10 år siden Japan!

I dag er det faktisk nøyaktig 10 år siden jeg kastet meg på et fly og flyttet alene til Japan! DET er rart å tenke på, det. 10 år!

Jeg husker så sinnssykt godt den dagen brevet først dukket opp i postkassen. Det var høsten 2005 og jeg gikk på Handelshøyskolen BI. Jeg hadde helt tilfeldigvis lest et sted at det fortsatt var mulig å søke seg til skoler i utlandet for neste semester. Det hadde egentlig aldri slått meg før, men like fullt var det noe ved tanken som pirret nysgjerrigheten. Tenk så spennende å reise av gårde og finne på noe helt nytt! Jeg kunne da i hvert fall søke, mest for moro skyld egentlig. Flytte til utlandet, sånt skjer jo ikke uansett…

Men så, noen uker senere, kom brevet. Jeg hadde fått plass! På en skole i… Japan? Drar man ikke bare til USA eller Australia da? Japan? Først slo det meg bare som en uvirkelig drøm, men like fullt, jeg hadde jo brevet. Kunne det virkelig være mulig? Lite visste jeg da at det skulle bli starten på et fantastisk eventyr som vil være en stor del av meg for resten av livet. Og den reisen ønsker jeg å ta deg med på!

Og derfor tenker jeg rett og slett å kjøre japanske dager her på bloggen den neste uka! Jeg vil gjenfortelle mine rareste historier og triveligste minner fra det eventyrlige halvåret jeg bodde i verdens rareste land; Japan. Og tro meg, der borte skjedde det litt av hvert. Alt fra fuktige karaokekvelder til rare utflukter, nakenbading på offentlig bad, små landsbyer utelukkende befolket av aper, og livet som forvirret nordmann i en by med rundt 15 millioner japanere.

Det blir selvfølgelig også nyttige reisetips, bildebonanza og ørten grunner til hvorfor du absolutt MÅ reise til Japan. For selv om det er 10 år siden jeg var der sist, så merker jeg fortsatt hver eneste dag at en bit av hjertet mitt ligger igjen i Tokyo. Og det startet allerede den aller første dagen, med en historie jeg ALDRI kommer til å glemme, uansett hvor dement jeg måtte bli senere i livet. Altså virkelig: Aldri! Øyeblikket da blodet frøs til is og hele verden stoppet opp. Historien om kofferten…

Men den historien fortjener sitt eget innlegg og kommer først i morgen tidlig, så inntil da vil jeg bare si “Irasshaimase!” og ønske deg velkommen japanske dager her på bloggen ^_^

 

28. mars 2006 – første møte med Tokyo!

 

…og dette var ikke rushtid engang.

 

Mann i dress tenker: “Hmm, mer karaoke eller hjem og få på seg joggisen?”

 

Herlig mismatch på mann og hund! Haha 🙂

 

Store høvding har kommet for å erobre!

 

Ooooog karaoke x-)

 

/ To be continued

Bli med på moro –> Følg Japanhjerte på Facebook

20 kommentarer
    1. Ååå Japan! Fine minner dukker opp her og! Tokyo, Kyoto.. Vet ikke om du har gått på folkehøyskole, men jet reiste til Japan med min skole. Sitte på starbuksen å drikke kaffe og se på lyskrysset, se på morgenen hvordan de moppet fortauene som vi går over kjøkkengulvet, minner det 😊

    2. Ja, Japan er helt fantastisk! Var faktisk med jobben på julebord til Japan i en uke 🙂 Det var heftige greier!!
      Sånn morgenkåpe greie som du har på, på bildet ditt stjal venninna mi og jeg fra hotellrommet 😂
      Gleder meg til å lese bloggen denne uka!! 🙂

    3. Gleder meg til Japan-uke!!
      Og nå som jeg så disse bildene, dukket det opp et spørsmål du bare mååå svare på; hvordan i HULESTE aaaner man hva de forskjellige sjappene er når alle disse lysskiltene er noen kryptiske tegn? :O Haha, deet lurer jeg på da..

    4. Ser at første møtet ditt skjedde midt i sakura, nydelige greier altså! Landet i Japan 29. mars selv i fjor, grei timing da også. Ambivalente følelser til mitt eget første møte, ettersom jeg kom midt på natta, var trøtt etter to lange flyturer og alene: hoppet derfor i første og beste taxi fra flyplassen og sa “ginZAAA?” som den verste turisten. Joda, kom meg frem, for over 10k i yen. Heldigvis et fint hotell. Med discotoalett. Nuff said.

    5. Tøft!
      Jeg bor selv i Sør-Korea på 7. året. Med mann og unger og hele bøtteballetten. Jeg vet mye om hvordan det er i anderledes-delen av verden. Det er mye grøss og gru. Men mest ‘oi’ og ‘dæven’ over alt det fantastiske man opplever. Gleder meg til å lese dine erfaringer 🙂

    6. Herlig! Jeg og samboer skal selv på utveksling til høsten. Vi skal riktignok ikke til Japan da, men likevel kjekt å lese andres erfaringer!

    7. Åhhh dette gleder jeg meg til å lese….mye fordi , som jeg tidligere har fortalt så er 13åringen her superopptatt av Japan ….. Gikk du på engelskspråklig skole eller måtte du ta kræsjkurs i Japansk for å gå der?

    8. Å så sykt kult!
      Jeg var i japan selv, fra 28.12.14 til 12.01.15.
      FOR EN TUR! Gleder meg skikkelig til å lese om din opplevelse fra dette herlige, merkelige landet 😀

    9. Japansk uke! Dette blir bra!
      Fullt mulig at det ikke er veldig hverdagslig med 18-åringer som leser pappablogg, men dette er jammen god underholdning! Keep up the good work!

    10. Jeg gjorde det samme, men dro til Hong Kong. Høsten 2008. Utveksling fra BI. Det var de 4 beste mnd så langt. Dvs, siden den gang har jeg gidtet meg og fått to barn. Men hong kong var en opplevelse for livet of jeg hadde flyttet ned men jeg hadde kjæreste på tidspunktet. Legger til at den daværende kjæresten er min mann i dag og far til mine barn så passet dårlig å bli der nede 😉 men får jeg sjansen vil jeg gjerne ned igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg