Endelig bevist – Vi har fått en av hver!

Det er helt sprøtt hvor ulike to barn som er oppdratt helt likt kan bli, og i dag fikk vi det endelige beviset.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For i dag var det tid for å ta med lillesnupp på 18-måneders kontroll. Dette er en sjekk for å se hvordan barnet ligger an på mange ulike områder. Finmotorikk, grovmotorikk, lek, kommunikasjon etc.

Og mens vi satt der og fylte ut papirene, kom jeg på hvordan det sto til med plutten da vi fylte ut akkurat de samme papirene. Og da slo det meg: Svarene kunne ikke vært mer motsatt! Altså, det er helt sprøtt! De to barna er nært sagt perfekt komplementære og utfyllende. De er seriøst som natt og dag! Der han er høy, er hun lav, der han var dårlig, er hun god, og sånn fortsetter det hele veien. Han liker biter, hun liker mos, han vil ha smokk, hun vil ha kos.

Man tenker kanskje at søsken skal være like på mye, men det gjelder i hvert fall ikke her i familien. Vi har prøvd å oppdra dem helt likt, men likevel er de som sukker og salt, Peter Pan og Kaptein Krok, Fantorangen og Eddie. Og endelig har vi bevis!

For underveis i 18-månederskontrollen er det en test man skal utføre med barna. Tegn to rette streker, gi pennen til barnet og se hva de tegner. Etteraper barnet og tegner det samme som deg, eller blir det bare krusseduller og tullball?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og det som er så artig, er at vi filmet den samme testen både da vi tok den med plutten for to og et halvt år siden, og da vi tok den med lillesnupp i dag.

Og resultatet…? Vel, det kunne ikke blitt stort mer motsatt 😉

 

18-månderskontroll – Plutten (sept. 2014)

 

18-månderskontroll – Lillesnupp (apr. 2016)

0ThcS8fH1NE

 

/ Mr Kruss & Ms Straight 🙂

Les også: “Når fattern bretter strekklaken”

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

18 kommentarer
    1. 18 mnd kontroll har eg ikkje hørt om før, eg har ett barn på 20 mnd. Er det slik dykk får i posten ? eller funne på nett ?

    2. Ingen – INGEN – slår min mann og hans søster når det gjelder å være forskjellige. Jeg har latt meg fascinere utallige ganger. To års mellomrom og oppvokst i samme hus med samme foreldre. Det ene genet jeg er sikker på at de har felles er ett gen for blå øyne…

    3. Helledussen hun er så nydelig!
      Vil det si at hun er som C, rett frem og har ting på stell? Og Plutten er som deg, litt “all over the place”?
      😆

    4. Hallois! Det er obligatorisk her vi bor, men det var ikke obligatorisk i Oslo. Visstnok opp til kommunene hvordan det legges opp, så frykt ikke, kanskje det bare ikke utføres på samme måte hos dere 🙂

    5. Kjenner meg igjen i det du skriver, her er de også veldig like og ulike på en og samme tid. Her ser man nok hvor mye arv har å si, ikke bare miljø men også miljøet da lillesøster nok påvirkes av å ha en eldre bror som likevel er tett i alder slik som det også er for oss. Her er riktignok lillemor tøffest mens bror er mye mer rolig, og følsom. Umulig å si men jeg tror han er påvirket av å være vårt første barn med all den kos og tander behandling det medfører å være redde og usikre. Lillemor kom tett etter og ble tidlig vant til å klare mye selv da bror fremdeles krevde mye. Helt unike er barn uansett <3

    6. Haha, fantastisk å se 😀 Broren min og jeg er også som natt og dag! Jeg er lav, mørkhåret og tjukk, han er syletynn, høy og blond! Jeg er den typiske rolige skoleflinke jenta som er pliktoppfyllende og gjør alt hun skal. Broren min har makk i rumpa, adrenalinsøkende og vil bare ut, ut, ut. Bare eksempler! Noe er nok kjønnsbasert da og, det skal du ikke se bort ifra! Pleier i hvertfall å si at han er god på det jeg er dårlig på og motsatt, og at sammen ville vi vært et supermenneske! Virker som det er slik med dine barn og 🙂

    7. Nå vil jo aldri to søsken bli oppdratt helt likt da. Den yngste er enebarn som baby og nr. 2 har jo et storesøsken; dermed VIL det bli forskjell, uansett om en prøver eller ei 😉

    8. Den akkurat samme strektesten er på 24 mnd-kontrollen hos oss oppi nord. Rart de praktiserer så forskjellig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg