn, og det er jo selvfølgelig greit. Sant å si finnes det dager da jeg forstår henne helt utmerket godt, haha!

      Egentlig ganske fint å kunne vise både de positive og negative sidene ved å ha barn, så kan folk ta sitt eget valg. Men ja, må si meg enig i at hvis man f. eks absolutt ikke bryr seg om kvinnemote, ville jeg ikke abonnert på KK 😛

    10. Takk til Petter for svar, setter pris på at du også ser mitt poeng. Til dere andre: dette handler ikke om at jeg blur støtt av at andre elsker barna sine. Det gjør jeg også med mine. Dere har da ikke skjønt at dette handler om en overordnet debatt i samfunnet, hvor veldig mange fremhever barn of familie som fasiten på hvordan man må leve. Men jeg har mange rundt meg som ikke har fått barn, mistet , eller valgt andre liv, og jeg er veldig opptatt av at msn skal være forsiktig med å definere hva som er fasiten på det gode liv, og meningen med livet. Så til dere, hev blikket og abstraksjonsnivået.

    11. Jeg vil bare benytte sjansen til aa forsvare deg og det du skriver. Jeg leste nettopp et innlegg paa en blogg der det ble diskutert hvordan man ikke kan skrive om en eneste ting lenger uten at noen blir fornaermet.
      Som du sa, hvis du skriver om hunder blir de som liker katter fornaermet. Hvis du skriver om barn blir de uten ikke fornoyd. Jeg syntes du sa det kjempeflott da du sa at dette handler om DEG, paa DIN blogg, en PAPPAblog….hvis du ikke vil lese om ting med barn, hvorfor da lese din blog??
      Det andre innlegget jeg leste sa faktisk at “alt som blir skrevet paa nettet handler ikke om DEG!” Blogger er jo som oftest en personlig ting, skrevet av forfatteren av bloggen og handler om ting de er opptatt av og har selvsagt den personen sine meninger og maate aa tenke paa.
      Hvis jeg skulle bli fornaermet av alt alle skriver paa nettet som jeg ikke er enig i eller som ikke gjelder meg saa hadde jeg jo ikke gjort annet enn vaert fornaermet.
      Ikke skriv om fotball, for det spiller jeg ikke. Ikke skriv om Kina for der har jeg aldri vaert. Ikke skriv om fugler fordi de liker jeg ikke. Ikke skriv om kjott for jeg er vegetarianer. ……..Det blir bare for dumt!
      Skriv i vei, er jeg ikke enig med deg saa slutter jeg kanskje aa lese innleggene dine, eller saa er jeg voksen nok til aa vaere uenig 🙂

    12. Du skriver så morsomme og gode tekster! Enten så må jeg le, eller så kommer det noen tårer….og så må jo selvsagt noen kritisere, slik er det jo bare!

    13. Vet du – jeg synes bloggen og innleggene dine er intet annet enn awesome. Jeg er selv frivillig barnløs, og slik vil det alltid forbli. Men barn er magiske skapninger, og du og familien din er fantastiske! Jeg kjenner meg på ingen måte fornærmet over innleggene dine, selv om du faktisk oppriktig skulle mene at livet mitt er ufullstendig – bare så du vet. Høres nesten uten som om du heller traff en nerve hos Mette, gitt;)

    14. Måtte felle nån tåra her åsså, veldig rørende bildeserie <3 De ungan, de ungan, man blir jo så bløthjerta 😉
      P.S. Mistenke "Mette" førr å være ett sånn derre troll :p

    15. Så flott innlegg. Sitter med et smil om munnen og en tåre i øyekroken. Vet akkurat hva du mener.
      Og så fine bilder av barna dine.

    16. et fantastisk innlegg-som vanlig…as always får innleggene dine fram smil og latter hos meg…og noen bare MÅ komme med spydigheter altså, uansett hva dette gjelder…var det så vanskelig å skjønne at dette innlegget handlet om DEG og hva du ville sagt til den yngre utgaven av deg selv? ikke til alle andre? nei men om det provoserer, så la være å les da vel, herregud…finnes garantert andre blogger du finner mer interessant. Synes du skreiver fantastisk bra,Peter, herlig og alltid med en humoristisk snert, koser meg bestandig med bloggen din 🙂

    17. Skulle ønske alle menn ble som deg da de fikk barn!
      Det er dessverre ikke alle menn som er like forelsket i barna sine eller så opptatte av å være pappa. Ungene dine er heldige!

    18. Det er første gang jeg kommenterer din blogg – leser allikevel ivrig hver dag og liker det som skrives om ditt og deres liv 🙂 Hvilken type blogg du har ligger ganske tydelig i navnet 🙂
      Som ufrivillig barnløs med pliktsex, x antall år med hormoner, x antall prøverørsforsøk uten resultat og x antall kroner “i minus” – som selvfølgelig hadde vært verdt hver eneste krone om resultatet hadde blitt som ønsket og håpet, så kan jeg forstå Mette sin vinkling i kommentarene hun har gitt. Jeg forsvarer ikke, det jeg vil kalle, hennes “spisse formulering”, men forstår hva hun mener allikevel. Om denne bloggen er rett sted å “kjefte” på, er vel kanskje noe annet.. Men at alle gjerne kan tenke på de som ikke har samme livet som en selv, det tror jeg er sunt og lurt – enten vi snakker sultkatastrofer, narkomane, de som bor på gata eller av andre grunner ikke lever et “A4-liv”.
      Men, og her er vel noe av kjernen tror jeg – du skriver om ditt liv med alt av herlighet og glede av 2 vakre barn og “kaos” i heimen. For deg før og etter barn er forskjellen enorm og der du er i ditt liv nå hvor alle døgnets timer nok i svært stor grad handler om de minste i huset, er det ikke rart at dette er ditt fokus.
      Min sårhet/tristhet og vonde følelser ift å ikke ha fått barn blir, om ikke daglig, men ihvertfall ukentlig, pirket borti enten jeg leser reklame, hus til salgs-prospekter, statuser på facebook, er i selskap med “ukjente” og det første man blir spurt om er hvor gamle barna mine er, ja you name it – kunne ramset opp “side opp og side ned”. “Alt” er med barna i fokus, hvilket heller selvfølgelig ikke er overraskende, men innimellom ørlite grann provoserende.
      Jeg har ingen statistikk å komme med, men mener og tror at det fortsatt er langt flere par med enn uten barn – ihvertfall ufrivillig uten barn.. Noen ganger hadde det vært fint å “bli tatt med i det gode selskap” uten at barn er noe man “må” ha for “å delta”. Av og til lurer jeg på hvilke reaksjon jeg hadde fått hvis jeg på en “møkkadag” hadde “grått mine tårer” på Facebook-statusen min, fordi livet føltes dritkjipt, kjedelig, tomt, stusselig og savnet etter det man aldri fikk den dagen tok litt overhånd – da altså som en motvekt til alle skrytestatusene om barn og skoleavslutninger, turnoppvisninger, eksamensresultater osv osv.
      Jeg har vokst opp med barn i familien, har fortsatt små barn i familien og elsker og omgås disse små menneskene. Det er fantastisk hyggelig med besøk, og ganske deilig å slenge seg på sofaen når de drar 🙂 Allikevel har jeg jo ingen forutsetning for å vite hvordan det er å ha dem i nærheten 24/7, like lite som du nok visste hvordan det ville bli å være deg i dag kontra for noen år tilbake 🙂
      Usikker på hva jeg egentlig vil med dette innlegget – mulig det er smårotete formulert også.. Men oppsummeringen må bli – man er seg selv nærmest uansett hvor vi er i livet – samtidig så er det viktig å ha med seg at det er så mange utgaver av oss at å ta hensyn til alle sammen lar seg vanskelig gjøre 🙂
      Fortsett med gode innlegg med “snert” så nyter jeg å sove hele natten, lange late morgener, ettermiddag på sofaen og gode blogginnlegg 🙂

    19. Nydelig innlegg Kaja. Det beste jeg har lest på lenge.
      Takk for det.
      Og Peter synes du skriver bra jeg. Men det er veldig rart at folk blir så crayzye når de får barn. Liker du andre sine barn også nå eller er det kunn dine du liker.
      Det er mange faser i barnas liv og det er jo ikke alle det går bra med. Må være fryktelig når barn strever med livet og ting ikke funker. Så oppi alt summasumarium så er jeg glad jeg ikke har fått barn eller er jeg det? ?? Vet ikke.

    20. Kos dere med de fantastiske barna deres😍 De er jo så utrolig herlige💕 Nyt familielivet, begge to💚💙 Koser meg stort med bloggene deres☺️☺️

    21. Ååh <3 Og de eeer så deilige, de ungene dine - du må jo ville ete på dem hele tiden:D (jeg innser at den kommentaren kan tolkes ganske creepy, men alt er i beste mening, haha)

    22. Dette innlegget fikk meg til å bestemme meg for om Jeg skulle beholde eller ta abort. Det blir abort og sterilisering tvert.

    23. Ble rørt til tårer av disse bildene! For ett koselig innlegg og en fin gjeng! 🙂
      Det gir ett lite håp for en som er noen år yngre også, da de fleste mannfolk på min alder mer eller mindre er Peter for 6 siden. Det er deilig å se at man kan trives så godt med å stifte familie (selv om det selvfølgelig ikke er en dans på roser hver dag) selv om man ikke hadde planlagt livet slik. Hvis du har en ukjent, singel bror som er ett par år yngre, rop gjerne ut da jeg håper det finnes flere som deg i forhold til den gleden, engasjementet og humoren du viser til familien din!
      Mtp diskusjonen over her mener jeg du har alt på ditt rette, om man blir støtt av å lese noe bør man innse at man kanskje ikke er i målgruppen for aktuelle blogg. Jeg har full forståelse for at en ufrivillig barnløs kan synes det er leit å se gledene til en kjernefamilie, men man velger selv hvilken informasjon man eksponerer seg selv for. Dette er din blogg om ditt og familiens liv, det hadde vært noe annet om du hadde en fast spalte i aftenposten hvor samme vinkling ble fremmet (selv om jeg personlig gladelig hadde lest denne spalten daglig), da det hadde blitt en mer samfunnsrettet greie enn din personlige blogg. Stå på videre, jeg venter spent på surstrømming-videoen 😉 God helg!

    24. Morsomt at du skrev dette innlegget i dag. Jeg startet på boken din igår, da jeg endelig har tid til å lese annet enn pensum, og det du skriver i dag var det første som sto i boken din også 🙂 Gleder meg til resten! Du har evnen til å skrive humoristisk!
      Ønsker dere en god sommer!

    25. Tusen takk for kjempefin kommentar! Kjenner meg igjen i mye her, for du vil ikke tro hva jeg har fått mailer og kommentarer på oppigjennom, men la oss bare si at eksemplene dine treffer godt 🙂 “Skriver du om å bite negler..? Hva med oss uten armer?!!?!?!”

    26. Jeg liker andres barn bedre enn før, men er nok mest oppslukt i mine egne. Men er selvfølgelig enig med deg at folk blir litt crazy når de får barn og jeg innrømmer gladelig at jeg er en av dem 😉

    27. Tusen takk for kjempetrivelig kommentar 🙂

      Må jo selvfølgelig være lov til å være både enig og uenig, bare synes at en pappablogg er en rar arena å ta den debatten, hehe 🙂

      Gooood helg!

    28. Kjenner meg igjen i å ha blitt til en stereotype man ikke forventer, og er samtidig bare glad for det!
      Ingenting av det du skriver om å bli forelder er etter min mening negativt rettet mot noen, enten de som velger annerledes eller har mistet barn. Dette er tydelig intern refleksjon. Tolkes det annerledes, er det hos tolkeren problemet ligger. Du har på ingen måte sagt noe galt eller nedverdigende, verken frivillig eller ufrivillig!

    29. Der sa du det. Det er akkurat sånn det er for mange. Også skjer dette magiske, og man får ny mening,ny retning og nytt lys i livet når småfolket entrer verden. DET er rått det! (Selv om det ikke akkurat føles slik i “å-herregud-vi-kommer-aldri-til-å-få-sove-igjen” fasen;))

    30. Ærlige og flotte bilder, som umiddelbart vekker samme følelsene som bildene uttrykker. Til de som har vært i samma situasjon, til de som er foreldre, til de som har barn, til de som leser en pappablogg..!
      Jeg husker nesten ikke hvordan livet mitt uten barn var, skremmende og fint på samme tid! 🙂 God søndan”’

    31. Daaa, takker for det 🙂
      Haha, helt enig! Det er faktisk både skremmende og fint på samme tid. Kan ikke skjønne hvordan jeg noensinne kunne ha dårlig tid før jeg fikk barn, og hva brukte jeg all tiden til?! Mystisk.

    32. Ajajaj! Det er dårlig gjort å lage innlegg som gjør at jeg sitter og sier til meg selv ” ikke gråt, ikke gråt, seriøst da, ikke gråt”… Haha!Selvfølgelig hører ikke tårene etter, så de triller og triller 🙂 Det treffer meg nok ekstra mye i hjertet fordi jeg selv ble mamma for 5 måneder siden, så det du skriver og sier med bildene kan lett gjenkjennes! Blir helt sikkert litt ekstra rørt fordi jeg tenker på hvordan min mann er med vår lille G, og bare det gjør at jeg må gråte en skvett til.. Hormonell sa du? 😉 Takk for flott blogg og gode innlegg 🙂

    33. Oj, TUSEN takk for det! 🙂 🙂
      Tror vi får legge med i beregningen at du enda er på vei ut av ammetåka, men likevel, dette var utrolig hyggelig å høre 🙂 Ha en fortsatt makaløst god kveld 🙂
      /high5

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg